Národní shromáždění republiky Československé 1950.
I. volební období. 4. zasedání.
430.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne................................ 1950
o zrušení osidlovacích úřadů.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Osidlovatí úřady v Praze a v Bratislavě a jejich orgány (oblastní osidlovací úřadovny a poradní sbory), jakož i ústřední komise pro vnitřní osídlení se zrušují. Jejich působnost, pokud podle § 4 nezaniká, přechází na příslušný Fond národní obnovy, nestanoví-li vládní nařízení jinak.
(!) Ministerstvo financí může v dohodě s ministerstvem vnitra přenést vyhláškou v příslušném úředním listě na národní výbory některé úkoly Fondů národní obnovy, souvisící zejména se správou a rozdělením konfiskovaného majetku. Výjimečně může takto přenést tyto úkoly, pokud by nemohly být vhodně obstarávány u národních výborů, na jiné orgány, zejména na ústřední úřady.
§ 2.
(1) Fondy národní obnovy vykonávají svou působnost v oboru ministerstva financí, jemuž podléhají.
(2) Fondy národní obnovy vydávají směrnice pro provádění úkolů přenesených z jejich působnosti na národní výbory nebo na jiné orgány a dohlížejí na provádění těchto úkolů.
Pokud úkoly Fondů národní obnovy budou přeneseny na ústřední úřady, budou vykonávány v souladu s těmito směrnicemi.
(3) Stálé poradní sbory Fondů národní obnovy se zrušují.
§ 3.
Podrobnosti, zejména také pokud jde o změny v organisaci Fondů národní obnovy vyplývající z tohoto zákona a pokud jde o zaměstnance osidlovacích úřadů, upraví vláda nařízením.
§ 4.
Platnosti pozbývají dekret presidenta republiky č. 27/1945 Sb., o jednotném řízení vnitřního osídlení, a statuty osidlovacích úřadů vyhlášené vyhláškami ministra vnitra č. 72/1945 Sb. a č. 241/1946 Sb.
§ 5.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 15. března 1950; provedou jej ministři vnitra a financí v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Důvodová zpráva.
Dekretem presidenta republiky ze dne 17. července 1945 č. 27 Sb., o jednotném řízení vnitřního osídlení, byl položen základ k mohutnému dílu dějinného významu. Na podkladě tohoto dekretu se totiž soustavně provádělo vnitřní osidlování směřující k tomu, aby všechny oblasti československé republiky byly vráceny původnímu slovanskému živlu.
Navržená úprava se zabývá v prvé řadě otázkou likvidace zvláštních orgánů, které byly vytvořeny k provádění vnitřního osídlení a jejich agendy. Jsou to především osidlovací úřady, zřízené cit. dekretem k jednotnému řízení a usměrňování vnitřního osídlení, a to osidlovací úřad se sídlem v Praze pro oblast zemí českých a osidlovací úřad se sídlem v Bratislavě pro Slovensko. Osidlovací úřady vykonávaly svou působnost za ústředního vedení ústřední komise pro vnitřní osídlení, zřízené při ministerstvu vnitra.
Likvidaci činnosti osidlovacích úřadů a jejich orgánů provedou v podstatě Fondy národní obnovy, zřízené podle dekretu presidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, z nichž jeden je zřízen při osidlovacím úřadě v Praze, druhý při osidlovacím úřadě v Bratislavě.
Vlastní úkoly Fondů národní obnovy nemohly být dosud splněny, zejména když se po rozdě-
lení konfiskovaného majetku objevují nové otázky, které Fondy musí řešit.
Navržená úprava nepřináší věcných změn v oboru působnosti zrušovaných osidlovacích úřadů, jichž není třeba, nehledíc k tomu, že jde převážně o likvidaci nedokončených případů.
S provedením navržené úpravy nebudou spojeny zvláštní náklady. Také veřejná správa nebude zatížena novými úkoly, naopak lze počítat s podstatným snížením jejího pracovního zatížení v oboru, o nějž jde.
K jednotlivým ustanovením se poznamenává:
K § 1.
Na Fondy národní obnovy přechází působnost osidlovacích úřadů, jejich orgánů a ústřední osidlovací komise, pokud současně nezaniká, t. j. nepřechází působnost určená v zrušovaném dekretu o jednotném řízeni vnitřního osídlení a v současně zrušovaných statutech osidlovacích úřadů. Výjimky ze zásady, že působnost osidlovacích úřadů přechází na Fondy národní obnovy, může stanovit vládní nařízení.
Zároveň se pamatuje na možnost přenesení některých úkolů s Fondů národní obnovy na národní výbory a jen výjimečně na jiné orgány a úřady, pokud to přispěje k zjednodušení a k zhospodárnění výkonu této působnosti.
Konfiskovaným majetkem, o němž se zmiňuje § l, odst. 2, se rozumí jak majetek konfiskovaný podle dekretu č. 108/1945 Sb., tak i majetek podrobený konfiskaci podle zákona č. 148/1947 Sb., o opatřeních k provedeni československo-maďarské dohody o výměně obyvatelstva.
K §2.
Poněvadž konstrukce uvedených Fondů je spjata s osidlovacími úřady, je třeba zároveň určité organisační úpravy, o níž jedná § 2 návrhu. Fondy národní obnovy přecházejí do oboru působnosti ministerstva financí, což sou-
visí s tím, že úkoly Fondů jsou rázu převážné finančního. Právní osobnost Fondů zůstává při tom nedotčena.
K § 3.
Prováděcí nařízení upraví podrobnosti, zejména též otázku převodu zaměstnanců zrušených osidlovacích úřadů.
K § 4.
Není dotčena působnost jednotlivých ústředních a jiných úřadů a orgánů v oboru vnitřního osídlení, na př. ministerstva zemědělství podle § 4, odst. 3 dekretu presidenta republiky č. 28 / 1945 Sb., o osídlení zemědělské půdy.
V Praze dne 14. února 1960.
úřadující náměstek předsedy vlády: Zd. Fierlinger v. r.
Ministr vnitra: V. Nosek v. r.
Státni tiskárna v Praze. — 840-50.