Podpredseda Žiak: Teraz bude hovoriť poslanec
Podola.
Posl. Podola: Soudružky a soudruzi, sestry a bratři!
Poslanci přede mnou zdůraznili, že základem
našeho plánovitého hospodářství
je uhlí, energie, výstavba a technická vyspělost
pracovníků. Státní rozpočet
k tomu pak finančně zajišťuje plánované
investice a řadu dalších odvětví
našeho průmyslu a zemědělství,
jakož i společenské spotřeby, jak ve
svém projevu ukázal ministr financí. Je ovšem
zákonitostí, že vydané peníze
ze státní pokladny musí býti na druhé
straně přijaty, a o to, aby se tak stalo v celé
míře rozpočtu, je veden stálý
boj v našich závodech, a je v našich rukou, s
jakou iniciativou se ujímáme tohoto boje, jehož
základní podmínkou, aby byl splněn,
je hospodárnost a vysoká produktivita práce.
O tom, že hospodárnost a zvyšování
produktivity není samoúčelností, ale
je trvalou perspektivou snižování cen, nám
v Gottwaldově při veřejné manifestaci
promluvil sám pan president Antonín Zápotocký.
Mluvil k nám otevřeně, když všem
srozumitelným způsobem objasnil souvislost produktivity
práce, snížení vlastních nákladů
a čerpání mzdových fondů se
vzestupem naší životní úrovně.
Nebyla totiž bilance kraje Gottwaldovského za rok
1954 nejradostnější, neboť průmyslová
produkce vzrostla proti roku 1953 jen o 7,1 % a produktivita práce
o 5,2 %.
Že slova pana presidenta byla brána velmi vážně,
ukazují dosažené výsledky z minulého
roku: plán hrubé výroby v průmyslu
byl splněn na 103,8 % a zaznamenává vzestup
o 13,4 % proti roku 1954. Při tom plán produktivity
práce splněn na 103,6 % a tato se proti stejnému
období zvýšila o 10,7 %. Je též
potěšitelné, že tempo vzestupu hrubé
výroby průmyslu kraje bylo určováno
s 80 % růstem produktivity práce a při tom
vzájemný poměr růstu mezd ve sledovaném
období je též příznivý,
neboť produktivita se zvyšovala třikrát
rychleji než průměrné mzdy.
Socialistická soutěž, vyšší
pracovní disciplina, zavedená na základě
projednaných pracovních řádů,
a uvádění v život vnitropodnikového
chozrasčotu v mnoha podnicích kraje ovlivnilo podstatně
výsledky, které jsem uvedl.
Sám pracuji v podniku ministerstva potravinářského
průmyslu a mohl bych na řadě příkladů
ukázat, jak bylo možno zvýšit produktivitu
práce jen účelným uspořádáním
výrobních linek, aby technologický proces
byl plynulý a nenastávaly ztrátové
časy. Při tom fysická námaha zaměstnanců
je menší a výdělky vyšší.
Uvedu jen jeden příklad a to z kanditárny
našeho podniku, kde při uvedených podmínkách
stoupla produktivita práce v průměru o 180
% proti roku 1953. Nejlepší kolektiv byl již
několikráte vyhodnocen v socialistické soutěži
a přední pracovnici se dostalo před dvěma
lety se strany ministerstva odměnou k výstavbě
bytové jednotky za pomoci podniku.
Jako funkcionáři je mi též dána
častá příležitost, abych navštívil
řadu podniků v kraji, a mohu říci,
že i sama socialistická soutěž, vedená
hlavně k úspoře vlastních nákladů
a zvýšení kvality, se stává na
závodech tak konkretní, že zaměstnanci,
kteří závazky uzavírají, cítí
povinnost řádného hospodáře
a každá uspořená koruna je pro ně
radostným výsledkem. Velké úspory
a zvýšení produktivity práce vznikají
též v nemenší míře i zásluhou
našich zlepšovatelů a novátorů.
Příkladem všem v našem kraji může
být soudruh František Holec, nástrojař
z Valašských dřevařských závodů,
závod Bystřice pod Hostýnem, který
zlepšovacím námětem zmechanisoval zajišťování
pražců dřevěnými šrouby
v čele proti praskání. Tímto zlepšením
je docilováno roční úspory 60.000
Kčs na nákladech a 8 pracovních sil.
Dalšími zlepšovacími návrhy, které
sám nebo za pomoci kolektivu realisuje, bude docíleno
dalšího zvýšení produktivity práce
o 100 %. Proto právem je tento soudruh nositelem Řádu
práce a vzorem nám ostatním. Jisté
ale je, že sta a tisíce těchto průkopníků
nových forem práce a vyznamenaných pracovníků
v socialistické soutěži by nestačily
k tomu, aby růst produktivity práce a snižování
vlastních nákladů byly v souladu s naší
stále se zvyšující spotřebou,
kdyby i ostatní pracující nebyli zainteresováni
na těchto výsledcích.
Tak uvažoval i podnikový ředitel Slováckých
lihovarů, n. p. v Uherském Hradišti-Starém
Městě, s. František Navrátil, nositel
vyznamenání Za výstavbu, když již
v roce 1952 po studiu sovětské literatury uplatňoval
ve svém podniku nový způsob hospodaření
podle vnitropodnikového chozrasčotu. Sám
mi vyprávěl, jak delší dobu před
tím se zabýval myšlenkou, jak zlepšiti
a zhospodárniti výrobu v celém podniku a
jak pomoci dělníkům, ulehčit jim těžkou
práci, vzbudit větší zájem o
ni a zainteresovat je tak, aby se i hmotně podíleli
na úsporách, docílených v důsledku
řádného hospodaření.
Za pomoci závodních složek a s heslem, že
je nutno ve všem vidět člověka a že
kádry rozhodují vše, opřel se o dobré
dělníky svého podniku, z nichž dnes
je řada na vedoucích místech. Společným
úsilím se jim podařilo rozvinout chozrasčot
tak, že tento podnik možno pokládati za jeden
z nejlepších v kraji. Podle mého názoru
mohou zde čerpati zkušenosti i soudruzi z ostatních
podniků, kde ještě výsledky pokulhávají
anebo jsou jen dílčí a zasluhují pozornosti,
jako v n. p. Pal-Magneton Kroměříž,
Slaviamotor Napajedla a Moravskoslezské pletárny,
závod Holešov. Předpokladem jejich úspěchu,
kdy plán za rok 1955 splnili na 131,8 %, produktivitu práce
na 132,5 %, vlastní náklady snížili
o 5,8 %, bylo, že se naučili, jak jednoduše vypracovávat
chozrasčotní formuláře a vésti
osobní účty k sledování úspor
tak, aby jim každý dělník rozuměl,
sám si je vedl a vnitropodnikový chozrasčot
se nestal svými záznamy jen administrativní
záležitostí. V důsledku jeho zavedení
se však zde počet neproduktivních sil nezvýšil.
Našli zde též způsob, jak zvyšovat
produktivitu práce bez nároku na investice a nákladná
zařízení. Tak na př. zjistili v minulém
roce, že v n. p. Nápojový průmysl v
Bruntále jsou stroje pro automatickou linku na plnění
láhví přivezené již za okupace
a neuvedené od té doby do provozu. I když k
nim nebylo technické dokumentace a scházely určité
dílce, dali je za pomoci vývojové dílny
n. p. Fatra Napajedla nejen do provozu, ale vylepšili je
s kolektivem komise techniků a zlepšovatelů
tak, že pracují jako nejmodernější
stroje tohoto druhu. Toto zlepšení se zavádí
teď i do závodů n. p. Hanácké
lihovary. Předností soudruhů z uvedeného
závodu je též i to, že plán zajišťují
rozpisem na jednotlivce a kolektiv na měsíc, den
a hodinu. Kontrola jeho plnění na příklad
v čistírně lahví je prováděna
každé dvě hodiny a upozorní na nedostatky
v rovnoměrném plnění plánu.
To provádějí proto, že vědí,
jaké důsledky a těžkosti má nerovnoměrné
plnění plánu jak ve vlastním podniku,
tak i v zásobování obyvatelstva a v dopravě.
Jejich zásada dále je, že na všem lze
šetřit, i kdyby byly sledovány sebenepatrnější
náklady. Platí vždy přísloví:
"Z kapek moře, z haléřů miliony."
Proto i k uspoření korku jako devisové suroviny
se snaží využíti zátek a uzávěrů
z novoduru, kde znovu úzce spolupracují s vývojovým
oddělením n. p. Fatra Napajedla. Při tom
dodávám, že výrobky tohoto národního
podniku jsou i velmi vyhledávány v zahraničí,
neboť export se zde proti minulým letům zvýšil
téměř dvanáctinásobně.
