Národní shromáždění republiky Československé 1951.
I. volební období. 7. zasedáni.
566.
Zpráva
výborů rozpočtového, hospodářského, pro hospodářské plánování a jeho kontrolu, zemědělského, sociálně-politického a zdravotnického, kulturního, ústavně-právního, branného a bezpečnostního, zahraničního o vládním návrhu zákona (tisk 562),
kterým se stanoví státní rozpočet republiky Československé na rok 1951
(rozpočtový zákon na rok 1951).
Výbory projednaly jednotlivé jim přidělené rozpočtové kapitoly ve svých schůzích ve dnech 12. —16. března t. r. K vypracování společné zprávy výborové zmocnily předsedu rozpočtového výboru a generálního zpravodaje.
Návrh státního rozpočtu na rok 1951, to je třetího a rozhodujícího roku prvé Gottwaldovy pětiletky je rozpočtem vyrovnaným. Výše příjmů je stanovena
částkou ..................... | Kčs 166. 520, 133. 000. — |
výše výdajů částkou ................ | Kčs 166. 246, 686. 000. — |
takže vyplývá přebytek v částce ............ | Kčs 273, 447. 000. — |
Rozpočet je v souladu s plánem rozvoje našeho hospodářství. Na čistě hospodářské úkoly je věnována částka 82. 735, 021. 000. — Kčs, t. j. 49, 8%. Zabezpečuje plně rozvoj jak průmyslové základny, tak i zemědělství a dopravy. Výdajová částka investiční činí ve vlastní státní správě | |
  | 17. 854, 711. 000. — Kčs |
v příspěvku Fondu bytového hospodářství ......... | . 11. 600, 000. 000. — Kčs |
v zařízení státní správy ............... | . 3. 545, 289. 000. — Kčs |
v rozpočtu ÚNP .................. | 778, 186. 000. — Kčs |
a v přídělu Fondu znárodněného hospodářství ....... | . 43. 400, 000. 000. — Kčs |
tedy celkem výdaje na investice ............ | . 77. 178, 186. 000. — Kčs |
t. j. plných 46. 4% z celkových státních výdajů. |   |
Táto částka tedy plně zabezpečuje další velkolepý nerušený a plynulý rozinách našeho národního hospodářství. V rozpočtu se tak odrážejí vynikající pracovní úspěchy našeho lidu.
Na základě těchto úspěchů je rozpočet také obrazem neustále se zvyšující životní úrovně našeho lidu. Je obrazem stále se zlepšující péče o člověka. Na sociální a zdravotní výdaje dáváme 32. 647, 478. 000. — Kčs, t. j. 19. 7% státních výdajů, kromě výdajů v rozpočtu ÚNP a Fondu rodinných přídavků, které tvoří blok několika desítek miliard Kčs. Na bytovou výstavbu je určeno 11. 600, 000. 000. — Kčs.
Na školství a kulturu je určeno 17. 258, 784. 000. — Kčs, tedy 10, 4%. Tak stát zabezpečuje rovnocennou školní výchovu ve všech částech republiky. Umožňuje šíření osvěty a kultury i do nejodlehlejších vesnic naší vlasti.
Náš státní rozpočet je v opaku k rozpočtům kapitalistických zemí rozpočtem mírového budování. Na zajištění naší bezpečnosti dáváme 6. 3% státních výdajů. Je to nezbytné minimum, kterým si zabezpečujeme pokojné budování a mír pro naše domovy.
Na ostatní úkoly celé státní správy, včetně vlastní práce národních výborů dáváme 18. 035, 323. 000. — Kčs, t. j. 10. 8% z výdajové položky. Zhospodárnili jsme a zjednodušili státní správu. Zásada účelně uskutečňovaných výdajů, to je zásada správné úspornosti.
Prostá mluva uvedených číslic je mluvou srozumitelnou a proto přesvědčivou. Jsme pro rychlou přestavbu a výstavbu našeho průmyslu a rozpočet tento úkol zabezpečuje. Jsme pro lepší bydlení pracujících lidí a rozpočet to umožňuje. Jsme pro lepší sociální zabezpečení dělnické třídy a pracujícího lidu, jsme pro dokonalou zdravotní službu a rozpočet na to pamatuje. Jsme pro všestranný kulturní rozvoj naší země a rozpočet to zajišťuje. Jsme pro další rozmach naší výroby a tím i pro větší množství statků na trhu, pro stoupající životní úroveň a rozpočet na tyto úkoly dává tolik, jako nikdy předtím. Před našimi národy jsou radostné vývojové perspektivy budování socialismu. Pro toto budování potřebujeme mír a jiným mír přejeme. Každá položka v našem státním rozpočtu o této naší snaze hovoří řečí nad jiné jasnou a průkaznou.
Proto všechny výbory Národního shromáždění s pocity radosti a hrdosti státní rozpočet pečlivě projednaly a jednomyslně doporučují Národnímu shromáždění vládní návrh zákona (tisk 562), kterým se stanoví státní rozpočet republiky československé na rok 1951 (rozpočtový zákon) ku schválení, s provedenou změnou § 1 odst. 3, který zní:
"(3) Ve výdajích rozpočtů uvedených v odstavci 1 písm. a) a č) jsou obsaženy výdaje na investice, jež činí — kromě příspěvku 11. 600, 000. 000 Kčs na investice Fondu bytového hospodářství — v rozpočtu státní správy 21. 400, 000. 000 Kčs a v rozpočtu ústřední národní pojišťovny 778, 186. 000 Kčs. "
V Praze dne 16. března 1951.
Jozef Valo v. r.,
předseda výboru rozpočtového.
Josef Janouš v. r.,
generální zpravodaj.
Zpravodajové státního rozpočtu
na rok 1951.
Generální zpravodaj poslanec Josef Janouš.
  |   | Kapitola |   |
Výbor | číslo | název | zpravodaj |
Branný a bezpeč- | 14 | Ministerstvo národní obrany ...... | Hložek |
nostní |   |   |   |
  | 15 | Ministerstvo národní bezpečnosti.... | Janulík |
  |   |   |   |
Hospodářský a vý- | 6 | Státní úřad plánovací ........ | Šmok ing. |
bor pro hospodářské |   |   |   |
plánování a jeho kontrolu | 18 | Ministerstvo těžkého průmyslu ..... | Šnobl |
  | 18a | Ministerstvo lehkého průmyslu ..... | Uher |
  |   |   |   |
  | 21 | Ministerstvo stavebního průmyslu.... | Fiala |
  | 17 | Ministerstvo potravinářského průmyslu.. | Netušilová |
  | 19 | Ministerstvo vnitřního obchodu ..... | Kubant |
  |   |   |   |
  | 20 | Ministerstvo zahraničního obchodu.... | Poláček |
  | 22 | Ministerstvo dopravy ........ | Pexa |
  |   |   |   |
  | 23 | Ministerstvo pošt ......... | Černý Josef |
  |   |   |   |
Kulturní | 25 | Ministerstvo školství, věd a umění.... | Novotný Jan |
  | 26 | Ministerstvo informací a osvěty ..... | Pelikán |
  | 28 | Státní úřad pro tělesnou výchovu a sport.. | Dolanský dr. |
Rozpočtový | 12 | Ministerstvo financí ......... | • |
  |   | Skupina IV. | Lindauer |
  |   | Státní příděl Fondu znárodněného hospodářství ....... ....... |   |
  |   |   |   |
  |   | Kapitola |   |
Výbor | O 1 | název | zpravodaj |
  | 13 | Nejvyšší účetní kontrolní úřad ..... | Hulínský dr. |
  | 24 | Všeobecná pokladní správa ...... | Tymeš |
Sociálně-politický | 29 | Skupina II. Rozpočet státního dluhu... Ministerstvo práce a soc. péče ..... | Berák dr. |
a zdravotnický |   | Skupina III. Rozpočet ústřední národní pojišťovny ............ | Komzala |
  | 31 30 | Odpočivné a zaopatřovací platy ..... Ministerstvo zdravotnictví ...... | Rainerová Sláva |
Ústavně-právní | 1 | President republiky a kancelář presidenta republiky ............ | štětka |
  | 2 | Národní shromáždění ........ | Patschová dr. |
  | 3 | Slovenská národní rada ....... | Štefánik dr. |
  | 4 | Předsednictvo vlády ......... | Kokeš dr. |
  | 5 | Předsednictvo Sboru pověřenců ..... | Friš dr. |
  | 8 | Ministerstvo vnitra ......... | Vošahlík |
  | 9 | Ministerstvo spravedlnosti ....... | Haim dr. |
  | 11 | Správní soud ........... | V á c h a dr. |
. | 27 | Státní úřad pro věci církevní ...... | Žiak |
Zahraniční | 7 | Ministerstvo zahraničních věcí ..... | Bartuška dr. |
Zemědělský * | 16 | Ministerstvo zemědělství ....... | H a j š m a n |
  |   |   |
Časový přehled schůzí výborů o státním rozpočtu 1951.
Schůze | |||||||||
čís. | výboru | počet | den, měsíc, rok | zahájena | skončena | trvala | |||
hodin (minut | hodin minut | hodin minut | |||||||
1 | hospodářského a | 4 | 12. 3. 1951 | 10 | 14 | 13 | 28 |   |   |
  | výboru pro hosp. plánování a jeho |   |   | 14 | 44 | 17 | 20 | 5 | 50 |
  | kontrolu |   | 13. 3. 1951 | 9 | 00 | 14 | 17 |   |   |
  |   |   |   | 15 | 15 | 18 | 04 |   |   |
  |   |   |   | 18 | 20 | 21 | 40 | 11 | 26 |
  |   |   | 14. 3. 1951 | 9 | 15 | 15 | 06 |   |   |
  |   |   |   | 15 | 16 | 19 | 49 |   |   |
  |   |   |   | 20 | 06 | 22 | 23 | 12 | 41 |
  |   |   | 15. 3. 1951 | 9 | 17 | 14 | 35 |   |   |
  |   |   |   | 15 | 30 | 18 | 18 | 8 | 06 |
2 | sociálně-politického | 2 | 12. 3. 1951 | 14 | 10 | 15 | 28 |   |   |
  | a zdravotnického |   |   | 15 | 32 | 17 | 25 |   |   |
  |   |   |   | 17 | 39 | 20 | 51 | 6 | 23 |
  |   |   | 13. 3. 1951 | 9 | 09 | 12 | 05 |   |   |
  |   |   |   | 14 | 00 | 18 | 10 | 7 | 06 |
3 | zemědělského | 2 | 12. 3. 1951 | 14 | 07 | 18 | 30 | 4 | 23 |
  |   |   | 13. 3. 1951 | 9 | 05 | 12 | 50 |   |   |
  |   |   |   | 13 | 35 | 15 | 42 | 5 | 52 |
4 | kulturního | 2 | 13. 3. 1951 | 9 | 00 | 14 | 15 |   |   |
  |   |   |   | 15 | 00 | 17 | 47 | 8 | 02 |
  |   |   | 14. 3. 1951 | 9 | 10 | 13 | 00 |   |   |
  |   |   |   | 13 | 50 | 19 | 38 | 9 | 38 |
5 | rozpočtového | S | 14. 3. 1951 | 9 | 20 | 12 | 50 |   |   |
  |   |   |   | 15 | 13 | 16 | 55 | 5 | 12 |
  |   |   | 15. 3. 1951 | 9 | 10 | 13 | 08 |   |   |
  |   |   |   | 15 | 02 | 18 | 37 | 6 | 33 |
  |   |   | 16. 3. 1951 | 9 | 00 | 12 | 18 |   |   |
  |   |   |   | 14 | 14 | 15 | 23 | 4 | 27 |
6 | ústavně-právního | 2 | 14. 3. 1951 | 9 | 12 | 13 | 19 |   |   |
  |   |   |   | 15 | 05 | 18 | 12 | 7 | 14 |
  |   |   | 15. 3. 1951 | 9 | 08 | 14 | 20 | 5 | 12 |
7 | branného a bezpeč- | 1 | 15. 3. 1951 | 9 | 00 | 12 | 35 |   |   |
  | nostního |   |   | 14 | 12 | 16 | 24 | 5 | 47 |
8 | zahraničního | 1 | 16. 3. 1951 | 9 | 10 | 14 | 05 | 4 | 55 |
Bylo tudíž 17 schůzí, které trvaly 118 hod. 42 min. | |||||||||
Debaty se zúčastnilo 299 řečníků. | |||||||||
Ve výborech promluvilo 21 členů vlády, 6 pověřenců, předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu a předseda nejvyššího kontrolního dvora. |
Zákon
ze dne 1951,
kterým se stanoví státní rozpočet republiky Československé
na rok 1951 (rozpočtový zákon na rok 1951).
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
část první. Všeobecná ustanovení.
§ l.
Stanovení výše státního rozpočtu.
(1) Státní rozpočet na rok 1951 tvoří
a) rozpočet státní správy (skupina I. ); její výdaje se stanoví částkou 114. 451, 057. 000 Kčs a příjmy jsou rozpočteny částkou 166. 520, 133. 000 Kčs, takže vyplývá přebytek 52. 069, 076. 000 Kčs;
b) rozpočet státního dluhu (skupina II. ); jeho výdaje se stanoví částkou 4. 787, 000. 000 Kčs;
c) rozpočet ústřední národní pojišťovny (skupina III. ) se schodkem v nemocenském a důchodovém pojištění 3. 608, 629. 000 Kčs;
d) státní příděl Fondu znárodněného hospodářství (skupina IV. ); stanoví se částkou 43. 400, 000. 000 Kčs.
(2) Po odečtení výdajů rozpočtu státního dluhu, schodku rozpočtu ústřední národní pojišťovny a státního přídělu Fondu znárodněného hospodářství od přebytku rozpočtu státní správy vyplývá přebytek státního rozpočtu 273, 447. 000 Kčs.
(3) Ve výdajích rozpočtů uvedených v odstavci l písm, a) a c) jsou obsaženy výdaje na investice, jež činí — kromě příspěvku 11. 600, 000. 000 Kčs na investice Fondu bytového hospodářství — v rozpočtu státní správy 21. 400, 000. 000 Kčs a v rozpočtu ústřední národní pojišťovny 778, 186. 000 Kčs.
(4) V příloze k tomuto zákonu jsou uveřejněny celkové sestavy státního rozpočtu.
§ 2. Zásada hospodárnosti.
Státní výdaje lze uskutečňovat jen na nutné potřeby. Tyto potřeby lze uspokojovat pouze v nezbytném rozsahu, účelně a hospodárně.
část druhá.
Použití rozpočetních úvěrů. § 3.
Použití úvěrů k určeným účelům a do určené výše.
Prostředků určených státním rozpočtem (dále jen "úvěry") smí být použito jen k úhradě těch výdajů a jen do té výše, jak
určuje státní rozpočet; k úhradě jiných výdajů lze úvěrů použít jen, připouštějí-li tak ustanovení §§ 9 a 10.
§ 4. Časové použití úvěrů.
Úvěrů může být použito pouze do konce roku 1951 a jen k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku. Výjimky stanoví vláda nařízením.
§ 5.
Použití investičních úvěrů.
Investičních úvěrů může být použito jen k úhradě investic zařazených na rok 1951 do prováděcích plánů jednotného hospodářského plánu, a to do výše částek stanovených těmito plány, jakož i k úhradě nedoplatků za práce a dodávky provedené v době od osvobození do konce roku 1950. Totéž platí obdobně i o příspěvcích na investice poskytovaných státní správou.
§ 6.
Použití úvěrů určených na výzkumnictví.
Úvěrů určených na výzkumnictví lze k úhradě příspěvků podle volné úvahy a k úhradě výdajů na úkoly neobsazené v prováděcím plánu výzkumu použít jen po předchozím projednání s ústředím výzkumu a technického rozvoje. Toto ustanovení neplatí pro výzkumnictví vojenské správy.
část třetí.
Změny rozpočetních úvěrů a překročení rozpočtu.
§ 7.
Vázání úvěrů určených v rozpočtech národních výborů na, úhradu úkolů, které odpadly.
Odpadne-li úkol, na nějž byl zařazen úvěr v rozpočtu národního výboru, učiní dohlédací národní výbor opatření, aby tento úvěr byl vázán jako úspora; jde-li o úvěr v rozpočtu krajského národního výboru nebo o opatření obecné povahy, učiní tak na návrh věcně příslušného ústředního úřadu ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí.
§ 8.
Překročení úvěrů při nových
nebo vyšších souvztažných
příjmech.
úvěry mohou být výjimečně překročeny, jsou-li vyšší výdaje vyrovnány příjmy, s nimiž se nepočítá ve státním rozpočtu, po případě vyššími příjmy než se ve státním rozpočtu počítalo, pokud příjmy jsou s vyššími výdaji v příčinné souvislosti.
§ 9. Přesuny úvěrů.
(1) Má-li být uspokojena nutná potřeba a není-li pro její úhradu žádný úvěr nebo nedostačuje-li úvěr příslušné účtové skupiny nebo podskupiny, může být výdaj uhrazen úsporami v úvěrech jiných účtových skupin nebo podskupin (přesun úvěru, dále jen "přesun"). U národního výboru se provádějí přesuny za předpokladů předchozí věty především v jeho rozpočtu.
(2) Přesuny jsou přípustný zásadně jen v rámci téže kapitoly.
(3) úvěrů určených k úhradě osobních nákladů (účtová třída 3) nesmí být použito k úhradě jiných výdajů a naopak. Výjimky z tohoto ustanovení povoluje vláda.
(4) Rozpočty ústředního národního výboru a obvodních národních výborů hlavního města Prahy se posuzují při provádění přesunů jako jeden rozpočet.
