Neprošlo opravou po digitalizaci !

na př. vůči cizím zastupitelským úřadům a některým mezinárodním institucím. Tyto výjimky stanoví ministr pošt.

K č. 5 a 6:

Začleňování a vyčleňování majetku se upravuje po vzoru úpravy platné pro národní podniky průmyslové.

K č. 7:

V těchto ustanoveních je vyjádřeno ujasněné nazírání na vlastnictví k majetku národních podniků; podnik je samostatnou právnickou osobou, avšak vlastníkem jeho majetku je stát; ve vztahu k svěřenému majetku má podnik postavení, které vůči třetím osobám v sobě zahrnuje oprávnění příslušející jinak vlastníku.

K č. 14:

Zdůrazňuje se význam plánu pro činnost podniku. Osnova neuvádí, kdo schvaluje podnikový plán, neboť to určují zvláštní předpisy o hospodářském plánování, jichž výlučná závaznost vyplývá z toho, že podnikový plán je součástí jednotného hospodářského plánu. Ustanovení § 11 odst. 4 dává podniku záruku, že neplánované úkoly budou mu ukládány jen se souhlasem činitelů, kterým přísluší vrcholné rozhodování v otázkách hospodářského plánování.

Ustanovení § 11 odst. 4 se nedotýká vztahu podniku k vojenské správě, který je upraven v § 25 (dříve § 18), jedině směrodatném pro plnění úkolů podniku ve prospěch vojenské správy.

K č. 15:

Předpisy o oceňování se míní předpisy opírající se o zákon č. 65/1949 Sb., o oceňování.

K č. 16:

Ustanovení o daňové povinnosti podniku se formálně ruší, ježto věc je, po případě bude upravena jinými předpisy. Zrušení tohoto ustanovení neznamená věcnou změnu.

K č. 17:

Oddíl III. (dříve nazvaný "Správa podniku") se doplňuje ustanoveními o zásadách organisace. Osobní odpovědnost ředitele je ještě zdůrazněna. Navíc je výslovně pamatováno na způsob odměňování ředitele, zaslouží-li se o splnění plánu, po případě o jeho žádoucí překročení.

K č. 19:

Ustanovení je až na malé odchylky upraveno po vzoru vládního návrhu zákona, kterým se

mění a doplňuje zákon o národních dopravních podnicích.

K č. 20:

Určení zástupců bylo dosud záležitostí ředitele. Nyní je zástupce jmenován ministrem pošt a zastupuje pak ředitele v jeho nepřítomnosti nebo zaneprázdnění v plném rozsahu jeho pravomoci.

K č. 21 a 22:

Stanoví-li se, že oblastního ředitele jmenuje a odvolává ministr pošt, rozumí se tím ve smyslu § 95 odst. 2 ústavy, že tato opatření vykonává pověřenec pošt jakožto výkonný orgán ministrův na Slovensku, pokud si ovšem ministr pošt výkon této působnosti nevyhradí podle § 117 odst. 3 ústavy.

Ustanovení o oblastním řediteli se doplňují potud, že se mu zřizuje zástupce obdobně jako ústřednímu řediteli a že se jak oblastní ředitel, tak i jeho zástupce zapisují do rejstříku.

K č. 23:

Ustanovení § 19 neprejudikuje ustanovením občanského zákona, který blíže určuje subjektivní předpoklady pro vznik povinnosti k náhradě škody.

K č. 24:

Přejímá se v upravené formě ustanovení zákona o národních podnicích průmyslových, jež má mobilisující charakter.

K č. 27:

Po vzoru zákona o národních podnicích průmyslových se modifikuje ustanovení § 22 č. 4 dekretu č. 104/1945 Sb. o působnosti závodních zastupitelstev zaměstnanců při přijímání zaměstnanců.

§ 23 provádí zásadu hmotného zainteresování zaměstnanců na úspěšném plnění plánu podniku. Je pamatováno také na případ, že by opatření provedená v obecném zájmu zkreslovala hospodářské výsledky podniku. V takových, zvláštního zřetele hodných případech může ministr pošt v dohodě s ministrem financí a jednotnou odborovou organisací stanovit jiný základ pro určení přídělu podnikovému fondu pracujících, než je podíl na plánovaném zisku nebo na lepším hospodářském výsledku, než byl plánován.

K č. 28:

Způsob, jakým se upravuje výkon vrchního vedení a dozoru státu nad podnikem, je odůvodněn zvláštní povahou národního podniku

ČSP, odlišnou zejména od národních podniků průmyslových. Četné úkoly vrchního vedení podniku jsou do té míry spjaty s vlastním vedením podniku, že namnoze nelze vésti přesnou hranici mezi nimi. Proto se výkon těchto úkolů v zájmu jejich účelného a hospodárného provádění svěřuje v zásadě — pokud nejde o věci, které ministr pošt vyhradí své bezprostřední pravomoci — ústřednímu řediteli a zamezuje se tak duplicitě práce u ministerstva pošt a ústředního ředitelství ČSP. Proto také není třeba zřizovat v oboru ministerstva pošt ředitelství generální. ústřední ředitel podniku spojuje tak ve své osobě postavení podnikového ředitele a orgánu pověřeného výkonem úkolů vrchního vedení (t. j. úkolů, jimiž u národních podniků průmyslových jsou pověřováni generální ředitelé). Ústřední ředitelství se stává ve skutečnosti součástí ministerstva pošt.

Ustanovení § 24 odst. l je přizpůsobeno § 32 odst. l zákona o národních podnicích průmyslových. Práva, která podle jiných předpisů příslušejí jiným úřadům a orgánům (na př. státnímu úřadu plánovacímu, ministerstvu národní obrany, nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu a pod. ), zůstávají tímto ustanovením nedotčena.

Kč. 30:

Osnova nepřejímá ustanovení dosavadního § 19 o kontrole nejvyššího účetního kontrolního úřadu (po vzoru zákona o národních podnicích průmyslových a novely zákona o národních podnicích dopravních). Je však samozřejmé, že kontrolní pravomoc nejvyššího účetního kontrolního úřadu nad národním podnikem ČSP zůstává nedotčena a trvá na-

dále, neboť vyplývá ze speciálních předpisů o působnosti tohoto úřadu, jež zůstávají novelou nedotčeny.

K č. 32:

§ 21 zákona č. 151/1949 Sb. byl obsahově zrušen zákonem č. 270/1949 Sb., o finančních prokuraturách. V novele se toto ustanovení proto formálně vypouští.

K č. 34 (§ 28):

Zánik zástavních práv je možno vyslovit bez podrobnějších prováděcích předpisů, protože závazky zástavním právem zajištěné zůstávají nedotčeny. Zánik jiných věcných práv bude třeba upravit podrobněji.

K č. 34 (§ 29):

Zvláštními předpisy, na něž se odkazuje v prvé větě, budou předpisy nového knihovního zákona.

K čl. II:

V důsledku nové úpravy finančního hospodaření podniku a jeho zapojení na Fond znárodněného hospodářství se podnik zprošťuje závazků ze zápůjček poskytnutých státem.

K čl. III:

Organisační statut ČSP (vládní nařízení č. 152/1949 Sb. ) bude nahrazen novým statutem, vycházejícím ze zásad této osnovy. Protože se tak nestane zároveň s vydáním zákona, ponechávají se zatím v platnosti ustanovení statutu, jež novele neodporují, pokud ovšem již nebyla dotčena zákonem o financování národních a komunálních podniků.

V Praze dne 10. října 1950.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Ministr pošt:

Dr. Neuman v. r.

Státní tiskárna v Praze. - 4580-30.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP