Neprošlo opravou po digitalizaci !

Jen pro úřední potřebu

Národní shromáždění republiky Československé 1953.

L volební období. 11. zasedání.

724.

Vládní návrh.

Ústavní zákon

ze dne 1953

o řízení národních výborů vládou.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto ústavním zákoně:

§ 1.

K prohloubení výstavby socialismu je třeba zajistit jednotné provádění úkolů státní správy ve všech krajích, okresech a obcích a uplatnit tak v práci národních výborů do všech důsledků vůli pracujícího lidu Československa, vyjádřenou v zákonech, nařízeních a usneseních vlády republiky československé a v pokynech a směrnicích, které k jejich provedení vydávají ministři.

Všeobecné řízení národních výborů vyjímá se z působnosti ministra vnitra a národní výbory se podřizují přímo vládě republiky československé.

§ 2.

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové rady.

Důvodová zpráva

k návrhu Hlavního zákona o řízeni národních výborů vládou.

Ústava 9. května stanoví, že národní výboryjsou podřízeny orgánům moci vládní a výkonné, zejména ministru vnitra. Ministru vnitra připadá podle ústavy všeobecné řízení národních vý-

boru, sjednocování jejich činnosti v linii státní politiky a zajišťování státní discipliny na úseku národních výborů tam, kde to přesahuje působnost a možnosti ostatních ministrů

Zkušenost však ukázala, že při výstavbě socialismu se objevuje řada významných a zásadních úkolů národních výborů, které svým dosahem vybočují z rámce působnosti kteréhokoliv ministra. Význam a váha národních výborů jako orgánů, které zajišťují v krajích, okresech a obcích provádění státní politiky a pečují na místě o vytváření předpokladů pro radostný život obyvatelstva, klade na všeobecné řízení národních výborů a koordinaci směrnic jednotlivých ministrů daleko vyšší nároky, než v době vzniku ústavy 9. května. Proto se jeví účelným vyjmout všeobecné řízení národních výborů z pravomoci ministra vnitra a podřídit národní výbory přímo vládě.

Je třeba zdůraznit v této souvislosti znovu nutnost posílení socialistické zákonnosti a státní discipliny u národních výborů. Skutečnost, že všeobecné řízení národních výborů přechází podle předloženého návrhu ústavního zákona na

vládu, má zajistit na celém území státu důsledné a jednotné provádění zákonů, vládních nařízení a usnesení i pokynů a směrnic ministrů, k jejich provedení vydaných.

Navrhovaná změna ústavy neznamená však v žádném směru oslabení odpovědnosti jednotlivých ministrů za provádění resortních úkolů prostřednictvím národních výborů. Národní výbory i nadále jsou povinny řídit se směrnicemi a pokyny ministrů a ministři odpovídají Národnímu shromáždění a vládě za to, jak národní výbory plní úkoly státní politiky v oboru jejich resortu.

Předložený návrh ústavního zákona nepřinese nové požadavky na státní rozpočet, neboť náklady, které si vyžádá udržování potřebného aparátu při předsednictvu vlády, budou kryty úsporou, k níž dojde v aparátu ministerstva vnitra.

V Praze dne 11. září 1953.

Předseda vlády: V. široký v. r.

Ministr vnitra: V. Nosek v. r.

Knihtisk, n p.. z z. — 3270-53.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP