(President republiky Antonín Zápotocký,
doprovázen místopředsedou NS Žiakem,
vstupuje do své lóže. - Shromáždění
povstává a vítá presidenta nadšeným
potleskem. - Shromáždění usedá.)
Předseda (zvoní): Zahajuji přerušenou
4. schůzi Národního shromáždění.
Jménem Národního shromáždění
republiky Československé vítám mezi
námi co nejsrdečněji presidenta republiky
Československé, soudruha Antonína Zápotockého.
(Poslanci povstávají. - Dlouhotrvající
bouřlivý potlesk. - Poslanci usedají.)
Budeme pokračovat v jednání.
Třetím bodem denního pořadu je
3. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského, ústavně právního,
zemědělského, kulturního, zdravotního
a zahraničního o vládním návrhu
rozpočtového zákona na rok 1955 (tisk 18)
a
zpráva výboru rozpočtového a hospodářského
o vládním návrhu usnesení, jímž
Národní shromáždění schvaluje
podle § 62 ústavy státní závěrečný
účet za rok 1953 a schvaluje použití
nespotřebovaného přebytku z rozpočtového
hospodaření za rok 1953 (tisk 13).
Zpravodajem je poslanec Tymeš, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Vážený soudruhu
presidente, vážení přátelé,
soudružky a soudruzi!
Národní shromáždění, které
náš lid přímo manifestačním
způsobem zvolil v loňských listopadových
volbách, bylo postaveno před prvý velký
úkol: projednat a schválit zákon o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
a zákon o státním rozpočtu na rok
1955. Oba významné vládní návrhy
zákonů -prvé zákony jubilejního
roku republiky - jsou vypracovány vládou v duchu
směrnic X. sjezdu Komunistické strany Československa.
Rozpočtový zákon na rok 1955 stanoví
celkové příjmy státního rozpočtu
částkou 86.209,424.000 Kčs, celkové
výdaje částkou 86.039,452.000 Kčs.
Předpokládaný přebytek státního
rozpočtu činí 169,972.000 Kčs. Státním
rozpočtem zajišťujeme plnění a
splnění státního plánu rozvoje
národního hospodářství na rok
1955.
Celková výše příjmů a
výdajů státního rozpočtu je
poněkud nižší než v minulém
roce, což je způsobeno snížením
cen. Přepočteme-li ceny, vidíme, že
objem rozpočtových příjmů a
výdajů proti roku 1954 stoupá o 8 %. To znamená,
že i v tomto roce pokračujeme v linii stálého
vzrůstu a rozvoje našeho hospodářství.
Zvlášť velký a radostný je rozvoj
průmyslu na Slovensku.
Od roku 1949 je náš státní rozpočet
každý rok vyšší a letos činí
toto zvýšení proti roku 1949 130 %. Od roku
1949 je také každý náš státní
rozpočet aktivní a účetní závěrky
končí velkými přebytky. Tato skutečnost
je nesmírně radostná a povzbuzující.
Ukazuje nám a celému světu stále rostoucí
hospodářskou sílu naší země.
Ukazuje také, jak směšná byla proroctví
všech Zenklů a Majerů po únoru roku
1948, že kapitalistický svět nás zničí,
že našemu hospodářsvtí hrozí
úpadek, rozvrat a zkáza. Díky velké
a nezištné pomoci Sovětského svazu nemohla
diskriminační opatření kapitalistických
států ani zpomalit náš hospodářský
rozmach. Dokázali jsme všem našim nepřátelům,
že náš lid se nebojí jejich hrozeb, neboť
ví, že naše spojenectví a přátelství
s mohutným Sovětským svazem nám zajistí
stálý rozvoj a bezpečnost naší
vlasti. Dokázali jsme také, že náš
lid, vedený Komunistickou stranou Československa,
dovede lépe hospodařit než kapitalisté,
a jako v minulosti, tak i v přítomnosti a budoucnosti
skončí stejně žalostně všechna
proroctví reakční emigrace o naší
zkáze, neboť v kapitalistickém světě
není síly, která by nás a svobodné
země mohla vrhnout zpět do kapitalismu. Ne u nás,
avšak v kapitalistických zemích je hospodářský
úpadek a rozvrat. Ani nejsilnější kapitalistické
země - Spojené státy americké - nemůže
předložit vyrovnaný státní rozpočet.
Při tom státní dluhy Spojených států
dosahují přímo astronomických čísel.
Rozpočty kapitalistických zemí zajišťují
především výdaje na šílené
zbrojení. Ve Spojených státech amerických
to činí 65 % všech výdajů státního
rozpočtu. Náš státní rozpočet
dává 51 % výdajů na rozvoj národního
hospodářství, téměř
35 % na kulturní, zdravotní a sociální
opatření a 12,1 % na obranu státu.
Výdaje na národní hospodářství
ve srovnatelných cenách jsou téměř
o 6 % vyšší než loni a jsou zejména
věnovány na další rozvoj průmyslu,
zvláště těžkého průmyslu,
na rozvoj zemědělství, dopravy a dalších
odvětví národního hospodářství.
l tentokrát je značná část
finančních prostředků určena
na investice.
Na rozvoj zemědělství je v státním
rozpočtu téměř 8 miliard Kčs
kromě miliardového investičního úvěru.
Na zvýšení mechanisace zemědělských
prací se letos dává téměř
miliarda korun. Z těchto prostředků bude
dodáno zemědělcům tisíce strojů.
Mezi jinými stroji bude dodáno zemědělství
1.100 kombajnů obilních, 463 řepných
a 591 kombajnů na brambory. Velké výdaje
na zemědělství ukazují, jak nesmírnou
péči věnuje strana a vláda našemu
zemědělství, péči, o jaké
se zemědělcům za kapitalismu ani nesnilo.
Kulturní a sociální opatření
tvoří téměř třetinu
výdajů našeho státního rozpočtu
(32,9 %), t. j. o 1,7 % více než loni. Tyto výdaje
se během pětiletky více než zdvojnásobily
a letos činí 28.276,000.000 Kčs. Na příklad
na školství dáváme ve státním
rozpočtu částku 5.065,000.000 Kčs,
t. j. o 11,6 % více než v roce 1954. Naše dnešní
výdaje na školství činí celou
polovinu předválečného československého
státního rozpočtu. Značně částky
jsou rozpočtem stanoveny na rozvoj vědecké
práce a umění, na divadla a ostatní
kulturní podniky.
Náklady na zdravotnictví jsou stanoveny částkou
téměř 51/2 miliardy
Kčs. Na letošní rok se plánuje další
zvýšení počtu lůžek v nemocnicích.
porodnicích a zdravotních ústavech. Výsledky
naší zdravotní péče jsou opravdu
radostné. Na př. péče o kojence se
projevuje dalším snížením kojenecké
úmrtnosti, která klesla z 11,7 % v roce 1937 na
3,6 % v roce 1954.
Na nemocenské a důchodové pojištění
poskytuje státní rozpočet 12 miliard Kčs,
což je o 3 % více než v roce 1954.
Ve všech kapitalistických zemích se v rozpočtových
položkách škrtá nejvíce ve výdajích
na školství, zdravotnictví a sociální
péči, přesto, že tyto výdaje
v těchto rozpočtech činí malé
procento. Vládnoucí kruhy v těchto zemích
zajišťují především blahobytný
život kořistnických vrstev - tak, jako tomu
bylo v minulosti u nás - a válečný
průmysl. Náš státní rozpočet
ukazuje, jak velká je v naší zemi péče
o člověka. Tato péče se dalším
rozvojem našeho hospodářství bude stále
zlepšovat a zdokonalovat.
Při zajišťování rozvoje národního
hospodářství a péče o potřeby
našeho obyvatelstva nezapomínáme na bezpečnost
a obranyschopnost naší vlasti. Víme, že
v hospodářské síle republiky a v naší
politické jednotě je náš cenný
příspěvek, který přinášíme
mírovým silám celého světa
v boji proti válce a za vítězství
míru. Avšak mezinárodní situace, zejména
úsilí kapitalistických vlád o obnovu
militarismu v západním Německu si žádá,
abychom byli silni nejen hospodářsky a politickou
jednotou našeho lidu, ale také vojensky. Naše
armáda, budovaná podle vzoru slavné sovětské
armády, je armádou míru. Nikoho neohrožuje,
avšak nikdy nedovolí, aby němečtí
nacisté znovu mohli okupovat naši zemi, pálit
a pustošit naše města a dědiny, mučit
a vraždit náš lid. (Potlesk.)
Částka 10 miliard Kčs, kterou dáváme
ve státním rozpočtu na bezpečnost
a obranu naší země, je rovněž naším
příspěvkem v boji mírových
sil se silami války. Neboť čím bude
mírový tábor silnější,
tím menší bude nebezpečí vzniku
nové světové války.
Vzrůst výdajů zaznamenávají
také rozpočty národních výborů,
a to o 7,5 % proti minulému roku. Celkem se stanoví
na výdaje vlastních rozpočtů národních
výborů částka 15.524,000.000 Kčs.
Plánované výdaje národních
výborů jsou kryty necelou pětinou vlastními
příjmy, ostatní podílem na státních
příjmech. Národní výbory mají
velké úkoly při socialistické výstavbě
a v péči o potřeby občanstva, které
mohou úspěšně plnit jen v úzkém
a stálém styku s lidem.
Naší ohromnou výstavbou průmyslu a zemědělství
a velkými výdaji na kulturní, zdravotní
a sociální zabezpečení nijak nezatěžujeme
budoucí generace. My - na rozdíl od kapitalistických
států - dluhy neděláme. Státní
dluh, který v kapitalistických zemích je
velkým břemenem, které nesou pracující,
si u nás vyžaduje jen malé výdaje. Jsou
to vlastně úroky ze starých zahraničních
dluhů, neboť vnitřní státní
dluh jsme zlikvidovali již v roce 1953. Za prvé republiky
při poměrně malých výdajích
na investice, školství, zdravotní a sociální
zařízení rostly dluhy každým
rokem, a to nejen dluhy státu, ale také dluhy zemí,
okresů a obcí.
Velkou část státních výdajů
včetně výdajů národních
výborů platíme z příjmů
socialistického sektoru. Tyto příjmy tvoří
téměř 85 % všech státních
příjmů. Největším příjmem
státního rozpočtu je daň z obratu
a daň z výkonů, která dosahuje 52,1
% celkových rozpočtových příjmů.
Dalším velkým příjmem státního
rozpočtu jsou odvody podniků ze zisků, které
činí 13.043,000.000 Kčs, t. j. 15,1 % státních
příjmů. Daně obyvatelstva zajišťují
jen 11,9 % státních příjmů,
t. j. celkem 10.256,000.000 Kčs. Z daní připadá
největší část na daň ze
mzdy, a to 8.253.000.000 Kčs. Zemědělská
daň, kterou platí jednotná zemědělská
družstva, členové JZD a soukromě hospodařící
rolníci, je stanovena částkou pouze 400 mil.
Kčs.
Plánované rozpočtové příjmy
jsou - stejně jako výdaje - vysoké, avšak
je možno je splnit. Státní rozpočet
je spojen se státním plánem rozvoje národního
hospodářství, a proto když budeme rovnoměrně
plnit národohospodářský plán,
máme předpoklady pro plnění finančního
plánu. Stejně tak rovnoměrné plnění
finančního plánu působí na
plnění národohospodářského
plánu. Plnění plánu je závislé
na dobré práci řídících
orgánů, ale především na aktivitě
všeho pracujícího lidu. O rozpočtu se
nerozhoduje pouze v Národním shromáždění,
ale také na pracovištích. Proto s velkými
úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství a státního rozpočtu
musí být seznámeni všichni pracující
a musí být získáni pro splnění
těchto úkolů. Toho si byli vědomi
poslanci, kteří se v minulých dnech ve výborech
Národního shromáždění
účastnili projednávání rozpočtových
kapitol ministerstev a ústředních úřadů.
Přesto, že nové Národní shromáždění
vykonává svou funkci teprve několik měsíců,
můžeme říci, že státní
rozpočet byl projednán ve výborech Národního
shromáždění se stejnou pečlivostí
a odpovědností jako v minulých letech. Zpravodajové
k jednotlivým kapitolám se důkladně
obeznámili s problematikou ministerstev a poslanci přinesli
do jednání výborů poznatky a zkušenosti,
které získali na besedách se svými
voliči, a při projednávání
kapitol výrobních ministerstev uplatnili vlastni
zkušenosti ze svých pracovišť.
Přes 500 diskusních příspěvků
poslanců ve výborech Národního shromáždění
a úroveň jednání o státním
rozpočtu potvrdily, že naši pracující
vyslali do Národního shromáždění
své nejlepší pracovníky.
Poslanci se při projednávání státního
rozpočtu ve výborech zajímali zejména
o to, zda výrobní ministerstva mají dostatečné
prostředky na plánované úkoly a zda
si vytvářejí již od počátku
roku nutné předpoklady pro to, aby všechny
plánované úkoly mohla splnit při dodržování
největší úspornosti a při stálém
zvyšování kvality výrobků. Z
vlastních zkušeností uváděli
poslanci, že v našem hospodářství
máme ještě velké reservy, kterých
je třeba lépe využívat, aby se neopakovalo
neplnění některých důležitých
úkolů, jako to bylo v minulých letech.
Zvláštní pozornost věnovali poslanci
kapitolám ministerstev paliv a energetiky, hutí
a rudných dolů a strojírenství, vzhledem
ke klíčovému významu těchto
resortů. Urychlená likvidace zaostávání
palivové, energetické a rudné základny
za potřebami národního hospodářství
je jedním z nejdůležitějších
úkolů, stanovených X. sjezdem Komunistické
strany. V diskusi ukázali poslanci, jak nedostatečně
se užívá v naší výrobě
osvědčených sovětských zkušeností
a method. Ani vynálezy a zlepšovací návrhy
a nové pracovní methody našich vynálezců,
zlepšovatelů a novátorů nejsou včas
zaváděny ve všech podnicích, v některých
závodech je k novým věcem, které přicházejí
z jiných podniků, zbytečná a neodůvodněná
nedůvěra. A přece zavádění
nových method podle vzoru nejlepších sovětských
a našich pracovníků nám může
značně pomoci při dalším zvyšování,
zhospodárňování a zkvalitňování
výroby. Všichni pro to můžeme přinést
množství dokladů. Na příklad
v Gottwaldových závodech - První brněnské
- vytvořilo zlepšovatelské hnutí předpoklad
pro úsporu více než 8 milionů Kčs.
Také úkolům v zemědělské
výrobě byla věnována ve výborech
Národního shromáždění,
zejména ve výboru zemědělském,
velká pozornost. Ani v zemědělské
výrobě se dostatečně nevyužívá
sovětských příkladů a zkušeností.
Na příklad v Brněnském kraji se podařilo
zejména pracovníkům SČSP dosáhnout
popularisací methody soudr. Malininové u mnohých
dojiček podstatného zvýšení dojivosti
krav. Přes tyto úspěchy dojiček, které
pracují podle methody soudr. Malininové, používá
se této methody v kraji - podle zjištění
KNV - pouze asi u 4 % krav. Je to další doklad, že
dobré, osvědčené methody zavádíme
velmi pomalu, a je to také doklad o naší nedostatečné
politickopropagační a výchovné práci.
V rozpočtovém a hospodářském
výboru ukázali poslanci na příkladech
ze závodů, jak velký význam pro zlepšení
plnění státního rozpočtu má
hnutí za zrychlení oběžných prostředků
na závodech. Iniciativa pracujících při
rozvoji tohoto významného hnutí není
však dostatečně podporována ani ministerstvy
a hlavními správami, ani finančními
pracovníky.
Na mnohých závodech je velká zmetkovitost,
která se sice registruje, avšak nečiní
se řádná opatření k jejímu
zmenšení a odstranění, jak o tom uvedli
příklady někteří poslanci.
Mnozí poslanci ukázali na to, že nedostatečné
tempo rozvoje výroby v některých závodech,
chyby v kooperaci mezi podniky, nehospodárnost a jiné
nedostatky ve výrobě jsou zaviněny tím,
že vedoucí pracovníci na závodech mají
malý kontakt s pracujícími, nevyužívají
jejich iniciativy a kritiky, a že v mnohých závodech
úroveň politické práce je ještě
velmi nízká.
Ministři a pracovníci ústředních
úřadů a ministerstev, kteří
se jednání o státním rozpočtu
ve výborech Národního shromáždění
zúčastnili, jistě využijí všech
připomínek, podnětů a návrhů
poslanců k tomu, aby nedostatky, které dosud máme,
byly účinněji odstraňovány.
Nepochybuji o tom, že členové výborů
Národního shromáždění
a my všichni využijeme bohatého materiálu
z jednání výborů Národního
shromáždění i z jednání
plena Národního shromáždění
ke zlepšení naší politické práce.
Naším úkolem není pouze rozpočet
projednat a schválit, je také třeba celý
rok využívat všech možností, které
máme k tomu, abychom pomohli splnit úkoly, které
si dáváme státním plánem a
státním rozpočtem. Jsou to úkoly velké,
avšak úkoly radostné, jejichž splnění
a překročení bude nejlepší oslavou
jubilejního roku republiky. Splnění těchto
úkolů bude znamenat další rozvoj a rozkvět
naší vlasti, další zvýšení
životní úrovně našeho lidu, další
posílení obranyschopnosti naší republiky
a mírových sil v celém světě.
Doporučuji proto jménem rozpočtového
a hospodářského výboru a jménem
ostatních výborů, které projednaly
rozpočtové kapitoly, aby Národní shromáždění
schválilo rozpočtový zákon a státní
rozpočet na rok 1955 tak, jak byl vládou předložen.
Přikročuji nyní k podání zprávy
o hospodaření podle státního rozpočtu
na rok 1953. Vláda předložila Národnímu
shromáždění výsledky hospodaření
podle státního rozpočtu na rok 1953 současně
s návrhem rozpočtového zákona na rok
1955. Můžeme proto jednati o výsledcích
hospodaření za rok 1953 současně s
projednáváním státního rozpočtu
na letošní rok.
Národní shromáždění, které
má podle § 62 ústavy zkoumat státní
závěrečné účty, pochopitelně
nezkoumá pouze výsledky hospodaření,
ale také to, jak jsme plánovali a plány plnili,
jak jsme hospodařili.