Mohl bych zde ještě uvésti i řadu dalších
podniků, které mají též dobré
výsledky a mohou své zkušenosti předávat
a jsou nositeli vyznamenání Rudých praporů
jak ministerstev a Ústředních výborů
Svazů, tak i vlády, jako Závody přesného
strojírenství v Hulíně, Svit Gottwaldov,
Šroubárny Kyjov, Stavosvit Gottwaldov, TON Bystřice
p. H. závod Holešov a výrobní družstvo
Svedrup.
Dovolte mi, abych v souvislosti s výstavbou v celém
našem státě se zmínil o jednom shora
uvedeném podniku, a to Stavosvitu Gottwaldov. Tento je
jistě znám v mnoha krajích, neboť jeho
činnost je velmi rozsáhlá. Je dvakrát
nositelem Rudého praporu ministerstva, třikrát
Rudého praporu vlády a k desátému
výročí osvobození naší
republiky sovětskou armádou byl mu udělen
Řád práce. Řadí se mezi první
podniky v republice pro svou příkladnou organisaci
práce a výrobní systém a má
nejlepší předpoklady, aby byl v čele
vývoje nové stavební techniky ke zvýšení
produktivity práce na tomto důležitém
úseku. Zabývá se, jak je všeobecně
známo, naší nejpokrokovější
výstavbou domů z panelů.
Podle předem provedených kalkulací a provozního
plánu je možno provést výstavbu bloku
o 40 bytových jednotkách za tři měsíce,
při čemž vlastní montáž
celého domu trvá 14 pracovních dnů
na dvě směny. Hodinová produktivita proti
normálnímu způsobu stavění
je vyšší o 700 %. V současné době
staví i v kraji Karlovarském výrobnu panelů
o kapacitě 1.000 bytových jednotek za rok. Nejvzdálenějším
jejich staveništěm je stavba cementárny v Džebelu
v Afganistanu, kterou budují podle projektů z Československa.
Panelová výstavba bude dále rozšiřována
i na výstavbu škol a jedna taková škola
je plánována k výstavbě i v mém
obvodě v Bystřici pod Hostýnem. Tím
bude podstatně urychlena možnost, aby naše děti
se vzdělávaly v krásných, moderně
vybavených školách a rostli nám v nich
zdatní a vzdělaní občané, kteří
nikdy nepoznali náš kraj jako převážně
zemědělskou oblast s roztříštěnou
malovýrobou, neboť jen během prvního
pětiletého plánu bylo v kraji vybudováno
15 nových moderních závodů a řada
dřívějších rozšířena,
a tím zaměstnanost v průmyslu se zvýšila
o 41,9 %. Jaký je to rozdíl proti dřívějším
dobám! Zatím co již od prvních dnů
existence naší lidově demokratické republiky
byla navždy odstraněna nezaměstnanost, bylo
v r. 1937 za vlády hejtmanů a četníků,
podle záznamů četnických stanic, v
našem kraji 34.566 nezaměstnaných, nešťastných
to a zoufalých lidí, marně hledajících
práci a sebeskrovnější životní
podmínky.
Poslanci Národního shromáždění!
Uvádíme-li příklady ze svých
vlastních zkušeností, mám za to, že
je možno se jimi říditi ve všech podnicích
v naší republice, a hlavně se věnovat
zavádění vnitropodnikového chozrasčotu,
který je klíčem našich úspěchů.
I úzká spolupráce mezi jednotlivými
podniky různých ministerstev přinese jistě
velmi dobré výsledky. Tím ovšem nechci
říci, že vše je v našem kraji v pořádku.
Je potřeba zlepšit práci především
v podnicích ministerstva paliv, energetiky, hutí
a rudných dolů, které v souhrnu celoroční
výrobní plány nesplnily, i když též
podstatně svoji práci zlepšily, a odstraniti
poměrně vysoké ztráty na nekvalitních
výrobcích, které ke konci třetího
čtvrtletí minulého roku činily od
jeho začátku v našem kraji v průmyslu
přes 46 milionů Kčs. Odstraněním
těchto nedostatků vyjádříme
své odhodlání přispěti k tomu,
aby příjmy státního rozpočtu
byly lépe plněny, a tím urychlíme
budování naší krásné socialistické
vlasti. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak (zvoní): Dávam
slovo poslancovi Nezhybovi.
Posl. Nezhyba: Soudružky a soudruzi poslanci!
Prudký rozvoj národního hospodářství
klade stále větší nároky na naši
dopravu. Zvedá se nejen růst váhy přepravovaného
zboží, ale i růst přepravní vzdálenosti,
a tím jsou přetěžovány hlavní
dopravní cesty na železnici. Také nároky
na osobní dopravu rostou rok od roku více v důsledku
zvýšené zaměstnanosti a také
vyššími požadavky obyvatelstva na zdravotní
a rekreační cesty. Za uplynulých 10 let trvání
naší lidově demokratické republiky dosáhla
celá naše doprava velikého rozmachu v našem
hospodářství.
Pod vedením naší strany a vlády byla
vždy probojovávána linie rozvoje a výstavby
těžkého průmyslu, hlavně pak
strojírenského odvětví, který
jest základním pilířem v rozvoji národního
hospodářství a posiluje obranyschopnost naší
země.
Naše železnice spojuje město s venkovem, oblasti
výroby s místy spotřeby, slouží
výměně zboží a má taktéž
velmi důležitou úlohu při zajišťování
obranyschopnosti naší vlasti.
Naše doprava, hlavně železniční,
postačila za uplynulé období přepravit,
i když s obtížemi, rychle stoupající
množství vyrobených surovin, polotovarů
a výrobků našeho průmyslu a zemědělství.
Rovněž zajistila v tomto období i zvýšenou
přepravu osob.
Za první pětiletku se zvýšila přeprava
zboží na železnici o 178 %, přeprava osob
o 131,5 %, oběh vozů se zlepšil o 25,8 %. Naši
železničáři tyto úkoly zvládli
velmi dobře, i když mnohde pracovali se zastaralým
zabezpečovacím zařízením, nedostatečně
zmechanisovanými seřadišti a překladišti.
Tyto úkoly zvládli proto, že stále stoupá
zdravá socialistická soutěž mezi všemi
železničáři.
I v roce 1955 se projevilo úsilí železničářů
ve splnění a překročení hlavních
ukazatelů a v překračování
plánu přepravy. Objem přepravy v tunách
vzrostl proti r. 1953 ve zboží o 13 %, přeprava
osob o 6,2 %. Střední zatížení
se zvýšilo o 4,9 % a spotřeba paliva se snížila
na tisíc hrubotunokilometrů o 9,3 %. V tomto roce
taktéž bylo dosaženo těchto výsledků
za iniciativy všech železničářů,
vyjádřené v socialistické soutěži
a v uplatňování nových forem práce,
i další výstavba železničních
tratí a postupné zavádění nové
techniky na železnici. V první pětiletce byla
dokončena výstavba Trati družby. Dále
byla postavena trať Havlíčkův Brod-Brno,
Turňa-Rožňava a jiné. Dále železnice
obdržela od našeho průmyslu nové řady
lokomotiv, bylo započato s elektrifikací tratí
a pod.
Přes tyto výsledky jsou však v železniční
dopravě vážné nedostatky. Především
je to nízká úroveň v řízení
dopravy se strany středně technických kádrů,
nedůsledná péče o výchovu zaměstnanců,
nedodržování předpisů, čehož
následky se projevují nehodovostí a úrazovostí.
Taktéž zavádění nové techniky
v dopravě zůstává za celkovým
rozvojem našeho národního hospodářství
pozadu a na železnici nejsou dostatečně plněny
these ÚV KSČ a vlády o dalším
technickém rozvoji, které ministerstvo dopravy dosud
na podmínky železniční dopravy nerozpracovalo
ani na úroveň drah.
V elektrifikaci tratí zůstávají železnice
hodně dlužny v plnění státního
plánu a způsobují tak, že v tomto směru
zůstáváme hodně pozadu v porovnání
s některými vyspělými průmyslovými
státy. Připravujeme se tak o možnost značného
zrychlení dopravy, zvýšení propustnosti
trati a úsporu velkého množství materiálu,
hlavně uhlí, kde jsou železnice největším
spotřebitelem (téměř 11 % z celkového
množství vytěženého uhlí).
Zde velmi dobře využívají železničáři
spalování méně hodnotného paliva
a jen lokomotivní depo Přerov za rok 1955 spálilo
5.156 tun tohoto paliva, což představuje 1.344 tun
úspory kvalitního uhlí. V rámci oddělení
dráhy Přerov bylo spáleno 11 077 tun tohoto
méně hodnotného paliva, což představuje
úsporu dvou vlaků kvalitního uhlí.
V mechanisaci prací i přes dosažené
úspěchy jsou stále ještě hlavní
nedostatky u nakládacích prací a výzbroje
lokomotiv, kde na příklad ve skladu paliv Olomouc
a Přerov jsou práce prováděny převážně
ručně. Proto i zde bude třeba uplatňovat
ve větši míře mechanisaci těchto
prací.
K zlepšené péči o naše cestující
byla na železnici zřízena síť kulturních
středisek a postupně jsou vybavovány soupravy
rozhlasovým zařízením, což zvyšuje
pohodlí, výchovu a pobavení cestujících.
Za zlepšení čistoty ve vlacích jsou
sestavovány vzorné soupravy osobních vlaků,
které jsou udržovány ve vzorném pořádku.
Bude však třeba, aby čistotě souprav
byla věnována nadále velká pozornost
jak se strany železničářů, tak
se strany cestujících. Dále je třeba
věnovat pozornost dodávání nových
dalších moderních osobních vozů
do provozu a staré vozy postupně vyřazovat.
Věnovat lepší péči výchově
průvodčích vlaků, aby měli
lepší poměr k cestujícím a udržovali
své vozy v čistotě a naprostém pořádku,
za což jsou odpovědni. Je třeba zvýšit
i výchovu cestujících k socialistickému
poměru k národnímu majetku, ke všem
zařízením na železnici, aby dbali čistoty
ve vlacích a ve všech železničních
prostorech.
Provozně nejsilnější jednotkou železnice
je Ostravská dráha, která dosáhla
v uplynulém roce velmi dobrých výsledků
při plnění úkolů státního
plánu. Celodrážní závazek za
předčasné splnění celoročního
plánu k 19. prosinci 1955, uzavřený na podkladě
závazků jednotlivců, pracovních kolektivů
i celých hospodářských jednotek, byl
co do množství překročen. Plán
přepravy zboží celkem byl splněn již
k 19. prosinci 1955 na 100,26 %, nakládka v tunách
na 101,17 %, na palivu bylo ušetřeno 39 073 tun, takže
do konce roku byl provoz v Ostravské dráze veden
z ušetřeného paliva.
K těmto výsledkům dopomáhá
Ostravské dráze především socialistické
soutěžení, do něhož je zapojeno
přes 75 % všech zaměstnanců. Jen za
IV. čtvrtletí 1955 bylo v Ostravské dráze
uzavřeno 12.815 individuálních a 13.758 kolektivních
závazků, převážně krátkodobých,
které představovaly úsporu téměř
2 mil. Kčs. Do soutěže o ujetí 100.000
km bez nehody jest zapojeno již 996 zaměstnanců
strojní služby. Na seřadištích
se rozvíjí úspěšně soutěž
o rozposunování 20 000 až 100.000 vozů
bez nehod a závad, jako na příklad v žst
Ostrava, kde komplex posunovačů pod vedením
s. Emila Pavlíka splnil dne 14. ledna 1956 tento závazek
a dal si další závazek na 110 000 vozů
k rozposunování bez nehod a závad. Jeho příkladu
následují soudruzi v Přerově, Val.
Meziříčí a i na jiných drahách.
Ke zvýšení kvality a produktivity práce
pomáhá nemalou měrou též uplatňování
nových forem práce sovětských novátorů
Lunina, Mamedova, Korabelnikové, Katajeva, Zavodčika
a pod. Tak na příklad v lokomotivním depu
Přerov bylo v r. 1955 zapojeno do luninské methody
215 čet, které uspořily za rok 57.726 správkových
hodin, což představuje úsporu 206.810 Kčs.
Tyto úspory se rodí v jednotlivých kolektivech,
jako kolektiv s. Malíka, který uspořil 3.189
Kčs a odvezl za rok 147.672 hrtkm. Uspořil na palivu
284,4 tun, což činí 30 857 Kčs. Takové
kolektivy nejsou již nahodilým zjevem, ale iniciativa
pracujících se rozvíjí masově
mezi všemi železničáři. Projevila
se i ve zlepšovacích námětech, kterých
během roku 1955 bylo u Ostravské dráhy 603,
a z 213 přijatých činí předpokládané
roční úspory 2,605.046 Kčs.