Předsednictvo Národního shromáždění republiky Československé 1956

II. volební období

21-P

Vládní návrh

Zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění

ze dne ........

o ředitelských fondech ve strojních a traktorových stanicích.

Předsednictvo Národního shromáždění republiky Československé usneslo se podle § 66 ústavy na tomto zákonném opatření:

§ 1.

K podnícení hmotného zájmu pracovníků strojních a traktorových stanic (dále jen "stanice") na dalším zvyšování výnosů zemědělských plodin, na plnění výrobně finančního plánu a na snižování vlastních nákladů, ke zlepšení kulturních a sociálních podmínek těchto pracovníků a ke zvýšení iniciativy a odpovědnosti ředitelů stanic zřizuje se ve stanicích ředitelský fond (dále jen "fond").

§ 2.

(1) Do fondu plynou příděly v částkách stanovených podle

a) výše naturálních odměn za práci stanic;

b) výše peněžních odměn za práci stanic;

c) počtu hektarů provedené podzimní orby, podmítky, senoseče, meziřádkové kultivace, sklizně kombajny a sklizně slámy;

d) výše úspor docílených snížením vlastních nákladů stanovených výrobně finančními plány stanic.

(2) Ministerstvo zemědělství provádí příděly do fondu ze státního rozpočtu.

§ 3.

(1) Z naturálních odměn odevzdaných oprávněným výkupcům za práce stanic se stanoví příděl do fondu ve výši 5 % z cen, jimiž v běžném roce se oceňují naturální odměny.

(2) Ministerstvo zemědělství může v dohodě s ministerstvem financí a po slyšení jednotné odborové organisace měnit stanovenou výši přídělů z naturálních odměn.

(3) Příděly z naturálních odměn se fondu poskytují pod podmínkou, že byl splněn plán odvodů naturálních odměn stanice včetně zůstatků z minulého období, které mají býti vyrovnány v běžném roce; pro poskytnutí přídělu z naturálních odměn odevzdaných jednotným zemědělským družstvem, (dále jen "družstvo") je mimo to třeba, aby družstvo docílilo výnosu stanoveného typovou smlouvou mezi stanicí a družstvem. Další podmínkou poskytnutí tohoto přídělu v nezkrácené výší je nepřekročení plánovaných nákladů (§ 7).

(4) Příděly do fondu z naturálních odměn za odevzdané maso a mléko se snižují o 5 %, nesplnila-li stanice celoroční plán senoseče.

(5) Byly-li smluvené výnosy v jednotlivých družstvech překročeny, zvyšují se příděly z naturálních odměn do fondu o 5 % za každé procento překročení smluvních výnosů, nejvýše však o 100 % přídělu.

§ 4.

(1) Z peněžních odměn placených za práce stanic se poskytuje příděl ve výši 2 % zaplacených peněžních odměn pod podmínkou, že byl splněn v průměrných hektarech roční plán výkonů v polních pracích a výmlatu a pod podmínkou splnění plánu příjmů na 100 %. Při splnění plánu příjmů na 90 % nebo méně se tento příděl neposkytuje. Za každé procento splnění plánu příjmů nad 90 % se poskytuje 10 % přídělu, na který by stanice měla nárok při splnění planu příjmů na 100 %. Další podmínkou poskytnutí tohoto přídělu v nezkrácené výši je nepřekročení plánovaných nákladů (§ 7).

(2) Z příjmů za práce pro sklizeň roku 1955 a léta předchozí se příděl do fondu neposkytuje.

§ 5.

(1) Příděly do fondu činí za každý skutečně provedený hektar podzimní orby 1,80 Kčs, podmítky 1,50 Kčs, sklizně obilními kombajny 1,70 Kčs, senoseče 1,- Kčs, meziřádkové kultivace 1,50 Kčs.

(2) Tyto příděly se převádějí do fondu pod podmínkou, že stanice splnila plán uvedených prací, a pokud jde o družstva, v jakosti a v termínech stanovených typovými smlouvami mezi stanicí a družstvy.

(3) Ministerstvo zemědělství může v dohodě s ministerstvem financí a po slyšení jednotné odborové organisace měnit a doplňovat druhy prací, za které se poskytují příděly do fondu, jakož i výši přídělů.

(4) Za každý hektar uvedených prací provedených nad stanovený plán se poskytují příděly do fondu ve dvojnásobné výši.

§ 6.

(1) Do fondu se převádí 25 % skutečně docílených úspor vlastních nákladů stanovených výrobně finančním plánem pod podmínkou, že stanice splnila v průměrných hektarech roční plán polních prací a výmlatu.

(2) Při určení výše úspory dosažené snížením vlastních nákladů se nezapočítávají do této úspory částky, které vyplynuly z příčin, jež nezávisí na výrobní činnosti stanic.

§ 7.

Příděly do fondu z naturálních a peněžních odměn mohou být převedeny v plné výši, nepřekročí-li stanice plánované náklady. Při překročení plánovaných nákladů se snižuje příděl do fondu za každé procento překročených nákladů o dvojnásobek procent počítaných z přídělů do fondu. Přesahuje-li překročení plánovaných nákladů 10 %, odpadá příděl z naturálních a peněžních odměn do fondu vůbec.

§ 8.

(1) Celkový roční příděl plynoucí do fondu nesmí překročit 5 % ročního mzdového fondu pracovníků stanice přepočteného na skutečný rozsah provedených zemědělských prací včetně výmlatu.

(2) Výše přídělů převáděných do fondu se určuje podle schválené roční rozvahy. Příděly za každý hektar provedené meziřádkové kultivace se převádějí do fondu dnem 31. července téhož roku, příděly za každý hektar provedené podmítky, sklizně kombajny a senoseče dnem 31. října téhož roku a příděly za každý hektar provedené podzimní orby dnem 31. ledna následujícího roku.

(3) Výši přídělu přezkoumává zemědělská správa rady krajského národního výboru a schvaluje ji rada krajského národního výboru.

§ 9.

(1) Prostředků fondu používá ředitel stanice:

a) k rozšiřování, zlepšování a zdokonalování výroby, k výstavbě a opravám obytných domů spravovaných stanicí a k technickému zdokonalení výroby (realisace zlepšovacích návrhů a pod.) i mimo rámec plánovaných investic, a to ve výši 40 % prostředků fondu;

b) k výplatě individuelních odměn vítězům socialistických soutěží, pracovníkům stanice za vynikající pracovní výkony, k úhradě poukazů na rekreaci pracujících a k výplatě jednorázových výpomocí pracovníkům stanice;

c) k zlepšení kulturní, sociální, hygienické, zdravotní a bezpečnostní péče o pracovníky stanice (k zřizování dětských zařízení, kluboven a středisek traktorových brigád, k nákupu inventáře pro tato zařízení, na tělovýchovné účely a pod.).

(2) Výdaje na vrub fondu mohou být prováděny jen ve výši částek, které již byly do fondu převedeny. Zakazuje se vydávání prostředků na vrub částek, jejichž převedení do fondu je teprve očekáváno.

(3) Rozpočet fondu schvaluje ředitel stanice po projednání se závodním výborem. O použití prostředků fondu, zejména o účelu a výši vynaložených částek, je nutno uvědomit všechny pracovníky stanice.

§ 10.

Kontrola převádění stanovených částek do fondu a vydávání těchto prostředků ve stanicích přísluší ministerstvu financí. Právo ministerstva zemědělství k provádění této kontroly a jeho odpovědnost za ni zůstávají nedotčeny.

§ 11.

Ministerstvo zemědělství vydá v dohodě s ministerstvem financí a jednotnou odborovou organisací podrobné směrnice k provedení tohoto zákonného opatření.

§ 12.

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1956; provede je ministr zemědělství v dohodě s ministrem financí.

 

Důvodová zpráva.

A. Část všeobecná.

Strojní a traktorové stanice plní významnou úlohu v plánu rozvoje národního hospodářství, při zvyšování zemědělské výroby, při budování socialismu na vesnici a jsou důležitým nástrojem pro upevňování svazku dělnické třídy s drobnými a středními rolníky. Kromě odborné práce musí přesvědčovat a získávat drobné a střední rolníky pro politiku strany a vlády, zejména pokud jde o přeměnu zaostalé malovýroby na družstevní velkovýrobu. Práce zaměstnanců stanic je hospodářsky i politicky důležitá.

Tento svůj úkol splní, budou-li co nejvíce využívat strojního a traktorového parku, zvyšovat hektarové výnosy pomocí agrotechniky a zlepšovat jakost traktorových prací, plníce je v agrotechnických lhůtách.

Účelem zřízení ředitelského fondu je vytvářet pobídku k plnění úkolů výrobně finančního plánu v agrotechnických lhůtách, k plnění plánu peněžních a naturálních odměn za práci stanic, k plnění smluvních výnosů a k snižování vlastních nákladů.

Pracovníci stanic dosud neměli a nepožívali výhod podnikového fondu pracujících a proto zásada hmotné zainteresovanosti pracovníků stanic na dosažení úkolů se nemohla plně uplatnit. Sovětské zkušenosti a ustanovení o ředitelských fondech v jiných hospodářských úsecích byly podkladem pro vypracování návrhu. Zřízení ředitelského fondu ve stanicích stane se pobídkou k docílení nejlepších hospodářských výsledků stanic.

Zvláštní povaha práce, která nemá obdoby v jiných hospodářských odvětvích, vyžaduje samostatné úpravy ředitelského fondu ve stanicích. Jakmile strojní a traktorové stanice se zkonsolidují a řádně vybudují, sníží se výše dotace do fondu, na kteroužto možnost je v osnově pamatováno.

B. Část zvláštní.

K § 1.

Ředitelský fond se zřizuje dnem 1. ledna 1956 ve všech stanicích, počítaje v to i specielní jednotky, strojní a traktorové stanice pro těžké půdní úpravy.

K § 2.

Pro stanice platí od 1. ledna 1954 nový způsob financovaní, při kterém jsou všechny výdaje stanice financovány ze státního rozpočtu, do něhož opět plynou příjmy stanic. Z toho důvodu nemůže být zdrojem pro tvorbu ředitelského fondu zisk jako je tomu u národních podniků, nýbrž státní rozpočet. Příděl do ředitelského fondu se určuje z odměn naturálních i peněžních, placených za práce stanic. Do fondu se poskytují příděly z úspor vlastních nákladů stanovených výrobně finančním plánem. Za tuto úsporu se považuje rozdíl mezi náklady stanovenými plánem a náklady skutečně vynaloženými. Zvláštní dotací ředitelského fondu, neodvislou od výše peněžních a naturálních dávek a od výše úspor, je příděl za každý hektar prací, na jejichž provedení závisí splnění plánu zemědělské výroby.

K § 3.

Výše přídělu do fondu z naturálních odměn, odevzdaných oprávněným výkupcům, byla stanovena ve výši 5 % t. j. podle dnešního stavu ve výši průměru nákupních cen.

Podmínkou pro poskytnutí přídělu fondu je v prvé řadě docílení výnosu podle typové smlouvy, uzavřené mezi stanicí a družstvy. Při placení naturálních odměn jednotlivými rolníky plyne příděl do fondu bez ohledu na tuto podmínku, ježto s rolníky se neuzavírají smlouvy na výnos. Další nutnou podmínkou je splnění plánu naturálních odměn. Při tom musí být v běžném roce kromě plnění plánu naturálních odměn uhrazeny i naturální odměny dlužné z předchozího roku.

Do fondu se provádí pouze příděl z naturálních odměn placených družstvy, která dosáhla smluvených výnosů. Z naturálních odměn družstev, která nedocílila smluvených výnosů, případně která neuzavřela typové smlouvy, se příděl neposkytuje.

Jakost práce stanic a provádění prací v agrotechnických lhůtách podstatně ovlivňují výnosy; zvyšuje se proto příděl naturálních odměn u těch družstev, kde byly smluvené výnosy překročeny. Toto zvýšení činí 5 % za každé procento překročení výnosů, nejvýše 100 % přídělů.

K § 4.

Příděly z peněžních odměn se nebudou vypočítávat z příjmů za vyřazené základní prostředky, jakož i za práce pro sklizeň roku 1955 a předchozí léta.

Poskytnutí přídělů z peněžních odměn je vázáno na podmínku splnění ročního plánu výkonů v polních pracích a výmlatu v průměrných hektarech. Tato podmínka je stanovena proto, aby stanice viděly svůj hlavní úkol v provedení všech prací plánovaných pro zajištění zemědělské výroby. Druhou podmínkou pro poskytnutí těchto přídělů je splnění plánu příjmů stanice. Tato podmínka se ukázala nutnou, neboť četné stanice nevyčerpávají všechny možnosti úzkého styku s jednotnými zemědělskými družstvy i jednotlivě hospodařícími rolníky, aby dosáhly plného inkasa odměn za provedené práce. Při tom je nutno uvážit, že práce stanic pro družstva i zemědělce jsou velmi levné, účtují se hluboko pod skutečnými náklady na tyto práce, a není proto možné připustit, aby faktury za ně zůstávaly neuhrazeny. V jednotlivých případech dochází k tomu, že se stanici i při nejlepší snaze bez její viny nepodaří dosáhnout zaplacení některých faktur. Proto se stanoví, že při plnění plánu příjmů nad 90 % se příděl poskytuje, ovšem přiměřeně zkrácený.

K § 5.

Přiděl do fondu za každý hektar prací je zvláštní dotací fondu, která nemá obdoby v jiných hospodářských odvětvích. Důvodem je snaha vzbudit hmotný zájem na provedení jmenovaných úkolů, které často nejsou plněny vůbec aneb ne ve lhůtách, ač na provedení těchto prací závisí docílení vysokých výnosů a splnění plánů celé zemědělské výroby. Výše přídělu za každý hektar provedené práce je v Sovětském svazu ve stejné výši jako příděl z naturálních dávek za odvedené zrniny. Ježto u nás rozdíl mezi nákupní a výkupní cenou je daleko vyšší než v Sovětském svazu, byly odměny za každý hektar prací podstatně sníženy.

Vzhledem k tomu, že v budoucnosti mohou být úzkým profilem ve výrobním zemědělském plánu jiné práce, zmocňuje se ministerstvo zemědělství změnit v dohodě s ministerstvem financí a jednotnou odborovou organisací druhy prací, za které se poskytují příděly a stanovit výši přídělů.

Podmínkou pro převádění přídělu do fondu je splnění plánu jednotlivých prací ve smluvených termínech. Tyto odměny se převádějí do fondu nezávisle na plnění celého výrobního plánu, jehož splnění je podmínkou pro převod přídělu z peněžních dávek. Tím zaměstnanci stanic mají být zvlášť zainteresováni na splnění jmenovaných úkolů. Proto též za každý hektar prací, provedených nad stanovený plán, se převádějí příděly do fondu v dvojnásobné výši.

K § 6.

V jiných hospodářských odvětvích plynou do fondu podíly z plánované úspory, dosažené snížením vlastních nákladů výroby a dále podíl z nadplánované úspory dosažené snížením vlastních nákladů. Poněvadž stanice nemají ve výrobně finančním plánu plán snížení vlastních nákladů, mohou být do fondu převedeny příděly pouze za úsporu vlastních nákladů stanovených výrobně finančním plánem. Za tuto úsporu se považuje rozdíl mezi skutečnými vlastními náklady podle schválené bilance a náklady stanovenými schváleným výrobně finančním plánem. Celkové náklady se přepočítávají na skutečný rozsah zemědělských polních prací včetně výmlatu. Podmínkou pro převod 25 % skutečně docílených úspor je, že stanice splnila v průměrných hektarech roční plán polních prací a výmlatu.

Podle směrnic X. sjezdu KSČ pro podstatné zvýšení zemědělské výroby v nejbližších 2 až 3 letech ukládá se v oddílu V. o mechanisaci zemědělství a úkolech strojních a traktorových stanic v odstavci 9 snižovat náklady stanic a do roku 1957 snížit proti roku 1953 náklady na obdělání jednoho průměrného hektaru asi o čtvrtinu. Stanovení přídělu ve výši 25 % skutečně docílených úspor má být pobídkou všem zaměstnancům a vzbudit jejich zájem na největším a nejrychlejším snižování vlastních nákladů.

Při určování výše úspor přihlíží se ke změnám, které vznikly z příčin, jež nezávisí na výrobní činnosti stanice. Takovými změnami jsou: změny cen pohonných látek, mazadel a energie, náhradních součástek, opravářského a jiného materiálu, železničních a jiných tarifů, mzdových a prémiových tarifů a příplatků k nim, daňových sazeb a sazby národního pojištění, odepsání věřitelských pohledávek po uplynutí promlčecí lhůty. Nebyly-li tyto změny plánem předpokládány a jsou-li mimo rámec možností, přepočítává se částka zmenšení nákladů a odečítá se částka zvětšení nákladů ze skutečných nákladů.

K § 7.

Kromě přídělů za práce prováděné na každém hektaru a uvedené v § 5 je podmínkou pro převedení přídělu do fondu splnění plánovaných vlastních nákladů. Přitom se snižuje příděl do fondu v procentech ve dvojnásobné výši za každé procento překročení těchto nákladů. Tak na. př. je-li plánovaný náklad na provedené práce stanic 4,000.000. Kčs a skutečný náklad činil 4,040.000 Kčs (tedy více o 1 %), krátí se příděl do fondu na př. ve výši 90.000 Kčs o 2 % z těchto 90.000 Kčs, tedy o 1.800 Kčs. Budou-li plánované náklady překročeny o 10 %, neposkytuje se již příděl do fondu s výjimkou přídělu podle § 5.

K § 8.

Celkový roční příděl plynoucí do fondu nesmí překročit 5 % ročního mzdového fondu všech pracovníků stanice včetně technických a správních pracovníků dílen s přepočtením na skutečný rozsah provedených zemědělských prací včetně výmlatu.

Hranice pro maximální příděl do fondu ve výši 5 % ročního mzdového fondu byla stanovena v stejné výši jako v průmyslových a jiných podnicích.

Výše přídělů převáděných do fondu se určuje podle schválené roční rozvahy, při čemž příděly za každý hektar jmenovaných prací se převádějí do fondu měsíc po ukončení čtvrtletí, ve kterém byly tyto práce skončeny.

K § 9.

40 % prostředků, převedených do ředitelského fondu, musí být použito na rozšíření výroby, na výstavbu a opravy mimo investiční plán bytů a nocleháren spravovaných stanicemi a zbývajících 60 % na zlepšení kulturních a sociálních zařízení pro zaměstnance, na výplatu individuálních prémií zasloužilým pracovníkům, k účelům rekreačním a k výplatě výpomocí.

Prostředky určené na zlepšení kulturních a sociálních institucí pro zaměstnance mohou být vydávány jen na zařízení pro děti, na budování klubů a středisek traktorových brigád, na zařizování kluboven a na opatřování tělocvičného zařízení, nikoliv však na provoz těchto zařízení.

Ředitel stanice při schvalování a projednávání rozpočtu fondu se závodním výborem rozhoduje také o použití prostředků fondu.

Finanční dosah osnovy.

a) V roce 1956 budou fondům poskytovány jen příděly za vyjmenované práce:
Podzimní orba: plánuje se 1,707.400 skut. hektarů, za které by příděl činil (po 1.80 Kčs)

v Kčs
3,073.320

Za předpokladu, že by 85 % stanic splnilo plán orby v termínech a v jakosti stanovené typovými smlouvami, činil by příděl do fondů 2,612.322 Kčs, avšak převádí se až dne 31. I. 1957, takže v roce 1956 nevznikne žádná potřeba.

 

-

Podmítka: plánuje se 694.500 skut. hektarů, za které by příděl činil (po 1.50 Kčs)

1,041.750

 

Za předpokladu, že 70 % stanic splní úkol, bude příděl činit

 

729.225

Sklizeň kombajny: plánuje se 326.000 skut. hektarů, za které by příděl činil (po 1.70 Kčs)

554.200

 

Za předpokladu, že 85 % stanic splní úkol, bude příděl činit

 

471.070

Senoseč: plánuje se 510.300 skut. hektarů, za které by příděl činil (po 1 Kčs)

510.300

 

Za předpokladu, že 85 % stanic splní úkol, bude příděl činit

 

433,755

Meziřádková kultivace: plánuje se 564.100 skut. hektarů, za které by příděl činil (po 1.50 Kčs)

846.150

 

Za předpokladu, že 90 % stanic splní úkol, bude příděl činit

 

761.535

Ideální výše přídělu, kdyby všechny stanice splnily všechny podmínky (včetně podzimní orby)

6,025.720

 

Odhadovaná potřeba pro rok 1956 podle předpokládaného plnění podmínek

 

2,395.585

 

b) Přibližný výpočet přídělů do fondů, na které by stanice měly nárok podle výsledků v roce 1955, kdyby fondy byly zavedeny již za rok 1955 (podle výsledků r. 1955).

v tis. Kčs

§ 3 - naturální odměny
V roce 1955 vyinkasováno 189,7 mil. Kčs. Z toho 5 % příděl 9,485 mil. Kčs. Protože jen cca 20 % STS splnilo plán naturálních odvodů, činil by příděl 1,897 mil. Kčs. Jen asi 10 % STS nepřekročilo plánované náklady a proto by u těchto stanic příděl činil 188 tis. Kčs. U ostatních lze předpokládat, že 40 % STS překročilo v průměru normované náklady do 10 %; u těchto stanic by příděl činil 501 tis. Kčs, tedy celkem

689

§ 4 - peněžní odměny
V roce 1955 vyinkasováno 668,8 mil. Kčs. Z toho 2 % příděl činí 13,376 mil. Kčs. Protože jen cca 20 % STS splnilo plán peněžních příjmů, činil by příděl těmto STS 2,675 mil. Kčs a ze zbytku 10 % STS splnilo plán příjmů v průměru na 95 %. Podle procenta krácení činil by příděl těmto STS 669 tis. Kčs, tedy celkem 3,344 mil. Kčs. Jen asi 10 % STS nepřekročilo plánované náklady, takže u těchto stanic by příděl činil 334 tis. Kčs. U ostatních lze předpokládat, že 40 % STS překročilo v průměru normované náklady do 10 %, takže u těchto by příděl činil 1,071 mil. Kčs, tedy celkem

1.405

 

§ 5 - příděly za vyjmenované práce

   

1. podzimní orba 1,640,000 ha po 1,80 Kčs, činil by tedy příděl 2,952 mil. Kčs, avšak jen cca 65 % STS splnilo plán podzimní orby v množství a v termínu. Příděl by proto činil

1.919

 

2. podmítka 555.000 ha po 1,50 Kčs 833 tis. Kčs 40 %

333

 

3. sklizeň obilními kombajny 213.000 ha po 1,70 Kčs 362 tis. Kčs 50 %

181

 

4. senoseč 334.000 ha po 1,- Kčs 384 tis. Kčs 75 %

288

 

5. meziřádková kultivace 367.000 ha po 1,50 Kčs 551 tis. Kčs 70 %

386

3.107
5.201

V Praze dne 8. června 1956.

Předseda vlády: V. Široký v. r.

Ministr zemědělství: V. Krutina v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP