Národní shromáždění republiky Československé 1954.
I. volební období. 12. zasedání.
746.
Vládní návrh.
Rozpočtový zákon na rok 1954
ze dne 1954.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1. Cíle státního rozpočtu.
Státní rozpočet je základním finančním plánem státu. Všechny finanční prostředky, které zabezpečuje pro plnění státního plánu rozvoje národního hospodářství, pramení z budovatelské práce pracujícího lidu. Proto budiž s nimi hospodařeno tak, aby byly splněny plánované úkoly výstavby, a to nákladem co nejmenším, a tak zajištěno užívání finančních prostředků k dalšímu rozvoji výroby a růstu národního důchodu, k zabezpečení a k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrovně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zachování míru.
§ 2.
Stanovení výše státního rozpočtu.
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se rozpočtují částkou 87. 803, 121. 000 Kčs, celkové výdaje se stanoví částkou 87. 572, 954. 000 Kčs, takže vyplývá přebytek v částce 230, 167. 000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy i výdaje činí 14. 880, 517. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních výborů, přecházejících do roku 1955, částku 275, 495. 600 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů národních výborů procentní podíly na státních příjmech.
§ 3.
Hospodaření podle státního rozpočtu.
(1) Výdaje hospodářských a rozpočtových organisací, ať investiční nebo neinvestiční, mohou být prováděny jen v rámci částek plánovaných ve státním rozpočtu nebo ve finančních plánech hospodářských organisací.
(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbytného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu, jestliže zajistí jeho úhradu vyššími příjmy nebo odsunutím jiného, méně naléhavého výdaje. Při tom však prostředků určených na výdaje investiční, na generální opravy a na výdaje osobní nesmí být použito k úhradě jiných výdajů.
(3) Národní výbory hospodaří v rámci svých vyrovnaných rozpočtů.
§ 4.
Odpovědnost vlády a jejích členů.
Vláda a každý její člen jsou při hospodaření státu odpovědni za to, že budou všechny plánované úkoly splněny hospodárně, že příjmových částek státního rozpočtu bude alespoň dosaženo a výdajové částky nebudou — s výjimkou případů přípustných podlé tohoto zákona — překročeny.
§ 5.
Časové použití rozpočtových prostředků.
(1) Rozpočtových prostředků může být použito pouze do konce roku 1954, a to jen k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku.
(2) úhrada výdajů, které mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou zatěžovat rozpočtové prostředky na rok 1954, nesmí být odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příštích let.
(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež vzniknou po 31. prosinci 1954, nebo tvořit jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor na rozpočtových prostředcích není přípustno.
§ 6.
Zjišťování rozpočtových
důsledků zákonných a jiných
opatření.
U návrhů zákonů, zákonů Slovenské národní rady, vládních nařízení, nařízení ministrů a nařízení sboru pověřenců (nařízeni pověřenců), vládních usnesení, usnesení sboru pověřenců, vyhlášek. a u všech jiných opatření ústředních úřadů buďtež s největší odpovědností zváženy také jejich důsledky hospodářské a finanční. Důsledky těchto opatření pro výdaje nebo příjmy státního rozpočtu je třeba vyčíslit a výpočet připojit k návrhu opatření. Připouští-li povaha navrhovaného opatření zavedení nových příjmů, je nutno tyto nové příjmy vždy navrhnout.
§ 7.
Zatěžování, státnich rozpočtů příštích let.
(1) Ke všem opatřením, která časově přesahují schválený státní rozpočet a svými důsledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat státní rozpočty v příštích letech, jako jsou rozšiřování úřadů a orgánů státní správy, zřizování, po případě rozšiřování jiných zařízení, uzavírání nových nájemních smluv, vydávání nových periodických tiskovin a dlouhodobé objednávky, je třeba předchozího souhlasu, pokud by takovými opatřeními byl způsoben nový nebo vyšší náklad pro státní pokladnu,
(2) K takovým opatřením může dát souhlas ústřední úřad, nebo je může učinit v oboru vlastní působnosti, jestliže není k tomu třeba podle jiných předpisů souhlasu státní svstemisační komise a jestliže očekávaný náklad nepřestoupí v jednotlivém případě částku 50. 000 Kčs ročně a v úhrnu všech případů částku 800. 000 Kčs ročně. V ostatních případech je třeba souhlasu ministerstva financí.
(3) K usnesení, jímž národní výbor přejímá závazek zatěžující rozpočty příštího roku nebo dalších let nebo činí jiné mimořádné hospodářské opatření, je zásadně třeba schválení dohlédacího národního výboru '(úřadu). Podrobnosti upraví směrnice ministra financí (§ 10).
§ 8.
Nepřípustnost započtení pohledávek vůči státu.
Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu uhradit započtením své pohledávky za státem.
§ 9.
Zatímní vedeni státního hospodaření v roce 1955.
(1) Vláda učiní vhodná opatření pro státní hospodaření v době cd 1. ledna 1955 do vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1955, nejpozděii však do 31. března 1955, nebude-li rozpočtový zákon na uvedený rek vyhlášen před 1. lednem 1955, a to přiměřeně k zásadám předpisů o státním rozpočtu na rok 1954.
(2) Příjmy i výdaje za dobu zatímního vedení státního hospodaření je po vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1955 definitivně zúčtovat na státní rozpočet na rok 1955.
§ 10. Závěrečná ustanovení.
Ministr financí vydá podrobnější směrnice pro hospodaření podle státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o používání rozpočtových prostředků, úhradu výdajů na nové úkoly ukládané národním výborům, vázání rozpočtových prostředků určených na úhradu úkolů, které odpadly, a a postup při opatřování úhrady výdajů na úkoly, jež nejsou plné rozpočtově zajištěny. Při tom může ministr financí povolit odchylku od ustanovení § 5 odst. 1.
§ 11. Účinnost.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1954; provedou jej ministr financí a ostatní členové vlády.
1. příloha zákona č.
/1954 Sb.
Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu
Příjmy | Kčs (v tisících) | Výdaje i | Kčs (v tisících) |
l Příjmy od socialistického sektoru | 65. 293, 425 | Hospodářství ...... | 48. 518, 559 |
Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva... | 10. 165, 265 | Kulturní a sociální opatření. | 27. 381, 424 |
Ostatní příjmy ..... | 12. 344, 431 | Obrana a bezpečnost.... | 7. 787, 109 |
  | • | Správa.. ..... | 3. 737, 392 |
• |   | Státní dluh ....... | 148, 470 |
Úhrn... | 87. 803, 121 | Úhrn... | 87. 572. 954 |
Přebytek |   | .. 230, 167. 000 Kčs |   |
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu
Příjmy | Kčs (v tisících) | Výdaje | Kčs (v tisících) |
Příjmy od socialistického sektoru | 653, 914 | Hospodářství | 2. 326, 561 |
Místní daně a poplatky... | 1. 311, 415 | Kulturní a sociální opatření.. | 10. 795, 023 |
Ostatní příjmy.... | 480, 290 | Správa. ..... | 1. 758, 933 |
Podíly na státních příjmech. | 12. 434, 898 |   |   |
Úhrn... | 14. 880, 517 | Úhrn... | 14. 880, 517 |
2. příloha zákona č.
/1954 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
ČSR
Kraj | Příjmy | Výdaje | |
vlastní | podíl na státních příjmech | ||
v tisících Kčs | |||
Ústřední národní výbor hl. m. Prahy | 345, 375 | 1. 097, 637 | 1. 443, 012 |
Kraj Pražský.. | 203, 939 | 892, 304 | 1. 098, 293 |
Českobudějovický | 96, 069 | 505, 909 | 601, 978 |
Plzeňský..... | 95, 216; 525, 558 | 620, 774 | |
Karlovarský.... | 79, 726 | 400, 137 | 479, 863 |
Ústecký...... | 133. 694 | 690, 818 | 824. 512 |
Liberecký ........ | 105, 585 | 534, 183 | 639, 768 |
Hradecký .......... | 128, 910 | 463. 510 | 592, 420 |
Pardubický.... | 83, 294 | 445, 805 | 529, 099 |
Jihlavský..... | 70, 295 | 446, 225 | 516, 520 |
Brněnský....... | 187, 658 | 894, 306 | 1. 081, 964 |
Olomoucký.... | 125, 953 | 580, 710 | 706, 663 |
Gottwaldovský. ..... | 88, 751 | 539, 531 | 628, 282 |
Ostravský....... | 188, 391 | 969, 324 | 1. 157, 715 |
České kraje... | 1. 932, 911 | 8. 985, 957 | 10 918, 868 |
Bratislavský.... | 155, 613 | 829, 607 | 985, 220 |
Nitranský.... | 90, 567 | 581, 361 | 671, 928 |
Banskobystrický | 67, 034 | 490, 735 | 557, 769 |
Žilinský.... | 76, 530 | 535, 435 | 611, 965 |
Košícký ........ Prešovský ........ | 72, 505 50, 459 | 553, 175 458, 628 | 625, 680 509, 037 |
Slovenské kraje. | 512, 703 | 3. 448, 941 | 3. 961, 649 |
České a slovenské kraje... | 2. 445, 619 | 12434, 893 | 14. 880, 517 |
  |   |   |
Důvodová zpráva.
část všeobecná.
Během roku 1953 byla provedena řada závažných vládních opatření směřujících k roz-
-voji a neustálému rozmachu socialistického
národního hospodářství. Všechna tato opatření se promítají i do státního rozpočtu a
návrh státního rozpočtu na rok 1954 je vyjadřuje. Prostředky určené v něm na rozvoj
národního hospodářství zajišťují nepřetržitý
růst společenské výroby jako základnu dalšího
vzestupu hmotné a kulturní úrovně pracujících a k podpoře úsilí o zachování míru.
Státní rozpočet je základním finančním plánem státu a ve svých hlavních příjmových a výdajových položkách se opírá o státní plán rozvoje národního hospodářství. Není však pasivním odrazem plánu, nýbrž aktivně tento plán ovlivňuje a je důležitým nástrojem jeho kontroly. Soustřeďováním finančních prostředků na splnění úkolů plánu, jejich rozdělováním a kontrolou jejich využití vykonává státní rozpočet kontrolu a tlak na splnění státního plánu. Aby tato kontrola a tlak byly účinnější a zejména včasné, je celoroční rozpočet rozplánován na jednotlivá čtvrtletí a podle těchto čtvrtletních rozpočtů se během rozpočtového roku bude též hospodařit.
Důležitou součástí státního rozpočtu jsou rozpočty národních výborů, které teprve od roku 1953 mají své samostatné vyrovnané rozpočty. Na rozdíl od roku 1953 nebude však vyrovnání provedeno pevnými příděly, nýbrž procentními podíly na státních příjmech. Tento systém zvýší zájem národních výborů na plnění nejen místních příjmů, ale také na řádném a včasném plnění příjmů státních.
část zvláštní. K § 2:
Národní výbory budou hospodařit v rámci svých vyrovnaných rozpočtů. Vyrovnání bude, na rozdíl od roku 1953, provedeno účelněji a hlouběji, a to tím, že rozpočty národních výborů budou — pokud nestačí jejich vlastní příjmy — vyrovnány procentními podíly na státních daních. Tímto regulováním příjmů národních výborů se docílí žádoucí hmotné zainteresovanosti národních výborů nejen na vlastních příjmech, ale i na státních příjmech daňových.
K § 3:
K zajištění rovnováhy v hospodaření podle státního rozpočtu je nutno dbát na dodržení číselné výše státního rozpočtu. Je to nezbytný předpoklad, má-li státní rozpočet dostát svému úkolu, zajišťovat plynulé plnění státního plánu rozvoje národního hospodářství a působit i zpětně na tento plán.
K § 4:
Vládní návrh v tomto ustanovení zdůrazňuje hospodářskou funkci vlády a ukládá vládě a jejím členům příslušnou odpovědnost. Výjimku, jíž se vládní návrh dovolává, je míněno zejména ustanovený § 3 odst. 2.
K § 5:
Použití rozpočtových prostředků se sice váže pouze na rozpočtový rok, avšak § 10 dává možnost povolit v odůvodněných případech odchylky od této zásady.
K§ 7:
Má-li být zabráněno tomu, aby rozpočty příštích let byly neúměrně zatěžovány, je třeba všechna opatření, jež mají finanční důsledky pro státní rozpočet, podrobit povolovacímu řízení.
K §8:
Podle § 326 občanského zákona mohou být vzájemné pohledávky započteny. Podle tohoto ustanovení mohli by dlužníci státu vyrovnávat své závazky vůči němu svými protipohledávkami. To by však způsobovalo značné administrativní obtíže, zvláště v případech, kdy by šlo a závazky a pohledávky u různých orgánů státu (tedy i u národních výborů) a narušilo by peněžní kontrolu hospodaření státu. Naproti tomu je třeba, aby stát mohl použít započtení, kdykoliv je to pro něj ze zvláštních důvodů vhodné, zvláště když je obava, že pohledávka státu za dlužníkem je pochybná nebo nedobytná. Proto osnova, nedotýkajíc se oprávnění státu vyrovnávat své závazkv započtením, odnímá toto oprávnění dlužníkovi, který je zavázán státu.
K § 9:
Navrhovaným zmocněním je pamatováno na rámcová ustanovení pro hospodařeni v době t. zv. rozpočtového provisoria.
B
K § 10:
Rozpočtový zákon stanoví pouze hlavní zásady pro hospodaření podle rozpočtu, které jsou charakteru trvalého a v jejich rámci od-
kazuje podrobné rozvedení směrnicím ministra financí. Tím se rozpočtové předpisy stanou pružnějšími a potřebám hospodářského života přizpůsobivějšími.
V Praze dne 13. ledna 1954.
Předseda vlády: V. Široký v. r.
Ministr financí: J. Ďuriš v. r.
Knihtisk, n. p., z. z. — 3569-54
*