Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1950.

I. volební období 5. zasedání.

469.

Zpráva

výboru rozpočtového o

a) státních závěrečných účtech republiky Československé za rok 1946, 1947, 1948 (tisky 295, 374, 428) a

b) o vládních návrzích usnesení, jimiž Národní shromáždění uděluje souhlas podle čl. XI finačního zákona č. 59/1946 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1946 (tisk 297), podle § 10 finančního zákona č. 234/1946 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1947 (tisk 375), podle § 12 finančního zákona č. 215/1947 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1948 (tisk 429).

Státní závěrečné účty za rok 1946 a 1947 byly Nejvyšším účetním kontrolním úřadem sestaveny v době o něco delší, než stanovený zákon. Naproti tomu státní závěrečný účet na rok 1948 byl sestaven v době o 5 měsíců kratší, než je zákonem stanovená lhůta. Již tento fakt sám o sobě je potěšitelným a ukazuje na trvalý konsolidační proces, který vítězstvím lidu v únoru 1948 se prohlubuje a zrychluje.

Všechny tři státní závěrečné účty jsou účty z hospodaření krátkého časového úseku budování nově osvobozené republiky a jejího hospodaření, obnovování národního hospodářství a celého státního aparátu s novou náplní, náplní státního lidově-demokratického zřízení. Jen princip lidové demokracie umožnil poměrně rychlý přechod z válečného hospodaření okupantů na mírové hospodářství osvobozeného československého lidu.

V těchto třech státních závěrečných účtech se také obráží veliká a neustálá, s ničím nemě-

řitelná nezištná pomoc bratrského Svazu sovětských socialistických republik.

Tato pomoc se projevila několikráte. Nejvíce v období r. 1947 a 1948, kdy náš stát byl postižen katastrofální pohromou, suchem. Proto i v závěrečných účtech hospodaření roku 1947 a 1948 se jeví škody způsobené našemu národnímu hospodářství touto přírodní katastrofou.

V konečných výsledných číslech o státním hospodaření se nakonec v nemenší míře projevují i škody, způsobené našemu národnímu hospodářství nejen okupanty, nebo bombardováním "anglo-amerických spojenců", ale i škody všeho druhu, způsobené podvratnou činností a sabotážemi naší domácí reakce, která chystala zvrat a puč a která byla tak přesvědčivě v únorových dnech pracujícím lidem rozbita.

Státní rozpočet na rok 1946 se dělil na rozpočet řádný a mimořádný. Celkový schodek byl v rozpočtu řádném očekáván v částce 7. 538, 198. 000 Kčs, v rozpočtu mimořádném

v částce 18. 670, 418. 200. — Kčs, v úhrnu se tedy předpokládal schodek 26. 208, 616. 200. — Kčs. Podle státního závěrečného účtu skončilo hos podaření schodkem jen 10. 589, 195. 230. 43 Kčs, čili nižším schodkem o 15. 619, 420. 969. 57 Kčs, než předpokládaný rozpočet.

Příjmy v obou rozpočtech dohromady byly oproti prelimináři vyšší o 15. 539, 328. 940. 17 Kčs. Výdaje byly oproti předpokládané částce výdajové v obou rozpočtech vyšší o 80, 092. 915. 30 Kčs a jsou podrobně rozvedeny a vyčísleny ve vládním návrhu tisk č. 297, kterým se Národnímu shromážděni navrhuje schvalovací usnesení podle čl. XI finančního zákona rep. československé ze dne 29. března 1946 č. 59 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1946.

Státní rozpočet na rok 1947 byl již sjednocen. Po provedené úpravě byl předpokládán schodek v částce 26. 124, 562. 571. — Kčs a ve skutečnosti skončilo státní hospodaření náležitostním schodkem v částce 4. 372, 083. 197. 89 Kčs. Schodek je tedy oproti rozpočtu nižší o 21. 752, 479. 373. 11 Kčs.

Příjmy na rozpočet byly oproti rozpočtu vyšší o 20. 087, 106. 978. 61 Kčs. Výdaje z hospodaření na rozpočet byly proti rozpočtu celkově nižší o 1. 665, 372. 394. 50 Kčs. Poněvadž u některých rozpočtových kapitol a položek byly výdaje překročeny, jsou tyto výdaje podrobně rozvedeny a vyčísleny ve vládním návrhu tisk č. 375, kterým se Národnímu shromáždění navrhuje schvalovací usnesení podle par. 10 fi-

nančního zákona rep. československé ze dne 14. prosince 1946 č. 234 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1947.

Státní rozpočet na rok 1948 byl rovněž rozpočtem jednotným. Rozpočet předpokládal po úpravě schodek 13. 513, 277. 786. 45 Kčs a ve skutečnosti skončilo státní hospodářství nále žitostním schodkem 9. 088, 358. 899. 30 Kčs. Schodek je tedy oproti rozpočtu nižší o 4. 424, 918. 887. 15 Kčs.

Vykázaná příjmová náležitost příjmů z hospodaření na rozpočet byla proti rozpočtu vyšší o 6. 158, 359. 468. 90 Kčs. Výdaje z hospodaření na rozpočet byly oproti rozpočtu vyšší o 1. 733, 440. 581. 75 Kčs. Jsou podrobně rozvedeny a vyčísleny ve vládním návrhu tisk čís. 429, kterým se Národnímu shromáždění navrhuje schvalovací usnesení podle § 12 finančního zákona rep. Československé č. 215/1947 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1948.

Rozpočtový výbor ve své schůzi, konané dne 27. dubna 1950 podrobně probral státní závěrečné účty na rok 1946, 1947 a 1948. Všechny výdajové položky byly hospodářsky odůvodněny. Ve státních závěrečných účtech za rok 1946, 1947 a 1948 nebyly shledány žádné nesprávnosti a proto je rozpočtový výbor doporučuje Národnímu shromáždění ke schválení. Rovněž tak doporučuje k přijetí vládní návrhy schvalovacích usnesení, tisky č. 297, 375, 429.

V Praze dne 27. dubna 1950.

Valo v. r.,

předseda.

Janouš v. r.,

zpravodaj.

Státní tiskárna v Praze. —2206 -49


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP