Předsednictvo Národního shromázdění republiky Československé 1955
II. volební období.
7-P.
Zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění
ze dne ......... 1955
o státní dřevařské inspekci.
Předsednictvo Národního shromáždění republiky Československé usneslo se podle § 66 ústavy na tomto zákonném opatření:
§1.
Účel.
Aby byla ve všech odvětvích národního hospodářství zajištěna a rozvíjena přísná úspornost při hospodaření s dřevem a výrobky, jejichž podstatnou součást tvoří dřevo (dále jen "dřevo"), zřizuje se státní dřevařská inspekce.
§ 2.
Orgány státní dřevařské inspekce
(1) Státní dřevařská inspekce se zřizuje při ministerstvu lesů a dřevařského průmyslu jako orgán celostátní.
(2) V čele státní dřevařské inspekce stojí hlavní inspektor, kterého jmenuje a odvolává na návrh ministra lesů a dřevařského průmyslu vláda; při své práci se řídí hlavní inspektor pokyny ministra lesů a dřevařského průmyslu.
(3) Pro výkon své činnosti, má hlavní inspektor potřebný počet inspektorů a technických, administrativních a pomocných zaměstnanců; ustanovuje a odvolává je hlavní inspektor.
§ 3.
Úkoly státní dřevařské inspekce.
Státní dřevařská inspekce plní zejména tyto úkoly:
a) sleduje hospodaření s dřevem,
b) prověřuje, jak jsou plněny právní předpisy a vládní usnesení a jak jsou prováděna opatření, zajištující řádné hospodaření s dřevem,
c) činí opatření k odstranění zjištěných závad,
d) navrhuje příslušným orgánům opatření zajišťující úsporné hospodaření s dřevem,
e) vyjadřuje se k zásadám připravovaných všeobecných úprav výroby, odbytu, spotřeby a cen dřeva,
f) organisuje a rozvíjí hnutí za úspory dřeva.
Povinnosti a práva státní dřevařské inspekce.
§ 4.
Při plnění svých úkolů státní dřevařská inspekce zejména
1. prověřuje
a) správnost a dodržování technicko-hopodářských norem dřeva,
b) používání předepsaných a odpovídajících sortimentů dřeva,
c) hospodaření s příděly dřeva, pro které nejsou stanoveny spotřební normy (údržba a běžný provoz),
d) využívání dřevního odpadu,
e) plánovité zavádění výroby náhradních hmot ze dřeva,
f) využívání beden a latění,
g) využívání pomocného dřeva ve stavebnictví;
2. navrhuje příslušným orgánúm
a) nahrazování dřeva jiným materiálem,
b) změny technicko-hospodářských norem dřeva,
c) zavádění prémiových řádů pro prokazatelné úspory dřeva.
§ 5.
(1) Orgány státní dřevařské inspekce mají při plnění svých úkolů právo
a) požadovat od rozpočtových, hospodářských a jiných organisací a zařízení zprávy, doklady, sdělení a vysvětlení o věcech náležejících do působnosti státní dřevařské inspekce,
b) vstupovat do podniků, závodů, provozoven a skladů a nahlížet do příslušných záznamů; zaměstnanci jsou povinni umožnit jim provádění kontrol a sdělit jim potřebné údaje.
(2) Na žádost orgánů státní dřevařské inspekce vyšle ústřední orgán, v jehož odvětví je prováděno šetření, na svůj náklad odborného poradce, který se zúčastní šetření.
§ 6.
Orgány státní dřevařské inspekce jsou povinny zachovávat státní, hospodářské a služební tajemství ve věcech, o nichž se dozví při výkonu své činnosti. Tato povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení pracovního poměru.
§ 7.
(1) Zjistí-li inspektor státní dřevařské inspekce, že došlo k porušení právních předpisů nebo vládních usnesení nebo že nejsou prováděna opatření zajišťující řádné hospodaření s dřevem, může uložit odpovědným osobám pokutu až do 2000.- Kčs.
(2) Z rozhodnutí o uložení pokuty inspektorem státní dřevařské inspekce lze se odvolat. O odvolání rozhoduje s konečnou platností hlavní inspektor. Ministr lesů a dřevařského průmyslu může zrušit rozhodnutí hlavního inspektora, jestliže toto rozhodnutí je v rozporu s obecným zájmem, zejména s potřebami hospodářského plánování, a přikázat věc k novému projednání nebo rozhodnout sám.
(3) Inspektor státní dřevařské inspekce nemůže pokutu uložit, jestliže od zjištění závady uplynuly již 4 měsíce. Promlčení se přetrhuje, jestliže inspektor zahájí ve věci jednání.
(4) Pokutu uloženou zaměstnanci vymáhá účtárna zaměstnavatele na podkladě pravomocného rozhodnutí o uložení pokuty, a to srážkou z platu až do 25 % jeho výše. Srážky, včetně srážek s předchozím pořadím, nesmí však činit více, než kolik dovolují obecné předpisy o exekuci na plat. Pokutu lze vymáhat též soudní exekucí.
(5) Uloženou pokutu nelze vymáhat po uplynutí jednoho roku ode dne, kdy rozhodnutí o uložení pokuty nabylo právní moci.
(6) Pokuty připadají státu.
§ 8.
Součinnost ústředních orgánů a národních výborů.
(1) Ministerstva a ostatní ústřední orgány a poveřenectva, jejich výrobní a zásobovací složky a odbytová organizace ministerstva a pověřenectva lesů a dřevařského průmyslu jsou povinny se statní dřevařskou inspekcí úzce spolupracovat a řešit s ní dílčí problémy co nejúspornějšího hospodaření dřevem.
(2) Správy pro lesy a dřevařský průmysl rad krajských národních výborů zřídí úsporné dřevařské komise pro sledování úspornosti při hospodaření s dřevem v kraji.
§ 9.
Šetření v objektech zvláštního poslání.
V objektech ozbrojených sil provádějí orgány státní dřevařské inspekce šetření a prověrky podle zvláštních předpisů vydaných ministrem lesů a dřevařského průmyslu v dohodě s příslušným ministrem.
§ 10.
Statut státní dřevařské inspekce.
Podrobnosti o působnosti státní dřevařské inspekce a řízení ve věcech pokut upraví statut, který vydá ministr lesů a dřevařského průmyslu se schválením vlády.
§ 11.
Účinnost a provedení.
Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1955; provede je ministr lesů a dřevařského průmyslu v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
J. Krosnář v. r.
Důvodová zpráva
Rychlá výstavba našeho socialistického hospodářství klade zcela mimořádné požadavky na potřebu dřeva. Nalezení rovnováhy mezi dnešní spotřebou dřeva a jeho zásobami v našich lesích, jakož i možnostmi produkce dřeva pro nejbližší léta, je velkým problémem našeho národního hospodářství.
Směrnice X. sjezdu stanovily jako velmi důležitý úkol zavést přísnou hospodárnost v používání dřeva a zlepšit využívání odpadu dřeva. Také vláda četnými opatřeními přistoupila k řešení tohoto problému. Mimo jiné se vláda usnesla na provádění soustavné kontroly hospodaření s dřevem a odstraňování zjištěných závad ve všech odvětvích národního hospodářství a zřídila meziresortní úspornou dřevařskou komisi. Činnost této komise přispěla k utužení režimu hospodárnosti při používání dřeva. Šlo však v podstatě o poradní orgán, který nemůže řešit úkoly státní správy; je proto třeba zřídit orgán s podobným posláním, avšak jako orgán státní správy, vybavený potřebnou pravomocí. To činí navržené zákonné opatření, kterým se zřizuje státní dřevařská inspekce jako samostatný správní orgán, jehož působnost se neomezuje na jediný resort. V čele inspekce je hlavní inspektor, kterého jmenuje vláda, jíž je prostřednictvím ministra lesů a dřevařského průmyslu podřízen.
Státní dřevařská inspekce provádí nejen kontroly ve všech odvětvích národního hospodářství, ale činí i opatření, zajištující co největší ůspornost při hospodaření s dřevem a s výrobky, jejichž podstatnou součást tvoří dřevo.
Orgány státní dřevařské inspekce zjišťují závady nikoliv výlučně za účelem potrestání vinníka, nýbrž hlavně s hlediska možností, jak by se těmto závadám mělo čelit v celém hospodářství.
Náklad, který si vyžádá zřízení státní dřevařské inspekce v celkové roční částce 922.000 Kčs, bude mnohostranně vyvážen prospěchem, který její zřízení přinese celému našemu národnímu hospodářství.
Jednotlivá ustanovení osnovy zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění nevyžaduji bližšího odůvodnění. Poznámek je třeba jen k těmto bodům :
K § 2:
Tím, že hlavní inspektor státní dřevařské inspekce je jmenován vládou, jsou vytvořeny podmínky pro to, aby státní dřevařská inspekce mohla provádět stejně přísné kontroly ve všech odvětvích národního hospodářství, tudíž i v resortu ministerstva lesů a dřevařského průmyslu, který je největším spotřebitelem dříví.
K § 5 odst. 1:
Je samozřejmé, že státní dřevařská inspekce bude při plnění svých úkolů požadovat spolupráci orgánů státní správy a hospodářských organisací, tudíž i spolupráci orgánů jednatelství pro surové dříví odbytových základen ministerstva lesů a dřevařského průmyslu.
Při vstupu do podniků, závodů atd. řídí se orgány státní dřevařské inspekce též zvláštními předpisy o povolování vstupu do podniků a závodů.
K § 7:
Státní dřevařská inspekce má právo ukládat pořádkové pokuty jednotlivým odpovědným osobám, t. j. odpovědným pracovníkům státních i družstevních organisací.
V Praze dne 22. března 1955.
Předseda vlády:
Široký v. r.
Ministr lesů a dřevařského průmyslu:
Krosnář v. r.