(5) Vláda vydá nařízením podrobnější předpisy k provedení ustanovení předchozích odstavců, jimiž zejména
a) omezí přípustnost přesunů,
b) stanoví výjimky z ustanovení odstavce 2 pro rozpočty národních výborů,
c) stanoví, v kterých případech je možno provádět přesuny úvěrů mezi rozpočty jednotlivých národních výborů navzájem, po případě mezi rozpočty národních výborů a ústředních úřadů,
d) upraví postup při požadování, schvalování a prováděni přesunu.
§ 10. Změny investičních úvěrů.
(1) Vláda učiní potřebná finanční opatření, aby bylo zajištěno provádění investic v případech, kde je nesoulad mezi schválenými prováděcími plány a investičními úvěry jednotlivých kapitol státního rozpočtu.
(2) Změní-li se v rozpočetním roce podle příslušných předpisů prováděcí plány investic, učiní orgán, který změnu provedl, opatření o úhradě podle ustanovení tohoto zákona, po případě dá k takovému opatření podnět.
(3) Ustanovení předchozích odstavců platí obdobně o příspěvcích na investice poskytovaných státní správou.
§ 11. Překročení úvěrů kapitol.
K výdajům, které nemohou být uhrazeny některým ze způsobů uvedených v §§ 8 až 10, je třeba předchozího souhlasu vlády a dodatečného souhlasu Národního shromáždění. Vláda stanoví nařízením, v kterých případech není třeba jejího předchozího souhlasu.
§ 12.
úhrada nepředvídaných výdajů z vyšších příjmů.
Vláda může použít vyšších dosažených příjmů k úhradě výdajů, jež vzniknou z nepředvídaných úkolů; k tomu si vyžádá dodatečný souhlas Národního shromáždění.
část čtvrtá.
Ustanovení o některých příjmech.
§ 13.
Vybírání náhradních přirážek k přímým daním.
Ustanovení zákona č. 274/1949 Sb., o vybírání náhradních přirážek k přímým daním na berní rok 1950, platí obdobně na berní rok 1951.
§ 14.
Vybírání dávek a poplatků místními národními výbory.
(1) Místní národní výbory jsou povinny vybírat všechny vhodné a účelné dávky a poplatky, a to dávky a poplatky se sazbami vyjádřenými v měnových jednotkách nejvyššími sazbami uvedenými ve vzorných pravidlech ve znění předpisů je měnících a doplňujících. U dávky ze psů se však povinnost vybírat dávku nejvyššími sazbami
vztahuje pouze na hlavní město Prahu; ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem vnitra může stanovit směrnicemi případné odchylky v předmětu a sazbách této dávky.
(2) Rozhodnout o tom, které dávky a poplatky jsou vhodné a účelné, přísluší dohlédacímu národnímu výboru (úřadu). Jemu také přísluší posoudit přiměřenost sazeb dávek a poplatků, jejichž sazby nejsou vyjádřeny ve vzorných pravidlech měnovými jednotkami, a přiměřenost sazeb dávky ze psů.
(3) Nevyhoví-li místní národní výbor povinnosti uložené mu v odstavci l, a to ani ve lhůtě stanovené dohlédacím národním výborem (úřadem), učiní dohlédací národní výbor (úřad) opatření, kterým vybírání vhodných a účelných dávek a poplatků zavede a stanoví též jejich sazby. Rovněž stanoví jejich sazby, stanovil-li místní národní výbor sazby v nepřiměřené výši. Z opatření dohlédacího národního výboru nelze se odvolat.
(4) Ministerstvo financí stanoví v dohodě s ministerstvem vnitra směrnicemi, jakým způsobem a v jakých sazbách mají národní výbory vybírat dávku z útraty (ve veřejných zábavních místnostech, po případě v místnostech přepychových nebo v místnostech odchylujících se od obvyklého způsobu provozu a pod. ) v místech, kde se taková dávka vybírá. Ustanovení odstavce 3 platí obdobně.
(5) Až do nové úpravy vybírá se vodné (zvláštní, všeobecné i poplatky za vodoměry) i v obcích, kde je zřízen komunální podnik vodovodní. Ministerstvo financí učiní v dohodě s ministerstvem vnitra a s ministerstvem stavebního průmyslu opatření, aby bylo vodné za dobu od 1. ledna 1951 až do nové úpravy odváděno orgánu, který je pověřen péčí o zásobování vodou.
§ 15.
úlevy na pozemkové dani. Ministr financí se zmocňuje, aby
a) upustil od vyměření dosud nepředepsané pozemkové daně podle zákona o přímých daních z pozemků, které jsou národním nebo družstevním majetkem nebo na nichž hospodaří stát, národní nebo komunální podniky nebo družstva;
b) prominul nedoplatky na právoplatně předepsané pozemkové dani v případech uvedených pod písm. a).