Národní shromáždění republiky Československé 1952.
I. volební období. 10. zasedání.
686.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne 1952
o kontrolní a revisní správě ministerstva financí.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
K upevnění finanční a rozpočtové kázně a k prohloubení kontroly plnění státního rozpočtu reorganisuje se revisní služba finanční správy, vykonávaná orgány ministerstva financí, pověřenectva financí a krajských národních výborů, v ústředně organisovanou kontrolní a revisní službu. Tuto službu vykonává kontrolní a revisní správa ministerstva financí.
§ 2.
(1) Kontrolní a revisní správě přísluší kontrolovat
a) zda a jak rozpočtové a hospodářské organisace, jakož i ostatní zařízení a organisace zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředku a ostatních hospodářských prostředků;
b) jak plní své úkoly finanční orgány, banky, státní spořitelny a státní pojišťování;
c) jsou-li dodržovány mzdové a platové předpisy a předpisy o mzdových fondech a nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;
d) jak hlavní (vedoucí) účetní vykonávají funkci státního kontrolního orgánu, zejména jak zajišťují provádění dokladových revisí hospodářské a finanční činnosti podřízených účetních jednotek;
e) zda a jak vnitřní finanční kontroly státních orgánů, organisací a zařízení plní své úkoly.
(2) Při plnění svých úkolů jsou orgány kontrolní a revisní správy povinny opírat se
o nejširší iniciativu pracujících.
•
§ 3.
(1) K zajištění úkolů kontrolní a revisní správy jsou její orgány oprávněny:
a) provádět dokladové revise a prohlídky hospodářských prostředků u všech organisací a zařízení;
b) vstupovat do veškerých místností, zařízení a prostorů, Vyžaduje-li to řádné provedení finanční kontroly;
c) požadovat předložení rozpočtů, plánů a jejich rozpisů, veškerých písemností národohospodářské evidence, jakož i jakýchkoli jiných záznamů, dokladů, dopisů, listin a písemnosti a tento materiál na místě prověřovat;
d) žádat o předložení protokolů a jiného materiálu o provedených kontrolách a revisích;
e) vyžadovat si vysvětlení, svědecké výpovědi a znalecké i jiné odborné posudky;
í) požadovat od bank a státních spořitelen informace o finančních operacích týkajících se kontrolované organisace nebo zařízení, o stavu a pohybu finančních prostředků na jejich účtech, o výši a čerpání poskytnutých úvěrů a o jejich celkovém finančním stavu;
g) vzít do úschovy nebo jiným způsobem zabezpečit prověřovaný materiál, hrozí-li nebezpečí jeho ztráty nebo zavlečení;
h) dávat vedoucím kontrolovaných organisací a zařízení závazné pokyny k odstranění závad a nedostatků vzniklých porušením rozpočtové a finanční kázně.
(2) Veškeré organisace, zařízení, jakož
i jednotlivé osoby jsou povinny orgány kontrolní a revisní správy účinně podporovat, poskytovat jim s největším urychlením písemné i ústně potřebné informace a zajistit jim i možnost provedení finanční kontroly na místě.
§ 4.
(1) Soustavu kontrolní a revisní správy tvoří kontrolní a revisní správa ministerstva financí, hlavní revisor pro Slovensko a místní orgány kontrolní a revisní správy.
(2) Místními orgány kontrolní a revisní správy jsou:
a) hlavní revisoři při krajských národních výborech;
b) vedoucí revisoři při okresních národních výborech.
§ 5.
(1) Kontrolní a revisní správa ministerstva
financí
a) řídí činnost svých kontrolních orgánu na území celého státu a dohlíží na ni;
b) kontroluje, zda a jak ministerstva, jiné ústřední úřady, pověřenectva, krajské národní výbory, banky, státní spořitelny, státní pojišťování a jim podřízené organisace a zařízení zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředků;
c) plní ostatní úkoly podle § 2 na území celého státu. (2) Hlavní revisor pro Slovensko
a) řídí činnost hlavních a vedoucích revisoru na Slovensku;
b) kontroluje, zda a jak pověřenectva, krajské národní výbory na Slovensku a jim podřízené organisace a zařízení zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředků;
c) plní ostatní úkoly kontrolní a revisní správy podle § 2 na Slovensku. (3) Hlavní revisor při krajském národním
výboru
a) řídí činnost vedoucích revisoru a dohlíží na ni;
b) kontroluje, zda a jak okresní a místní národní výbory a referáty (oddělení) krajského národního výboru, jakož i organisace a zařízení podřízené národním výbo-
. 1
rum zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plni své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výboru a dbají o plné využití příjmových zdrojů,
o plynulost příjmů a j účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředku;
c) kontroluje, jak plní své úkoly finanční orgány v obvodu krajského národního výboru;
d) kontroluje, jsou-li dodržovány mzdové a platové předpisy a předpisy o mzdových fondech a nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;
e) kontroluje, jak hlavni (vedoucí) účetní vykonávají funkci státního kontrolního orgánu, zejména jak zajišťují provádění dokladových revisí hospodářské a finanční činnosti podřízených účetních jednotek;
f) kontroluje, zda a jak vnitřní finanční kontroly státních orgánu v obvodu krajského národního výboru a vnitřní finanční kontroly organisací a zařízení podřízených národním výborům plní své úkoly.
(4) Vedoucí revisor při okresním národním
výboru
a) kontroluje, zda a jak místní národní výbory a referáty (oddělení) okresního národního výboru, jakož i organisace a zařízení podřízené okresnímu a místním národním výborům zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost přijmu a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových
i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředků;
M kontroluje, jak plní své úkoly finanční orgány v obvodu okresního národního výboru;
c) kontroluje, jsou-li dodržovány mzdové a platové předpisy a předpisy o mzdových fondech a nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;
d) kontroluje, jak hlavní (vedouu) účetní vykonávají funkci státního kontrolního orgánu, zejména jak zajišťují provádění dokladových revisí hospodářské a finanční činnosti podřízených účetních jednotek:
c) kontroluje, zda a jak vnitřní finanční kontroly státních orgánů v obvodu okresního národního výboru a vnitřní finanční kontroly' organisací a zařízení podřízených
okresnímu a místním národním výborům plní své úkoly.
(5) Vedoucí kontrolní a revisní správy muže pověřit působností uvedenou v odstavci l písm., b) a c) hlavního revisora pro Slovensko nebo místní orgány kontrolní a revisní správy.
§ 6.
(1) O výsledku finanční kontroly sepisují orgány kontrolní a revisní správy protokol, jehož obsah po ukončení kontroly projednají s odpovědnými zástupci kontrolované organisace nebo zařízení. V protokolu uvedou též závazné pokyny, které daly s určením lhůty k odstranění závad a nedostatků vzniklých porušením finanční a rozpočtové kázně.
(2) Výsledky finančních kontrol provedených v ministerstvech, jiných ústředních úřadech, pověřenectvech a u krajských národních výborů předkládá vedoucí kontrolní a revisní správy ministru financí; výsledky jiných finančních kontrol mu předkládá podle jeho pokynů.
(3) Hlavní revisor pro Slovensko projednává výsledky finanční kontroly s pověřencem financí.
(4) Výsledky finančních kontrol u organisací a zařízeni podřízených národním výborům projednávají orgány kontrolní a revisní správy též s finančními referáty těchto národních výborů.
§ 7.
(1) Zjistí-li se při provádění finanční kontroly, že byla státu způsobena škoda, oznámí to vedoucí kontrolní a revisní správy neprodleně ministerstvu státní kontroly.
(2) Vznikne-li při provádění finanční kontroly podezření z trestného činu nebo přestupku, učiní vedoucí kontrolní a revisní správy neprodlené opatření ke stíhání vinníka a oznámí to ministerstvu státní kontroly.
(3) Povinnosti podle odstavců l a 2 uložené vedoucímu kontrolní a revisní správy platí obdobně pro hlavního revisora pro Slovensko a hlavní a vedoucí revisory. kteří o provedených opatřeních zpraví též vedoucího kontrolní a revisní správy.
(1) O oznámeních a opatřeních podle odstavců l a 2, jakož i o výsledcích kontroly zpraví vedoucí kontrolní a revisní správy a její orgány vždy orgán bezprostředné nadřízený kontrolované organisaci nebo zařízení.
§ 8.
(1) Vedoucího kontrolní a revisní správy jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra financí.
(2) Hlavního revisora pro Slovensko jmenuje a odvolává k návrhu pověřence financí a po slyšení vedoucího kontrolní a revisní správy ministr financí.
(3) Hlavní revisor pro Slovensko a hlavni revisoři jsou bezprostředně podřízeni vedoucímu kontrolní a revisní správy, vedoucí revisoři hlavním revisorům.
(4) Osobním úřadem zaměstnanců kontrolní a revisní správy je ministerstvo financí.
(5) Ministerstvo financí převezme v dohodě s ministerstvem vnitra pro výkon finanční kontroly z orgánů dosavadní revisně trestní služby finanční správy u národních výboru potřebný počet zaměstnanců.
§ 9.
(1) Úkoly a činnost kontrolní a revisní správy a jejích orgánů upraví podrobněji ministr financí.
(2) Ministr financí se zmocňuje, aby pro obvody jednotlivých okresních národních výboru ustanovoval vedoucí revisory postupně podle potřeby.
§ 10.
Zrušují se všechny předpisy o věcech upravených tímto zákonem, zejména zákon č. 186/ 1948 Sb., o revisní službě finanční správy.
§ 11.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr financí v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Důvodová zpráva.
Všeobecná část.
Právní základ dosud platné organisace revisní služby finanční tvoří zákon č. 186/1948 Sb., o revisní službě finanční správy. Tento zákon nevymezuje však funkci revisní služby finanční v souladu s novými hospodářskými úkoly ministerstva financí, vyplývajícími z nového pojetí funkce státního rozpočtu jako základního finančního plánu státu. Zejména postrádá ustanovení o právech k revisím plnění státního rozpočtu včetně rozpočtů národních výborů a vztahu k těmto rozpočtům.
Zákon č. 186/1948 Sb. byl v podstatě zaměřen na to, aby tvořil dobrý instrument pro kontrolu daní, vycházeje tak z omezeného pojetí funkce ministerstva financí jako strážce státních příjmů. Revisní službu podle něho vykonávaly jednak orgány ministerstva fi-
nancí a pověřenectva financí, jednak orgány krajských národních výborů, u nichž byla podle zákona č. 280/1948 Sb., o krajském zřízení, a podle zákona č. 281/1948 Sb., o výkonu finanční správy národními výbory, vytvořena při finančních referátech zvláštní revisní oddělení. Tato oddělení jako nedělitelná součást krajských národních výborů jsou jim podřízena a na nich závislá. Proto také plnila převážně úkoly vyvolané místními potřebami a zájmy a orgánů revisní služby bylo používáno i ke kontrolním úkolům, jež vybočují z rámce finanční kontroly. Závislost revisorů na revidovaných místních orgánech narušovala také jejich objektivitu.
Kontrola finančního hospodaření národních výborů, se opírala o zákon č. 279/1949 Sb., o finančním hospodaření národních výborů,
který bude zrušen současně projednávaným zákonem o rozpočtech národních výborů.
Nová funkce státního rozpočtu jako základního finančního plánu státu, v némž se soustřeďují všechny hlavní finanční zdroje, jímž se provádí financování národního hospodářství a bezprostředně se stanoví vzájemné vztahy státu ke všem hospodářským odvětvím, nový způsob financování národních a komunálních podniků (zákon č. 3/1952 Sb. a zákon č. 106/1951 Sb. ) a posléze i připravovaná nová soustava rozpočtů národních výborů vyžadují, aby dosavadní revisní služba finanční byla reorganisována tak, aby mohla účinně a systematicky plnit úkoly vyplývající pro ni z těchto změn.
Této reorganisace je třeba tím spíše, že plnění státního plánu rozvoje národního hospodářství je finančními vztahy nerozlučně spojeno s plněním státního rozpočtu. Dosavadní systém kontroly jeho plnění, prováděné formou předběžné i operativní vnitřní kontroly, je nepostačující a nutno jej doplnit novým zvláštním druhem následné finanční kontroly — dokumentárními revisemi přímo na místě.
•úkolem této nové finanční kontroly bude střežit, jak organisace a zařízení zachovávají předpisy rozpočtových zákonů a předpisy vydané k jejich provedení, plní-li své povinnosti ke státnímu rozpočtu včetně rozpočtů národních výborů a hospodaří-li s finančními prostředky v souhlase se schválenými rozpočty a plány.
Z těchto důvodů buduje osnova soustavu kontrolní a revisní správy ministerstva financí, a to na zásadách přísné centralisace. Centralistická organisační struktura zaručí plnou objektivitu kontrolní a revisní správy, neodvislost jejích orgánů od místních vlivů, ústřední plánování a řízení práce, účelnou methodiku a techniku kontrol a jednotný způsob při využití výsledků kontrol pro zjednání nápravných opatření.
Dosavadní předpisy o organisaci a působnosti revisní služby finanční správy se zrušují.
Finanční dosah.
Osobní a věcné náklady kontrolní a revisní správy ministerstva financí a jejích organu budou hrazeny ze státního rozpočtu (z kapitoly ministerstva financí).
Provedení zákona si nevyžádá zvýšených finančních nákladů. Osobní stav zaměstnanců kontrolní a revisní správy ministerstva financí a jejích orgánů bude plně dotován z řad dnešních zaměstnanců revisně trestní služby finanční správy přidělených u ministerstva
financí, u pověřenectva financí a finančních referátů národních výborů. Dojde tedy pouze k přesunu rozpočtovaných finančních prostředků do rozpočtu ministerstva financí, a to v rozsahu odpovídajícím výši dnešních osobních a věcných nákladů na výkon revisní služby podle počtu převzatých zaměstnanců.
část zvláštní. K § 1.
Ustanovení § l stanoví základní organisační princip nové finanční kontroly, t. j. přísnou centralisaci celého kontrolního a revisního aparátu v kontrolní a revisní správě ministerstva financí. Tento kontrolní a revisní aparát vyjímá se proto z působnosti národních výborů.
K § 2.
V ustanovení § 2 odst. 1 jsou vyznačeny úkoly kontrolní a revisní správy ministerstva financí a jejích orgánů. Rozčlenění těchto úkolů na jednotlivé orgány obsahuje § 5.
Pojem rozpočtových a hospodářských organisací a ostatních zařízení a organisací je převzat z ustanovení § 6 odst. l vládního nařízení č. 41/1952 Sb., kterým se stanoví zásady pro účetní evidenci (účetní zásady).
Praktické provádění ustanovení § 2 odst. 2. ukládající orgánům kontrolní a revisní správy opřít se při plnění úkolu o nejširší iniciativu pracujících, si vyžaduje, aby kontrolní orgány při provádění finanční kontroly těžily z poznatku, vědomostí a zkušeností všech pracujících, zejména pak stranických, odborových i mládežnických organisací, sdružujících zaměstnance kontrolovaných organisací a zařízení.
K§ 3.
Oprávnění uvedená v § 3 jsou založena široce tak, aby výkon finanční kontroly mohl být úspěšně prováděn.
Pokud jde o jednotlivé druhy oprávnění, platí zásada, že jejich použití orgány kontrolní a revisní správy musí vyplývat z jejich úkolu uvedených v § 2. Právo vydávat závazné pokyny k odstranění závad a nedostatků je omezeno výslovně jen na takové závady a nedostatky, které vznikly porušením rozpočtové a finanční kázně, na příklad nezákonným vydáváním rozpočtových i vlastních finančnic li prostředků a pod.
V odstavci 2 veškerým organisacím, zařízením i jednotlivým osobám uložená povinnost zajistit možnost provedení finanční kontroly na místě znamená zejména, že orgánům kontrolní a revisní správy musí být v místnostech kontrolované organisace nebo zařízení poskytnuto vhodné pracoviště a umožněno jim použití kancelářského zařízení, zvláště psacích, počítacích a kalkulačních strojů.
K §§ 4 a 5.
Při dodržení zásady centralisace člení se kontrolní a revisní správa ministerstva financí na vlastní kontrolní a revisní správu a její orgány, jimiž jsou: hlavní revisor pro Slovensko, hlavní revisoři při krajských národních výborech a vedoucí revisoři při okresních národních výborech.
Zřízení místních orgánu sleduje, aby kontrolní a revisní správa ministerstva financí mohla při výkonu finanční kontroly těžit z bezprostředního a bezpodmínečné nutného styku svých místních orgánů s národními výbory, zvláště pak jejich finančními referáty, ať již jde zejména o plán finančních kontrol, jejich koordinaci či zjednávání nápravných opatření k odstranění závad zjištěných při kontrolách.
Působnost hlavního revisora vymezená v odstavci 3 vztahuje se pouze na národní výbory výslovně jmenované a na organisace a zařízení jim podřízené. Obdobně působnost vedoucího revisora podle odstavce 4 vztahuje se rovněž jen na národní výbory výslovně jmenované a organisace a zařízení jim podřízené.
Ustanovením § 5 odst. 5 je dána vedoucímu kontrolní a revisní správy možnost, aby použil hlavního revisora pro Slovensko a místní orgány k provedení finanční kontroly i v těch případech, které spadají podle § 5 odst. 1 písm. b) a c) do jeho oboru působnosti. Rovněž může nařídit, aby tyto orgány při takových kontrolách s orgány kontrolní a revisní správy ministerstva financí spolupracovaly.
K § 6.
K zajištění řádného zhodnocení výsledku finančních kontrol stanoví osnova, že všechny orgány kontrolní a revisní správy jsou povinny projednat tyto výsledky s odpovědnými zástupci kontrolovaných organisací a zařízení. Jestliže v průběhu kontroly nebo při jejím skončení vydaly závazné pokyny k odstranění zjištěných závad a nedostatků rozpočtové a finanční povahy, uvedou obsah těchto pokynu do protokolu o provedené kontrole.
O výsledcích finanční kontroly provedené u ministerstev, jiných ústředních úřadů, pověřenectev a krajských národních výborů, je vedoucí kontrolní a revisní správy povinen běžně informovat ministra financí. O výsledcích jiných kontrol je povinen tak činit v roz-
sahu pokynů, které mu ministr financí dá, po případě podle vnitřních organisačních předpisů.
Na Slovensku projednává hlavní revisor pro Slovensko výsledky provedených finančních kontrol vždy s pověřencem financí.
Nápravná opatření podle pokynů kontrolních orgánů provádějí kontrolované organisace a zařízení samy, po případě v mezích své působnosti orgány jim nadřízené.
K § 7.
Vládním nařízením č. 38/1952 Sb., o změně a doplnění vl. nař. č. 73/1951 Sb., kterým se zřizuje ministerstvo státní kontroly, bylo toto ministerstvo zmocněno ukládat peněžité náhrady osobám, které svým jednáním způsobily státu škodu. Osnova, navazujíc na toto nové oprávnění ministerstva státní kontroly, ukládá orgánům kontrolní a revisní správy povinnost takové případy mu oznamovat.
Obecná povinnost úřadů a veřejných orgánů oznamovat prokurátorům, soudům a národním výborům trestné činy a přestupky je zakotvena jednak v § 3 zákona č. 87/1952 Sb., jednak v § 4 zákona č. 89/1952 Sb. Osnova doplňuje tato ustanovení tak, že oznamovací povinnost ukládá přímo vedoucímu kontrolní a revisní správy a jednotlivým orgánům této správy (hlavnímu revisorovi pro Slovensko, hlavním a vedoucím revisorům).
Účelem ustanovení odstavce 4 je zajistit, aby uložená nápravná opatření podle pokynů kontrolních orgánů byla nejen skutečně prováděna, nýbrž aby nadřízené orgány mohly bezprostředně vyvozovat další důsledky ze zjištěných závad a nedostatků u podřízených složek (organisací a zařízení).
K § 8.
Ve způsobu jmenování hlavního revisora pro Slovensko, dále v bezprostřední podřízenosti hlavního revisora pro Slovensko a hlavních revisorů vedoucímu kontrolní a revisní správy a vedoucích revisorů hlavním revisorům a posléze v tom, že osobním úřadem zaměstnanců kontrolní a revisní správy je ministerstvo financí, nalézá výrazu jednotnost kontrolní a revisní správy a jejích orgánů.
K § 9.
V § 9 odst. l je dáno ministru financí zmocnění, aby upravil podrobněji úkoly a činnost kontrolní a revisní správy a jejích orgánů. Tato úprava se bude týkat zejména plánování kontrolní činnosti, methodiky a techniky kontrol, spolupráce s kontrolními orgány jiných resortů, zužitkování výsledků kontrol ke zjednání nápravných opatření, administrativy kontrolní a revisní správy a pod.
V § 9 odst. 2 počítá se s tím, že místní orgány v okresech budou budovány postupně. V blízké budoucnosti nebude třeba pro každý okres ustanovovat vedoucího revisora, postačí, bude-li vedoucí revisor ustanoven jen pro některé s hlediska finanční kontroly významné okresy nebo bude-li ustanoven vedoucí re-
visor s působností pro několik sousedících okresů.
K § 10.
Osnova se nedotýká finanční kontroly prováděné podle zvláštních předpisů finančními orgány národních výborů, bank, státních spořitelen a státního pojišťování. Nedotčeny rovněž zůstávají předpisy upravující organisaci a výkon vnitroresortních finančních a jiných kontrol.
V Praze dne 5. prosince 1952.
Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.
Ministr financí: J. Kabeš v. r.
Státní tiskárna. n. p., 01 — 4118-52.