9. - 10. února 1956

Rozpočtový zákon na rok 1956

ze dne.....1956.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Cíle státního rozpočtu.

Finanční prostředky jsou stanoveny státním rozpočtem jako základním finančním plánem státu a jejich zdrojem je především socialistická výroba a budovatelské úsilí pracujícího lidu; slouží k hospodárnému splnění všech úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství, zejména k urychlení rozvoje výrobních sil především v těžkém průmyslu, k podstatnému vzestupu zemědělské výroby a rozvoje jednotných zemědělských družstev, k zavádění nové techniky do výroby a k podstatnému vzestupu produktivity práce a tím k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrovně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zachování míru.

§ 2.

Stanovení výše státního rozpočtu.

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou 90.304,165.000 Kčs, celkové výdaje částkou 89.886,912.000 Kčs, takže vyplývá přebytek 417,253.000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy i výdaje činí 16.681,246.000 Kčs; kromě toho činí zůstatek rozpočtových prostředků národních výborů přecházejících do roku 1957 částku 441,800.000 Kčs.

(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů národních výborů procentní podíly na státních příjmech.

§ 3.

Hospodaření podle státního rozpočtu.

(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou být uskutečňovány jen do výše částek stanovených ve státním rozpočtu.

(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbytného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu, je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy nebo odsunutím jiného, méně naléhavého výdaje.

§ 4.

Odpovědnost za hospodaření.

Vláda a každý její člen, vedoucí ostatních ústředních úřadů a rady národních výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působnosti budou při hospodaření všechny plánované úkoly splněny hospodárně, že budou zjišťovány a využívány reservy, jež vznikají v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmových částek státního rozpočtu bude při nejmenším dosaženo a výdajové částky nebudou - s výjimkou případů přípustných podle tohoto zákona - překročeny.

§ 5.

Časové použití rozpočtových prostředků.

(1) Rozpočtových prostředků může být použito pouze do konce roku 1956, a to jen k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku.

(2) Úhrada výdajů, které mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou zatěžovat rozpočtové prostředky na rok 1956, nesmí být odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příštího roku.

(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež vzniknou po 31. prosinci 1956, nebo tvořit jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor na rozpočtových prostředcích není přípustno.

§ 6.

Zjišťování rozpočtových důsledků zákonných a jiných opatření.

U návrhů zákonů, zákonných opatření předsednictva Národního shromáždění, zákonů Slovenské národní rady, vládních nařízení, vládních usnesení, usnesení Sboru pověřenců, nařízení Sboru pověřenců, nařízení ministrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opatření ústředních úřadů, jakož i návrhů usnesení národních výborů a jejich rad musí být s největší odpovědností zváženy také jejich důsledky hospodářské a finanční. Důsledky těchto opatření pro výdaje po případě pro příjmy státního rozpočtu nebo pro bilanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro úvěrový plán je třeba vyčíslit a výpočet připojit k návrhu opatření. Při každém navrhovaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho povaha připouští zavedení nových příjmů, a v kladném případě musí být tyto nové příjmy vždy navrženy.

§ 7.

Zatěžování státních rozpočtů příštích let.

(1) Ke všem opatřením, která časově přesahují schválený státní rozpočet a svými důsledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat státní rozpočty v příštích letech, jako jsou rozšiřování úřadů a orgánů státní správy, zřizování po případě rozšiřování jiných zařízení, uzavírání nových nájemních smluv, vydávání nových periodických tiskovin a dlouhodobé objednávky, je třeba předchozího souhlasu orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by takovými opatřeními byl způsoben nový nebo vyšší výdaj pro státní pokladnu.

(2) K takovým opatřením může dát souhlas ústřední úřad nebo je může učinit v oboru vlastní působnosti, jestliže očekávaný náklad nepřestoupí v jednotlivém případě částku 50.000 Kčs a v úhrnu všech případů částku 800.000 Kčs ročně. V ostatních případech je třeba souhlasu ministerstva financí a jde -li o zatížení převyšující v jednotlivém případě částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.

(3) Ustanoveními v odstavci 2 nejsou dotčeny předpisy o působnosti státní systemisační komise.

§ 8.

Nepřípustnost započtení pohledávek vůči státu.

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu uhradit započtením své pohledávky za státem.

§ 9.

Zatímní vedení státního hospodaření v roce 1957.

Vláda učiní vhodná opatření pro státní hospodaření v době od 1. ledna 1957 do vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1957, nebude-li rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen před 1. lednem 1957.

Závěrečná ustanovení.

§ 10.

(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního rozpočtu promítla úpravy státního plánu rozvoje národního hospodářství.

(2) Ministr financí vydá podrobnější směrnice pro hospodaření podle státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o používání rozpočtových prostředků, úhradu výdajů na nové úkoly ukládané národním výborům, vázání rozpočtových prostředků určených na úhradu úkolů, které odpadly, a o postup při opatřování úhrady výdajů na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom může ministr financí povolit odchylku od ustanovení § 5 odst. 1.

§ 11.

Ustanovení § 7 zákona č. 90/1952 Sb., o Československé akademii zemědělských věd, se zrušuje.

§ 12.

Účinnost.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1956; provedou jej ministr financí a ostatní členové vlády.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP