Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1952.

I. volební období. 10. zasedáni.

659.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ..... 1952

o reorganisací branné výchovy.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

ČI. I.

Zákon č. 92/1951 Sb., o branné výchově, se mění a doplňuje takto:

1. Ustanovení §§ 3 a 4 se vypouští.

2. Ustanovení § 5 se mění a zní:

"(1) Brannou výchovu provádějí dobrovolné organisace, především Svaz pro spolupráci s armádou (dále jen "Svaz"), který se prohlašuje za dobrovolnou organisaci podle zákona č. 68/1951 Sb., o dobrovolných organisacích a shromážděních.

(2) Svaz v úzké součinnosti s dobrovolnými organisacemi dbá o provádění branné výchovy v těchto organisacích. "

3. Ustanovení § 9 se mění a zní:

"(1) Náklady na provádění branné výchovy hradí dobrovolné organisace z vlastních prostředků.

(2) Náklady Svazu, k jejichž úhradě nedostačují jeho prostředky, hradí stát. "

ČI. II.

V přechodné době do 31. srpna 1953 je branná výchova ve školách, učilištích státních pracovních záloh, střediscích pracujícího dorostu a jiných zařízeních plnících obdobné úkoly povinná a pro její 'provádění platí zasadní směrnice vydané ministerstvem národní obrany.

čl. III.

Oprávnění a povinnosti organisací uvedených v zákoně č. 2/1924 Sb., o poštovních holubech, vykonává Svaz.

čl. IV.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provedou jej ministři národní obrany a vnitra v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

Všeobecná část.

Podle dosavadního stavu se branná výchova provádí jednak ve školách, učilištích státních pracovních záloh, střediscích pracujícího dorostu a jiných zařízeních plnících obdobné úkoly (branná výchova povinná), jednak v dobrovolných organisacích (ČSM, Sokol, Doslet, DSLM a j. ). Brannou výchovu v dobrovolných organisacích organisuje, řídí a kontroluje Svaz pro spolupráci s armádou, který byl zřízen zákonem č. 92/1951 Sb. na podkladě kolektivního členství jako vrcholná organisace zabývající se brannou výchovou. Na provádění branné výchovy ve školách a střediscích nemá Svaz vlivu.

Sovětský způsob organisace branné výchovy zajišťuje mnohem lépe její provádění než způsob náš. Základy, které byly položeny zákonem o branné výchově, postačovaly jen do doby, než se branná výchova opravdu rozvinula. Dnes se účastní branné výchovy tolik občanů, že organisační struktura Svazu, založená na kolektivním členství dobrovolných organisací, je překážkou dalšímu rozvinutí branné výchovy. Největší závada tkví v tom. že Svaz nemá vlastní základní organisace a jeho dnešní aparát v rámci dosavadní organisace nemůže zvládnout úkoly, které mu vyvstávají.

Proto je třeba Svaz přebudovat na podkladě individuálního členství v dobrovolnou organisaci podle zákona č. 68/1951 Sb. Toto přebudování si vyžádá změnu některých ustanovení zákona č. 92/1951 Sb. Základní organisace Svazu mají být budovány i na školách, v učilištích státních pracovních záloh, ve střediscích pracujícího dorostu a jiných zařízeních plnících obdobné úkoly. Veškerá branná výchova má být prováděna stejné jako v SSSR na základě dobrovolnosti.

Jedním z opatření, kterými bude přebudování Svazu provedeno, je spojení některých dobrovolných organisací se Svahem. Protože mezi těmito organisacemi je i Ústřední sraz spolků chovatelů poštovních holubů, který byl zřízen zákonem č. 2 1924 Sb., je třeba novelisovat i tento zákon.

Svaz bude vyvíjet i činnost motoristickou; bude tak jedinou organisací motoristů. Pokud se v předpisech o silničním provozu (zákon č. 56/1950 Sb. a vládní nařízení č. 11 1931 Sb. ) mluví o jednotné celostátní organisaci motoristů, bude se jí rozumět Svaz. Úkoly, které prováděcí předpisy o silničním provozu svěřují organisaci motoristů, které však neodpovídají poslání Svazu (na př. výchova ke kázni, technické prohlídky motorových vozidel), budou přeneseny na jiné orgány podle nové úpravy působnosti ve věcech silničního provozu, která se připravuje a v jejímž důsledku budou novelisovány vyhlášky č. 327 a 328/1951 Ú. l. I.

K jednotlivým ustanovením:

K čl. I.

Ministerstvo národní obrany nebude již vydávat směrnice pro provádění branné výchovy. Provádění branné výchovy bude však uskutečňováno v úzké součinnosti Svazu s ministerstvem národní obrany. Branná výchova ve školách, v učilištích a střediscích bude postavena na základ dobrovolnosti podle sovětského vzoru a budou ji provádět základní školní organisace Svazu. Z těchto důvodů se zrušují ustanovení §§ 3 a 4. Ustanovení § 5 bylo nutno přepracovat vzhledem k přebudování Svazu na dobrovolnou organisaci podle zákona č. 68/1951 Sb. Branná výchova bude prováděna, podle slov ministra národní obrany arm. gen. Dr. Alexeje Čepičky na mimořádném zasedání ústředního výboru Svazu konaném dne 11. října 1952, i v jiných dobrovolných organisacích. Aby byla zajištěná jednotnost provádění branné výchovy, je třeba úzké spolupráce Svazu a jiných dobrovolných organisací, pokud v nich bude prováděna branná výchova.

Branná výchova v jiných dobrovolných organisacích mimo Svaz nebude tak rozsáhlá, aby bylo nutno poskytovat těmto organisacím finanční podporu. Největší náklady na brannou výchovu ponese Svaz, proto jen u něho bylo zachováno ustanovení o tom, že neuhrazené náklady Svazu hradí stát.

K čl. II.

Ve zbytku školního roku 1952/1953 bude se branná výchova ve školách, učilištích a střediscích provádět dosavadním způsobem jako branná výchova povinná. Na základe dobrovolnosti se počne provádět teprve od počátku školního roku 1953/1954. Je proto třeba, aby pro její provádění platily do té doby dosavadní směrnice ministerstva národní obrany.

K čl. III.

Mezi dobrovolnými organisacemi, které se sloučí se Svazem, je i ústřední svaz spolku chovatelů poštovních holubu. Vzhledem k tomu, že tento svaz je zakotven v zákonu č. 2/1924 Sb., je třeba změnit některá ustanovení citovaného zákona.

K čl. IV.

Provádění zákona se svěřuje ministerstvu národní obrany podle povahy úkolů Svazu. Ministru vnitra přísluší řešit obecné otázky činnosti Svazu jakožto dobrovolné organisace, což je v souladu s ustanovením § l odst. 2 zákona č. 68/1951 Sb.

Finanční zabezpečení.

Provádění zákona si vyžádá zvýšení nákladů v návrhu rozpočtu ministerstva národní obrany na rok 1953. Lze však předpokládat, že náklady na brannou výchovu se v jiných resortech částečné sníží, úhrada zvýšených nákladů je rozpočtově zajišťována.

V Praze dne 11. listopadu 1952.

Předseda vlády:

A. Zápotocký v. r.

Ministr národní obrany: am. gen. Dr. A. Čepička v. r.

Státní tiskárna, n p., 01 —899-32


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP