Jen pro úřední potřebu
Národní shromáždění republiky Československé 1953.
L volební období. 11. zasedání.
724.
Vládní návrh.
Ústavní zákon
ze dne 1953
o řízení národních výborů vládou.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto ústavním zákoně:
§ 1.
K prohloubení výstavby socialismu je třeba zajistit jednotné provádění úkolů státní správy ve všech krajích, okresech a obcích a uplatnit tak v práci národních výborů do všech důsledků vůli pracujícího lidu Československa, vyjádřenou v zákonech, nařízeních a usneseních vlády republiky československé a v pokynech a směrnicích, které k jejich provedení vydávají ministři.
Všeobecné řízení národních výborů vyjímá se z působnosti ministra vnitra a národní výbory se podřizují přímo vládě republiky československé.
§ 2.
Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové rady.
Důvodová zpráva
k návrhu Hlavního zákona o řízeni národních výborů vládou.
Ústava 9. května stanoví, že národní výboryjsou podřízeny orgánům moci vládní a výkonné, zejména ministru vnitra. Ministru vnitra připadá podle ústavy všeobecné řízení národních vý-
boru, sjednocování jejich činnosti v linii státní politiky a zajišťování státní discipliny na úseku národních výborů tam, kde to přesahuje působnost a možnosti ostatních ministrů
Zkušenost však ukázala, že při výstavbě socialismu se objevuje řada významných a zásadních úkolů národních výborů, které svým dosahem vybočují z rámce působnosti kteréhokoliv ministra. Význam a váha národních výborů jako orgánů, které zajišťují v krajích, okresech a obcích provádění státní politiky a pečují na místě o vytváření předpokladů pro radostný život obyvatelstva, klade na všeobecné řízení národních výborů a koordinaci směrnic jednotlivých ministrů daleko vyšší nároky, než v době vzniku ústavy 9. května. Proto se jeví účelným vyjmout všeobecné řízení národních výborů z pravomoci ministra vnitra a podřídit národní výbory přímo vládě.
Je třeba zdůraznit v této souvislosti znovu nutnost posílení socialistické zákonnosti a státní discipliny u národních výborů. Skutečnost, že všeobecné řízení národních výborů přechází podle předloženého návrhu ústavního zákona na
vládu, má zajistit na celém území státu důsledné a jednotné provádění zákonů, vládních nařízení a usnesení i pokynů a směrnic ministrů, k jejich provedení vydaných.
Navrhovaná změna ústavy neznamená však v žádném směru oslabení odpovědnosti jednotlivých ministrů za provádění resortních úkolů prostřednictvím národních výborů. Národní výbory i nadále jsou povinny řídit se směrnicemi a pokyny ministrů a ministři odpovídají Národnímu shromáždění a vládě za to, jak národní výbory plní úkoly státní politiky v oboru jejich resortu.
Předložený návrh ústavního zákona nepřinese nové požadavky na státní rozpočet, neboť náklady, které si vyžádá udržování potřebného aparátu při předsednictvu vlády, budou kryty úsporou, k níž dojde v aparátu ministerstva vnitra.
V Praze dne 11. září 1953.
Předseda vlády: V. široký v. r.
Ministr vnitra: V. Nosek v. r.
Knihtisk, n p.. z z. — 3270-53.