Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1950.

I. volební období. 5. zasedání.

517.

Zpráva

výborů hospodářského a ústavně-právního

o vládním návrhu zákona (tisk 511), kterým se mění a doplňuje zákon o národních dopravních podnicích.

L

Výbor hospodářský projednal ve své schůzi dne 11. října 1950 vládní návrh zákona (tisk 511), kterým se mění a doplňuje zákon o národních dopravních podnicích. V návrhu zákona byly provedeny tyto změny a opravy:

Čl. I se doplňuje pod č. 1. tímto novým zněním:

1. §7odst. 1. č. 1 a 2 zní:

"(1) Dnem, který stanoví vláda a vyhlásí ministr dopravy ve Sbírce zákonů, se zřizují tyto národní dopravní podniky (v dalším jen národní podniky):

1. "Československé státní dráhy, národní podnik" se sídlem v Praze.

2. "Československá státní automobilová doprava, národní podnik" se sídlem v Praze, ".

V témže článku se mění číselné pořadí jednotlivých bodů l až 14 na 2 až 15.

Pod č. l, změněné na č. 2, se mění první dvě věty takto:

"(4) Ministr dopravy může v dohodě s ministrem financí do národních podniků již zřízených začlenit též jiný národní majetek nebo převést na ně závazky patřící k národnímu majetku; náleží-li takový majetek nebo závaz-

ky do pravomoci jiného ministra, učiní tak v dohodě s tímto ministrem. "

V odstavci 7, § 8a, vypouští se v prvé větě slova "Pro" a "se", takže celý odstavec zní takto:

"Závazky národního podniku lze uspokojit... ".

V odstavci 8, § 8a se vypouštějí slova "žádati ani".

V odstavci 2, § 9 se mění poslední slovo "znamenání" na "podpisování".

V odstavci 3, § 9 se vkládá za slovo "československá" slovo "státní".

V § 16 odst. l se slova "ustanovuje a zprošťuje" nahrazují slovy "jmenuje a odvolává". Tatáž změna se provádí v § 18 odst. 2.

V § 22 odst. 4, opravuje se tisková chyba ve slově "podniky".

V § 23 odst. l se vkládá za slovo "československé" slovo "státní".

čl. VI bude míti toto nové znění:

"Ministr dopravy se zmocňuje, aby upravil a ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona č. 311/1948 Sb. jak vyplývá z pozdějších změn a ze změn provedených ustanoveními čl. I tohoto zákona a k úplnému znění zákona připojil ustanovení čl. II až V tohoto zákona. "

Odůvodnění provedených změn: Změna v čl. I pod č. l byla provedena proto, že hospodářský výbor považoval za účelné, vzhledem k celostátnímu významu československých drah a československé automobilové dopravy připojit k dosavadnímu označení slovo "státní". Totéž platí pro obdobné změny provedené v § 9 odst. 3 a v § 23 odst. 1. Ostatní změny jsou převážnou měrou povahy stylistické a důvod k nim vyplývá z nově navržených znění. Vynechání slov "žádati ani" v § 8a odst. 8 odůvodňuje hospodářský výbor tím, že považuje takovéto ustanovení za nevhodné, poněvadž nelze nikomu brániti, aby s pouhou žádostí směl se i vůči státu obrátiti. Závažnější změnu navrhl hospodářský výbor novým textem čl. VI, po-

něvadž právě z důvodů tímto článkem sledovaných považoval za vhodné, aby ministr dopravy byl zmocněn ve vyhlášce úhrnně vyhlásiti nejen přímé změny zákona č. 311/1948, nýbrž i nová ustanovení obsažená v čl. II až V tak, aby veškerá materie, k národním dopravním podnikům se připínající, byla v jedné vyhlášce soustředěna.

Změny vládního návrhu, které doporučil výbor hospodářský, mají převážně povahu legislativně-technickou; proto jejich přesnou formulaci ponechává výboru ústavně-právnímu k rozhodnutí. Jde zejména o změnu v čl. I nový bod č. l, v 8a odst. 8 a čl. VI.

Výbor hospodářský doporučuje Národnímu shromáždění upravený vládní návrh zákona ke schválení ve znění, na kterém se usnese výbor ústavně-právní.

V Praze dne 11. října 1950.

Dr. Mouralová-Úlehlová v. r.,

předsedkyně.

Jura v. r., zpravodaj.

II.

Výbor ústavně-právní projednal ve své schůzi dne 12. října 1950 vládní návrh zákona (tisk 511), kterým se mění a doplňuje zákon o národních dopravních podnicích.

Výbor ústavně-právní přejal změny a opravy, které v návrhu zákona byly provedeny výborem hospodářským s těmito odchylkami:

V čl. I nový bod č. l byl přestylisován takto:

"1. V § 7 odst. l se mění název národního podniku Československé dráhy na »Československé státní dráhy« a název národního podniku Československá automobilová doprava« na Československá státní automobilová doprava«. "

V § 8a odst. 8 vrátil se výbor ústavně-právní k původní stylisaci vládního návrhu.

Cl. VI byl takto přestylisován:

Ministr dopravy upraví a ve Sbírce zákonů vyhlásí úplné znění zákona č. 311/1948 Sb., jak vyplývá z pozdějších předpisů a předpisů čí I tohoto zákona s připojením čl. II až V a čl. VII tohoto zákona.

Odůvodnění provedených změn.

V čl. I č. l jde o pouhou stylistickou úpravu.

K § 8a odst. 8: Původní znění vládního návrhu odpovídá ustanovení § 12 odst. 2 zákona o národních podnicích průmyslových. Je nutné, aby obě ustanovení byla konformní, neboť z rozdílnosti by mohly být v praxi vyvozovány nežádoucí důsledky.

K čl. VI: Jde pouze o výstižnější stylistické vyjádření návrhu hospodářského výboru.

V Praze dne 12. října 1950.

Dr. Haim v. r.,

místopředseda.

Dr. Pátková v. r.,

zpravodajka.

Zákon

ze dne 1950,

kterým se mění a doplňuje zákon o národních dopravních podnicích.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

čl. I.

Zákon č. 311/1948 Sb., o národních dopravních podnicích, se mění a doplňuje takto:

1. V § 7 odst. l se mění název národního podniku "československé dráhy" na "československé státní dráhy" a název národního podniku "československá automobilová doprava" na "československá státní automobilová doprava".

2. § 8 odst. 4 zní:

"(4) Ministr dopravy může v dohodě s ministrem financí do národních podniků již zřízených začlenit též jiný národní majetek nebo převést na ně závazky patřící k národnímu majetku; náleží-li takový majetek nebo závazky do pravomoci jiného ministra, učiní tak v dohodě s tímto ministrem. Naopak může ministr dopravy v dohodě s ministrem financí vyjmouti jednotlivé majetkové části nebo závazky z národních podniků zřízených podle tohoto zákona a v dohodě s věcně příslušným ministrem je převést do jeho pravomoci, aby o nich učinil opatření ve vlastním oboru působnosti. "

3. § 8 odst. 6 se zrušuje.

4. Za § 8 se vkládá nový § 8a tohoto znění:

"§ 8a. Správa majetku.

(1) Vlastníkem majetku národního podniku je stát; národnímu podniku je takový majetek svěřen do správy. Ve věcech tohoto majetku národní podnik vystupuje a jedná vlastním jménem.

(2) Pokud není jinak stanoveno, zapisuje se ve veřejných knihách, úředních rejstřících nebo seznamech vedených podle československého práva jako vlastník nemovitosti nebo práva, které má národní podnik ve správě, československý stát s vyznačením tohoto národního podniku.

(3) Pokud jde o majetek začleněný do národního podniku podle § 8, konají se zápisy na návrh tohoto národního podniku podle listiny, kterou o tom vydá ministerstvo dopravy nebo jím pověřený orgán.

(4) Národní podnik nesmí zcizit části majetku svěřeného do jeho správy, které jsou určeny k tomu, aby jich trvale užíval. Jednání příčící se tomuto zákazu nemají právních následků.

(5) K majetkovým částem uvedeným v odstavci 4 nemohou třetí osoby nabýt zástavních nebo jiných věcných práv ať knihovních nebo neknihovních.

(6) Výjimky ze zákazu zcizení podle odstavce 4 a zákazu zatížení podle odstavce 5 povoluje ministerstvo dopravy v dohodě s ministerstvem financí.

(7) Závazky národního podniku lze uspokojit toliko z majetku jemu svěřeného do správy, který není určen k tomu, aby ho národní podnik trvale užíval.

(8) Z majetku, který má národní podnik ve správě, nelze žádati ani dosíci uspokojení pohledávek za státem. "

5. § 9 zní:

"§ 9. Právní postavení.

(1) Národní podniky jsou samostatné právnické osoby.

(2) Národní podniky se zapisují do podnikového rejstříku. V návrhu zápisu do tohoto rejstříku uvede národní podnik název, den zřízení, sídlo a způsob jeho zastupování a podpisování.

(3) Národnímu podniku "československá státní automobilová doprava" přísluší právo vyvlastnění v rozsahu nezbytně nutném pro jeho vybudování a řádný provoz podle obdoby předpisů pro vyvlastnění k účelům drážním. "

6. § 11 zní:

"§ 11. Zásady hospodaření.

(1) Národní podniky se řídí zásadami socialistického hospodářství. Jsou zejména povinny plnit úkoly stanovené jednotným hospodářským plánem co nejlépe a nejhospodárněji, zvyšovat produktivitu práce, pečovat o technický a hospodářský rozvoj dopravy, a tím zlepšovat své služby pracujícímu lidu. Přitom dbají, aby se

úsilí o dosažení příznivých výsledků v plnění plánovaných úkolů a v úsporném hospodaření opíralo o socialistické uvědomění zaměstnanců v nich pracujících a o závislost jejich hmotných zájmů na těchto výsledcích.

(2) činnost národního podniku je určována jeho podnikovým plánem. Podnikové plány jsou svým obsahem součástí jednotného hospodářského plánu.

(3) Národní podnik je povinen hospodařit podle rozpočtu, který je základem finančního plánu tvořícího součást jeho podnikového plánu.

(4) Finanční hospodaření národních podniků upravují zvláštní předpisy.

(5) Národní podnik je povinen převzít úkoly, požadované během hospodářského období a nepředvídané podnikovým plánem, i když by jejich plnění zhoršovalo plánované výsledky národního podniku, bude-li to v naléhavém veřejném zájmu a ministr dopravy v dohodě s ministrem-předsedou státního úřadu plánovacího a s ministrem financí to národnímu podniku uloží. "

7. § 12 se zrušuje.

8. § 13 odst. 2 zní:

"(2) Ministerstvo dopravy může po slyšení příslušného orgánu jednotné odborové organisace národním podnikům také uložit společné obstarávání určitých úkonů, prací a dodávek. "

9. Oddíl III zní:

"Oddíl III. Organisace národních podniků.

§ 14. Zásady organisace.

(1) Organisace národního podniku se musí přizpůsobovat zásadám socialistického hospodářství, musí zajišťovat dokonalou spolupráci a umožňovat úspěšné plnění plánovaných úkolů.

(2) Vedení národního podniku a jeho organisačních útvarů přísluší vždy jedinému vedoucímu, který má samostatnou rozhodovací pravomoc.

§ 15. Ředitel.

(1) V čele národního podniku je ředitel, který vede jeho činnost, zastupuje národní podnik a jedná jeho jménem. Rozhoduje samostatně o všech věcech národního podniku, pokud v jednotlivých případech není stanoveno, že potřebuje ke svému rozhodnutí předchozího souhlasu ministra dopravy nebo jiného orgánu. Je přímo podřízen ministru dopravy a jemu odpovídá za splnění svých povinností.

(2) Za úspěšné splnění plánu a zejména za jeho žádoucí překročení je ředitel, pokud se o to zasloužil, zvlášť odměňován podle směrnic, které vydá ministr dopravy v dohodě s ministrem financí, ministrem práce a sociální péče a s příslušným orgánem jednotné odborové organisace.

(3) Ředitele jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra dopravy po slyšení příslušného orgánu jednotné odborové organisace.

(4) Ředitelem může býti toliko československý občan, který musí být lidově demokratickému řádu oddaný, občansky a mravně bezúhonný a k plnění této funkce schopný.

(5) Ředitel nesmí vykonávat zaměstnání, funkci nebo činnost, které jsou v rozporu se zájmy národního podniku.

(6) Ředitel slíbí ministru dopravy, že bude svědomitě plnit své povinnosti v souladu se zájmy státu; slib zároveň potvrdí písemně.

(7) Prohlášení, kterým se ředitel vzdává své funkce, bere na vědomí ministr dopravy, čímž vzdání nabývá účinnosti.

(8) Dnem slibu se ředitel ujímá své funkce a stává se zaměstnancem národního podniku, pokud jím nebyl již dříve. Jeho pracovní poměr zaniká dnem, kdy byl odvolán, nebo dnem, kdy bylo vzato na vědomí, že se vzdává funkce. Nedošlo-li k zániku pracovního poměru za okolností, pro které by jinak bylo lze pracovní poměr zrušit předčasně, přísluší řediteli plat po dobu odpovídající výpovědní lhůtě stanovené obecnými předpisy.

(9) Na jmenování a odvolání ředitele se nevztahují předpisy o spolupůsobení závodního zastupitelstva při přijímání a zařazování zaměstnanců na pracovní místa, po případě předpisy o souhlasu závodního zastupitelstva při propouštění zaměstnanců; k jeho jmenování a odvolání také není potřebí souhlasu orgánu jinak nutného při sjednávání a rozvázání pracovního poměru.

§ 16. Zastupování ředitele.

(1) Ředitele zastupuje v době jeho nepřítomnosti nebo zaneprázdnění v plném rozsahu jeho pravomoci zástupce, jehož jmenuje a odvolává ředitel se souhlasem ministra dopravy; podrobnosti stanoví statut národních podniků (§ 25). Na ustanovení zástupce ředitele se nevztahují předpisy o spolupůsobení závodního zastupitelstva při zařazování zaměstnanců na pracovní místa.

(2) Statut národních podniků (§ 25) stanoví také, které další osoby a v jakém rozsahu mohou jednat jménem národního podniku.

§ 17.

Zápis ředitele a zástupce do podnikového rejstříku.

Národní podnik ohlásí k zápisu do podnikového rejstříku svého ředitele a jeho zástupce. Tyto osoby se podepíší před soudem nebo podají svůj podpis v ověřené formě. Za národní podnik podpisují tak, že k vytištěnému nebo kýmkoliv napsanému názvu národního podniku připojí svůj podpis.

§ 18. Podnikový hospodář.

(1) V národním podniku musí být ustanoven podnikový hospodář. Jeho povinností je dbáti zejména, aby národní podnik hospodařil v souhlase se svým rozpočtem a plnil uložené úkoly co nejhospodárněji. Setrvá-li ředitel přes jeho upozornění na původním rozhodnutí, jež ohrožuje docílení hospodářského výsledku určeného rozpočtem, je podnikový hospodář povinen podat o tom zprávu ministru dopravy.

(2) Podnikového hospodáře jmenuje a odvolává ředitel se souhlasem ministra dopravy. Ustanovení § 16 odst. l věty druhé platí tu obdobně.

§ 19. Odpovědnost.

Ředitel a osoby, které zastupují národní podnik nebo obstarávají jeho věci, odpovídají za škodu jimi způsobenou národnímu podniku. Náhrada se na nich vymáhá pořadem práva. "

10. Oddíl IV zní:

"Oddíl IV.

Rozvoj výrobních sil a zvyšování produktivity práce. § 20.

V zájmu rozvoje výrobních sil a zvyšování produktivity práce musí národní podniky pečovat o prohloubení plánování, zabezpečovat podmínky soustavného a všeobecného vzestupu úrovně dopravy, zdokonalovat organisaci práce, pečovat o výběr, rozmístění a růst kádrů a podporovat socialistické soutěžení, zejména údernictví a zlepšovatelské hnutí. "

11. V § 21 se vkládá za odstavec 2 nový odstavec 2a tohoto znění:

"(2a) Pokud tento zákon nebo předpisy podle něho vydané nestanoví jinak, jsou zaměstnanci národního podniku přijímáni a na pra-

covní místa zařazováni po projednání se závodním zastupitelstvem. K jejich propuštění je třeba souhlasu tohoto orgánu. "

12. Za § 21 se vkládá nový § 21a tohoto znění:

"§ 21a. Podnikový fond pracujících.

(1) Podnícení hmotného zájmu zaměstnanců národního podniku na výsledcích v plnění podnikového plánu slouží podnikový fond pracujících (v dalším jen "fond"). Do fondu plyne podíl na zisku docíleném podle plánu a podíl na lepším hospodářském výsledku, než byl plánován; ministr dopravy může v dohodě s ministrem financí a s příslušným orgánem jednotné odborové organisace stanovit též jiný základ pro určení přídělu fondu. Při výpočtu podílu na lepším hospodářském výsledku se přihlíží k celkové výši docíleného výsledku před jeho případným zdaněním.

(2) Prostředků fondu používá ředitel po projednání s příslušným orgánem jednotné odborové organisace.

(3) Ministr dopravy stanoví v dohodě s ministrem financí a příslušným orgánem jednotné odborové organisace, který majetek a závazky národního podniku patří fondu. Majetek a závazky, patřící fondu, a jeho hospodaření se v národním podniku vykazují odděleně.

(4) Ministr dopravy v dohodě s ministrem financí stanoví lhůty pro odvody podílů (přídělu), po případě pro poskytování záloh na ně a v dohodě s příslušným orgánem jednotné odborové organisace vydá v rámci předpisů podle § 25 podrobnější směrnice o správě a provozu sociálních, zdravotních, kulturních a tělovýchovných zařízení fondů, jakož i o používání prostředků těchto fondů. Ministr dopravy může v dohodě s příslušným orgánem jednotné odborové organisace také upravit vnitřní rozčlenění fondů tak, aby odpovídalo provoznímu rozsahu národního podniku a jeho organisačnímu rozčlenění.

(5) Den, kterým se v národních podnicích zřizují fondy, jakož i hospodářské období, za něž se fondům poskytují příděly, stanoví ministr dopravy v dohodě s příslušným orgánem jednotné odborové organisace. Od prvého dne tohoto období se na příslušné národní podniky nevztahují ustanovení § 24 dekretu č. 104/ 1945 Sb., o závodních a podnikových radách, ve znění zákona č. 188/1948 Sb., kterým se mění a doplňují některá další ustanovení dekretu presidenta republiky o závodních a podnikových radách. Nároky jednotného fondu

pracujících na podíl na čistém zisku za dobu předcházející tomuto dni zůstávají nedotčeny. "

13. Část třetí zní:

"část třetí.

Vrchní vedení národních podniků a dozor nad nimi.

§ 22.

Všeobecná ustanovení.

(1) Národní podniky jsou podřízeny vrchnímu vedení a dozoru státu.

(2) Úkoly vrchního vedení a dozoru státu podle tohoto zákona blíže určí statut národních podniků (§ 25); obstarává je ministr dopravy, pokud nejsou vyhrazeny jiným orgánům. Ministr dopravy může provedením jednotlivých úkolů pověřit národní výbory.

(3) Dozoru státu jsou národní podniky podrobeny po všech stránkách své činnosti.

(4) Nedotčeny zůstávají předpisy upravující všeobecně dozor státu na dopravní podniky, zejména předpisy upravující podnikání v jednotlivých odvětvích dopravy.

§ 23.

Ustanovení v zájmu obrany vlasti.

(1) Pro národní podnik "československé státní dráhy" platí ve věcech obrany vlasti a pro jeho poměr k vojenské správě ustanovení zákona o drahách, vztahující se všeobecně na drážní podniky. Tato ustanovení platí přiměřeně též pro ostatní národní podniky; ministr dopravy v dohodě s ministrem národní obrany vydá o tom podrobnější předpisy, přihlížeje k důležitosti jednotlivého národního podniku pro obranu vlasti.

(2) Pokud z ustanoveni odstavce l neplyne jinak, vztahují se na národní podniky ustanovení zákona č. 131/1936 Sb., o obraně státu, platná pro podniky podle něho registrované. "

14. § 25 zní:

,. S 25. Statut národních podniků.

Statut národních dopravních podniků, který vyhlásí vláda nařízením, určí národním podnikům směrnice zejména o řízení, organisaci, podnikovém plánu, práci a pracujících, péči o kádry, výrobních prostředcích, provozu a dopravních výkonech, finančním hospodaření, podnikových fondech pracujících a o vrchním vedení a dozoru státu; označí také orgány národních podniků, jichž sídlem bude určován

obecný soud národních podniků, a upraví užívání jména národních podniků v cizích jazycích, státních znaků a symbolů, jakož i stejnokrojů a služebních odznaků v provozu národních podniků. Vycházejíce z ducha tohoto statutu, národní podniky postupují podle zásad do něho pojatých tak, aby splnily své poslání. "

15. § 26 odst. l zní:

"(1) Právní jednání, písemnosti, podání k zápisu do veřejných knih a do podnikového rejstříku, a úřední úkony potřebné k provádění tohoto zákona nebo k přípravám takového provádění, jakož i podání národních podniků k ministerstvu dopravy jsou osvobozeny od daní, poplatků a dávek. To neplatí o obchodní činnosti národních podniků, o převodech majetku z národního podniku, jimiž se nenabývá správa svěřeného majetku (§ 8a odst. 1), a o zápisech změn do podnikového rejstříku prováděných po zápisu národního podniku. "

Čl. II.

(1) Národní podniky se zprošťují ke dni 1. ledna 1950 závazků ze zápůjček poskytnutých státem.

(2) Ministr financí se zmocňuje, aby vypořádání železničních dluhů, na které se vztahuje § 20 zákona č. 168/1949 Sb., o konečné úpravě vnitřního státního dluhu a některých jiných dluhů z doby do 31. prosince 1945, provedl na účet státu.

čl. III.

Zástavní práva váznoucí na majetku svěřeném národním podnikům a určeném k tomu, aby ho národní podnik trvale užíval, zanikají bez náhrady a knihovní soud je vymaže na návrh národního podniku s odvoláním na tento zákon. Závazky, pro které bylo zástavní právo zřízeno, zůstávají nedotčeny. Vláda upraví nařízením, za jakých podmínek zanikají jiná věcná práva ať knihovní nebo neknihovní na tomto majetku.

Čl. IV.

Změna zápisů ve veřejných knihách vedených podle československého práva, které byly vykonány do dne počátku účinnosti tohoto zákona, se provede podle zvláštních předpisů. Úprava takových zápisů, které byly vykonány v jiných, podle československého práva vedených úředních rejstřících a seznamech, se provede podle předpisů, které vydá vláda nařízením.

čl. V.

Dnem počátku účinnosti tohoto zákona pozbývají platnosti vládní nařízení č. 123 až 128/

1949 Sb., jimiž se vydávají organisační statuty jednotlivých národních dopravních podniků, pokud odporují tomuto zákonu.

Čl. VI.

Ministr dopravy upraví a ve Sbírce zákonů vyhlásí úplné znění zákona č. 311/1948 Sb., jak

vyplývá z pozdějších předpisů a předpisů čl I tohoto zákona s připojením čl. II až V a čl. VII tohoto zákona.

Čl. VII.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministři dopravy a financí v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Státní tiskárna v Praze. — 4336-50.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP