Jednací řád je vybudován na demokratických
zásadách, které se projevují v prvé
řadě v tom, že způsob činnosti
a pracovní methody Národního shromáždění
a jeho orgánů mají umožnit, aby vůle
lidu došla při jednání v Národním
shromáždění plného výrazu.
Proto zákon přímo ukládá poslancům
povinnost, aby při své práci přihlíželi
k návrhům, stížnostem a přáním
občanů. Proto se mají výbory opírat
při svých jednáních v nejširší
míře o zkušenosti a náměty pracujících
a spolupracovat s ostatními poslanci i s jinými
pracovníky, zejména vědci, odborníky,
pracovníky státního a hospodářského
aparátu a zástupci organisací našeho
lidu.
Zásada účasti pracujících na
jednání orgánů Národního
shromáždění je převzata z praxe
a zkušeností Nejvyššího sovětu
SSSR a je zárukou, že projednávání
závažných otázek v Národním
shromáždění bude vycházet ze
života našich továren, úřadů,
ze škol, z našich vesnic, ze zkušeností
dělníků, rolníků a pracující
inteligence.
Stále širší aktivní a přímá
účast pracujících na správě
státu je nejzákladnější potřebou,
nejzákladnějším rysem lidové
demokracie. Každý pracující člověk
- dělník, rolník, inteligent - učí
se spravovat stát, spolurozhoduje a učí se
být hospodářem ve své zemi.
Pro jednací řády buržoasních
parlamentů je to zásada naprosto neznámá.
Jejich jednací řády naopak brání
jakékoliv účasti voličů na
práci parlamentu. Tak na př. jednací řád
Národního shromáždění
předmnichovské republiky výslovně
přikazoval, aby sněmovna nepřijímala
ústní žádosti a deputace. Deputace vyslané
k poslancům neměly přístup do budovy
sněmovny, bylo-li v nich více než 10 osob.
Ve dnech, kdy zasedal parlament nebo některý jeho
výbor, nebyly v obvodu 1 km od budovy parlamentu dovoleny
průvody a veřejná shromáždění.
Část III. iniciativního návrhu zákona
obsahuje ustanovení o orgánech Národního
shromáždění. Dosavadní vedoucí
orgány Národního shromáždění,
to je předsednictvo, užší předsednictvo
a předseda, i jejich hlavní úkoly, zůstávají
nezměněny.
Pokud jde o užší předsednictvo, bude i
nadále orgánem řídícím
sněmovní práce. Jeho důležitým
novým úkolem bude sledovat a usměrňovat
činnost výborů a poslanců a všestranně
pomáhat při plnění jejich úkolů.
Pokud jde o práci poslanců, bude užší
předsednictvo zejména také koordinovat jejich
účast na sněmovních pracích
a na celostátních akcích s jejich činností
ve volebních obvodech.
Touto úpravou se přibližujeme sovětskému
vzoru, neboť tam činnost stálých komisí
sněmoven Nejvyššího sovětu i poslanců
usměrňuje předseda příslušné
sněmovny Nejvyššího sovětu se svými
náměstky.
Dosud bylo v našem Národním shromáždění
9 stálých výborů, z nichž tři
byly zřízeny přímo zákonem
o jednacím řádu (rozpočtový
výbor, výbor pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu a výbor
mandátový).
Návrh zákona doporučuje ustavit 4 stálé
výbory, a to ústavně-právní,
rozpočtový a hospodářský, zahraniční
a mandátový, které jsou výslovně
jmenovány v § 12, odst. 1. Národní shromáždění
může ovšem zvolit další stálé
výbory, jichž je třeba k plnému zvládnutí
úkolů Národního shromáždění.
Jednací řád dále umožňuje
zřizovat dočasné výbory k řešení
určitých otázek, jak si to praxe Národního
shromáždění bude vyžadovat. Návrh
zákona ovšem nestanoví pevný počet
členů výborů, určí je
Národní shromáždění svým
usnesením.
Pravidla pro jednání plenárních schůzí
Národního shromáždění
platí obdobně pro jednání předsednictva,
užšího předsednictva, výborů
a komisí, pokud jednací řády neurčují
jiný způsob jednání.
Dalším demokratickým rysem navrženého
zákona je, že dbá přísně
na to, aby každý poslanec měl zaručenou
svobodu projevu a svobodu návrhů. V plenu Národního
shromáždění a ve výborech má
poslanec právo uplatnit svůj názor na projednávanou
věc a své návrhy. Každý poslanec
má také právo mluvit v jednáních
v Národním shromáždění
svou mateřštinou.
V dosavadním jednacím řádu nebylo
sněmovní projednávání zákonodárných
návrhů upraveno samostatně. Nový jednací
řád shrnuje nyní pravidla o legislativním
procesu v Národním shromáždění
a v jeho orgánech do zvláštního oddílu.
Tím je zdůrazněno, že v zákonodárné
pravomoci spočívá těžiště
činnosti Národního shromáždění.
Významným novým ustanovením je, že
zákonodárná iniciativa poslanců přísluší
nejen skupině poslanců, jak to platlio dříve,
ale i každému jednotlivému poslanci. A tyto
návrhy zákonů, stejně jako i jiné
návrhy, vyplývají právě z jeho
činnosti jako zástupce lidu. Tím je, mimo
jiné, zaručeno využití zkušeností,
návrhů a přání pracujících,
tvůrčí účasti lidu.
Poslanec má právo vznášet dotazy na
vládu, její členy a na předsednictvo
Národního shromáždění,
jakož i požadovat od orgánů státní
správy i jiných orgánů vysvětlení
potřebná pro plnění jeho úkolů.
Státní orgány, zejména národní
výbory, ale též všichni občané
a organisace pracujících, jsou povinni podporovat
poslance v jeho činnosti a pomáhat mu při
plnění jeho úkolů.
Návrh jednacího řádu vymezuje práva
a povinnosti poslanců, ať již jde o jejich činnost
v Národním shromáždění
nebo v jejich volebních obvodech a v krajích. Přitom
vychází ze zásady, že poslanec je služebníkem
lidu a že poslaneckou funkci může odpovědně
vykonávat jen v úzkém spojení se svými
voliči, takřka v denním styku s nimi.
Poslanci je tedy uloženo udržovat co nejužší
spojení s pracujícími, skládat svým
voličům účty ze své činnosti
a podávat zprávy o činnosti Národního
shromáždění.
Toto těsné spojení poslanců s voliči
dává nám možnost nejplněji a
nejvěrněji vyjádřit vůli lidu
na zasedáních NS a z těchto důvodů
pak jsou všechny zákony NS nejen jednomyslně
schvalovány a podporovány všemi obyvateli naší
republiky, nýbrž jimi vlastně také tvořeny.
K povinnostem poslance patří zejména povinnost
účastnit se všech jednání a prací
Národního shromáždění
a jeho výborů, do nichž byl zvolen. Zvlášť
důležitá je povinnost poslance pomáhat
národním výborům svého volebního
obvodu v jejich organisační práci. V úzké
součinnosti s národními výbory a organisacemi
pracujících pomáhá provádět
zákony a usnesení strany a vlády zvláště
tím, že získává občany
svého volebního obvodu pro plnění
úkolů socialistické výstavby.
Poslanec pak současně ve své každodenní
činnosti sleduje, jak se zákony osvědčují
v praxi. Tak pomáhá poslanec i k upevnění
socialistické zákonnosti a ke zlepšení
práce státního aparátu.
Při rozvíjení své organisátorské
práce nemá však poslanec právo zasahovat
přímo do rozhodování ostatních
orgánů státní správy a hospodářských
organisací. K zlepšení jejich práce
příspívá svou kritikou a svými
náměty. Všechny orgány a organisace
jsou povinny náměty poslance projednat a sdělit
mu výsledek. Je-li toho třeba, obrací se
poslanec na orgány nadřízené a u nich
se domáhá nápravy nedostatků v práci
podřízených orgánů a organisací.
Přední povinností poslance je osobním
příkladem a vzorným plněním
svých pracovních úkolů mobilisovat
pracující k plnění plánu a
k jeho překračování, k socialistickému
soutěžení a k uskutečňování
budovatelských úkolů.
Tak především - touto vzornou prací
- upevní se důvěra voličů v
poslance, upevní se vzájemná jednota, tak
si poslanec získá jejich lásku a úctu.
Tato práva a povinnosti poslance se ostře odlišují
od postavení poslance buržoasních parlamentů,
kde platí tak zvaná zásada zákazu
imperativního mandátu. Jejím smyslem je,
že poslanec se nesmí řídit příkazy
svých voličů. Tato zásada, která
bývá zakotvena v ústavách buržoasních
států i v jednacích řádech
jejich parlamentů a která prý má zajistit
poslanci úplnou nezávislost při výkonu
mandátu a jeho úplnou nestrannost při řešení
státních záležitostí v parlamentě,
ukázala se v praxi jako zásada úplné
závislosti buržoasních a reformistických
poslanců na kapitálu, na finančních
monopolech a bankách. Ne nadarmo napsal prof. Bryce, že
"v americkém senátě je velmi mnoho bohatých
lidí. Jedni jsou senátory proto, že jsou bohatí,
a jiní jsou bohatí proto, že jsou senátory".
Významná práva, která má poslanec,
a velké povinnosti, které jsou mu uloženy,
vyžadují, aby poslanci zvolení ve volebních
obvodech na území téhož krajského
(ústředního) národního výboru,
se sdružovali v krajských sdruženích poslanců.
Proto návrh jednacího řádu na rozdíl
od jednacího řádu z roku 1949 zakotvuje krajská
sdružení a ukládá všem poslancům,
aby bez ohledu na místo svého bydliště
a pracoviště byli členy krajského sdružení.
V krajském sdružení poslanců spolupracují
poslanci bez ohledu na stranickou příslušnost.
Na Slovensku budou členy krajských sdružení
vedle poslanců Národního shromáždění
též poslanci Slovenské národní
rady. Užší předsednictvo Národního
shromáždění a jeho pomocný orgán,
rada poslanců, která se skládá z členů
užšího předsednictva a ze zástupců
krajských sdružení poslanců, koordinují
činnost poslanců a kontrolují jejich práci.
Krajská sdružení poslanců vysílají
do rady poslanců svého zástupce, jímž
bude zpravidla člen předsednictva krajského
sdružení. Je samozřejmé, že krajská
sdružení na Slovensku nemohou vysílat do rady
poslanců Národního shromáždění
poslance Slovenské národní rady, nýbrž
pouze poslance Národního shromáždění.
Užší předsednictvo může zvát
do schůzí rady poslanců i další
členy krajských sdružení, vyžaduje-li
to povaha věci, která je předmětem
jednání rady poslanců. Rada poslanců
je významným pomocným orgánem užšího
předsednictva při případě jednání
Národního shromáždění.
Jejím úkolem je zejména zajistit, aby zkušenosti
poslanců v krajích a ve volebních obvodech
se mohly plně uplatnit v jednání Národního
shromáždění.
Schůze rady poslanců svolává a řídí
předseda Národního shromáždění,
pořad schůzí i přípravy otázek,
které mají být předmětem jednání
rady poslanců, určuje užší předsednictvo.
Ustanovení VII. části návrhu zákona
pojednávají o styku Národního shromáždění
s vládou a jsou ve své podstatě určena
již Ústavou 9. května a byla též
obsažena v dosavadním jednacím řádu.
Po stránce rozpočtové nevzniknou navrženým
zákonem o jednacím řádu žádné
nové výdaje pro stát.
Soudruzi poslanci! Naše zákony jsou nejvyšším
výrazem zájmů a vůle našich národů,
našeho pracujícího lidu. Naše zákonodárná
činnost musí přispívat k upevnění
lidově demokratického zřízení,
musí být zaměřena k výstavbě
socialismu v naší vlasti. Naše činnost
musí přispívat k rozvoji našeho hospodářství,
ke vzrůstu hmotné i kulturní úrovně
našeho lidu, k posílení obranyschopnosti naší
republiky, k zajištění míru a k upevnění
našich vztahů k SSSR a lidově demokratickým
zemím. A toto všechno je také přání
našeho lidu a plně odpovídá jeho životním
zájmům.
Jediným smyslem politiky KSČ a vlády Národní
fronty, a tudíž i naší práce, je
blaho a štěstí našeho lidu. Náš
lid má dobře na mysli odkaz soudruha Klementa Gottwalda:
"Buduj vlast, posílíš mír!"
Proto své odhodlání bránit a uhájit
mír denně dokládá svou obětavou
prací v závodech i na polích. Proto také
všechen náš lid projevil jednomyslný souhlas
se slovy předsedy vlády s. Viliama Širokého
po návratu československé delegace z moskevské
konference. Vždyť mluvil ze srdcí nás
všech. A proto také za výsledky konference
stojí všichni občané republiky. Všichni
se postaráme, abychom zvýšeným pracovním
úsilím ještě hojněji rozmnožovali
úspěchy naší socialistické výstavby,
abychom učinili ze své vlasti ještě
silnější a pevnější článek
mohutného a nepřemožitelného tábora
socialismu a míru, abychom co nejvíce přispěli
k plnému uskutečnění moskevské
deklarace.
V duchu těchto zásad musí být tedy
vedena i naše práce a jsem přesvědčen,
že přijetí návrhu jednacího řádu,
jak jej navrhují soudruzi poslanci a jak jej přijal
dočasný výbor, nám pomůže
splnit veliké a čestné úkoly a vésti
náš lid ke šťastné budoucnosti. Dočasný
výbor projednal iniciativní návrh zákona
o jednacím řádu Národního shromáždění
ve své schůzi dne 13. prosince 1954 a jednomyslně
se usnesl navrhnout Národnímu shromáždění
přijetí tohoto zákona. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, přistoupíme
k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém iniciativním návrhu
zákona najednou podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celým iniciativním návrhem
zákona o jednacím řádu Národního
shromáždění, a to ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo iniciativní
návrh zákona o jednacím řádu
Národního shromáždění.
Tím je vyřízen druhý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu schůze, kterým
je
3. Zpráva dočasného výboru o iniciativním
návrhu zákona o náhradách poslanců
Národního shromáždění
(tisk 5).
Zpravodajkou je posl. Leflerová, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Leflerová: Vážené
soudružky a soudruzi, bratři a sestry!
Poslanci Národního shromáždění
země lidové demokracie budující socialismus,
kterou je naše vlast, jsou zástupci lidu v nejvlastnějším
slova smyslu. My, poslanci, sloužíme svému
lidu a tato skutečnost je vyjádřena tím,
že jsme z lidu vzešli, jemu jsme odpovědni, jím
kontrolováni a společně s ním povinni
pracovat pro neustálý rozkvět blahobytu naší
země.
Nový volební zákon přinesl dovršení
demokratisace naší volební soustavy. Poslanec
je volen bezprostředně voliči svého
obvodu. Při výkonu své funkce zůstává
na svém dosavadním pracovišti a základem
jeho příjmů bude i nadále výdělek
z jeho zaměstnání. To znamená, že
poslanec jako zaměstnanec toho či onoho závodu
bude honorován na svém pracovišti za skutečně
odpracovanou pracovní dobu.
V kapitalistických státech poslanec po dobu výkonu
svého mandátu opouští své zaměstnání,
vzdaluje se tak od pracujících a pobírá
nejen plat jako poslanec, ale zdrojem příjmů
většiny z nich jsou i zisky koncernů, bank
a podobně. Funkce poslance lidově demokratické
republiky je čestná jako u členů národních
výborů. Na druhé straně je však
třeba vidět, že poslanci při výkonu
jeho mandátu v práci pro občany a stát
vzniknou četné výdaje. Poslanec lidově
demokratické země je povinen udržovat soustavný,
živý a bezprostřední styk s voliči
svého volebního obvodu. Tento styk vyžaduje
od poslance cesty k jeho voličům, do jednotných
zemědělských družstev, do závodů
a podobně, vyžaduje od něho značného
i písemného styku s voliči. Každý
poslanec je povinen nejen odpovídat na dotazy voličů,
nýbrž dělat i různá opatření
prostřednictvím místních i ústředních
orgánů k vyřešení otázek,
které budou kladeny poslancům se strany jejich voličů.
Zájmy voličů budou vyžadovat, aby poslanec
i v době nejzávažnějších
prací svého trvalého zaměstnání
mohl dojíždět za svými voliči.
Vezměme na příklad poslance - člena
JZD nebo soukromě hospodařícího zemědělce,
který pracuje na vesnici a v nejnaléhavější
době, v době setí nebo sklizně, bude
ještě nucen plnit své poslanecké povinnosti
a úkoly. Nejinak tomu bude i na závodech. Nebo druhý
příklad, kdy poslanec musí naléhavě
odjet, aby vyřešil řadu otázek, které
před něj postavili jeho voliči.
Proto je třeba vytvořit podmínky, aby poslanci
nebyli při výkonu své funkce hospodářsky
poškozeni a mohli vykonávat své závažné
povinnosti. K zajištění tohoto účelu
je vypracován navrhovaný zákon, který
ruší ustanovení zákona č. 245/48
Sb., o náhradách poslanců NS a stanoví
nové zásady. Iniciativní návrh zákona,
který je předkládán, určuje
přiměřenou náhradu 1.200 Kčs
měsíčně za výdaje spojené
s výkonem poslaneckého mandátu.
Zákon dále řeší i náhradu
výdělku za dny, kdy se poslanec zúčastňuje
zasedání Národního shromáždění
nebo jeho orgánů a za čas ztrávený
na cestě z místa bydliště a zpět.
Podobně jako členům národních
výborů je zaměstnavatel povinen podle návrhu
zákona hradit poslancům průměrný
pracovní výdělek v době zasedání
Národního shromáždění
nebo jeho orgánů. Členové JZD, soukromě
hospodařící rolníci a poslanci, kteří
nejsou v pracovním poměru, dostanou přiměřenou
náhradu od státu.