Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Jednací řád Národního
shromáždění vytyčuje základní
zásady jednání tohoto nejvyššího
zastupitelského sboru československého lidu,
stanoví práva a povinnosti poslanců lidem
zvolených a lidu odpovědných a upravuje styky
Národního shromáždění
s vládou a navenek vůbec.
(2) Vnitřní poměry a další
pravidla jednání upravuje si Národní
shromáždění v rámci tohoto jednacího
řádu vlastním usnesením.
Zasedání Národního shromáždění
svolává, odročuje a prohlašuje za skončené
president republiky (§ 49 ústavy).
Nově zvolené Národní shromáždění
svolává k ustavující schůzi
dosavadní předsednictvo Národního
shromáždění nejpozději do čtyř
týdnů ode dne voleb.
(1) Než bude zvoleno předsednictvo Národního
shromáždění, řídí
ustavující schůzi věkem nejstarší
poslanec.
(2) Předsedající přijme
slib poslanců a dá provést volbu předsedy,
místopředsedů a ostatních členů
předsednictva.
Jakmile se zvolí nové předsednictvo, ujme
se nově zvolený předseda řízení
schůze, přijme slib dosud předsedajícího
poslance a dá provést volbu zapisovatelů
a volbu mandátového výboru.
Předseda dřívějšího Národního
shromáždění nebo některý
z jeho místopředsedů podá pak zprávu
o činnosti předsednictva za dobu od skončení
posledního zasedání Národního
shromáždění (§ 66 ústavy).
Orgány Národního shromáždění
jsou:
1. předsednictvo Národního shromáždění,
2. užší předsednictvo Národního
shromáždění,
3. předseda Národního shromáždění,
4. výbory,
5. zapisovatelé.
(1) Předsednictvo Národního shromáždění
má 24 členů a skládá se z předsedy,
místopředsedů a ostatních členů
(§ 63 ústavy).
(2) Předseda a místopředsedové
tvoří užší předsednictvo
Národního shromáždění.
Předsednictvo Národního shromáždění:
1. vykonává pravomoc ve věcech vyhrazených
mu ústavou (§ 46 odst. 3, § 49 odst. 3 poslední
věta, § 52 odst. 2, § 55 odst. 2, § 65,
§ 66, § 78, § 83 odst. 2, § 84 odst. 3, §
87 odst. 2 a § 91 odst. 2 ústavy),
2. projednává vládní návrhy
a podle povahy věci i návrhy a podněty své
nebo výborů, nebyly-li přikázány
k projednání některému výboru,
3. podává závazný výklad jednacího
řádu,
4. stanoví pořadí, v jakém místopředsedové
zastupují předsedu.
Užší předsednictvo řídí
ostatní práce Národního shromáždění
a pečuje o jejich řádný chod, nejsou-li
tyto práce vyhrazeny předsedovi Národního
shromáždění, zejména:
1. přikazuje výborům vládní
návrhy a podle povahy věci i ostatní návrhy
a podněty, nevyhradí-li je k projednání
předsednictvu nebo neprojedná-li je Národní
shromáždění samo,
2. rozhoduje, zda iniciativní návrhy poslanců
mají být předmětem jednání
Národního shromáždění
a v kladném případě je buď projedná
a podá o nich zprávu Národnímu shromáždění,
nebo je přikáže příslušnému
výboru k projednání a k podání
zprávy,
3. projednává návrhy, podněty, resoluce,
petice a pod., o nichž rozhodlo, že se nestanou předmětem
jednání Národního shromáždění,
4. sleduje a usměrňuje činnost výborů
a poslanců a poskytuje jim všestrannou pomoc při
plnění jejich úkolů,
5. určuje, kdy se Národní shromáždění
sejde ke schůzi a navrhuje mu pořad schůze,
6. rozhoduje o žádostech poslanců o dovolené,
7. usnáší se na návrhu rozpočtu
Národního shromáždění,
o výdajích v rámci rozpočtu a o poukazovacím
právu,
8. usnáší se o tisku návrhů,
9. usnáší se o organisaci Kanceláře
Národního shromáždění,
jakož i o jejím pracovním řádu.
Do pravomoci předsedy Národního shromáždění
náleží zejména:
1. svolávat a řídit schůze Národního
shromáždění a schůze předsednictva,
2. zastupovat Národní shromáždění
navenek,
3. podpisovat zákony (§ 60 odst. 2 ústavy)
a opatření předsednictva Národního
shromáždění (§ 66 odst. 6 ústavy),
4. podávat Národnímu shromáždění
zprávy o činnosti předsednictva podle §
66 odst. 7 ústavy.
(1) Národní shromáždění
zřizuje tyto stálé výbory: ústavně-právní,
rozpočtový a hospodářský, zahraniční,
mandátový a podle potřeby další
stálé výbory.
(2) K projednávání určitých
otázek může Národní shromáždění
zřídit výbory dočasné.
(3) Národní shromáždění
stanoví počet členů jednotlivých
výborů, volí je ze svého středu.
Výbory projednávají věci, které
jim přikazuje zákon, Národní shromáždění,
předsednictvo nebo užší předsednictvo,
jakož i věci, jimiž se zabývají
z vlastního podnětu.
Zapisovatelé odpovídají za správnost
a úplnost zápisů o schůzích
Národního shromáždění
a pomáhají při zjišťování
výsledků hlasování a při konání
voleb v Národním shromáždění.
Předmětem jednání Národního
shromáždění jsou:
1. návrhy zákonů, které vycházejí
buď od vlády nebo od poslanců,
2. státní rozpočet a státní
závěrečný účet,
3. státní plán rozvoje národního
hospodářství republiky,
4. mezinárodní smlouvy politické a hospodářské
smlouvy obecné povahy, jakož i smlouvy, k jejichž
provedení je třeba zákona,
5. vládní program, který vláda předkládá
Národnímu shromáždění
po svém jmenování,
6. návrhy, prohlášení a zprávy
vlády a členů vlády,
7. zprávy a podněty presidenta republiky a jeho
připomínky k zákonům,
8. návrhy, podněty a zprávy předsednictva,
užšího předsednictva, předsedy
a výborů Národního shromáždění,
9. návrhy, podněty a interpelace (dotazy) poslanců,
10. provádění voleb v Národním
shromáždění.
(1) Národní shromáždění
stanoví na návrh užšího předsednictva
pořad jednání a způsob projednávání
jednotlivých bodů pořadu. Přitom může
též stanovit řečnické lhůty.
(2) Zároveň může rozhodnout,
že o některých bodech pořadu jednání
bude vzhledem k jejich závažnosti rozprava rozdělena
na rozpravu povšechnou a na rozpravu podrobnou.
(1) Řečníci se hlásí
o slovo u předsedy, dokud není usnesen konec rozpravy
nebo dokud předseda neudělí závěrečné
slovo zpravodaji.
(2) Řečníkům se uděluje
slovo zpravidla v pořadí jejich přihlášek.
(3) Každý řečník má
právo mluvit ve své mateřštině.
(1) Poslance, který se odchyluje od projednávané
věci nebo porušuje pravidla nebo vážnost
jednání Národního shromáždění,
volá předseda k pořádku. Při
opakování může mu předseda odejmout
slovo, ve vážných případech jej
vyloučit ze schůze.
(2) O případných námitkách
proti některému z těchto opatření
rozhodne Národní shromáždění
prostým hlasováním bez rozpravy.
Národní shromáždění je
způsobilé se usnášet, je-li přítomna
alespoň třetina všech poslanců, a k
platnosti usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných, pokud ústava
nevyžaduje vyšší většiny
(1) Hlasuje se zpravidla zdvižením ruky.
Předseda dá sečíst hlasy, jsou-li
pochybnosti o výsledku hlasování.
(2) Podle jmen se hlasuje v případech
stanovených ústavou, jakož i v případech,
v nichž se na tom Národní shromáždění
usnese prostým hlasováním bez rozpravy.
(1) O návrzích poslanců, týkajících
se způsobu a pořadí hlasování,
rozhodne Národní shromáždění
prostým hlasováním bez rozpravy.
(2) Nebylo-li takto rozhodnuto o pořadí
hlasování, určí je předseda.
Po určení způsobu a pořadí
hlasování se hlasuje o vlastním předmětu
jednání, při čemž se nejprve
hlasuje o pozměňovacích a doplňovacích
návrzích.
(1) Schůze Národního shromáždění
jsou zpravidla veřejné.
(2) Národní shromáždění
se může na návrh svého předsedy
nebo na návrh vlády nebo jejího člena
prostým hlasováním bez rozpravy usnést,
že schůze je neveřejná.
Usnesení Národního shromáždění
a listiny jím vydávané podpisuje předseda
a zapisovatel.
O každé schůzi Národního shromáždění
se vyhotoví zápis a těsnopisecká zpráva.
Zápis ověřuje předseda a zapisovatel.
(1) Ustavující schůzi výboru
svolává a řídí člen
výboru pověřený předsedou Národního
shromáždění do doby, než výbor
zvolí svého předsedu.
(2) V ustavující schůzi zvolí
výbor ze svého středu předsedu, místopředsedu
a zapisovatele.
(1) Úkolem výboru je přikázané
věci všestranně posoudit, využít
v nejširší míře zkušeností
a námětů pracujícího lidu,
podat o výsledcích jednání výboru
podrobnou zprávu a tak připravit řádné
projednání v Národním shromáždění.
(2) Vlastní podněty předkládají
výbory užšímu předsednictvu Národního
shromáždění.
(3) Ve své činnosti se výbory
opírají o iniciativu svých členů
a o pomoc spolupracovníků (§ 29 odst. 1).
Výbory mohou se souhlasem užšího předsednictva
vytvořit k přípravě určitých
otázek komise. Složení komisí stanoví
výbor tak, aby v nich bylo zajištěno všestranné
posouzení přikázané otázky.
Za předsedu komise určí výbor některého
ze svých členů. Ostatními členy
komise nemusí být členové výboru.
(1) Výbor může se souhlasem užšího
předsednictva přibrat k poradě další
spolupracovníky, a to jak poslance, kteří
nejsou členy výboru, tak i jiné pracovníky,
zejména vědce, odborníky, pracovníky
státního a hospodářského aparátu
a zástupce organisací pracujícího
lidu.
(2) Poslanci, kteří nejsou členy
výboru, mohou být přítomni jednání
výboru, nebylo-li prohlášeno za tajné.
Mají poradní hlas.
Výbor si může vyžádat se souhlasem
užšího předsednictva od orgánů
státní správy a jiných orgánů
vysvětlení, informace a posudky, jakož i jiný
materiál, který potřebuje pro svá
jednání. Za téhož předpokladu
může provádět v oboru činnosti
těchto orgánů průzkum na místě
samém. Stejná oprávnění mají
také jeho komise.
Výbor je schopen se usnášet, je-li přítomna
alespoň polovina jeho členů. K platnosti
usnesení je třeba nadpoloviční většiny
přítomných. Předseda výboru
se může účastnit rozpravy a činit
návrhy. Návrhy lze se souhlasem předsedy
podávat ústně. Jinak platí pro jednání
ve výboru obdobně pravidla pro jednání
ve schůzích Národního shromáždění.
Schůze výboru jsou neveřejné. Na návrh
předsedy Národního shromáždění,
vlády nebo jejího člena nebo předsedy
výboru může být jednání
výboru prohlášeno za tajné.
Výbory a jejich komise vyvíjejí činnost
i v době, kdy Národní shromáždění
nezasedá.
Návrhy zákonů může podávat
vláda nebo poslanci.
(1) Návrhy zákonů podané
poslanci nebo jednotlivým poslancem (iniciativní
návrhy) musí obsahovat přesnou formulaci
toho, na čem se Národní shromáždění
má usnést, a musí k nim být přiložen
rozpočet o jejich finančním dosahu a návrh
na úhradu potřebného nákladu (§
57 ústavy).
(2) O tom, zda iniciativní návrh má
být předmětem jednání Národního
shromáždění, rozhoduje užší
předsednictvo. Zamítne-li užší
předsednictvo iniciativní návrh, mohou poslanci
(poslanec) žádat, aby návrh byl dán
na pořad jednání nejbližší
schůze Národního shromáždění.
O takové žádosti rozhodne Národní
shromáždění prostým hlasováním
bez rozpravy.
Vládní návrhy zákonů a iniciativní
návrhy, které se mají stát předmětem
jednání Národního shromáždění,
přikáže užší předsednictvo
příslušnému výboru, nevyhradí-li
je k projednání předsednictvu Národního
shromáždění nebo neprojedná-li
je Národní shromáždění
samo.
Návrhy zákonů se vytisknou a dodají
poslancům.
(1) Při projednávání přikázaného
návrhu zákona rozhoduje výbor o tom, jakým
způsobem má být přikázaný
návrh zákona projednán, zda má být
vzhledem k povaze návrhu zřízena komise a
mají-li být přibráni k poradě
další spolupracovníci.
(2) K projednávání vládního
návrhu zákona je třeba pozvat do schůze
výboru vždy též zástupce příslušných
ústředních úřadů.
(1) Pro projednání návrhu zákona
přikázaného výboru ustanoví
předseda nebo, budou-li vzneseny námitky, výbor
svým usnesením zpravodaje, který podává
Národnímu shromáždění
zpravidla též zprávu o výsledku jednání
výboru. Při zvlášť obsáhlých
návrzích zákonů lze ustanovit vedle
hlavního zpravodaje i zpravodaje dílčí.
(2) Projednává-li tentýž
návrh zákona několik výborů,
může podat zprávu zpravodaj nebo zpravodajové,
na nichž se dohodli předsedové výboru,
nedohodnou-li se, určí zpravodaje předseda
Národního shromáždění.
Jinak platí pro jednání o návrhu zákona
ustanovení části IV.
(1) Poslanci mají právo předkládat
Národnímu shromáždění
návrhy zákonů i jiné návrhy
vyplývající z jejich činnosti jako
zástupců lidu.
(2) Poslanci jsou oprávněni vznášet
dotazy na vládu a její jednotlivé členy.
Totéž právo jim přísluší
vůči předsednictvu a užšímu
předsednictvu Národního shromáždění.
Dotazy mohou být písemné nebo ústní.
(3) Poslanci mají právo požadovat
od orgánů státní správy a jiných
orgánů vysvětlení potřebná
pro plnění svých úkolů.
(4) Členové národních výborů
a všichni občané a organisace pracujících
podporují poslance v jejich činnosti a pomáhají
jim při plnění jejich úkolů.
(1) Poslanci jsou povinni zúčastnit se
všech jednání a prací Národního
shromáždění, zvláště
se zúčastnit schůzí Národního
shromáždění a jeho výborů
a komisí, do nichž byli zvoleni.
(2) Nemůže-li se poslanec zúčastnit
jednání nebo prací Národního
shromáždění nebo jeho orgánů,
musí se omluvit.
(3) Poslanec může z vážných
příčin žádat o dovolenou. O udělení
dovolené rozhoduje užší předsednictvo.
(1) Poslanci udržují nejužší
spojení s pracujícími. Jsou povinni pravidelně
skládat svým voličům účty
ze své činnosti a podávat jim zprávy
o činnosti Národního shromáždění.
Zejména jsou poslanci povinni vysvětlovat voličům
význam zákonů schválených Národním
shromážděním a pomáhat tak, aby
státní a hospodářské orgány
a občané zákony zachovávali. Poslanci
si ověřují v denním životě,
jak jsou zákony prováděny a jak se osvědčují.
(2) Poslanci jsou povinni při své práci
přihlížet k návrhům, stížnostem
a přáním občanů a uplatňovat
v Národním shromáždění
zkušenosti získané ve styku s občany.
V úzké součinnosti s národními
výbory a organisacemi pracujícího lidu pomáhají
provádět zákony a usnesení strany
a vlády, zvláště tím, že
získávají občany svých volebních
obvodů pro plnění úkolů socialistické
výstavby a rozvíjejí tvůrčí
síly pracujících.
(1) V zájmu co nejlepšího výkonu
své práce sdružují se poslanci zvolení
ve volebních obvodech na území téhož
krajského (ústředního) národního
výboru v krajské sdružení poslanců,
a to bez ohledu na místo svého bydliště
a pracoviště.
(2) Krajské sdružení poslanců
volí ze svého středu předsednictvo,
které se skládá z předsedy, jeho zástupce
a tajemníka.
(3) Na schůzích krajského sdružení
poslanců se projednávají směrnice
pro práci poslanců v jejich volebních obvodech
a v kraji a otázky koordinace jejich práce.
Užší předsednictvo Národního
shromáždění a představitelé
krajských sdružení poslanců tvoří
radu poslanců Národního shromáždění.
Každé krajské sdružení poslanců
vysílá do rady poslanců po jednom zástupci.
Užší předsednictvo může pozvat
též další poslance do rady poslanců.
(1) Rada poslanců pomáhá užšímu
předsednictvu při zajišťování
řádného chodu prací v Národním
shromáždění, při usměrňování
práce krajských sdružení poslanců
a při sledování a koordinaci činnosti
poslanců ve volebních obvodech.
(2) Práci rady poslanců řídí
užší předsednictvo.
(3) Schůze rady poslanců svolává
a řídí předseda Národního
shromáždění.
(1) Členové vlády se mohou zúčastnit
všech schůzí Národního shromáždění.
Udělí se jim slovo, kdykoli o to požádají,
a to i k prohlášením, která nesouvisí
s pořadem schůze.
(2) Člen vlády je povinen dostavit se
osobně do schůze Národního shromáždění,
jestliže se na tom Národní shromáždění
usnese. Jinak se může dát zastoupit pracovníkem
svého úřadu (§ 55 ústavy).
(1) Ustanovení § 47 platí obdobně
i o účasti členů vlády na schůzích
předsednictva Národního shromáždění
a výborů.
(2) Schůzí předsednictva Národního
shromáždění a výborů se
mohou se souhlasem příslušného ministra
zúčastnit též pověřenci.
Kdykoli o to požádají, bude jim uděleno
slovo ve věcech, které spadají do oboru jejich
působnosti.
(3) Zástupci vyslaní členy vlády
mohou se zúčastnit schůzí předsednictva
Národního shromáždění
a výborů a předseda jim může
udělit slovo.
Předseda vlády i ostatní členové
vlády jsou povinni odpovědět na dotazy poslanců
nejpozději do 30 dnů.
(1) Pomocným orgánem Národního
shromáždění a jeho předsednictva
je Kancelář Národního shromáždění,
která je bezprostředně podřízena
předsedovi Národního shromáždění.
V jejím čele je vedoucí, který má
zástupce.
(2) Kancelář Národního
shromáždění poskytuje všestrannou
organisačně-technickou pomoc také výborům
i jednotlivým poslancům při plnění
jejich úkolů.
Zákon č. 195/1949 Sb., o jednacím řádu
Národního shromáždění,
se zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, provedou jej všichni členové
vlády.