Neprošlo opravou po digitalizaci !

"Jen pro úřední potřebu"

Národní shromáždění republiky Československé 1953.

I. volební období. 11. zasedání.

710.

Zpráva

výborov rozpočtového, hospodárskeho, pre hospodárske plánovanie a jeho kontrolu, zemědělského, sociálne-politického a zdravotníckeho, kultúrneho, ústavne-právneho, branného

a bezpečnostného a zahraničného o vládnom návrhu rozpočtového zákona na rok 1953 (tlač 698).

Výbory Národného shromaždenia prerokovaly rozpočtové kapitoly, ktoré im boly pridelené, vo svojich schôdzkach, konaných od 26. februára do 10. apríla 1953. Vypracovaním spoločnej výborovej zprávy bol poverený predseda rozpočtového výboru.

Tohoročný štátny rozpočet svojím obsahom vyjadruje všetky úlohy, pred ktoré je náš ľud postavený pri plnení posledného roku Gottwaldovej päťročnice. Výbory pri prerokovávaní rozpočtu si boly plne vedomé významu daných cieľov a skúmaly podrobne, ako sme v jednotlivých úsekoch nášho hospodárstva, kultúry, zdravotníctva, sociálnej starostlivosti, v štátnom organizme pripravení na splnenie týchto obťažných, ale veľkých úloh.

Poslanci svojimi kritickými poznámkami a rozbormi, opretými o skúsenosti našich robotníkov v závodoch, roľníkov na dedinách a inteligencie z jej pracovísk, ukázaly, ako prekonávať všetky ťažkosti a prekážky, ktoré sa stavajú v cestu nášmu budovaniu, a ako možno dané úlohy splniť lepšie, rýchlejšie a úspešnejšie. Ukázaly, ako štátny rozpočet, ak bude všetkými pracujúcimi považovaný za jeden z najdôležitejších nástrojov socialistickej výstavby, bude pri dôslednom jeho uplatnení a

presadení znamenať podstatný krok vpred k uskutočneniu nášho vznešeného cieľa.

Náš štátny rozpočet, obdobne ako rozpočty Sovietskeho sväzu a ostatných štátov tábora mieru, je dôležitým nástrojom boja za mier. Vyjadruje všetko to, čo naši robotníci, majstri, inžinieri, pracovníci JZD, štátnych majetkov, traktorových staníc, naši malí a strední roľníci, naši učitelia a umelci, naši vedci a inteligencia, hodlajú tohto roku urobiť pre mierový rozkvet našej krajiny, pre upevnenie a zvýšenie obranyschopnosti nášho ľudovodemokratického štátu.

Rozprava o štátnom rozpočte vo výboroch boľa dôkazom nerozbornej jednoty nášho pracujúceho ľudu, jeho pevného odhodlania plniť úlohy, vytýčené vládou Národného frontu a Komunistickou stranou Československa. Rozprava bola dôkazom nášho nerozborného a pevného rozhodnutia ešte viac sa primknúť k Sovietskemu sväzu a krajinám tábora mieru a takto vo sväzku so všetkými mierumilovnými ľudmi na svete, verní odkazu súdruha Stalina a súdruha Gottwalda, boj za svetový mier priviesť k víťaznému koncu.

V tomto duchu prerokovaly výbory štátny rozpočet na rok 1953 a odporúčajú ho na schválenie plénu Národného shromaždenia.

V Prahe dňa 10. apríla 1953.

Jozef Valo v. r.,

predseda rozpočtového výboru a zpravodajca k štátnemu rozpočtu na rok 1953.

Zpravodajové státního rozpočtu

na rok 1953.

Výbor

Kapitola

 

název

zpravodaj

Branný a bezpečnostní

Ministerstvo národní obrany ......

Svoboda Adolf

Ministerstvo národní bezpečnosti....

Pasek

Kulturní

Ministerstvo školství a osvěty .....

dr. Krofta

 

Ministerstvo vysokých škol ......

 

Státní výbor pro věci umění ......

 
 

Výbor pro kulturní styky se zahraničím..

 
 

československý rozhlasový výbor....

 
 

Hlavní správa polygrafického a gramofonového průmyslu, vydavatelství a obchodu (

Holečková

 

Hlavní správa kinematografie .....

 
 

československá tisková kancelář....

1

 

Správa pražského hradu a přičleněných nemovitostí ..........

dr. Dolanský Julius

 

československá akademie věd ..... '

dr. Trávníček

 

Slovenská akademie věd .......

čáp

 

Státní výbor pro tělesnou výchovu a sport

Kleňhová

pro hospodářské plánování a jeho kontrolu a výbor rozpočtový

Státní úřad plánovací ........

Janouš

Státní úřad statistický .......

ing. Kútik

Ministerstvo paliv ......... '

|

 

Ministerstvo energetiky ....... •

ing. Šmok

   
 

Kapitola

 

Výbor

název

zpravodaj

pro hospodářské plánování a jeho kontrolu a výbor

Ministerstvo hutního průmyslu a rudných dolů .............

Holička

rozpočtový

Ministerstvo chemického průmyslu...

Netušilová

 

Ministerstvo těžkého strojírenství....

Klícha

 

Ministerstvo všeobecného strojírenství..

Bína

 

Ministerstvo potravinářského průmyslu..

Lindauer

 

Ministerstvo lehkého průmyslu .....

Mrazík

 

Ministerstvo stavebního průmyslu...

Fiala

 

Ministerstvo stavebních hmot .....

 

Ministerstvo lesů a dřevařského průmyslu

Malík

 

Ministerstvo železnic ........

Šimánek

 

Ministerstvo dopravy ........

Gemrot

 

Ministerstvo spojů .........

černý Josef

 

Ministerstvo vnitřního obchodu....

Machačová

 

Ministerstvo zahraničního obchodu...

Ušiak

 

Ministerstvo pracovních sil ......

Trojanová

 

Ministerstvo financí .......

 
 

Státní dluh ...........

Tymeš

 

Všeobecná pokladní správa ......

 

pro hospodářské plánování a jeho kontrolu, výbor rozpočtový a výbor ústavně-právní

Ministerstvo vnitra (místní a komunální hospodářství) ..........

Zimáková

Ministerstvo státní kontroly ......

dr. Haim

sociálně-politický a zdravotnický

Ministerstvo zdravotnictví ......

Sláva

Národní pojištění nemocenské .....

1

 

Státní úřad důchodového zabezpečení...

Vaverková

Výbor

Kapitola

 

vynoř

název

zpravodaj

ústavně-právní

President republiky a kancelář presidenta republiky ...........

štětka

 

Národní shromáždění ........

dr. Burian

 

Slovenská národní rada .......

dr. Štefánik

 

Předsednictvo vlády ........

dr. Procházka

 

Předsednictvo Sboru pověřenců....

dr. Popaďák

 

Ministerstvo spravedlností ......

dr. Skála Ivo

 

Prokuratura ...........

 

Ministerstvo vnitra (správní část)...

Zimáková

 

Státní úřad pro věci církevní .....

Žiak

zahraniční

Ministerstvo zahraničních věcí .....

Ertingerová

zemědělský

Ministerstvo zemědělství .......

1

 

Ministerstvo státních statků .....

Městek

 

Ministerstvo výkupu ........

Hrušková

Statistický'přehled.

Výborových schůzí bylo 23.

Zpravodajů 44.

Debaty se zúčastnilo 495 řečníků.

Ve výborech promluvilo 27 členů vlády.

Rozpočtový výbor, jako výbor řídící, schválil též kapitoly:

l, 2, 3, 4, 5, 6, 10 (min. vnitra: správní část), 12, 13, 15, 16, 26, 30, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 45, rozpočty krajů a rozpočtový zákon na rok 1953.

Rozpočtový zákon na rok 1953

ze dne

1953.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1. Cíle státního rozpočtu.

Všechny finanční prostředky, jimiž se hradí výdaje státu, pramení z budovatelské práce pracujícího lidu. Proto budiž s nimi hospodařeno tak, aby byly splněny všechny plánované úkoly výstavby, a to nákladem co nejmenším a tak zajištěno užívání finančních prostředků k podpoře úsilí o zachování míru a k zabezpečení a k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrovně pracujícího lidu.

§ 2.

Stanovení výše státního rozpočtu.

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se rozpočtují částkou 435. 207, 287. 000 Kčs, celkové výdaje se stanoví částkou 430. 910, 216. 000 Kčs, takže vyplývá přebytek v částce 4. 297, 071. 000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy i výdaje činí 70. 086, 417. 000 Kčs; kromě toho činí zůstatek rozpočtových prostředků národních výborů, přecházejících do roku 1954, částku 1. 346, 000. 000 Kčs.

(3) Na vyrovnání rozpočtů národních výborů a za účelem povzbuzení zájmu národních výborů na vybírání státních příjmů se přiděluje ze státních příjmů jimi vybraných částka 54. 966, 370. 000 Kčs; tento příděl je obsažen v příjmech národních výborů, uvedených v předchozím odstavci. Příděl ze stát-

ních příjmů bude určen procentní sazbou; pro přechodnou dobu může však být stanoven pevnou částkou. Způsob stanovení přídělu určí vláda na návrh ministra financí.

§ 3.

Hospodaření podle státního rozpočtu.

(1) Výdaje hospodářských a rozpočtových organisací, ať investiční nebo neinvestiční, mohou být prováděny jen v rámci částek plánovaných ve státním rozpočtu nebo ve finančních plánech hospodářských organisací.

(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbytného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu, jestliže zajistí jeho úhradu vyššími příjmy nebo odsunutím jiného méně naléhavého výdaje. Při tom však prostředků určených na výdaje investiční a na výdaje osobní nesmí být použito k úhradě jiných výdajů.

(3) Národní výbory hospodaří v rámci svých vyrovnaných rozpočtů.

(4) Vláda upraví nařízením hospodaření podle státního rozpočtu.

§ 4.

Odpovědnost vlády a jejích členů.

Vláda a každý její člen jsou při hospodaření státu odpovědni za to, že budou všechny plánované úkoly splněny hospodárně a že výdajové částky státního rozpočtu nebudou — s výjimkou případů přípustných podle tohoto

zákona — překročeny a příjmových částek bude alespoň dosaženo.

§ 5.

úprava státního rozpočtu podle

úprav v organisaci veřejné

správy.

Vláda se zmocňuje, aby ve státním rozpočtu provedla úpravy, vyplývající z nové organisace vládních prací a ze zrušení a zřízení některých ministerstev a pověřenectev.

§ 6. Úvěrová opatření.

Vláda se zmocňuje, aby prováděla potřebné úvěrové operace, konverse a úhrady státních dluhů.

§ 7.

Uspořádání fondů, účelových jmění a nadací.

Vláda učiní opatření, aby byly podle potřeby a účelnosti zrušeny, zlikvidovány nebo jinak upraveny všechny zbývající fondy, účelová jmění a nadace.

§ 8.

Zatímní vedení státního hospodaření v roce 1954.

(1) Vláda učiní vhodná opatření pro státní hospodaření v době od 1. ledna 1954 do vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1954, nejpozději však do 31. března 1954, nebude-li rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen před

1. lednem 1954, a to přiměřeně k zásadám předpisů o státním rozpočtu na rok 1953.

(2) Příjmy i výdaje za dobu zatímního vedení státního hospodaření je po vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1954 definitivně zúčtovat na státní rozpočet na rok 1954.

§ 9.

Finanční prostředky národních

výborů, přecházející do jejich

rozpočtů na rok 1954.

(1) Na krytí přechodné časové neshody rozpočtových příjmů a výdajů národních výborů se národním výborům poskytnou finanční prostředky, přecházející do roku 1954, a to nejvýše ve výši 2% jejich celkových výdajů, rozpočtených na rok 1953. Tyto finanční prostředky jsou rozpočtovým příjmem národních výborů.

(2) Národní výbory jsou povinny hospodařit tak, aby koncem roku 1953 měly finanční prostředky, zmíněné v předchozím odstavci, zachovány v plné výši; zůstatek k 31. prosinci 1953 ve výši těchto finančních prostředků se převede z hospodaření roku 1953 do rozpočtů národních výborů na rok 1954 jako první příjmová položka.

§ 10. Účinnost zákona.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr financí a ostatní členové vlády.

1. příloha zákona č. /1953 Sb.

STÁTNÍ ROZPOČET NA ROK 1953 Přehled podle rozpočtových skupin

SKUPINA

Příjmy

Výdaje

 

Kčs

Kčs

Hospodářství ...... .....

331. 178, 398. 000

254. 506, 386 000

Kulturní a sociální opatření.....

53. 757, 610. 000

111. 091, 763. 000

Obrana a bezpečnost ............

5. 571, 234, 000

41. 842, 963000

 

35 942, 573 000

 

Správa ..........

8. 757, 472. 000

18 764, 136. 000

Státní dluh......

 

4. 704, 968. 000

   

Úhrn...

435. 207, 287. 000

430. 910. 216. 000

Přebytek ........

4. 297, 071. 000 Kčs

 

úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu

SKUPINA

Příjmy

Výdaje

 

Kčs

Kčs

Hospodářství ............

7. 500, 432. 000

13. 091, 812. 000

Kulturní a sociální opatření .........

3. 626, 822. 000

45. 717. 550. 000

Obrana a bezpečnost ............

11, 694. 000

1. 991, 291. 000

Místní daně a poplatky ..........

3. 842, 840. 000

 
 

138, 259. 000

9. 285, 764. 000

Příděly ze státních daní .........

54. 966, 370. 000

 
   

Úhrn...

70. 086, 417. 000

70. 086, 417. 000

2. příloha zákona č. /1953 Sb.

STATNI ROZPOČET NA ROK 1953 Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů

Kraje

Příjmy

Výdaje

vlastní

podíl na státních příjmech

v tisících Kčs

Ústřední národní výbor hl. m. Prahy....

2. 185, 857

4. 629, 736

6. 815, 593

Kraj Pražský ..............

1. 212. 374

4, 079, 634

5. 292, 008

Kraj Českobudějovický ..........

584, 043

2. 248, 010

2. 832, 053

Kraj Plzeňský ..............

635, 189

2. 355, 621

2. 990, 810

Kraj Karlovarský ............

444, 888

1. 739, 853

2. 184, 741

Kraj Ústecký ..............

800, 567

3. 172, 959

3. 973, 626

Kraj Liberecký .............

688, 099

2. 228, 053

2. 916, 152

Kraj Hradecký .............

701, 690

2. 063, 667

2. 765, 357

Kraj Pardubický ............

441, 373

1. 823, 032

2. 264, 405

Kraj Jihlavský .............

435, 847

1. 949, 417

2. 385, 264

Kraj Brněnský .............

1. 138, 505

3. 696, 642

4. 835, 147

Kraj Olomoucký .............

647, 677

2. 688, 542

3. 336, 219

Kraj Gottwaldovský. ........

569 519

2 426 750

2 996 269

Kraj Ostravský .............

1. 054, 944

4. 652, 878

5. 707, 822

České kraje (úhrn)... Kraj Bratislavský ............

11. 540, 572

39. 754, 794

51. 295, 366

1. 146, 248

3. 658, 403

4. 804, 651

Kraj Nitranský ............

685, 206

2. 551, 909

3. 237. 115

Kraj Banskobystrický ...........

465, 195

2. 195, 824

2. 661, 019

Kraj Žilinský ..............

419, 020

2. 328, 036

2. 747. 056

Kraj Košický ..............

460, 553

2. 464, 220

2. 924, 773

Kraj Prešovský .............

403, 253

2. 013, 184

2. 416, 437

Slovenské kraje (úhrn).

3. 579. 475

15. 211, 576

18. 791. 051

České a slovenské kraje (úhrn).

15. 120, 047

54. 966, 370

70. 086. 417

    

Knihtisk, n. p.. z. z. — 1891-53.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP