Středa 1. srpna 1956

A tak na naší cestě v Jugoslavii jsme šli dále po stopách slavné partyzánské epopeje, která začala spontánním lidovým odporem proti loutkovým vládám zrádce Nediče v Srbsku, Paveliče v Charvátsku a Rupnika ve Slovinsku, jemuž jugoslávská komunistická strana dala směr, program a pevné vedení. Bosna, Hercegovina, Černá Hora a později Slovinsko a Dalmácie se staly rozsáhlým bojištěm, na němž nacistické a italské divise ve čtyřech velkých ofensivách vyčerpávaly své síly. Avšak též jugoslávským partyzánům bylo souzeno v zoufalých obranných bojích přinášet těžké oběti. Leč hlad ani zima nezlomila ducha jugoslávských bojovníků, kteří v těžkých a dlouhých pochodech obětavě nesli všechny své raněné a nemocné, jak tomu bylo za svízelného historického přechodu přes řeku Neretvu. Tři další nepřátelské ofensivy skončily plným vyhnáním okupantů z Jugoslavie. V květnu 1945 byla země plně osvobozena. Od té doby Jugoslavie pod vedením maršála Tita a ostatních, kteří stáli v čele osvobozovacích bojů, nastoupila cestu k socialismu. A právě toto vedení mužů, zocelených v těžkých bojích za svobodu Jugoslavie, je zárukou, že Jugoslavie půjde dále nezadržitelně vpřed a že překoná všechny obtíže, s kterými socialistické budování by se mohlo ještě setkat.

Proč tuto dojemnou povznášející historii jugoslávského osvobozovacího hnutí zde připomínám? Činím tak proto, poněvadž po osmi letech našeho nechtěného odloučení od bratrské Jugoslavie je nutné, abychom si znovu oživili v paměti dojemný obraz hrdinného boje jugoslávského lidu, s nímž jsme nerozlučně spjati celou svou minulostí, vůlí zachovat a upevnit naši plnou nezávislost a svobodu a svými dávnými vzájemnými kulturními svazky. Toto přátelství chceme dále rozvíjet a upevňovat v duchu plné rovnosti a vzájemné úcty oněch zvláštních forem společenského zřízení a method práce, které v každé zemi budování socialismu vyžaduje. Naše přátelství bude mocným příspěvkem pokroku a upevnění míru v celém světě. Proto také náš lid - o tom jsem přesvědčen - přivítá co nejsrdečněji jugoslávskou parlamentní delegaci, která k nám začátkem září zavítá, aby oplatila naši návštěvu. (Potlesk.)

Vážení přátelé, jinou pro naše Národní shromáždění radostnou událostí byla u nás návštěva delegace maďarského parlamentu v čele s předsedou Šándorem Rónaiem. Návštěva přispěla význačným způsobem k utužení a prohloubení našeho přátelství s tímto naším bezprostředním sousedem. Snažili jsme se oplatit našim hostům ono vzácné pohostinství, kterého se nám dostalo v Maďarsku loňského roku. Znovu se ukázalo, že nejsou mezi našimi zeměmi žádné sporné otázky a že přátelství mezi námi zapustilo hluboké kořeny ve vědomí našeho a maďarského lidu. Toto přátelství se projevuje též konkretně v stále se prohlubující spolupráci v oblasti hospodářské, kulturní i vědecké.

Přímé meziparlamentní vztahy, které se v posledních letech začaly úspěšně rozvíjet jako důsledek výzvy Nejvyššího sovětu SSSR z února 1955, přivedly k nám některé důležité návštěvy i ze vzdálených zemí, jako byla na příklad návštěva brazilské delegace, vedená členkou brazilského parlamentu paní lvette Vargasovou. Brazilští poslanci mohli se přesvědčit o průmyslové vyspělosti našeho státu, o vysoké úrovni našeho zemědělství a o všestranném sociálním pokroku dosaženém u nás v průběhu posledních deseti let. Jsme přesvědčeni, že jejich pobyt u nás pomohl k rozptýlení lživých informací šířených o nás nepřáteli pokroku na Západě, bude pomáhat k lepšímu chápání našeho revolučního přerodu a všech jeho důsledků v oblasti hospodářské, sociální a kulturní. Myšlenka mírového soužití mezi státy s různým společenským zřízením byla touto návštěvou posílena. Se strany brazilských poslanců bylo projeveno přání po rozšíření našich vzájemných obchodně politických vztahů, užitečných pro obě strany.

Slavná sněmovno, chtěl bych se konečně zmínit o návštěvě Československa členy britské sněmovny pod vedením Sira Wawella Wakefielda. Šlo o skupinu počtem sice menší, to jest o šestičlennou skupinu poslanců, která však svým složením byla pro britský parlament v mnohém směru representativní, neboť její členové patří k oběma největším stranám, straně konservativní a straně labouristické. Mohu snad právem říci, že šlo o návštěvu s hlediska vzájemného poznání velmi užitečnou. Dali jsme našim hostům neomezenou příležitost zhlédnout u nás vše, co je mohlo zajímat, vejít ve styk se všemi vrstvami našeho obyvatelstva. Nemůžeme a nemínili jsme předpokládat, že členové delegace budou bezvýhradně souhlasit se vším, co u nás uvidí, s našimi methodami práce a s naším způsobem myšlení, nicméně třeba konstatovat, že jejich vystoupení u nás po celou dobu jejich návštěvy bylo naprosto korektní a přátelské, že jevili upřímnou snahu objektivně se dát informovat a snad se také mohli přesvědčit, jak upřímná je touha a vůle našeho lidu žít se všemi národy v míru bez ohledu na jejich společenský řád a dospět s nimi k co nejširší vzájemné výměně hospodářských a kulturních statků. Vždyť podobné vzájemné vztahy postavené na základ objektivních informací a plné svobody každého národa určovat směr svého společenského vývoje, přispějí nejlépe k snížení mezinárodního napětí, k likvidaci nedůvěry mezi národy, k žádoucímu pokroku, bez něhož není myslitelný vývoj lidstva, a k zajištění trvalého míru ve světě.

Vážení přátelé, v souvislosti s tímto stručným vylíčením mezinárodních styků, které naše Národní shromáždění navázalo, je mou povinností zmínit se zde o významné výzvě, s kterou se obrátil Nejvyšší sovět SSSR na parlamenty všech zemí, týkající se odzbrojení. Považuji provolání Nejvyššího sovětu SSSR za významný akt, potvrzující znovu důslednou politiku sovětské vlády, která usiluje nejen slovy o snížení mezinárodního napětí, ale dokazuje i skutky mírumilovnost své politiky. Obzvlášť významně a konkretně se to projevuje v otázce odzbrojení, kde - jak známo - sovětská vláda předložila již celou řadu konkretních a střízlivých návrhů, které mají na zřeteli nejen zákaz výroby a použití zbraní hromadného ničení a postupné snížení početních stavů armád, ale též účinnou kontrolu zbrojení ve všech státech.

Tyto návrhy sovětské vlády měly vřelý ohlas v celém světě a jsou upřímně vítány nejširšími vrstvami občanů všech zemí. Zdá se však, že při projednávání se zástupci vlád jednotlivých velmocí nejsou tyto návrhy zkoumány a posuzovány s tou otevřeností a vážností, jaké by si zasluhovaly. Lze proto vítat, že Nejvyšší sovět SSSR se nyní obrací přímo na parlamenty ostatních zemí, aby tato otázka se stala předmětem co nejširší diskuse a aby únosnost návrhu sovětské vlády byla otevřeně a upřímně posouzena a aby důležité skutečnosti s tím souvisící nemohly být z jakýchkoli důvodů zatemňovány a skreslovány. Zbrojení v tom tempu, jak se v něm na Západě pokračuje, je těžkým břemenem dopadajícím bolestně na lid. Současně je stálým nebezpečím i pro mír, znemožňuje jakékoli skutečné dorozumění, nepřispívá k vytvoření žádoucí vzájemné důvěry a nemůže být na prospěch žádné velmoci a žádnému národu.

Výzvou Nejvyššího sovětu SSSR zabýval se již náš zahraniční výbor a o výsledcích tohoto jednání bude ještě v této schůzi podána podrobná zpráva.

A nyní mi dovolte, vážení přátelé, abych vám podal podle ustanovení § 66 naší ústavy zprávu o činnosti předsednictva Národního shromáždění za dobu od skončení únorového zasedání Národního shromáždění.

Předsednictvo Národního shromáždění se sešlo v této době ke čtyřem schůzím, ve kterých vydalo celkem 9 zákonných opatření předsednictva NS, o nichž všichni členové Národního shromáždění byli podrobně informováni.

Ve své první schůzi dne 12. dubna 1956 projednalo 4 zákonná opatření, a to především zákonné opatření předsednictva NS ze dne 12. dubna 1956, kterým se doplňuje zákon č. 247 Sb. z roku 1949 o vyznamenáních a čestných uznáních. Účelem tohoto zákonného opatření bylo, aby čestné uznání mohl poskytovat i jiný vedoucí ústředního orgánu státní správy a nikoliv jenom president republiky, vláda nebo její členové. Současně se zrušila ustanovení zákona o organisaci tělesné výchovy a sportu, která upravovala udělování čestných titulů v tělovýchově a sportu, a vláda byla zmocněna upravit všechny tyto otázky novým vládním nařízením.

Dále vydalo předsednictvo NS zákonné opatření ze dne 12. dubna 1956 o placené dovolené na zotavenou v letech 1956 a 1957. Tímto zákonným opatřením byla převzata beze změny dosavadní úprava, která platila i pro rok 1955. Aby v příštím roce nebylo třeba znovu úpravu placené dovolené na zotavenou prodlužovat, platí nynější úprava již také pro příští rok.

Předsednictvo NS dále vydalo zákonné opatření ze dne 12. dubna 1956 o zrušení Jednotného fondu pracujících. Jednotný fond pracujících, který sehrál v minulých letech svou úlohu a kterého bylo používáno na zlepšení sociálních, zdravotních a kulturních podmínek všech pracujících, pozbyl postupně svého účelu, když v minulých letech docházelo a ještě stále dochází ke zřizování ředitelských fondů v národních podnicích, odbytových, obchodních a jiných organisacích, na státních statcích a pod.

Čtvrté zákonné opatření, které předsednictvo Národního shromáždění vydalo dne 12. dubna 1956, bylo zákonné opatření, kterým se mění vládní nařízení o provozu na silnicích. Tímto zákonným opatřením byla změněna ustanovení vládního nařízení č. 54 Sb. z roku 1953 o provozu na silnicích v tom směru, že byly nově upraveny trestní sankce za přestupky proti předpisům na ochranu silničního provozu tak, že byly přizpůsobeny ustanovením trestního zákona správního. Dále byly tímto zákonným opatřením zmocněny ústřední národní výbory, aby se souhlasem vlády mohly vydávat dopravní řády, odpovídající místním dopravním poměrům. Tak na př. v Praze.

V další schůzi, ke které se předsednictvo NS sešlo dne 1. června 1956, vydalo zákonné opatření, kterým se mění a doplňuje zákon č. 53 Sb. z r. 1954 o lidových družstvech a o družstevních organisacích. Tímto zákonným opatřením byl zákon o lidových družstvech a družstevních organisacích pozměněn v tom směru, že se nově upravuje volba orgánů ústředních družstevních svazů tak, aby bylo posíleno postavení kolektivních orgánů a prohloubena zásada kolektivního vedení. Způsob volby se stanoví tak, že výbor, zvolený sjezdem, zvolí ze svého středu představenstvo i předsedu, a obdobně revisní komise, zvolená sjezdem, volí ze svého středu svého předsedu. Dále umožňuje toto zákonné opatření slučovat v případě potřeby družstevní podniky.

Předsednictvo Národního shromáždění se pak sešlo k další schůzi dne 28. června 1956. V této schůzi projednalo zákonné opatření předsednictva NS ze dne 28. června 1956 o sjednocení disciplinárních předpisů v oboru ministerstva spojů. Tímto zákonným opatřením se odstraňuje nejednotnost disciplinárních předpisů v oboru ministerstva spojů a dává se právní podklad pro vydání jednotného disciplinárního řádu, který pro všechny zaměstnance ministerstva spojů vydá ministr spojů.

V téže schůzi dne 28. června 1956 vydalo dále předsednictvo Národního shromáždění zákonné opatření o ředitelských fondech ve strojních a traktorových stanicích. Tímto zákonným opatřením se zavádějí ředitelské fondy do dalšího úseku národního hospodářství naší republiky, čímž se sleduje zvýšení hmotné zainteresovanosti pracovníků stanic na plnění důležitých politických a hospodářských úkolů, podnícení jejich snahy o získání vyšší kvalifikace a zmenšení fluktuace pracovníků na strojních a traktorových stanicích, protože prostřednictvím ředitelských fondů bude možno zlepšovat kulturní a společenské podmínky pracujících. Správné používání fondů povede pak ve svých důsledcích k dalšímu zvyšování zemědělské výroby, při níž právě strojní a traktorové stanice hrají rozhodující úlohu.

Ke své poslední schůzi před tímto zasedáním Národního shromáždění se sešlo předsednictvo dne 19. července 1956. Projednalo dva vládní návrhy zákonných opatření.

Prvním z nich je zákonné opatření předsednictva NS ze dne 19. července 1956 o úpravě platových poměrů zdravotnických pracovníků. Tímto zákonným opatřením se odstraňuje řada dosavadních nedostatků platových poměrů v našem zdravotnictví. Nová platová úprava zaváděná podle tohoto zákonného opatření správně ohodnocuje práci zejména středního zdravotnického personálu a bude přispívat k větší přitažlivosti tohoto tak důležitého zaměstnání a ke zkvalitnění naší zdravotní péče.

Konečně v téže schůzi dne 19. července 1956 vydalo předsednictvo NS zákonné opatření o úpravě platových poměrů učitelů a vychovatelů. Tímto zákonným opatřením vyzvedává se význam učitelské a vychovatelské práce při rozvoji duševních a tělesných schopností naší mládeže, práce učitelů a vychovatelů se správně ohodnocuje. Nová platová úprava bude též popudem k tomu, aby ti učitelé, kteří ještě nemají dostatečnou kvalifikaci, neboť dosavadní platový systém ke zvyšování kvalifikace nepobízel, zvyšovali úroveň svých vědomostí a pedagogických znalostí.

Vážení přátelé, doporučuji, aby Národní shromáždění tato zákonná opatření schválilo. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Ďakujem s. predsedovi Národného zhromaždenia za prednesenú zprávu.

Sú voľajaké návrhy, pripomienky alebo námietky k tejto zpráve a k uvedeným zákonným opatreniam? (Neboli.)

Návrhy, pripomienky a námietky nie sú.

Budeme teda podľa § 66 odseku 8 ústavy hlasovať o týchto zákonných opatreniach:

1. zákonné opatrenia predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 12. apríla 1956 č. 11 Zbierky o platenej dovolenke na zotavenie v rokoch 1956 a 1957 (tlač 58),

2. zákonné opatrenie predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 12. apríla 1956 č. 12 Zbierky o zrušení Jednotného fondu pracujúcich (tlač 59),

3. zákonné opatrenie predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 12. apríla 1956 č. 13 Zbierky, ktorým sa mení vládne nariadenie o prevádzke na cestách (tlač 60),

4. zákonné opatrenie predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 12. apríla 1956 č. 14 Zbierky, ktorým sa doplňuje zákon č. 247 Zbierky z roku 1949, o vyznameniach a čestných uznaniach (tlač 61),

5. zákonné opatrenie predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 1. júna 1956 č. 20 Zbierky, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 53 Zbierky z roku 1954 o ľudových družstvách a o družstevných organizáciách (tlač 62),

6. zákonné opatrenie predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 28. júna 1956 č. 26 Zbierky o zjednotení disciplinárnych predpisov v odbore Ministerstva spojov (tlač 63),

7. zákonné opatrenie predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 28. júna 1956 č. 25 Zbierky o riaditeľských fondoch na strojových a traktorových staniciach (tlač 64),

8. zákonné opatrenie predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 19. júla 1956 č. 30 Zbierky o úprave platových pomerov učiteľov a vychovávateľov (tlač 72) a

9. zákonné opatrenia predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 19. júla 1956 č. 31 Zbierky o úprave platových pomerov zdravotníckych pracovníkov (tlač 73).

Zisťujem, že Národné zhromaždenie je spôsobilé sa uznášať.

Navrhujem, aby sme o týchto zákonných opatreniach, vydaných predsedníctvom Národného zhromaždenia, hlasovali odrazu.

Sú voľajaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Nie sú.

Kto teda súhlasí s tým, aby Národné zhromaždenie hlasovalo o všetkých týchto zákonných opatreniach predsedníctva Národného zhromaždenia odrazu, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)

Budeme teda hlasovať o všetkých devitiach zákonných opatreniach predsedníctva Národného zhromaždenia odrazu.

Kto súhlasí, aby Národné zhromaždenie schválilo uznesenia predsedníctva Národného zhromaždenia zo dňa 12. apríla 1956, 1. júna 1956, 28. júna 1956 a 19. júla 1956, ktorými vydalo uvedené zákonné opatrenia predsedníctva Národného zhromaždenia, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)

Národné zhromaždenie tým jednomyseľne schválilo všetky uvedené zákonné opatrenia predsedníctva Národného zhromaždenia.

Tým je vybavený prvý bod poriadku schôdze.

Pristúpime k prerokovaniu druhého bodu poriadku, ktorým je

2. Zpráva výboru zahraničného o výzve Najvyššieho sovietu SSSR k parlamentom všetkých štátov sveta o odzbrojení (tlač 74).

Zpravodajcom je posl. dr. Berák. Dávam mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP