Předsednictvo Národního shromáždění republiky Československé 1955
II. volební období
5-P.
Vládní návrh.
Zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění
ze dne........... 1955
o jedech a látkách škodlivých zdraví.
Předsednictvo Národního shromáždění republiky Československé se usneslo podle § 66 ústavy na tomto zákonném opatření:
§ 1.
Jedy a seznam jedů.
(1) Za jedy podle tohoto zákonného opatření se považují látky (přípravky), které uvede ministerstvo zdravotnictví v dohodě s ministerstvem vnitra a ostatními zúčastněnými ministerstvy v seznamu jedů uveřejněném v Úředním listě.
(2) V seznamu jedů může ministerstvo dravotnictví v dohodě s ministerstvem vnitra a ostatními zúčastněnými ministerstvy též starovit, k jakému účelu lze použít některých jedů, po případě k jakým účelům se jich nesmí použít.
§ 2.
Nové jedovaté látky.
Látky (přípravky), které byly nově objeveny a které mohou mít vlastnosti a účinky jedů, musí být předloženy k posouzeni ministerstvu zdravotnictví. Dokud nebudou tyto látky (přípravky) uveřejněny v seznamu jedů nebo dokud nebude rozhodnuto, že nejde o jedy, smí jich být použito jakkoliv jen se souhlasem ministerstva zdravotnictví vydaným v dohodě s ministerstvem vnitra; souhlasu není třeba, pokud se takových látek (přípravků) používá k vědeckým nebo výzkumným účelům.
§ 3.
Výroba, zpracování a příprava jedů.
(1) Jedy smějí vyrábět, zpracovávat nebo připravovat jen podniky, kterým to povolí ministerstvo, do jehož působnosti náleží podnik, v dohodě s ministerstvy vnitra a zdravotnictví. Výrobu, zpracování a přípravu jedovatých prostředků na ochranu rostlinné výroby povoluje ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvy vnitra a zdravotnictví a ministerstvem, do jehož působnosti náleží podnik. Výrobu, zpracování a přípravu omamných látek povoluje ministerstvo zdravotnictví v dohodě s ministerstvem vnitra. V povolení musí být uvedeno, na které druhy jedů se vztahuje.
(2) Podniky, které vyrábějí, zpracovávají nebo připravují jedy (dále jen "výrobní podniky"), musí vést přesnou evidenci surovin k výrobě, zpracování nebo přípravě jedů a vyrobených jedů.
§ 4.
Dovoz jedů z ciziny.
(1) K dovozu jedů z ciziny je třeba zvláštního povolení ministerstva zahraničního obchodu vydaného v dohodě s ministerstvy vnitra a zdravotnictví; jde-li o omamné látky, vydává toto povolení ministerstvo zdravotnictví. U omamných látek je třeba zvláštního povolení ministerstva zdravotnictví též při vývozu a průvozu.
(2) Dovozce musí vést přesné záznamy o dovozu, úschově a výdeji jedů.
§ 5.
Prodej jedů.
(1) Výrobní podniky a dovozci smějí prodávat jedy jen jiným oprávněným podnikům výrobním nebo podnikům a zařízením, jimž bylo dáno povolení k dalšímu prodeji nebo k používání jedů.
(2) Povolení k dalšímu prodeji jedů vydává podnikům a zařízením krajská správa ministerstva vnitra v dohodě s krajským hygienikem; povolení k dalšímu prodeji omamných látek vydává ministerstvo zdravotnictví v dohodě s ministerstvem vnitra.
(3) Podniky (zařízení) oprávněné k prodeji jedů musí vést přesné záznamy o odběru, úschově a prodeji jedů.
§ 6.
Používání jedů.
Podniky a zařízení, které při své činnosti používají jedů, mohou provozovat tuto svoji činnost jen se zvláštním povolením. Povolení k používání jedů vydává krajská správa ministerstva vnitra v dohodě s krajským hygienikem; udělí je jen tehdy, jsou-li zaručeny odborné znalosti a spolehlivost zaměstnanců podniku (zařízení) a ostatní podmínky pro správné zacházení s jedy. V povolení musí být uvedeno, na které druhy jedů se vztahuje.
§ 7.
Odběr jedů.
(1) Povolení k výrobě, zpracování nebo přípravě jedů a povolení k používání jedů obsahuje zároveň oprávnění k odběru jedů.
(2) Jinak může výkonný orgán místního národního výboru vydat v odůvodněných případech povolení k jednorázovému odběru určitého jedu k přesně stanovenému účelu.
§ 8.
Oběh jedů.
Jed nesmí být zcizen tomu, ani převeden na toho, kdo nemá příslušné povolení.
§ 9.
Zacházení s jedy.
Při výrobě, zpracování, přípravě a prodeji jedů, jakož i při jejich úschově, dopravě a používání musí být zajištěna taková provozní a kontrolní opatření, aby bylo zabráněno ohrožení zdraví a života občanů, jakož i zneužití jedů. Zásoby jedů musí být přehledně srovnány, označeny a bezpečně uloženy, vždy odděleně od ostatních předmětů, zejména od poživatin.
§ 10.
Zacházení s přípravky obsahujícími jed a s chemickými přípravky škodlivými zdraví.
Ustanovení § 9 se vztahuje obdobně i na výrobu, zpracování, prodej, označení, úschovu, dopravu a používání přípravků, které obsahují jed v koncentraci zdraví škodlivé a nejsou uvedeny v seznamu jedů, jakož i na chemické přípravky škodlivé zdraví.
§ 11.
Dozor.
Orgány ministerstva vnitra a orgány státní zdravotní správy zvláště k tomu zmocněné, jsou oprávněny vstupovat do všech závodů, zařízení a objektů, kde jsou jedy, odebírat v potřebném množství a rozsahu jejich vzorky pro vyšetření a požadovat potřebné doklady a údaje. V zařízeních v oboru ministerstva národní obrany vykonávají tuto působnost orgány vojenské správy.
§ 12.
Zvláštní ustanovení.
(1) Ustanovení § 3 odst. 1 a § 6 se nevztahují na lékárny a jiná zdravotnická zařízení, která určí ministr zdravotnictví.
(2) Povolení k výrobě, zpracování nebo přípravě jedů a povolení k používání jedů se nahrazují
a) u výzkumných a vědeckých ústavů výměrem o jejích zřízení, pokud z něho vyplývá, že používání jedů je v souvislosti s činností ústavu,
b) u škol odborných a vysokých jejich učebními osnovami, pokud z nich vyplývá, že používání jedů je potřebné k vyučovacím účelům.
Výjimka uvedená v tomto odstavci se nevztahuje na výrobu, zpracování, přípravu a používání omamných látek.
(3) O evidenci, výdeji, odběru a dovozu léčiv platí zvláštní předpisy.
§ 13.
Zmocňovací ustanovení.
(1) Ministr zdravotnictví se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem vnitra a věcně příslušným ministrem stanovil
a) jakou způsobilost musí mít osoby, které se zúčastní při výrobě, zpracování nebo přípravě jedů, a jakou způsobilost musí mít osoby, které prodávají nebo uschovávají jedy,
b) jak se zachází a jedy, a přípravky obsahujícími jedy a s chemickými přípravky zdraví škodlivými, zejména, jak mají být jedy a uvedené připravily uschovány, baleny, dopravovány, po případě zničeny, a jak mají být jejích obaly označeny.
(2) Ministr vnitra se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem zdravotnictví a věcně příslušným ministrem vydal ostatní podrobné předpisy k provedení tohoto zákona, zejména, aby stanovil
a) jaké jsou podmínky pro povolení podle § 3 odst. 1, § 5 odst. 2 a §§ 6 a 7,
b) jaké náležitosti musí mít evidenční záznamy podle tohoto zákonného opatření (§§ 3, 4 a 5).
Přechodná a závěrečná ustanovení.
§ 14.
Podniky a zařízení, které vykonávají činnost, k níž je třeba povolení podle tohoto zákonného opatření, jsou povinny podat u příslušného orgánu žádost o povolení do měsíce po dni, kdy tento zákon nabude účinnosti. Potvrzení o tom, že žádost byla včas podána, nahrazuje povolení až do rozhodnutí o žádosti.
§ 15.
(1) Zrušují se všechny předpisy o věcech upravených tímto zákonným opatřením, zejména se zrušují
1. nařízení č. 60/l876 ř. z., o obchodu s jedy, léčivy obsahujícími jed a chemickými preparáty zdraví škodlivými, ve znění nařízení č. 10/1886 ř.z., č. 10/1941 Sb. a č. 116/1942 Sb.,
2. nařízení č. 111.005/1894 B. M. (uh. min. vnitra), o obchodu s léky, léčivými prostředky a jedy a látkami obsahujícími jed,
3. nařízení č. 196/1907 ř.z., o průkazu zvláštní způsobilosti podle § 23 odst. 1 živnostenského řádu ve znění nařízení č. 106/1914 ř. z., pokud se vztahuje na jedy,
4. ustanovení § 1 odd. VI vládního nařízení č. 105/1925 Sb., o průkazu zvláštní způsobilosti při koncesovaných živnostech uvedených v § 37 odst. 1 živnostenského zákona, pokud se vztahují na jedy,
5. opiový zákon č. 29/1938 Sb. a vládní nařízení č. 137/l938 Sb., kterým se provádí opiový zákon,
6. ustanovení § 27 zákona č. 188/1950 Sb., o zdokonalení rostlinné výroby, pokud se vztahuje na jedy, a ustanovení § 28 téhož zákona.
(2) Předpisy upravující dopravu jedů po drahách jsou nedotčeny.
(3) Do vydání předpisů podle tohoto zákonného opatření se přiměřeně postupuje podle předpisů dosavadních, pokud neodporují tomuto zákonnému opatření.
§ 16.
Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministři vnitra a zdravotnictví v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Důvodová zpráva.
Všeobecná část.
V rámci očištění našeho právního řádu od zastaralých předpisů je třeba přikročit i ke sjednecení předpisů o jedech.
Tato materie byla dosud upravena větším počtem rozptýlených předpisů, které často na sebe vůbec nenavazovaly. Tak na př. výčet jedů byl uveden v § 1 nařízení č. 60/1876 ř. z., o obchodu s jedy, léčivy obsahujícími jed a preparáty zdraví škodlivými, ve znění vládního nařízení č. 10/1941 Sb. a vládního nařízení č.116/1942 Sb., na Slovensku v § 1 odd. VI vládního nařízení č. 105/1925 Sb., o průkazu způsobilosti při koncesovaných živnostech, dále v příloze A vládního nařízení č. 168/1927 Sb., jímž se provádí celní zákon, a v § 2 nařízení ministra spravedlnosti č. 118/1950 Sb., o tom, co se považuje za omanné prostředky, jedy, nakažlivé choroby a za škůdce užitkových rostlin podle trestního zákona; při tom tyto výčty spolu zcela nesouhlasí. Z těchto předpisů bylo novým celním zákonem č. 21/1953 Sb. zrušeno vládní nařízení č.168/1927 Sb., zatím bez náhrady.
Výroba i prodej jedů byly prohlášeny koncesovanou živností podle § 15 č. 14 ž. ř. a §§ 22 č. 14 ž. z. (bez újmy práva lékáren).
Průkaz způsobilosti pro výrobu jedů byl posuzován podle nařízení č. 196/1907 ř. z. ve znění nařízení č. 106/1914 ř. z., na Slovensku podle citovaného již § 1 odd. VI. vl. nař. č. 105/1925 Sb.
Průkaz způsobilosti pro prodej jedů byl uveden v § 2 shora cit. nařízení č. 60/1876 ř. z., na Slovensku rovněž v § 1 odd. VI. vl. nař. č. 105/1925 Sb.
Pokud jde o chování a prodej jedů, platí citované již nařízení č. 60/1876 ř. z. ve znění nařízení č.10/1886 ř. z., na Slovensku pak nařízení č. 111.005/1894 B. M. (uh. min. vnitra), o obchodu s léky, léčivými prostředky a jedy a látkami obsahujícími jed (viz § 5 vl. nař. č. 107/1925 Sb.)
Dílčí úprava zacházení s jedy byla provedena vyhláškou ministerstva zemědělství č. 118/1951 Ú. l. I, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o zdokonalení rostlinné výroby; tato vyhláška v části VIII pojednává o balení, označení, uskladnění a uvádění do oběhu jedovatých prostředků určených k ochraně rostlin před škůdci. Ukázalo se vsak, že tyto předpisy samy o sobě jsou pro ochranu zdraví lidí nedostatečné.
Chystaným zákonným opatřením se má zrušit i opiový zákon (č. 20/1938 Sb.) a vládní nařízení č. 137/1938 Sb., kterým se provádí opiový zákon, protože tato materie je již vývojem překonána (srovnej výnos ministerstva zdravotnictví poř. č. 283/1953 Sb. ob. - směrnice pro hospodaření s omamnými látkami).
Provedení zákonného opatření si nevyžádá proti dosavadnímu stavu zvýšeních nákladů, protože výroba, prodej i odběr jedů podléhají povolovacímu režimu již podle zrušovaných norem; neprojeví se však ani úsporami.
Zvláštní část.
K § 1: Je účelné, aby seznam jedů nebyl uváděn přímo v základní normě, nýbrž aby byl vyhlašován pružnou formou. Při tom se u některých jedů zároveň uvede, k jakému účelu je dovoleno jich používat.
Seznam se bude členit na 3 skupiny podle účinku jedů. Obdobné ustanovení se osvědčilo v Německé demokratické republice.
K §§ 3 až 9: Vedoucí zásadou nové úpravy je, aby jedy jak při výrobě, zpracování a přípravě, tak i při úschově, prodeji a jakémkoliv zacházení byly v každé době přesně evidovány, aby se znesnadnilo jejich zneužití, a dále, aby osoby, které s nimi zacházejí, měly potřebnou spolehlivost a odbornou způsobilost, aby nedošlo k ohrožení zdraví jich samých a později k ohrožení zdraví spotřebitelů.
K § 3: Ustanovení tohoto paragrafu o výrobě, zpracování a přípravě jedovatých prostředků na ochranu rostlinné výroby se nevztahuje na prostředky, které jsou určeny výhradně k ochraně lesních porostů.
Jakou mají mít způsobilost osoby, které se zúčastní při výrobě, zpracování a přípravě jedů, se stanoví v podrobných předpisech podle § 13. Z bezpečnostních důvodů musí být obal každého výrobku zřetelně označen. Bližší podmínky označení budou uvedeny rovněž v podrobných předpisech.
K § 4: Zásada tohoto paragrafu byla obsažena až dosud v prováděcím nařízení ke starému celnímu zákonu (vl. nař. č. 168/1927 Sb.); pokládáme za účelné, aby byla převzata přímo do základní normy o jedech.
Pokud jde o omamné látky, je třeba v souladu s ustanoveními opiového zákona ponechat povolování jejich dovozu, průvozu i vývozu v rukou ministerstva zdravotnictví.
K § 5: Další důležitou zásadou je, aby každý odběr jedů drobným spotřebitelům se děl přes distribuční podnik. Toto opatření je nutné právě z důvodů dokonalé evidence. Za podniky (zařízení), které mohou odebírat jedy přímo od výrobce, je třeba považovat i některá ministerstva, jako na př. ministerstvo zemědělství, které nakupují jedy pro své podřízené složky.
K § 6 až 9: I zde je vůdčím motivem nutnost evidence a ochrana zdraví a života pracujících s jedy, spotřebitelů i celé široké veřejnosti. Podrobnosti se stanoví rovněž v předpisech vydaných podle § 13.
K § 10: Bezpečnost a ochrana zdraví vyžaduje, aby i přípravky, které obsahují jed, avšak samy nemohou být pokládány za jedy, jakož i chemické přípravky zdraví škodlivé, byly při výrobě, úschově a dopravě, prodeji i používání podrobeny přísnějšímu režimu, i když není třeba zvláštního povolení k jejich odběru.
K § 11: Z bezpečnostních důvodu je nutné, aby jak zdravotnické, tak i bezpečnostní orgány mohly se kdykoliv informovat o tom, jak jsou zachovávány předpisy o zacházení s jedy, brát podle potřeby jejich vzorky k přezkoumání a nahlížet do dokladů. Za tím účelem je třeba, aby v zákonném opatření samém bylo stanoveno jejich oprávnění ke vstupu do všech míst, kde se nacházejí jedy, ať jde o jejich výrobu, distribuci, skladování nebo dopravu. Vojenské objekty jsou podrobeny kontrole vojenských orgánů.
K § 12: Léky vydáváné v lékárnách často obsahují jedy; v lékárnách se také často takové léky na místě připravují. To je však součástí oprávnění lékáren a proto není třeba v těchto případech požadovat zvláštní povolení.
Na evidenci výdej a odběr léků obsahujících jed se vztahují předpisy o evidenci a výdeji léčiv.
Rovněž různá zdravotnická zařízení, jakož i výzkumné ústavy a některá učiliště, pokud při své činnosti zacházejí s jedy, nepotřebují zvláštního povolení k odběru jedů, po případě k jejich výrobě, protože při kádrovém obsazení je již pamatováno na spolehlivost pracovníků i s tohoto hlediska. U výzkumných ústavů musí okolnost, že používání jedů je v souvislosti s jejich činností, vyplývat z výměru o jejich zřízení, u učilišť z jejich učební osnovy.
U omamných látek nelze však žádné výjimky povolovat; toto omezení je v souladu s mezistátními ujednáními.
K § 13: Zákonné opatření je rámcové. Proto musí obsahovat zmocnění k vydání podrobných předpisů, které teprve nahradí v jiném rozsahu všechna zrušovaná ustanovení. Při vydání předpisů, které se dotýkají hospodaření s vodami, je věcně příslušným ministrem ministr lesů a dřevařského průmyslu.
K § 14: Státní správa bude potřebovat určité doby k tomu, aby přešetřila způsobilost jak závodů, v nichž se bude zacházet s jedy, tak i jejich zaměstnanců, a aby na podkladě těchto šetření vydala všem závodům, které budou připadat v úvahu, příslušná povolení. Je však účelné co nejdříve alespoň založit evidenci všech závodů, které pracují s jedy. Stanoví se proto jejich povinnost, zažádat do měsíce po dni nabytí účinnosti zákonného opatření u příslušného úřadu o potřebné povolení. Tyto žádosti budou podkladem pro evidenci. Potvrzení o podání žádosti bude zatím zastávat příslušné povolení.
K § 15: Zákon č. 160/1936 Sb., o hubení škodlivého živočišstva kyanovodíkem, ethylenoxydem a chlorpikrinem, jakož i vládní nařízení č. 176/1936 Sb., které tento zákon provádělo, byly již zrušeny zákonem č. 4/1952 Sb., o hygienické a protiepidemické péči.
V seznamu jedů budou uvedeny i všecky látky podrobené až dosud opiovému zákonu č. 29/1938 Sb. Vzhledem k tomu, že ustanovení uvedeného zákona a vládního nařízení č. 137/1938 Sb., kterým se provádí opiový zákon, jsou zastaralá, zrušují se tyto předpisy. Potřebná úprava bude provedena nižšími normami podle navrhovaného zákonného opatření, v nichž bude dbáno všech mezinárodních ujednání.
§ 27 zákona č. 188/1950 Sb., se zabývá i nejedovatými prostředky na ochranu rostlinné výroby; proto je nutno tuto část ponechat v platnosti.
K ustanovení § 15 odst. 2 se poznamenává, že úprava dopravy jedovatých látek jakožto nebezpečného zboží po drahách je svěřena ministru dopravy podle ustanovení § 51 železničního přepravního řádu (vládní nařízení č. 37/1954 Sb.).
V Praze dne 22. března 1955.
Předseda vlády:
V. Široký v. r.
Ministr zdravotnictví:
Plojhar v. r.