Národní shromáždění republiky Československé 1951.
I. volební období. 7. zasedání.
565.
Zpráva
výboru rozpočtového o vládním návrhu usnesení,
jímž Národní shromáždění uděluje souhlas podle § 8 rozpočtového zákona
republiky Československé na rok 1949 č. 33/1949 Sb. a schvaluje
podle § 62 ústavy státní závěrečný účet za rok 1949.
Rozpočtový výbor ve své schůzi dne 14. března t. r. projednal státní závěrečný účet republiky československé za rok 1949 (tisk 561) a návrh vládního usnesení (tisk 561a).
Státní hospodaření v roce 1949 bylo hospodařením prvého roku prvé Gottwaldovy pětiletky. Díky pracovnímu úsilí a budovatelskému nadšení dělnické třídy a všech pracujících, byl první rok pětiletky dobrým a úspěšným začátkem k dalšímu mohutnému vzestupu našeho národního hospodářství a kultury, vzrůstu blahobytu národů naší republiky.
Průmyslová výroba stoupla proti roku 1948 o 8% a proti předválečné úrovni o 11. 5%. Rozvoj základny celé naší výroby, t. j. rozvoj výroby výrobních statků proti předválečné úrovni stoupl o plných 40 %. To umožnilo i rychlý růst životní úrovně.
Hospodaření podle státního rozpočtu bylo úspěšné. Předpokládaný rozpočtový přebytek byl vysoce předstižen. Místo plánovaného přebytku 42. 5 milionu Kčs, bylo dosaženo 35 miliard 41. 7 milionu Kčs.
Celkový příjem činil 117. 786. 8 milionů Kčs, výdaje 82. 745. 1 milionu Kčs. Rozpočtový před-
poklad příjmů byl tak splněn na 125%. Rozpočtový předpoklad výdajů jen na 90%. Dvacettři rozpočtových kapitol dosáhlo nebo překročilo rozpočtový předpoklad, pět rozpočtových kapitol zůstalo pod rozpočtovým preliminářem o celkovou částku 321, 703. 346. — Kčs.
Všechny druhy výnosů překročily preliminovanou částku příjmů, kromě monopolů, které zůstaly pod preliminářem o 256, 399. 420. — Kčs.
Odvod státničil podniků byl vyšší o částku 296, 597. 299. — Kčs, než byl rozpočtový předpoklad.
Výdaje byly oproti prelimináři nižší o 9. 299 milionů Kčs a to ne na úkor investic, nýbrž skutečně dosaženými úsporami.
Ve skupině ITL — Státní dluh — došlo na základě zákonných opatření k zásadním změnám a přesunům. V důsledku oddlužení svazků lidové správy podle zákona 144/1949 Sb., přešly dluhy těchto svazků do skupiny Státního dluhu. Tak byl ponejprv sjednocen veřejný dluh a proto se zvýšila číselná výše státního dluhu. Během roku 1949 byla převzata část těchto dluhů v obnose 6. 373 milionů Kčs. A přes toto převzetí stoupla výše státního dluhu do
konce roku 1949 jen o 1. 381 milionů Kčs. Bylo tedy během roku z takto sjednoceného státního dluhu umořeno 4. 992 milionů Kčs.
Jen dvě rozpočtové kapitoly překročily rozpočtové výdaje, ku kterým je potřebí dodatečného schválení Národního shromáždění. Je to rozpočtová kapitola 17 - ministerstvo vnitřního obchodu - kde překročení činí 21, 252. 580. 70 Kčs. Překročení vzniklo lepším tiskem nových šatenek. Dále je to rozpočtová kapitola 24 — Odpočivné a zaopatřovací platy. Překročení činí
celkem 324, 173. 479. 95 Kčs a je odůvodněno větším pensionováním st. zaměstnanců.
Struktura státního závěrečného účtu odpovídá struktuře státního rozpočtu na rok 1949.
Ve státním závěrečném účtu republiky československé za rok 1949 (tisk 561) rozpočtový výbor neshledal žádných závad a proto jej doporučuje Národnímu shromáždění jednomyslně ke schválení. Také návrh vládního usnesení (tisk 561a), rovněž jednomyslně doporučuje Národnímu shromáždění ke schválení.
V Praze dne 14. března 1951.
Valo v. r.,
předseda.
Janouš v. r.,
zpravodaj.
Státní tiskárna, n. p., závod 02. — 1297-51.