Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Finanční prostředky jsou stanoveny státním
rozpočtem jako základním finančním
plánem státu a jejich zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí
pracujícího lidu; slouží k hospodárnému
splnění všech úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství,
zejména k urychlení rozvoje výrobních
sil především v těžkém průmyslu,
k podstatnému vzestupu zemědělské
výroby a rozvoje jednotných zemědělských
družstev, k zavádění nové techniky
do výroby a k podstatnému vzestupu produktivity
práce a tím k trvalému zvyšování
hmotné a kulturní úrovně pracujícího
lidu a k podpoře úsilí o zachování
míru.
(1) Celkové příjmy státního
rozpočtu se stanoví částkou 90.304,165.000
Kčs, celkové výdaje částkou
89.886,912.000 Kčs, takže vyplývá přebytek
417,253.000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy
rozpočty národních výborů,
jejichž příjmy i výdaje činí
16.681,246.000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků
národních výborů přecházejících
do roku 1957 částku 441,800.000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání
rozpočtů národních výborů
procentní podíly na státních příjmech.
(1) Výdaje (investiční i neinvestiční)
mohou být uskutečňovány jen do výše
částek stanovených ve státním
rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění
nezbytného výdaje, nekrytého ve státním
rozpočtu, je-li jeho úhrada zajištěna
vyššími příjmy nebo odsunutím
jiného, méně naléhavého výdaje.
Vláda a každý její člen, vedoucí
ostatních ústředních úřadů
a rady národních výborů jsou odpovědni
za to, že v oboru jejich působnosti budou při
hospodaření všechny plánované
úkoly splněny hospodárně, že
budou zjišťovány a využívány
reservy, jež vznikají v rozvíjejícím
se hospodářství, že příjmových
částek státního rozpočtu bude
při nejmenším dosaženo a výdajové
částky nebudou - s výjimkou případů
přípustných podle tohoto zákona -
překročeny.
(1) Rozpočtových prostředků
může být použito pouze do konce roku 1956,
a to jen k úhradě výdajů splatných
do konce tohoto roku.
(2) Úhrada výdajů, které
mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou
zatěžovat rozpočtové prostředky
na rok 1956, nesmí být odsunuta k tíži
rozpočtových prostředků příštího
roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě
závazků, jež vzniknou po 31. prosinci 1956,
nebo tvořit jakýmkoliv jiným způsobem
reservy z úspor na rozpočtových prostředcích
není přípustno.
U návrhů zákonů, zákonných
opatření předsednictva Národního
shromáždění, zákonů Slovenské
národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, usnesení Sboru
pověřenců, nařízení
Sboru pověřenců, nařízení
ministrů, nařízení pověřenců,
vyhlášek a u všech opatření ústředních
úřadů, jakož i návrhů
usnesení národních výborů a
jejich rad musí být s největší
odpovědností zváženy také jejich
důsledky hospodářské a finanční.
Důsledky těchto opatření pro výdaje
po případě pro příjmy státního
rozpočtu nebo pro bilanci příjmů a
výdajů obyvatelstva nebo pro úvěrový
plán je třeba vyčíslit a výpočet
připojit k návrhu opatření. Při
každém navrhovaném opatření musí
být zkoumáno, zda jeho povaha připouští
zavedení nových příjmů, a v
kladném případě musí být
tyto nové příjmy vždy navrženy.
(1) Ke všem opatřením, která
časově přesahují schválený
státní rozpočet a svými důsledky
zatěžují nebo by mohla zatěžovat
státní rozpočty v příštích
letech, jako jsou rozšiřování úřadů
a orgánů státní správy, zřizování
po případě rozšiřování
jiných zařízení, uzavírání
nových nájemních smluv, vydávání
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by takovými
opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.
(2) K takovým opatřením může
dát souhlas ústřední úřad
nebo je může učinit v oboru vlastní
působnosti, jestliže očekávaný
náklad nepřestoupí v jednotlivém případě
částku 50.000 Kčs a v úhrnu všech
případů částku 800.000 Kčs
ročně. V ostatních případech
je třeba souhlasu ministerstva financí a jde -li
o zatížení převyšující
v jednotlivém případě částku
50 mil. Kčs, souhlasu vlády.
(3) Ustanoveními v odstavci 2 nejsou dotčeny
předpisy o působnosti státní systemisační
komise.
Dlužník nemůže svůj závazek
vůči státu uhradit započtením
své pohledávky za státem.
Vláda učiní vhodná opatření
pro státní hospodaření v době
od 1. ledna 1957 do vyhlášení rozpočtového
zákona na rok 1957, nebude-li rozpočtový
zákon na uvedený rok vyhlášen před
1. lednem 1957.
(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního
rozpočtu promítla úpravy státního
plánu rozvoje národního hospodářství.
(2) Ministr financí vydá podrobnější
směrnice pro hospodaření podle státního
rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde
o používání rozpočtových
prostředků, úhradu výdajů na
nové úkoly ukládané národním
výborům, vázání rozpočtových
prostředků určených na úhradu
úkolů, které odpadly, a o postup při
opatřování úhrady výdajů
na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově
zajištěny. Přitom může ministr
financí povolit odchylku od ustanovení § 5
odst. 1.
Ustanovení § 7 zákona č. 90/1952 Sb.,
o Československé akademii zemědělských
věd, se zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1956; provedou jej ministr financí a ostatní
členové vlády.