Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1952.

I. volební období. 10. zasedání.

688.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ...... 1952

o živnostenské dani.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Daňová povinnost.

§ L Kdo a jak platí daň.

(1) Daň platí fysické osoby, které provozují jakoukoli živnost (řemeslo, obchod, hostinství, povoznictví a j. ).

(2) Daň se platí pevnými částkami podle druhu živností a podle počtu zaměstnaných osob.

§ 2.

Sazba daně. (1) Daň se vybírá podle této tabulky:

Druh živnosti

  

Pracuje-li

v podniku

 

Za každého dalšího zaměstnance (včetně učňů) se připočítá Kčs

poplatník sám

s 1 zaměstnancem nebo učněm

s 2 zaměstnanci (včetně učňů)

s 3 zaměstnanci (včetně učňů)

  

činí daň

ročně Kčs

 

Řemeslné živnosti I. třídy.

4

000

8. 000

15. 000

23. 000

10. 000

Řemeslné živnosti II. třídy.

6. 000

12. 000

22. 000

34. 000

14. 000

Hostinství

8. 000

16. 000

30. 000

48. 000

20. 000

Povoznictví s koňskými potahy

10.

000

20. 000

35. 000

55. 000

25. 000

Autodoprava

12. 000

25. 000

45. 000

70. 000

30. 000

Obchodní činnost

12.

000

25. 000

45. 000

70. 000

30. 000

(2) Seznam řemeslných živností I. a II. třídy vydá vláda.

(3) Provozuje-li tatáž osoba více živností, platí daň z každé živnosti zvlášť.

(4) K osobám činným v živnosti se nepočítají poplatníkova manželka (manžel), družka (druh), nezletilé děti a nezletilí vnuci a osvojenci.

§ 3. Úleva v daňové povinnosti.

Okresní národní výbory mohou přestárlým nebo prokázaně invalidním poplatníkům, kteří v živnosti pracují sami, povolit částečné nebo úplné osvobození od daně.

Kontrola a placení daně.

§ 4. Hlášení o daňové povinnosti.

(1) Poplatník je povinen podat každoročně do 30. června a do 31. prosince hlášení o daňové povinnosti okresnímu národnímu výboru, v jehož obvodu bydlí.

(2) Nepodá — li poplatník hlášení včas, může mu být daň zvýšena až o 10%.

(3) Poplatník podléhá kontrole okresních a krajských národních výborů, které na místě prověřují podle skutečností rozhodných pro daň včasnost, správnost a úplnost odvodu dani a daňových hlášení.

§ 5. Splatnost daně.

(1) Poplatník je povinen platit daň dopředu čtvrtletně, a to za prvé čtvrtletí do 15. února, za druhé čtvrtletí do 15. května, za třetí čtvrtletí do 15. srpna a za čtvrté čtvrtletí do 15. listopadu.

(2) Nezaplatí-li poplatník splatnou daň včas, je povinen zaplatit za každý den prodlení penále ve výši 0. 1% dlužné částky.

§ 6. Promlčení.

(1) Vybrání daně se promlčuje po uplynutí tří let od konce kalendářního roku, v němž daň byla splatná.

(2) Je-li proveden úkon k předepsání nebo vymáhání daně, běží promlčecí lhůta znovu od konce kalendářního roku, ve kterém byl poplatník o tomto" úkonu zpraven.

Závěrečná ustanovení.

§ 7. Zmocnění.

(1) Vláda může osvobodit od daně některé druhy dani podrobené činnosti. (2) Ministerstvo financí:

a) může osvobodit určité poplatníky od daně;

b) může učinit opatření, kterým se zamezují nesrovnalosti a tvrdosti, jež by mohly vzniknout z provádění tohoto zákona;

c) se zmocňuje, aby upravilo řízení ve věcech této daně;

d) vydá předpisy potřebné k provedení tohoto zákona.

§ 8. účinnost a provedení.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr financí.

Důvodová zpráva.

Všeobecná část.

V našem hospodářství se vedle socialistického sektoru podnikání, provozovaného zejména národními a komunálními podniky a lidovými družstvy, vyskytují ještě soukromé obchodní, výrobní, řemeslné, hostinské a podobné živnosti, soukromá doprava a povoznictví.

V dosavadním daňovém systému jsou důchody z tohoto soukromého podnikání zdaňovány buď daní důchodovou a všeobecnou daní výdělkovou podle zákona o přímých daních nebo daní živnostenskou podle zákona č. 507 1948 Sb. (u povoznictví provozovaného zemědělci jen potud, pokud jako vedlejší činnost není kryto zemědělskou daní). K těmto důchodovým daním se u výrobních, řemeslných a pohostinských živností a u dopravy vybírá v pevných částkách ještě všeobecná daň podle sazebníků B a D (zákon č. 283/1948 Sb. ve znění zákona č. 263/1949 Sb. a vyhláška ministra financí č. 185/1951 ú. 1. L).

Tento daňový systém nahrazujeme v berní reformě takto:

Důchody z uvedeného soukromého podnikají budou nadále zdaňovány novou daní z příjmů obyvatelstva, která zruší dosavadní daň důchodovou a všeobecnou daň výdělkovou, jakož i dosavadní daň živnostenskou. Zároveň se s účinností k 1. lednu 1953 zrušuje v zákoně o dani z obratu všeobecná daň podle sazebníků B a D; nová daň z obratu se bude vztahovat jen na socialistický sektor.

Náhradou za zrušenou všeobecnou daň podle sazebníků B a D se bude od 1. ledna 1953 vybírat od živnostníků nová živnostenská daň podle vládního návrhu zákona. Jde tu v podstatě o zdanění sektoru soukromokapitalistického charakteru, jehož daňová povinnost, Zanikne-li u něho všeobecná daň podle sazebníků B a D, nemůže být snížena. Nové živnostenské dani budou podrobeny i živnosti obchodní, které všeobecné dani podle sazebníků B a D nepodléhaly, a to proto, poněvadž jde o živnosti s hlediska vývoje k socialismu již nežádoucí.

Daň bude vybírána v pevných ročních částkách, odstupňovaných se zřetelem k druhu živnosti a k počtu zaměstnaných osob. Poplatníkova manželka a jeho nezletilé děti se nepočítají k osobám zaměstnaným v podniku. Sazba je odstupňována pro jednotlivé kategorie živností tak, že nejvyšší pevné roční částky daně jsou stanoveny pro autodopravu a obchodní činnost, po nich následuje povoznictví a hostinství. Ostatní řemesla a živnosti se seskupují do dvou tříd, pro něž se stanoví daň podle dvou nejvyšších stupňů dosavadního sazebníku B všeobecné daně. Rozlišení sazby daně do šesti stupňů je odůvodněno výnosností jednotlivých kategorií živností.

Daň bude splatná čtvrtletně dopředu a bude pololetně okresním národním výborem přezkoumávána podle poplatníkova pololetního hlášení. Z částky daně, která nebude včas zaplacena, se bude vybírat penále 0. 1% dlužné částky.

Vládě se dává zmocnění, že může určité druhy podnikání od daně osvobodit. Ministerstvo financí se zmocňuje k individuálnímu osvobození od daně a k odstranění tvrdostí. Okresním národním výborům se dává zmocnění, že mohou přestárlým nebo prokázané invalidním poplatníkům daň částečné nebo zcela prominout.

Daň bude vybírána po prvé v kalendářním roce 1953 vzhledem k tomu, že v roce 1952 byla vybírána ještě všeobecná daň podle sazebníků B a D.

Nová daň živnostenská rozděluje poplatníky, jak již uvedeno také ve vysvětlení k sazbě daně, do šesti kategorií se zřetelem k rentabilitě jednotlivých druhů živností, jejich hospodářské důležitosti a se zřetelem k jejich dále ještě odůvodněnému či nežádoucímu trváni v dalším socialistickém vývoji našeho hospodářství. S těchto hledisek postihuje nejvýše soukromou autodopravu a obchodní živnosti, po nich následuje povoznictví s koňskými potahy (pokud u zemědělců jako vedlejší činnost není kryto daní zemědělskou) a hostinské živnosti. Ostatní řemesla a živnosti se seskupují na rozdíl od dosavadního sazebníku B, který rozeznával 4 skupiny, již jen do dvou tříd, se zřetelem ke zmenšenému okruhu živností a odůvodněnosti další jejich existence; seznam těchto řemesel a živností a jejich zařazení do obou tříd stanoví vláda.

Zvláštní část.

K § 1.

živnostenská daň má povahu pravidelného ročního příspěvku za oprávnění udělené státem k provozování živnosti. Je také doplňující daní k dani z příjmů obyvatelstva z důchodů ze soukromých živností a obdobné výdělečné činnosti. Vybírá se proto nejen od živnostníků, kteří dosud platili všeobecnou daň podle sazebníků B a D, nýbrž také od soukromých obchodníků, kteří všeobecnou daň podle uvedených sazebníků neplatili, a od povozníků s koňskými potahy, kteří původně podle zákona č. 283/1948 Sb. platili všeobecnou daň podle sazebníku U (nařízení ministra financí č. 285 / 1948 Sb. ), avšak byli později ze sazebníku vyňati.

živnostenská daň nemá nic společného se živnostenskou daní podle zákona č. 50/1948 Sb., která byla důchodovou daní malých živností a která počínajíc kalendářním rokem 1952 zaniká v dani z příjmů obyvatelstva.

Daň platí toliko fysické osoby, a to ty fysické osoby, které provozují dani podrobenou činnost, ze které podléhají zásadné též dani

z příjmů obyvatelstva. Proto povozníci s koňskými potahy podléhají dani živnostenské jen tehdy, pokud tato jejich činnost není jako vedlejší činnost zemědělského hospodářství zdaněna v základu zemědělské daně.

živnostenská daň se nevztahuje na soukromou praxi t. z v. svobodných povolání a na soukromé vyučování všeho druhu, pro které platí § 5 osnovy zákona o dani z příjmů obyvatelstva (na př. soukromá činnost lékařů, dentistů, soukromé vyučování řečí, hudby a pod. ).

Státní příslušnost poplatníkova je pro daňovou povinnost nerozhodná.

Nerozhoduje také, zda poplatník dani podrobenou činnost vykonává podle zvláštního živnostenského oprávnění či bez něho.

K § 2.

Způsob vybírání daně se v podstatě shoduje se způsobem podle dosavadního sazebníku B všeobecné daně, neboť daň se vybírá v pevných ročních částkách a výše daňové povinnosti se rozlišuje podle druhů dani podrobené činnosti a je odstupňována se zřetelem k počtu zaměstnaných osob. Při rozlišení jednotlivých druhů činnosti podléhající dani se přihlíží k rentabilitě podnikání, k míře odůvodněnosti dalšího jejího trvání v socialistickém vývoji hospodářství a částečné i k dosavadní struktuře sazebníků B a D všeobecné daně. Seskupují se proto dani podrobené živnosti do šesti skupin. Zvlášť se staví autodporava, povoznictví, obchodní činnost a hostinství. Řemeslné živnosti se seskupují do dvou tříd; jejich seznam vydá vláda. Za podklad pro zařazení živností do uvedených dvou tříd bude sloužit seznam řemesel a živností sazebníku B všeobecné daně. Sazba daně vychází z dosavadní roční povinnosti podle skupiny I. sazebníku B (Kčs 6. 000) a skupiny II. téhož sazebníku (Kčs 4. 000). Zpřísňuje se však, zaměstnává-li živnostník i jiné osoby, neboť takto rozšířené soukromé podnikání vyžaduje v dalším socialisačním vývoji přísnějšího zdanění.

Soukromé dopravnictví, zdaňované dosud podle sazebníku D všeobecné daně, se převádí do společného sazebníku, neboť zvláštní úprava zdanění, jakou měl sazebník D všeobecné daně, není již odůvodněna a kasuistika tohoto sazebníku neposkytuje náležitý přehled o skutečném daňovém zatížení. Stanovená výše pevných částek živnostenské daně odpovídá v podstatě a v průměru v základním stupni zrušenému sazebníku D všeobecné dané.

Výše daňové povinnosti stanovená pro povoznictví s koňskými potahy vychází z průměrné výše hrubých příjmů, jak se jevily při vyměření daně důchodové a všeobecné daně výdělkové podle zákona o přímých daních.

Povaha hostinských živností odůvodňuje jejich odlišné zdanění od řemeslných živností a výše daně se pohybuje v průměru mezi řemeslnými živnostmi a obchodní činností.

Výše daně je u obchodních živností stanovena s přihlédnutím k existenční odůvodněnosti těchto živností v dalším socialisačním vývoji.

Částky daně uvedené v tabulce jsou roční daňovou povinností. Ke změnám, které nastanou v provozu živnosti (změna v druhu podnikání, zvýšení či snížení počtu zaměstnaných osob, úplný zánik dani podrobené činnosti), se přihlédne v měsíci, jenž následuje po měsíci, v němž změna nastala.

Provozuje-li týž poplatník více dani podrobených živností, platí daň z každé živnosti podle tabulky. Na př. řemeslník I. třídy má i obchod; v řemesle pracuje sám, v obchodě zaměstnává l zaměstnance. Roční povinnost daně činí u něho Kčs 4. 000 a Kčs 25. 000, celkem Kčs 29. 000.

K § 3.

úlevu v daňové povinnosti může okresní národní výbor poskytnout přestárlému nebo pro-

kázaně invalidnímu poplatníku jen za předpokladu, že poplatník pracuje v živnosti sám.

K § 4.

V hlášení o daňové povinnosti uvede poplatník zejména druh dani podrobené činnosti a počet zaměstnaných osob v příslušném kalendářním čtvrtletí a po jakou dobu v něm jaký počet osob zaměstnával.

K § 5.

čtvrtletní splátky si vypočte poplatník podle skutečností, jež jsou rozhodné pro výši daně, a podle stavu na počátku měsíce toho kalendářního čtvrtletí, za které daň odvádí. Daň platí poplatník dopředu. Sníží — li se proto daňová povinnost během čtvrtletí, na př. snížením počtu zaměstnaných osob, odečte si přeplacenou částku daně od odvodu daně za další kalendářní čtvrtletí.

K § 8.

Daň se počne vybírat kalendářním rokem 1953, ježto v kalendářním roce 1952 byla vybírána ještě všeobecná daň podle sazebníků B a D. První splátka daně končí proto dnem 15. února 1953 a prvé hlášení o daňové povinnosti podá poplatník do 30. června 1953.

V Praze dne 5. prosince 1952.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Ministr financí: J. Kabeš v. r.

Státní tiskárna, n. p., 01 — 4207-52.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP