Národní shromáždění republiky Československé 1951.
I. volební období. 7. zasedání.
569.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne................................1951
o odborné správě lesů.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
, § 1.
(1) československé státní lesy, národní podnik (dále jen "podnik"), vykonávají odbornou správu lesů s výjimkou lesů vojenské správy a lesů, které již spravuje odborný lesní hospodář, jejž ustanovil vlastník lesa podle příslušných předpisů.
(2) Národní výbory, které nemají vlastního odborného lesního hospodáře, mohou si jej ustanovit, nemůže-li odbornou správu lesů vykonávat hospodárněji podnik. Ve sporných případech rozhodne krajský národní výbor.
§ 2.
(1) Odbornou správou lesů podle tohoto zákona se rozumí technicko-hospodářská činnost organisační, řídící a plánovací, která vyžaduje odborných znalostí. K úkolům odborné správy lesů náleží zejména:
a) vyhotovovat lesní hospodářské plány (provozní) a provádět jejich revisi, po případě inventarisaci lesa,
b) sestavovat těžební a obnovovací (zalesňovací) plány a ostatní plány výkonů, investic a hmotného zásobování v lesním hospodářství a dozírat na jejich řádné provádění,
c) pečovat ve spolupráci s dohlédacím národním výborem o finanční zabezpečení plánů,
d) organisovat lesní práce, vyznačovat těžby dříví, dohlížet na kácení, výrobu, měření a
druhování dříví,
e) vést záznamy o hmotách vytěženého dříví a o výsledcích plnění plánů výkonů a investic,
f) pečovat o udržování plodnosti lesní půdy a schopnosti lesa zadržovat vodu, o neztenčenou podstatu lesa a o provedení nutných opatření pro ochranu lesa,
g) podávat vysvětlení a dobrozdání vlastníkům lesa a úřadům o odborných otázkách týkajících se správy lesů a holin.
(2) Odbornou správu lesů vykonává podnik jednak vlastními opatřeními, jednak pokyny vlastníkům lesů.
(3) Odborná správa lesů se nedotýká vlastnických práv a nepatří k ní vlastní výkon lesních prací a práce účetní.
(4) Podrobnosti o výkonu odborné správy lesů určí ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvem vnitra.
(5) Pro lesy zvláštního určení může ministerstvo zemědělství v dohodě s příslušným ministerstvem stanovit odchylky.
§ 3.
(1) Dohled na odbornou správu lesů vykonávají okresní a krajské národní výbory podle předpisů o lesní službě dohlédací.
(2) Vlastník lesa může proti opatření podniku podat námitky k okresnímu národnímu výboru do 15 dnů ode dne, kdy se o něm dozvěděl. Okresní národní výbor rozhodne, zda opatření je v souladu s řádným vykonáváním odborné lesní správy; shledá-li, že tomu tak není, opatření zruší.
(3) Nesouhlasí-li vlastník lesa s pokynem podniku stran odborné správy lesů, rozhodne na žádost podniku okresní národní výbor o tom, zda pokyn má být proveden.
§ 4.
(1) Vyžaduje-li toho výkon řádného lesního hospodaření, navrhne podnik, aby vlastníci lesa provedli potřebné investice, po případě aby trpěli jejich provedení podnikem na jejich náklad.
(2) Odpírá-li vlastník lesa provedení navrhovaných investic, po případě nechce — li trpět jejich provedení podnikem, rozhodne
s
o jeho povinnosti na žádost podniku okresní národní výbor.
(3) Náklady na investice, jež slouží lesnímu hospodaření v lesích více vlastníků, uhradí tito vlastníci podle míry prospěchu, který mají z provedeného opatření.
(4) Náklady podle odstavce 3 rozvrhne podnik na jednotlivé vlastníky lesa. Od částek připadajících na jednotlivé vlastníky lesa odečte hodnotu jimi poskytnutých osobních a věcných plnění. Rozvrh nákladů vyloží místní národní výbory k veřejnému nahlédnutí s upozorněním, že osoby uvedené v rozvrhu mohou do 15 dnů počínajíc dnem po vyložení rozvrhu podat u místního národního výboru příslušného podle jejich bydliště proti rozvrhu námitky. O námitkách rozhoduje okresní národní výbor. Výpis z pravomocného rozvrhu potvrzený místním národním výborem je exekučním titulem pro vymáháni rozvrženého nákladu správní nebo soudní exekucí.
(5) Ustanovení odstavců 3 a 4 se vztahují též na podnik a jeho lesy.
§ 5.
(1) Lesní společenstva a Svaz lesních společenstev, zřízené vládním nařízením č. 178/ 1940 Sb., o odborné službě lesní, se zrušuji Jejich majetek přechází na stát a svěřuje se do správy podniku.
(2) Podnik převezme počátečním dnem účinnosti tohoto zákona všechny osoby zaměstnané Svazem lesních společenstev, jakož
i od krajských a okresních národních výborů na Slovensku přiměřený počet zaměstnanců, kteří byli dosud pověřeni státním spravováním lesů; týmž dnem se převede na podnik přiměřená část zařízení sloužícího této správě.
(3) U zaměstnanců, které podnik převezme, pohlíží se na dobu zaměstnání u dosavadního zaměstnavatele tak, jako kdyby byla strávena ve službách podniku.
§ 6.
(1) K úhradě nákladů spojených s odbornou správou lesů, čítajíc v to i úhradu nákladů spojených s vyhotovováním lesních hospodářských plánů a inventarisací lesů, jsou vlastníci lesů povinni platit roční příspěvky. Příspěvky, pokud jde o lesy ve správě národních výborů, stanoví se úhrnkem ve státním rozpočtu, ostatní příspěvky předepisuje a vybírá podnik. Nesouhlasí-li vlastník lesa s předepsanými příspěvky, určí je na jeho žádost, podanou do 15 dnů ode dne, kdy mu výše příspěvků byla oznámena, okresní národní výbor. Směrnice pro stanovení příspěvků a pro způsob je
jich předepisování a vybírání stanoví na návrh podniku ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvy vnitra a financí vyhláškou v úředním listu.
(2) Nedoplatky příspěvků se vymáhají správní nebo soudní exekucí na základě výkazu nedoplatků, který vydá podnik a na němž potvrdí vykonatelnost
§ 7.
(1) Dnem, kdy tento zákon nabývá účinnosti, zrušují se předpisy, které odporují jeho ustanovením.
(2) Zrušují se zejména:
1. díl I zák. čl. XIX/1898,. o státním spravování obecních a některých jiných lesů a holin, dále o úpravě hospodářské správy
společně užívaných lesů a holin, které jsou v nedílném vlastnictví komposesorátů a bývalých urbarialistů,
2. vládní nařízení č. 178/1940 Sb,
§ 8.
Tento zákon nabývá účinnosti 30. dne po vyhlášení; provede jej ministr zemědělství v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Důvodová zpráva.
A. Část všeobecná.
Za Rakouska bylo lesním zákonem (§ 22 cis. pat. č. 250/1852 ř. z. ) uloženo vlastníkům lesů značně jí výměry (která prováděcími předpisy byla určena dolní hranicí 575 ha), aby pro své lesy ustanovili odborné lesní hospodáře. Také podle § 21 zák. čl. XXXI/1879 (lesní zákon) musil! majitelé lesů vyjmenovaní v § 17 téhož zákona (stát, municipia, obce, církevní korporace a psoby, nadace a fideikomisy) zaměstnávat kvalifikované lesní odborníky. O odbornou správu ostatních lesů, tedy zejména drobných lesů, původně však vůbec nebylo postaráno. Na Slovensku sice později podle zák. čl. XIX/1898, o státním spravování obecních a některých jiných lesů a holin, dále o úpravě hospodářské správy společně užívaných lesů a holin, které jsou v nedílném vlastnictví komposesorátů a bývalých urbarialistů, byly převzaty do státního spravování lesy obecní, urbariání, lesy municipální, lesy církevních korporací a osob a lesy nadační a svěřenské, čímž bylo postaráno o jejich odbornou správu, i tu však zůstaly soukromé lesní majetky, u kterých nebylo ani povinnosti za-
městnávat v jejich správě zvláštní kvalifikované lesní odborníky, ani státním spravováním nebylo postaráno o odbornou jejich správu. V českých zemích, nehledíc na částečnou úpravu podle zemského zákona č. 11/1893 češ. z. z., o dohledu nad lesním hospodářstvím v lesích obecních v Čechách, byla odborná správa lesů o výměře pod 575 ha zavedena teprve za okupace vládním nařízením č. 178/1940 Sb., o odborné službě lesní. To bylo dávným požadavkem českých lesnických kruhů a příchod lesních zaměstnanců, vypuzených z násilně odtržených území, umožnil právě využití jejich zkušeností pro zvelebení malých lesů. Tím zároveň se vyhnuli nebezpečí, že jich bude jako přebytečných použito ve válečném průmyslu. Okupanti ovšem dali souhlas k vydání tohoto vládního nařízení ne ze skutečné péče o tyto lesy, neboť je obecně známo, že okupanti v našich lesích prováděli loupeživé hospodaření, ale proto, aby i tyto lesy byly zajištěny pro válečnou potřebu nacistů.
Správa malých lesů, které tvoří přibližně jednu čtvrtinu rozlohy všech lesů, jest v češkých krajích ve srovnání s poměry na Slovensku odlišná a tudíž s hlediska státního nejednotná. Zejména na Slovensku jest pociťována její nedostatečnost, spočívající v tom, že u některých malolesů (v celkové výměře 160. 000 ha) není postaráno o odbornou správu, což jest příčinou četných nesnází, zvláště při plánovaném hospodaření v lesnictví.
V krajích českých je správa malých lesů — jak bylo již uvedeno — upravena dosud použivatelným vládním nařízením č. 178/1940 Sb., podle něhož vlastníci lesů sem spadající (rozloha pod 575 ha) tvoří povinná lesní společenstva, jejichž obvody a sídla stanoví vyhláškou ministerstvo zemědělství. Lesní společenstva jsou právnickými osobami, jež se sdružují ve Svaz lesních společenstev, který jest rovněž právnickou osobou veřejného práva a vystupuje jako správní orgán. Svazu lesních společenstev přísluší výlučně právo jmenovat veškeré odborné síly pro výkon odborné služby lesní u jednotlivců lesních správ lesních společenstev. Výkonným orgánem lesního společenstva jest lesní správa lesního společenstva, kdežto společenstvo jest toliko správním orgánem. Organisace lesních společenstev a jejich Svazu nesrovnává se s dnešními lidově demokratickými zásadami (předsedy společenstev jmenoval okresní hejtman). Tato organisace jest autonomní pod přímým dohledem ministerstva zemědělství, ale není začleněna ani do lidové správy, ani do Jednotného svazu českých zemědělců, ani dosud není přičleněna k československým státním lesům, národnímu podniku. V nově navrhované organisaci odborné správy lesů se upouští od tvoření lesních společenstev, neboť nástroj, kterým měla být povinná lesní společenstva (§§3 až 10 vl. nař. č. 178/1940 Sb. ), se vůbec neuplatnil a v nové organisaci státní správy (národní výbory) by znamenal zbytečné administrativní zatížení.
Na Slovensku, jak výše uvedeno, spravuje stát nestátní lesy určitého charakteru podle zák. čl. XIX/1898 za pomoci odborných lesních zaměstnanců přidělených krajským a okresním národním výborům. Až do roku 1923 (do župního zřízení na Slovensku) byla tato služba organisována u ministerstva zemědělství samostatně jako státní okresní lesní správy (první stolice) a státní lesní úřady (druhá stolice) pro oblast žup a teprve tímto rokem včleněna do úřadů veřejné správy (okresní a župní úřady).
Nyní, kdy československé státní lesy, národní podnik, převzaly většinu lesů, nastalo vzájemné územní prolínání lesů spravovaných tímto podnikem a lesů spravovaných podle
výše uvedených předpisů, takže přičlenění posléze uvedených lesů do správy podniku bude znamenat zjednodušení a zhospodárnění. Se zřetelem pak k tomu, že podnik byl pověřen výhradním výkupem a dodávkou surového dříví i ze všech nestátních lesů a hospodařením s lesními semeny a sazenicemi, jest třeba, aby podnik již dnes mohl činit vhodná organisační a technická opatření, jak toho vyžaduje plánované racionální hospodaření v lesích.
Všechny výše uvedené důvody a zejména co nejhospodárnější využití všech prostředků k zintensivnění správy drobných lesů a co největší usnadnění všech úkolů spojených s plánovaným hospodařením v lesnictví nutí, aby bylo učiněno urychlené opatření, aby odborná správa nestátních lesů byla převzata zmíněným podnikem.
Při odborné správě lesů jde o čistě hospodářskou a odbornou agendu, která na př. na Slovensku národní výbory zatěžuje a kterou by národní výbory nemohly s plným úspěchem provádět. Jde o zintensivnění a zhospodárnění této správy, a to je možno dnes jedině u podniku, jehož lesy prolínají se s lesy spadajícími pod odbornou správu lesů, čímž ušetří se značný počet sil a práce se usnadní a zlepší. Národní výbory vykonávají kontrolu i nad odbornou správou lesů a nelze je zatěžovat na př. provozem školek, vyznačováním těžby dříví a podobnými hospodářskými úkony.
Náklady odborné služby lesní (vládní nařízení č. 178/1940 Sb. ) činí v českých krajích ročně okrouhle 30, 000. 000 Kčs (t. j. již za předpokladu platové úpravy zaměstnanců této služby podle obdoby státních zaměstnanců). Náklady jsou plně kryty příspěvky.
Náklady státního spravování lesů na Slovensku (zák. čl. XIX/1898) byly rozpočteny ve státním rozpočtu na r. 1950 částkou 2, 500. 000 Kčs. Poznamenává se, že na Slovensku vykonávají státní spravování lesů okresní a krajské národní výbory svými zaměstnanci (státními), kteří konají zároveň lesní službu dohlédací, takže není možno přesně oddělit obě jejich činnosti a příslušný podíl nákladů týkající se každé z těchto činností. V tom jest zastřena určitá podpora se strany státu. Očekává se; že rozšířením správy na další lesy se i zde příspěvky zvýší.
Náklady odborné správy lesů budou uhrazeny příspěvky vybíranými podle § 6. Převzetím odborné správy lesů na Slovensku sníží se personální výdaje národních výborů, což však zatím nelze přesně vyčíslit. Provádění zákona nevyžádá si tedy zvýšených nákladů ze státní pokladny.
*
B. Část zvláštní. K§1:
Vyjímají se lesy s vlastními lesními hospodáři, a to jsou již dnes hlavně lesy svěřené do správy československých státních lesů, národního podniku, -nebo do správy jiných národních podniků, dále lesy spravované vojenskou správou nebo kanceláří presidenta republiky, jakož i lesy svěřené podle zákona č. 279/ 1949 Sb. do správy národním výborům. Převedení správy (t. j. správy v celém rozsahu) lesů spravovaných národními výbory na československé státní lesy, národní podnik, jest již umožněno uvedeným zákonem a příslušnými prováděcími předpisy, takže tato otázka se navrhovaným zákonem neřeší. Tam, kde došlo k přenesení správy na československé státní lesy, národní podnik, stalo se tak ve veřejném zájmu a této otázky se osnova nedotýká. Stejné jako vlastník lesa se posuzují i národní podniky nebo národní výbory, v jejichž správě lesy jsou. Pod odbornou správu lesů nespadají dále lesy, jejichž vlastníci mají sami způsobilost odborného lesního hospodáře.
Zatím co v krajích Českých vzhledem k vládnímu nařízení č. 178/1940 Sb. jsou již dnes všechny lesy podrobeny odborné správě, nebylo tomu tak dosud na Slovensku, kde ani zák. čl. XXXI/1879 (lesní zákon) ani zák. čl. XIX/ 1898 nepodřizovaly odborné správě lesy soukromé. Nyní tedy bude správa drobných lesů upravena v celém státě jednotně. Navrhovaným opatřením bude tedy rozšířena odborná správa lesů i na drobné soukromé lesy na Slovensku, které dosud jí nepodléhají.
V odstavci 2 je dána národním výborům možnost i za platnosti zákona ustanovit si vlastního odborného lesního hospodáře. Mohou tak učinit i sdružováním podle § 31 zákona č. 280/1948 Sb., § 17 zákona č. 76/1949 Sb., 114 vl. nař. č. 139/1949 Sb. a § 17 vl. nař. č. 14/ 1950 Sb. Stejným způsobem se mohou národní výbory sdružovat za účelem ustanovení společných lesních hajných.
K§ 2:
Nezavádí se odborná správa v celém rozsahu jako výkon správy a hospodaření na účet vlastníka, nýbrž jen jako řízení hospodaření po stránce odborné. Přejímá se zde v zásadě rozsah odborné správy, jak je uveden v § 2 ví. nař. č. 178/1940 Sb., jakož i zásady § 11 zák. čl. XIX/1898 s určitým rozšířením správy podle novodobých potřeb.
V zákonu jsou uvedeny příkladmo hlavní práce tvořící obsah odborné správy, jako to činily předpisy výše uvedené; stanovení podrobností se ponechává normám nižšího řádu. Pokud jde o obecnou úpravu, bude vyhlazena v úředním listu.
K § 3:
Státní dohled nad lesy je založen na ustanovení § 23 zákona č. 250/1852 ř. z. a hlavy III zák. čl. XXXI/1879 a vykonávají jej krajské a okresní národní výbory a ministerstvo zemědélství.
K § 4:
V dnešní době se neobejdeme bez tohoto opatření, má-li být splněn plán dodávek dříví. Kapitalisté zde mnoho zanedbali. Povinnost trpět nutné investice prováděné ve prospěch ostatních lesů se tu ukládá vlastníkům lesů proto, aby na př. zřízením cest byla umožněna přes jejích les doprava dříví z lesů za ním ležících. Vlastník však bude povinen sám na svůj náklad provádět takové investice, které jsou potřebné pro řádné hospodaření v jeho vlastním lese.
Půjde-li o investice zařazené do plánu, který vlastník podepíše, pak nelze mluvit o povinnosti provádění nebo zase o povinnosti trpět zřízení investic. Podnik ovšem sám proti vůli vlastníka (držitele) lesa nemůže investice nařídit; v takovém případě učiní návrh okresnímu národnímu výboru, aby výměrem tuto povinnost vlastníku uložil. Vlastník má právo odvoláni proti takovému opatření okresního národního výboru, a to podle všeobecných předpisů správního řízení.
§ 5:
Jde tu zejména též o reservní fond podle § 11 odst. 3 vl. nař. č. 178/1940 Sb. Na Slovensku půjde o kancelářské zařízení a různé lesnické přístroje, používané dosud při státním spravování lesů u krajských a okresních národních výborů. Do správy československých státních lesů, národního podniku, se převede tento majetek podle vládního nařízení č. 90/ 1950 Sb.
Jde jinak o přechodná opatření směřující k tomu, aby dnešní organisace odborné správy lesů byla převedena do podniku nenásilně, aby v této správě nenastaly poruchy. Na Slovensku budou převzati podnikem i obvodní lesní horárové (§ 14 zák. čl. XIX/1898), kteří byli převzati státem nařízením Slovenské národní rady č. 19/1946 Sb. n. SNR, o úpravě služebních a platových poměrů obvodních horárů.
V Praze dne 5. června 1961.
Předseda vlády:
A. Zápotocký v. r.
Ministr zemědělství: J. Ďuriš v. r.
Státní tiskárna n. p. závod 02. — 2910-51.