Předsednictvo

Národního shromáždění republiky Československé 1956.

II. volební období.

18-P

Vládní návrh.

Zákonné opatření

předsednictva Národního shromáždění

ze dne ............... 1956,

kterým se mění vládní nařízení o provozu na silnicích.

Předsednictvo Národního shromáždění republiky Československé usneslo se podle § 66 ústavy na tomto zákonném opatření:

Čl. I.

Vládní nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu na silnicích se mění takto:

1. § 12 zní:

"(1) Přestupky proti předpisům vydaným na ochranu silničního provozu stíhají v rozsahu dále uvedeném orgány veřejné bezpečnosti.

(2) Držitele a řidiče motorových vozidel a řidiče městských kolejových vozidel trestají tyto orgány

a) písemným pokáráním nebo

b) pokutou do 500 Kčs.

Vedle uložení pokuty může být vyměněn i kupon k řidičskému průkazu.

(3) Závažné přestupky osob uvedených v předchozím odstavci trestá tříčlenná trestní komise, zřízená u dopravního inspektorátu v sídle okresního národního výboru, která může uložit

a) písemné pokárání nebo

b) pokutu do 3.000 Kčs.

Vedle uložení pokuty může tato komise vyměnit kupon k řidičskému průkazu nebo odejmout řidičský průkaz dočasně nebo natrvalo.

(4) Za nedobytnou pokutu nelze uložit náhradní trest odnětí svobody.

(5) Má-li dopravní inspektorát za to, že čin má být potrestán přísněji, postoupí věc příslušnému okresnímu prokurátoru.

2. Dosavadní znění § 16 označuje se jako odstavec (1) a připojuje se odstavec (2), který zní:

"(2) Se souhlasem vlády mohou ústřední národní výbory vydávat dopravní řády, jimiž se pravidla silničního provozu přizpůsobují místním dopravním potřebám."

Čl. II.

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou je všichni členové vlády.

 

Důvodová zpráva.

Vládní nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu na silnicích, stanoví v § 12 odst. 2, že orgány dopravního inspektorátu mohou trestat řidiče motorových vozidel a řidiče městských kolejových vozidel písemným pokáráním, výměnou kuponu k řidičskému průkazu nebo pokutou do 600 Kčs. Rovněž podle § 12 odst. 3 může komise, zřízená u dopravního inspektorátu, ukládat tresty písemného pokárání, výměny kuponu k řidičskému průkazu nebo pokuty do 2.000 Kčs.

Podle obou těchto ustanovení je výměna kuponu k řidičskému průkazu hlavním trestem. Naproti tomu může komise vyslovit jako vedlejší trest, že se řidiči odnímá řidičský průkaz dočasně nebo natrvalo.

Takovéto stupňování trestů a jejich ukládání nelze považovat za přiměřené míře zavinění pachatele přestupku, neboť výměna kuponu, která nemá zdaleka takový dosah jako odnětí průkazu, je podle nynějšího právního stavu trestem hlavním, zatím co odnětí řidičského průkazu je trestem vedlejším. Nová úprava odstraňuje tento nedostatek.

Osnova uvádí dále ustanovení § 12 vl. nař. č. 54/1953 Sb. v soulad se zákonen č. 102/1953 Sb. a snižuje výši pokut ukládaných orgány na částku 500 Kčs a zvyšuje horní hranici pokut ukládaných trestní komisí na částku 3.000 Kčs.

Současně se navrhuje doplnění § 16 proto, aby ústřední národní výbory byly zmocněny vydávat dopravní řády, přizpůsobené místním dopravním poměrům, na př. v Praze.

Provádění zákonného opatření si nevyžádá zvýšených nákladů.

V Praze dne 22. února 1956.

V. Široký v. r.,

předseda vlády.

R. Barák v. r.,

ministr vnitra.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP