Neprošlo opravou po digitalizaci !

K §10:

československý svaz požární ochrany (dřivé československý svaz hasičstva) je dobrovolnou organisací podle zákona č. 68/1951 Sb., o dobrovolných organisacích a shromážděních; ve své činnosti se řídí vlastním organisačním řádem.

Zákon ukládá Svazu všeobecné i jiné úkoly v oboru požární ochrany. Působnost státního požárního dozoru se vztahuje ovšem i na provádění těchto úkolů. Působnost ministerstva vnitra podle zákona č. 68/1951 Sb. zůstává nedotčena.

Spolupráce Svazu se státními orgány v oboru požární ochrany vyžaduje, aby jak ministerstvo vnitra, tak i národní výbory Svazu pomáhaly a kontrolovaly jeho činnost v oboru požární ochrany.

K § 11:

Výkonnými orgány k přímému zamezování a zdolávaní požárů a jiných živelních pohrom nebo nehod jsou jednotky požární ochrany. Prováděcí vládní nařízení upraví organisaci jednotek požární ochrany a právní postavení jejich příslušníků. Jde o jednotky veřejné, zřizované pro všeobecnou požární ochranu v obcích, a o jednotky závodní, zřizované v závodech především pro požární ochranu závodů.

Požární útvary budou zřizovány ve městech a závodech, jež trvale vyžadují zvýšené požární ochrany. Vyznačují se tím, že jejich organisace a výkon služby v nich, zejména pokud jde o věci služební a kázeňské, jsou přizpůsobeny v určitém rozsahu zásadám platným pro vojenské útvary.

K §12:

Složkami požární ochrany se rozumějí orgány státního požárního dozoru, organisační složky pro věci požární ochrany v ústředních úřadech, požární útvary, veřejné a závodní požární sbory z povolání i dobrovolné, jakož i některé organisační složky československého svazu požární ochrany.

Rozsah zavedení stejnokrojů bude v souladu s plánem a rozpočtem.

K §13:

Pracovní a platové poměry příslušníků veřejných požárních sborů z povolání a příslušníků velitelství požární ochrany jsou dosud upraveny vládním usnesením ze dne 15. května

1951 (publikovaným vyhláškou ministerstva vnitra č. 206/1951 ú. 1. I) podle § 2 odst. 2 zákona č. 66/ 1950 Sb., o pracovních a platových poměrech státních zaměstnanců.

Naproti tomu platové poměry příslušníků závodních požárních sborů z povolání jsou upraveny podle předpisů o státním řízení mzdové politiky.

Dosavadní platová úprava příslušníků orgánů státního požárního dozoru a příslušníků jednotek požární ochrany z povolání neodpovídá však rozsahu a významu ukládaných jim úkolů. Nízké platy jsou často příčinou odchodu odborných a vycvičených sil na jiná pracoviště. Rovněž značné obtíže působí proplácení pohyblivých částí platu, t. j. paušální odměny za práci přes čas a výkonnostních příplatků. Nízké platy v nejnižších třídách brzdí nábor potřebných nových pracovních sil a znemožňují tak budování jednotek podle plánovaných stavů.

K § 14:

Normalisace a typisace věcných prostředků požární ochrany má neobyčejný význam pro úspěšný zásah jednotek požární ochrany. Mimo to se zajišťuje, aby již při plánování výroby bylo dbáno potřeb požární ochrany. Dosavadní předpisy o opatřování věcných prostředků požární ochrany zůstávají zatím nedotčeny (§ 16 odst. 2). Podle nařízení ministra vnitra č. 91/ 1951 Sb., o opatřování, rozdělování a zkoušení věcných prostředků požární ochrany, obstarává totiž ministerstvo vnitra opatřování, rozdělování a zkoušení věcných prostředků požární ochrany; činí tak prostřednictvím Výzbrojny požární ochrany, která je zařízením státní správy ministerstva vnitra.

Pokud jde o úhradu nákladů osobních a věcných, je zamýšlena úprava, podle níž se hradí náklady na zřizování a udržování veřejných požárních útvarů z rozpočtu ministerstva vnitra a náklady na zřizování a udržování závodních požárních útvarů z rozpočtu ministerstva, do jehož oboru působnosti závod náleží. Jinak hradí náklady na zřizování a udržování veřejných jednotek požární ochrany místní národní výbory, což platí i o nákladech na zřízení a udržování věcných prostředků požární ochrany v obcích; náklady na zřízení a udržování závodních jednotek požární ochrany, s výjimkou závodních požárních útvarů, i náklady na zřizování a udržování věcných prostředků požární ochrany v závodech hradí závod (srov. § 8 odst. 3 a § 9 odst. 2).

Vládní nařízení bude řešit také otázku jednorázového příspěvku ze státních prostředků

v případech, v nichž příslušníci orgánů státního požárního dozoru a jednotek požární ochrany utrpí při výkonu požární služby úraz nebo budou-li ve službě usmrceni nebo zemřou — li následkem úrazu při výkonu požární služby.

Rovněž bude ve vládním nařízení upravena otázka náhrady příslušníkům dobrovolných jednotek požární ochrany v důsledku požárního výcviku, a to z prostředků rozpočtů místních národních výborů, pokud jde o příslušníky veřejných dobrovolných požárních sborů, a z pro středků závodů, pokud jde o příslušníky závodních dobrovolných požárních sborů.

Služby, které při zásahu jednotek požární ochrany konají jejich příslušníci ve prospěch celku, vyžadují, aby příslušníci jednotek požární ochrany byli pojištěni pro případ úrazu a nemoci. To se vztahuje též na osoby, které

na výzvu jednotkám pomáhají, jakož i na osoby konající povinnost v oboru požární ochrany. Otázku národního pojištění uvedených osob upraví také prováděcí vládní nařízení.

úprava náhrady škody příslušníkům jednotek požární ochrany a jiným osobám v oboru požární ochrany byla dosud uskutečněna vládním nařízením č. 12/1951 Sb., o náhradě škody příslušníkům hasičstva a jiným osobám v oboru ochrany před požáry a jinými živelními pohromami, a vyhláškou ministerstva vnitra č. 248/1951 Ú. 1. I, kterou se upravují podrobnosti o náhradě škody v oboru ochrany před požáry a jinými živelními pohromami; tyto předpisy zůstávají zatím v platnosti. V platnosti zůstává též vládní nařízení č. 1/1952 Sb., o hořlavinách a výbušninách, a předpisy vydané na jeho podkladě.

V Praze dne 14. dubna 1953.

Předseda vlády: V. Široký v. r.

Ministr vnitra: V. Nosek v. r.

Knihtisk, n. p., z. z. — 1811-53


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP