Působnost národních výborů, pokud jde
o provádění technických prohlídek, se přirozeně nebude vztahovat na vozidla vojenské správy a Sboru národní bezpečnosti; to bude zajištěno v prováděcích předpisech, po případě v instrukcích.
K § 9:
Spolehlivostí se rozumějí takové vlastnosti mravní, které jsou dostatečnou zárukou, že veřejná bezpečnost nebude při užívání veřejných silnic ohrožena. Případy, z nichž lze usuzovat na nedostatek spolehlivosti, budou blíže rozvedeny v prováděcích předpisech (potrestání pro soudní delikty proti bezpečnosti života, těla nebo zdraví, spáchané při užívání veřejné silnice, potrestání pro provinění proti tomuto zákonu nebo proti předpisům podle něho vydaným nebo i proti jiným předpisům, lze-li z okolnosti případu usuzovat na ztrátu spolehlivosti k řízení vozidel nebo zvířat, dále sklon k opilství a pod. ).
K § 10:
Zlidovění civilního motorismu je v zájmu nejenom rozvoje našeho hospodářství, ale je
i v zájmu obrany vlasti. Lidově demokratická republika věnuje proto motorismu zvláštní péči.
Zakotvení jednotné organisace československých motoristů přímo v zákoně odpovídá požadavku, aby motoristé jakožto důležitá složka uživatelů veřejných silnic byli zapojeni do budovatelského úsilí pod dohledem státní správy, a to zejména v provádění organisována péče o motorismus. Přitom této organisaci bude svěřen i úkol hájit zájmy československých motoristů v mezinárodních organisacích a úkol prohlubovat přátelské styky a spolupráci s obdobnými organisacemi v SSSR a v lidově demokratických státech.
K §11:
Výcvik a výchova řidičů motorových vozidel byla do nedávná převážně v rukou soukromých osob, které — sledujíce především cíle soukromopodnikatelské — neposkytovaly plnou záruku řádného a důkladného výcviku. Na podzim roku 1948 byla na soukromá učiliště pro výcvik řidičů (t. zv. "autoškoly") zavedena národní správa v rámci kumulativní národní správy soukromých učilišť. Tato učiliště mohou být zatím. dále provozována jen se svolením ministerstva školství, věd a umění a jen za podmínek jím stanovených.
Výcvik řidičů motorových vozidel nebude napříště prováděn již na základě koncese soukromými osobami, nýbrž bude jím pověřena v prvé řadě jednotná celostátní organisace českoslo-
venských motoristů. Tím, že výcvik a výchova řidičů bude svěřena samotným motoristům, bude dána záruka odborného, svědomitého, levného a nejširším masám pracujícího lidu přístupného výcviku. Tím budou dány též předpoklady pro zlidovění motorismu. Samozřejmým předpokladem při stanovení jednotných zásad (§ 11 odst. 4) je dohoda se zúčastněnými ministerstvy, zejména s ministerstvem národní obrany, již s ohledem na potřeby obrany vlasti. Ustanovení § 11 odst. 2 má být použito jen v případech, kdy zájem pracujícího lidu o výcvik nebo veřejné zájmy na výcviku pro některé obory (na př. v zemědělství) nemohou být v některých kategoriích (na př. u traktorů) plně uspokojeny učilišti nebo školami podle odstavců l a 3.
Výcvik v jízdě zemědělskými traktory na zemědělských školách přichází v úvahu jen potud, pokud je obsažen v učební osnově. Učební osnovy vydává podle §§ 70 a 78 školského zákona ministerstvo školství, věd a umění v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady. O tom, jeví-li se nutným nebo účelným, aby výcvik v jízdě traktory byl na té které škole zaveden, dohodne se ministerstvo školství, věd a umění s ministerstvem dopravy, v Instituce povolení pro učitele jízdy je ponechána i v osnovaném zákoně vzhledem k tomu, že se tato instituce osvědčila. Učitel jízdy může být činný jen v rámci učiliště zřízeného podle § 11 odst. 1 až 3.
K § 12:
Podrobnosti a výjimky, zejména též pro jízdy učební a zkušební, stanoví prováděcí předpisy.
K § 13:
V tomto ustanovení se mimo jiné zdůrazňuje zásada hospodárnosti provozu motorového vozidla, resp. jeho typu, při schvalování. Výrazem "způsobilost motorového vozidla k provozu" se rozumí jeho technická způsobilost včetně přidělení poznávací resp. popisné značky.
Při schvalování typů motorových vozidel bude ministerstvo dopravy postupovat v dohodě s ministerstvem národní obrany, jakož i s jinými věcně dotčenými ústředními úřady.
K § 14:
Novou úpravou odpovědnostního pojištění motorových vozidel se dociluje plné ochrany poškozených osob, pokud jde o sociální potřeby, a to i v těch případech, kdy osoba odpovědná za škodu nemohla být zjištěna. Forma pojištění přímo ze zákona umožní jeho jednoduché a levné provádění; odpadnou nejen práce a výlohy spojené se spisováním návrhů a s vystavováním pojistky, nýbrž i nutnost kontroly splnění pojistné povinnosti. Vybírání pojistného se zajišťuje zákonem a bude se opírat o úřední evidenci vozidel. Povinnost platit pojistné (§ 14 odst. 4) se bude vztahovat zásadně na držitele motorového vozidla, jímž přirozeně nemusí býti vždy jeho vlastník. Výše "zvýšeného pojistného", které bude vybíráno, nezaplatí-li držitel motorového vozidla pojistné, bude určena vládním nařízením a bude odpovídat nákladům pojišťovny, spojeným s vyplácením náhrad škod přivedených vozidly, jejichž držitelé nesplnili povinnost platit pojistné.
K § 15:
Zásady, které platí pro užívání veřejných silnic k jízdě vozidly, platí obdobně i pro spřežení a pro hnaná, po případě vedená zvířata.
K § 16:
Působností ve věcech silničního provozu se pověřují zásadně okresní národní výbory. Ve věcech silničního provozu na dřívějších "obecních" silnicích jsou příslušný místní národní výbory. Podrobné vymezení působnosti národ* nich výborů bude obsaženo v prováděcích předpisech, které budou moci některé další úkoly přenést s okresních národních výborů na místní národní výbory.
K § 17:
Působnost ministerstev se upravuje podle skutečných zájmů jednotlivých resortů na otázkách silničního provozu. Přitom je samozřejmé, že každé ministerstvo (pověřenectvo) bude ve věcech týkajících se působnosti jiného ministerstva (pověřenectva) postupovat v součinnosti s tímto ministerstvem (pověřenectvem); platí to zejména o ministerstvu národní obrany, jehož oprávněných zájmů bude nutno dbáti při provádění zákona.
Ressortním ministerstvem pro jednotnou celostátní organisaci československých motoristů je ministerstvo dopravy, které mimo jiné schvaluje plán uvedené organisace, a to včetně činnosti sportovní, a rozvrhu finančních prostředků, a ostatní směrnice s tím souvisící; děje se tak v dohodě s ústředními úřady, jichž se věc týká, zejména s ministerstvy národní obrany, průmyslu, vnitra a Státním úřadem pro tělesnou výchovu a sport. Státní úřad pro tělesnou výchovu a sport vydává — v rámci celkové plánované činnosti celostátní organisace motoristů a bez porušení její jednotnosti — ideové
směrnice pro její sportovní činnost a pečuje o její mezinárodní styky výlučně sportovní povahy, při čemž ovšem také dbá součinnosti se zúčastněnými ressorty.
K § 18:
Jako "jiné" orgány, které by mohly býti pověřeny dohledem nad zachováním dopravních předpisů, přicházejí v úvahu — vedle orgánů správ veřejných silnic — zejména orgány železniční (v okolí drah).
Opatřením podle odstavce 2 může být na př. vyloučení nezpůsobilých osob nebo zvířat ze silničního provozu anebo omezení nebo zákaz provozu na veřejné silnici, na níž došlo k nehodě.
K § 19:
Ustanovení tohoto paragrafu jsou rázu přechodného; budou ještě během roku 1950 nahrazena ustanoveními připravovaného trestního zákona správního.
K § 20:
Vládním nařízením podle § 20 odst. 2 bude zejména stanoveno, že o způsobilosti motorových vozidel (přívěsných vozů) k provozu, jež náležejí vojenské správě nebo Sboru národní bezpečnosti, rozhodují, oprávnění k řízení těchto vozidel udělují, po případě odnímají, a výcvik jejich řidičů provádějí orgány, které tím pověří ministerstvo národní obrany, po případě ministerstvo vnitra, a že o způsobilosti motorových vozidel (přívěsných vozů) k provozu, jež náležejí československé automobilové dopravě, národnímu podniku, nebo Československé poště, národnímu podniku, rozhodují orgány, které tím pověří ministerstvo dopravy, po případě ministerstvo pošt.
Ustanovením § 14 se zavádí zákonné odpovědnostní pojištění z provozu motorových vozidel. Vzhledem k této skutečnosti bude nutno všechny náležitosti, dosud obsažené v pojistné smlouvě, upravit jednotně obecně platnými předpisy, jež budou vydány na podkladě zmocnění obsaženého v odstavci 3. Aby pojistné sazby mohly být co nejlevnější, počítá se s rozlišováním subjektivního risika tím, že osobě odpovědné za škodu bude předepisována určitá účast na škodě v případě jejího opakování.
Zmocnění podle § 20 odst. 5 má umožnit omezení jízd motorovými vozidly z důvodu šetření pohonnými látkami, pneumatikami a pod., kdyby se toho ukázala potřeba. Dále jím má být umožněno vyřazení nezpůsobilých nebo provozně nehospodárných motorových vozidel z užívání.
K § 21:
Podstatným rozšířením odpovědnostního pojištění z provozu motorových vozidel, které zahrne i případy škod hrazených dosud ve formě podpor z Fondů pro podporu při úrazech motorovými vozidly, stávají se tyto fondy zbytečnými a lze je zrušit.
Nároky, jež byly, po případě jež budou přiznány poškozeným osobám z Fondů pro podporu při úrazech motorovými vozidly přede dnem nabytí účinnosti osnovaného zákona a které nebudou do tohoto dne likvidovány, vyrovná ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí z prostředků zmíněných fondů.
K § 22:
Dosavadní soukromá učiliště pro výcvik řidičů motorových vozidel se likvidují z důvodů uvedených v důvodové zprávě k § 11. Vyrovnání s dosavadními koncesionáři bude provedeno ke dni zavedení národní správy, při čemž prostředky způsobilé k výcviku budou převzaty za obecnou cenu. Vyrovnání provede jednotná celostátní organisace československých motoristů pod dohledem ministerstva dopravy. Případných přebytků z hospodaření kumulativní národní správy v soukromých autoučilištích po-
užije motoristická organisace k vybavení nových učilišť podle směrnic ministerstva dopravy.
K § 23:
V odstavci l se zrušují ustanovení zákona č. 266/1920 Sb. a jeho prováděcího nařízení č. 324/1921 Sb., o označování obcí a osad místními (oválnými) tabulkami, poněvadž tato označení budou nahrazena dopravními značkami.
Odstavec 2 obsahuje jednak všeobecnou derogační klausuli, jednak demonstrativní výpočet rušených norem o věcech, které jsou v tomto zákoně nebo které podle něho budou upraveny.
Naproti tomu ponechávají se v odstavci 3 výslovně v platnosti speciální předpisy železniční, zejména o pouličních drahách. K § 24:
Osnovaný zákon, který je normou rámcovou, nabude účinnosti současně s vydáním prováděcích předpisů. Výjimkou jsou pouze ustanovení upravující novým způsobem výcvik řidičů motorových vozidel, jakož i ustanovení, jímž se likvidují soukromá učiliště pro výcvik řidičů.
V Praze dne 18. dubna 1950.
Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.
Ministr vnitra: V. Nosek v. r.
Ministr dopravy: A. Petr v. r.
Statni tiskárna v Praze. — 1874-50.