Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1949.

I. volební období. 4. zasedání.

377.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1949

o úředních listech.

*

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

část I.

Úřední list republiky Československé.

§1.

(1) V "úředním listě republiky československé" (v dalším jen "úřední list") se vyhlašují:

a) obecné právní předpisy, jejichž, platnost se vztahuje na území celého státu anebo jen na území českých zemí nebo na jejich části;

b) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení presidenta republiky, Národního shromáždění a jeho předsednictva, vlády a jejích členů, jakož i soudů a veřejných úřadů (orgánů) s celostátní působností, která je třeba uvést ve veřejnou známost v celém státě nebo jen v českých zemích (v jejich části);

c) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení soudů a veřejných úřadů (orgánů) s působností jen v českých zemích, která je třeba uvést ve veřejnou známost.

(2) V Úředním listě se však nevyhlašují obecné právní předpisy, rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení, pro něž je podle zákona stanoveno vyhlášení ve Sbírce zákonů republiky československé nebo v její příloze anebo v jiném

úředním oznamovateli. Redakce úředního listu může odmítnout vyhlášení:

a) obecných právních předpisů, jejichž platnost nepřesahuje obvod jednoho kraje, není-li pro ně výslovně předepsáno vyhlášení v úředním listě a postačí-li, aby byly uvedeny ve veřejnou známost jiným vhodným způsobem;

b) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení menší závažnosti nebo místně úzce vymezeného významu, pro něž není výslovně předepsáno vyhlášení v úředním listě.

(3) V úředním listě se uveřejňuje úřední české znění obecných právních předpisů, vyhlášených v něm v původním znění slovenském.

(4) Vyžaduje-li toho veřejný zájem, přetiskují se v Úředním listě v úředním českém znění obecné právní předpisy, rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení, vyhlášené v Úředním věstníku. Rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení lze přetisknout také na žádost strany.

§2.

(1) úřední list se vydává ve dvou samostatných dílech.

(2) Do prvního dílu úředního listu ("Úřední list I", zkratka "ú. 1. I") se zařazují:

a) obecné právní předpisy [§ l, odst. l, písm. a)];

b) úřední české znění obecných právních předpisů vyhlášených v úředním listě I slovensky (§ l, odst. 3);

c) redakční sdělení o opravách tiskových chyb v Úředním listě I nebo nesprávností v jeho vnitřní úpravě.

(3) Do druhého dílu úředního listu ("úřední list II", zkratka "Ú. 1. II") se zařazují:

a) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení § l, odst. l, písm. b) a c)], zejména:

aa) listy presidenta republiky o jmenování (odvolání) předsedy i ostatních členů vlády, jakož i jiná rozhodnutí a opatření presidenta republiky,

bb) opatření Národního shromáždění a jeho předsednictva,

cc) usnesení vlády o jmenování (odvolání) předsedy i ostatních členů sboru pověřenců, jakož i jiná rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení vlády a jejích členů,

dd) rozhodnutí, opatření a sdělení ministerstev a jiných veřejných úřadů (orgánů),

ee) soudní vyhlášení, zejména v řízení exekučním, konkursním a vyrovnacím, ve věcech zápisů do rejstříku obchodního (firemního) a společenstevního, v řízení umořovacím, v řízení o zbavení svéprávnosti, v řízení o prohlášení za

mrtvého, v řízení trestním, vyhlášení o zřízeni opatrovníka a pod.,

ff) vyhlášení veřejných soutěží, rozhodnutí ve věcech tiskových, sdělení o povolení a o zákazu filmů a divadelních her a pod.,

gg) redakční sdělení o opravách tiskových chyb v Úředním listě II nebo nesprávností v jeho vnitřní úpravě;

b) úřední české znění obecných právních předpisů, rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení, vyhlášených v Úředním věstníku a přetištěných v úředním listě podle ustanovení § l, odst. 4.

§3.

(1) Oba díly Úředního listu se vydávají v částkách, z nichž každá obsahuje v čele označení dne, kdy byla vydána; tento den platí za den vyhlášení.

(2) Způsob vnitřní úpravy úředního listu a jeho vydávání, zejména pokud jde o přehledné uspořádání obsahu úředního listu, o vyznačování jeho souvislosti s jinými úředními oznamovateli a o označování částek úředního listu i jednotlivých uveřejnění v něm, stanoví ministerstvo vnitra.

§4..

Tiskové chyby a nesprávnosti ve vnitřní úpravě úředního listu se opravují redakčním sdělením, při čemž se má za to, že opravené znění bylo správně vyhlášeno již od počátku.

§5.

Redakce a administrace úředního listu přísluší ministerstvu vnitra.

§6.

(1) Od 1. ledna 1950 přestává být úřední list podnikem spravovaným podle zásad obchodního hospodaření. Podrobnosti, zejména způsob likvidace dosavadního podniku "Úřední list", určí ministr vnitra v dohodě s ministrem financí.

(2) Poplatky za uveřejňování v úředním listě, jakož i jeho cenu (předplatné) určí ministerstvo vnitra vyhláškou, vydanou v dohodě se státním úřadem plánovacím. Nestanoví-li ministerstvo vnitra jinak (při úpravě všeobecné povahy; vyhláškou), děje se uveřejňováni v Úředním listě na útraty stran.

(3) Výkazy nedoplatků předplatného a poplatků za uveřejňování v úředním listě, opatřené ministerstvem vnitra doložkou vykonatelnosti, se vykonávají politickou exekucí. Nedobytné částky se odepíší.

častil.

úřední věstník. §7.

(1) V úředním listě pro Slovensko, který vychází pod názvem "Úradný věstník", se vyhlašují:.

a) obecné právní předpisy, jejichž územní platnost se vztahuje na obvod nepřesahující území Slovenska;

b) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení soudů a veřejných úřadů (orgánů) s působností celostátní, která je třeba uvést ve veřejnou známost jen na Slovensku;

c) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení Slovenské národní rady a jejího předsednictva, sboru pověřenců a jeho členů, jakož i soudů a veřejných úřadů (orgánů) s působností jen na Slovensku, která je třeba uvést ve veřejnou známost.

(2) V úředním věstníku se přetiskují:

a) v úředním slovenském znění obecné právní předpisy vyhlášené v úředním listě I v původním českém znění a platné také na Slovensku;

b) v původním slovenském znění obecné právní předpisy vyhlášené v tomto znění v úředním listě I a platné také na Slovensku.

(3) Vyžaduje-li toho veřejný zájem, přetiskují se v úředním věstníku v úředním nebo původním slovenském znění:

a) obecné právní předpisy vyhlášené v úředním listě I, jejichž platnost se nevztahuje na území Slovenska;

b) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení, vyhlášená v úředním listě II. V tomto případě je přetisknutí možné také na žádost strany.

(4) Ustanovení § l, odst. 2 platí obdobně i pro vyhlašování v úředním věstníku.

§8.

(1) Úřední věstník se vydává ve dvou samostatných dílech.

(2) Do prvního dílu úředního věstníku ("Úradný věstník I", zkratka "Ú. v. I") se zařazují:

/a) obecné právní předpisy [§ 7, odst. l, písm. a)];

b) slovenské znění obecných právních předpisů vyhlášených v Úředním listě [§ 7, odst. 2, písm. a) a b)];

c) redakční sdělení o opravách tiskových chyb v úředním věstníku I nebo nesprávnosti v jeho vnitřní úpravě.

(3) Do druhého dílu úředního věstníku (úradný věstník II", zkratka "Ú. v. II") se zařazují:

a) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení [ § 7, odst. l, písm. b) a c)], zejména:

aa) rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení sboru pověřenců a jeho členů, pověřenectev, jakož i jiných veřejných úřadů (orgánů),

bb) soudní vyhlášení, zejména v řízení exekučním, konkursním a vyrovnacím, ve věcech zápisů do rejstříku obchodního (firemního) a společenstevního, v řízení umořovacím, v řízení o zbavení svéprávnosti, v řízení o prohlášení za mrtvého, v řízení trestním, vyhlášení o zřízení opatrovníka a pod.,

cc) vyhlášení veřejných soutěží, rozhodnutí ve věcech tiskových, sdělení o povolení a o zákazu filmů a divadelních her a pod.,

dd) redakční sdělení o opravách tiskových chyb v úředním věstníku II nebo nesprávností v jeho vnitřní úpravě;

b) slovenské znění obecných právních předpisů, rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení, vyhlášených v úředním listě a přetištěných v úředním věstníku podle ustanovení § 7, odst. 3.

§9.

Ustanovení §§3, 4 a 5 a §6, odst. 2 a 3 se vztahují obdobně na úřední věstník.

část III.

Ustanovení společná a závěrečná. §10.

Místní národní výbory v českých zemích jsou povinny opatřit si alespoň po výtisku úředního listu, místní národní výbory na Slovensku alespoň po výtisku úředního věstníku, a učinit opatření, aby úřední list, na Slovensku úřední věstník, byl v úřadovně místního národního výboru v úředních hodinách přístupný každému, kdo o to požádá.

§11. Zrušují se:

a) vládní nařízení ze dne 17. července 1919, č. 397 Sb., jímž se mění předpisy o uveřejňování rejstříkových zápisů;

b) dekret presidenta republiky ze dne 14. srpna 1945, č. 66 Sb., o Úředním listě republiky československé;

c) nařízení Slovenské národní rady ze dne 25. dubna 1946, č. 53 Sb. n. SNR, o vydávání Soudního ústředního oznamovatele;

d) nařízení Slovenské národní rady ze dne 29. listopadu 1946, č. 116 Sb. n. SNR, o vyhlašování právních předpisů, pokud nebylo zrušeno již dříve;

e) ustanovení zákona ze dne 11. prosince 1934, č. 250 Sb., o umořování listin, a předpisů podle něho vydaných, pokud jsou v rozporu s tímto zákonem nebo s předpisy podle něho vydanými; kde se v nezrušených ustanoveních uvedeného zákona a předpisů podle něho vydaných mluví o Oznamovateli umořovaných a ztracených listin (oznamovateli), rozumí se tím úřední list (úřední věstník);

f) ustanovení § l vládního nařízení ze dne 25. září 1924, č. 206 Sb., kterým se provádí zákon o úpravě hospodaření ve státních závodech, ústavech a zařízeních, jež převahou nemají plniti úkoly správní, pokud za podnik spravovaný podlé zásad obchodního hospodaření prohlašuje úřední noviny v Praze a Bratislavě;

g) všechna ustanovení o tom, že se obecný právní předpis má vedle uveřejnění v úředním listě uveřejnit na Slovensku také v úředním věstníku.

§ 12.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1950; provedou jej ministři vnitra a spravedlnosti v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

A. část všeobecná.

V lidové demokracii mají zákony obsahovat zpravidla pouze hlavní zásady a politickoprávní linii a nemají se zabývat úpravami podřadnějšího nebo přechodného rázu. Tím se podstatně zvyšuje význam prováděcích předpisů, které mnohdy budou obsahovat závažná ustanovení a z nichž značný podíl bude připadat na obecné právní předpisy ve smyslu § 90, odst. 3 ústavy, vyhlašované v úředních listech.

Z této základní úvahy vychází navržený zákon, jímž má být nově upraveno publikování obecných právních předpisů, jakož i jiných úředních a soudních vyhlášek, resp. sdělení důležitých pro veřejnost, v úředním listě a na Slovensku v úředním věstníku. Má jím být nahrazena dosavadní nejednotná a již ne zcela vyhovující úprava této materie, obsažená v celostátním dekretu presidenta republiky ze dne 14. srpna 1945, č. 66 Sb., o Úředním listě republiky československé, a na Slovensku v §§ 6 až 14 nařízení Slovenské národní rady ze dne 29. listopadu 1946, č. 116 Sb. n. SNR, o vyhlašování právních předpisů.

Nově navržená úprava vychází sice v podstatě ze zásad obsažených v obou těchto právních předpisech, přizpůsobuje je však dnešním požadavkům, praktickým potřebám a poznatkům, získaným při redigování úředního listu i úředního věstníku. Zároveň navazuje na úpravu, zavedenou zákonem ze dne 21. července 1948, č. 214 Sb., o sbírkách zákonů, s níž má tvořit koordinovaný celek tak, aby jmenovitě vyhlašování právních předpisů bylo ve všech publikačních instrumentech jednotné a účelně skloubené.

V přehledu bylo by možno cíl navržené úpravy charakterisovat asi takto:

1. Soustředit vyhlašování všech úředních i soudních enunciátů, vyžadujících publikace. Účelně tak, aby soudy, veřejné orgány i veřejnost o nich mohly být informovány co nejrychleji a pokud možno souhrnné a přehledně. Tím Se má přispět i v tomto úseku ke zjednodušení a zlidovění veřejné správy. Soustředěním publikace se docílí také zhospodárnění a úspor materiálu, zejména papíru.

2. Upravit vhodně, ve shodě s ústavou i se zásadami rařenými pro publikaci ve sbírkách zákonů již v zákoně č. 214/1948 Sb., způsob a vzájemný vztah mezi vyhlašováním v celostátním úředním Ústě a ve slovenském úředním věstníku.

Při tom má být zachován zvláštní slovenský publikační instrument, t. j. úřední věstník, který by byl určen:

a) pro vyhlašování obecných právních předpisů platných jen na Slovensku, jakož i pro vyhlašování nenormativních enunciátů vztahujících se jen na Slovensko,

b) pro přetiskování slovenského znění obecných právních předpisů platných také na Slovensku, jakož i závažných rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení, vyhlášených v úředním listě a vztahujících se také na Slovensko.

Tak by byla legalisována a zevšeobecněna dosavadní praxe, jež se dobře osvědčila a která spočívá v tom, že v úředním věstníku jsou ve slovenském znění republikovány obecné právní předpisy, uveřejněné v autentickém znění v úředním listě a platné i pro Slovensko.

Při této úpravě se na Slovensku dosáhne vhodným způsobem soustředěné publikace všech předpisů sem spadajících v jedné publikační sbírce, což bude dalším příspěvkem ke zjednodušení a zhospodárnění publikace i ke zvýšení její přehlednosti.

3. Zrušit od 1. ledna 1950 dosavadní společné obhospodařování úředního listu a Státní tiskárny a pověřit vydáváním úředního listu ministerstvo vnitra. Toto opatření by postavilo, jak toho povaha věci vyžaduje, vydávání Sbírky zákonů, Sbírky zákonů Slovenské národní rady, úředního listu a úředního věstníku na stejnou základnu. Opatření to je odůvodněno také tím, že Státní tiskárna v Praze se má stát od 1. ledna 1950 národním podnikem, jehož správu nutno oddělit.

B. část zvláštní.

V podrobnostech se k jednotlivým ustanovením osnovy, pokud vyžadují bližšího vysvětlení, podotýká ještě toto:

K časti I.

Ustanovení § l reprodukuje v podstatě dosavadní stav a prohlašuje úřední list za publikační instrument určený zásadně pro vyhlašování všech obecných právních předpisů platných na území celého státu nebo jen českých zemí (jejich části), jakož i pro vyhlašování nenormativních rozhodnutí a opatření soudů a veřejných úřadů (orgánů) s působností celostátní nebo omezenou na české země.

Výjimku tvoří podle § l, odst. 2 osnovy:

a) enunciáty, pro něž je podle zákona stanoven jiný způsob vyhlášení. Tak je tomu na př. u publikace zákonů, vládních nařízení, nařízení ministrů a některých obecných opatření presidenta republiky, Národního shromáždění, jeho předsednictva, vlády nebo ministrů (viz § l zákona č. 214/1948 Sb. o sbírkách zákonů); dále je tomu tak u publikace vyhlášek zcela speciální povahy, omezených jen na úzký okruh interesentů, jakou jsou na př. vyhlášky plavební nebo patentní, a u publikace předpisů národních výborů, které se uveřejňují účelněji v příslušných věstnících;

b) zásadně právní předpisy, jejichž územní platnost nepřesahuje obvod jednoho kraje;

c) úřední enunciáty menší závažnosti; závažnost enunciátů nutno ovšem vždy posuzovat v součinnosti s orgánem, který jej vydal.

Uvedenými výjimkami má být zajištěno, že úřední list nebude přetěžován nadbytečným uveřejňováním enunciátů méně závažných, po případě úzce vymezeného místního významu, jež mohou být uvedeny ve veřejnou známost i jiným vhodným způsobem.

Dále má být úřední list podle § l, odst. 3 a 4 osnovy určen:

a) pro obligatorní uveřejňování úředního českého znění obecných právních předpisů a opatření, vyhlášených v něm v původním slovenckém znění (zde jde o aplikaci zásady stanovené pro Sbírku zákonů v § 2, odst. 3 zák. č. 214/1948 Sb. ),

b) pro přetiskování úředního českého znění obecných právních předpisů, rozhodnutí a opatření, platných jen na Slovensku, resp. vydaných orgány s působností jen na Slovensku, a vyhlášených v Úředním věstníku, a to v těch případech, kde buď zájem veřejný nebo odůvodněný zájem strany přetištění vyžadují. Tak bude dosaženo toho, že také v českých zemích budou známy obecné právní předpisy, resp. jiné úřední enunciáty, vyhlášené v úředním věstníku.

Závěrem bylo by vhodno uvést k odůvodnění § l ještě několik poznámek k některým pojmům:

Tak k pojmu "veřejné orgány" nutno podotknout, že se jím nemyslí pouze orgány státu, nýbrž i jiné orgány, které plní veřejné funkce, a že sem tedy spadají na př. také národní podniky, ústředí pro hospodaření se zemědělskými výrobky (zřízené zákonem č. 278/1948 Sb. ), jakož i veřejnoprávní korporace, jako jsou jednotné svazy zemědělců (zákon č. 145/1947 Sb, ), a pod.

Pod pojem rozhodnutí, opatření, usnesení a sdělení presidenta republiky a ostatních orgánů

uvedených v § l, odst. l, písm. b) spadají také obecná opatření těchto orgánů, která nebudou podle ustanovení § l, písm. f) zák. č. 214/1948 Sb. publikována ve Sbírce zákonů.

Ustanovení §§ 2 až 5 osnovy formulují zásady, o nichž byla řeč ve všeobecné části důvodové zprávy, a jinak přejímají v. podstatě dosavadní úpravu obsaženou v §§ 2, 3, 4 a § 5, odst. l dekretu č. 66/1945 Sb., o Úředním listě republiky československé, která se v praxi osvědčila, a jsou také věcně ve shodě s obdobnými zásadami zákona č. 214/1948 Sb. o sbírkách zákonů. Vnitřní uspořádání všech našich úředních sbírek, určených pro publikaci právních norem, bude tedy v zásadě shodné a tak bude možno jednotně upravit také jejich citaci.

K ustanovení § 2, odst. 3 bylo by poznamenat, že jeho intencí je soustředit v úředním listu II v podstatě všechny vyhlášky nenormativní povahy o rozhodnutích a opatřeních soudu a veřejných úřadů (orgánů) s působností celostátní nebo omezenou jem na české země.

šlo by zde tedy — na rozdíl od dosavadního stavu — v prvé řadě o účelné koncentrování všech ediktů soudů z českých zemí, které se dosud publikují roztříštěně, na př. v Úředním listě II, v Ústředním oznamovateli podle § 2 vl. nař. č. 397/1919 Sb., v Oznamovateli umořovaných a ztracených listin podle § 2 vl. nař. č. 30/1935 Sb. a pod. Tím bude vytvořena účelná obdoba v podstatě již provedeného soustředění publikace normativních celostátních vyhlášek v Úředním listě I, což znamená jak zhospodárnění a zjednodušení po technické stránce, tak i účelnější uspořádání pro potřeby praxe.

Prakticky jde zejména:

1. o přenesení všech rejstříkových zápisů z dosavadního "ústředního oznamovatele'', zřízeného podle § 2 vl. nař. č. 397/1919 Sb., do úředního listu II a o zrušení tohoto ústředního oznamovatele [k tomu srov. též ustanovení § 11, písm. a) osnovy];

2. o obdobné přenesení všech vyhlášek z "Oznamovatele umořovaných a ztracených listin", zřízeného podle § 2 vl. nař. č. 30/1935 Sb., a o zrušení tohoto oznamovatele [k tomu srov. též ustanovení § 11, písm. c) osnovy].

Zrušené časopisy by přestaly vycházet dnem 31. prosince 1949.

Při tom by bylo uveřejňování soudních vyhlášení ponecháno odborné redakci ministerstva spravedlnosti, poněvadž toho povaha věci vyžaduje.

Podle potřeby by mohla být pro soudní edikty vyhrazena také zvláštní rubrika v Úřed-

ním listě II, redigovaná po stránce odborné ministerstvem spravedlnosti.

Jinak se k § 2 ještě podotýká, že ministerské vyhlášky podle předpisů o znárodnění (na př. zřízení národního podniku, začlenění a pod. ) jsou rozhodnutím (opatřením) ve smyslu § 2, odst. 3, písm. a), bod dd) a že tedy — v souhlase s dosavadní praxí — budou zařazovány do Úředního listu II.

Navržené ustanovení § 3 ponechává způsob vnitřní úpravy úředního listu (věstníku) pružné úpravě. Při tom se pamatuje již také na možnost uveřejňování právních předpisů podle zásad desetinného třídění (předpisy na volných listech označených desetinnými znaky); tento systém odpovídá moderním požadavkům právní dokumentace i veřejné správy a umožňuje věcné řádění předpisů, které v mnohém předčí řádění chronologické. Zatím nutno sice setrvati z důvodů úsporných (zejména pro úsporu papíru) ještě při dosavadním způsobu vydávání Úředního listu (v částkách, jež obsahují souhrnně několik právních předpisů), avšak přechod ke zmíněnému decimálnímu systému byl by později, zejména až bude k disposici dostatečné množství papíru, snadno možný na základě pouhé vyhlášky beze změny zákona. Jinak bude lze podle § 3 formou vyhlášky upravit také vnitřní rozčlenění Úředního listu, rozvržení jednotlivých rubrik a přehledné uspořádání jejich obsahu (na př. oddělení enunciátů vládní a ediktální povahy, přehledné uspořádání enunciátů přetiskovaných, informativních sdělení a pod. ) a konečně i sám způsob přetiskování předpisů z úředního listu v úředním věstníku a naopak (srov. § 7, odst. 2 a § l, odst. 4 osnovy a důvodovou zpvávu k části II).

Dosavadní praxe, že každý z obou dílů úředního listu lze odebírat i předplatit odděleně, zůstane zachována.

Tím, že podle § 6 osnovy úřední list nemá již napříště být státním podnikem, dojde k zásadní změně ve srovnání s dosavadním stavem také v tom směru, že soudy a veřejné úřady (orgány) nebudou již povinny za publikování v Úředním listě platit. Jinak se bude uveřejňování dít zásadně na útraty stran, a to podle předpisů o tom obsažených již v úpravě příslušné materie (viz na př. § 5 vl. nař. č. 30/ 1935 Sb., o umořování listin, § l, odst. 3 vl. nař. č. 199/1923 Sb., o ochraně vynálezů na tuzemských výstavách), po případě podle úpravy, kterou stanoví ministerstvo vnitra podle § 6, odst. 2, věty druhé osnovy. Ministerstvo vnitra v dohodě se státním úřadem plánovacím také stanoví poplatky za uveřejňování v úředním listé a jeho cenu (předplatné).

K části II.

část II navrženého zákona obsahuje předpisy o slovenském úředním věstníku, které jsou obdobou předpisů části I o Úředním listo.

Podle ustanovení §§ 7 a 8 osnovy by měl Úřední věstník dva základní úkoly, a to:

1. Byl by publikačním instrumentem, v němž by bylo — s vynětím případů shodných s výjimkami u úředního listu — soustředěno vyhlašování všech obecných právních předpisů, rozhodnutí a opatření vztahujících se jen na Slovensko, tedy také všech úředních enunciátů, určených k uveřejňování a vydaných soudy nebo veřejnými orgány s působností jen na Slovensku. Kriteriem pro posouzení, má-li být určitý enunciát vyhlášen v úředním věstníku, je, zda se tento enunciát vztahuje jen na území Slovenska, při čemž nerozhoduje, kterým orgánem byl vydán (budou tedy v úředním věstníku vyhlášeny i enunciáty celostátních orgánů, vztahují-li se jen na Slovensko).

2. V úředním věstníku by se přetiskovaly ve slovenském znění obligatorně všechny předpisy, vyhlášené v prvním dílu úředního listu a platné také na Slovensku.

Vedle toho by se v úředním věstníku také republikovaly podle § 7, odst. 3 osnovy ve slovenském znění obecné právní předpisy, rozhodnutí a opatření, vztahující se jen na české země a vyhlášené v úředním listě, a to tehdy, vyžadoval-li by toho buď zájem veřejný nebo odůvodněný zájem strany (jde tu o obdobu ustanovení § l, odst. 4 osnovy, která je vedena stejným účelem).

Pokud jde o republikování obecných právních předpisů, došlo by při této právní úpravě k petrifikování dosavadního faktického stavu, který se stal již běžným a v praxi se osvědčil. Republikace by byla prováděna prostým přetištěním původního předpisu ve slovenském znění, ať již úředním (v případech, kdy předpis byl v Úředním listě uveřejněn česky) či původním (v případech, kdy předpis byl v úředním listě uveřejněn slovensky), a to bez jakékoliv změny. Autentickým by byl ovšem vždy pouze původní text předpisu, vyhlášený v úředním listě; podle vyhlášení v úředním listě by se také řídila účinnost dotčeného předpisu, a to na celém území státu. V zájmu přehlednosti byly by republikované předpisy zařazovány v prvním dílu úředního věstníku odděleně, při čemž by se v poznámce ke každému z nich uvedlo, pod jakým číslem bylo autentické znění předpisu vyhlášeno v úředním listě a kdy nabylo na celém státním území účinnosti.

K otázce účinnosti bylo by ještě podotknout, že bude věcí náležité organisace, aby přetištění

právních předpisů bylo pokud možno současné s jejich vyhlášením a zejména, aby předpisy nenabývaly účinnosti dříve, než budou přetištěny v úředním věstníku. K tomu přispěje vedle redakčních opatření technického rázu také důsledné dodržování zásady, aby předpisy nenabývaly účinnosti ihned dnem vyhlášení, nýbrž až po určité době; tím se prakticky docílí toho, že předpisy začnou platit až v době, kdy o nich budou informováni interesenti na území celého státu (na Slovensku prostřednictvím Úředního věstníku).

I na Slovensku budou nenormativní enunciáty, vydané soudy a veřejnými orgány na Slovensku, účelně soustředěny, a to v druhém dílu Úředního věstníku. Sem by byla přenesena i publikace soudních vyhlášek, uveřejňovaných dosud ve slovenském "Soudním ústředním oznamovateli", zřízeném podle nařízení č. 53/ 1946 Sb. n. SNR, a tento oznamovatel by pak byl zrušen a jeho vydávání dnem 31. prosince 1949 zastaveno [srov. k tomu též ustanovení § 11, písm. c) osnovy]. I zde by byla ponechána odborná redakce, pokud jde o uveřejňování soudních vyhlášení, pověřenectvu spravedlnosti podle příp. směrnic ministerstva spravedlnosti.

Pokud toho bylo třeba, recipuje navržená právní úprava úředního věstníku příslušná ustanovení nařízení č. 116/1946 Sb. n. SNR, jež tuto materii dosud upravovala.

K § 9 ve spojení s § 3 osnovy nutno upozornit na to, že ustanovení § 3, věty první má platit pro úřední věstník obdobně jako pro úřední list a že zejména tedy nemá významu u enunciátů v Úředním věstníku jen přetiskovaných ve smyslu § 7, odst. 2 nebo 3 osnovy. Datum pouhého přetištění enunciátů již vyhlášených nemá totiž právní relevance a právně je rozhodným pouze den původního vyhlášení v úředním listě.

Jinak nutno zde ještě poznamenat, že působnost týkající se úředního věstníku bude na Slovensku ve smyslu § 95, odst. 2 ústavy vykonávána zásadně prostřednictvím pověřenectva vnitra.

K části III.

Při přetiskování z úředního listu v úředním věstníku a naopak postačí, budou-li místní národní výbory v českých zemích odebírat Úřední list a obce na Slovensku úřední věstník, jak se to navrhuje v § 10 osnovy. Znamená to nejen ušetření nákladů, ale i úsporu papíru.

K derogační klausuli § 11 bylo by podotknouti:

K písm. a) a c): Navrhované zrušení vládního nařízení č. 397/1919 Sb. a nařízení č. 53/

1946 Sb. n. SNR vyplývá jako důsledek ze soustředěného uveřejňování rejstříkových zápisů v úředním listě II (úředním věstníku II), jak

o tom již. byla řeč vpředu. Obdobně je tomu

i při zrušení obdobných předpisů zákona č. 250/1934 Sb. o umořování listin a prováděcího vládního nařízení k němu č. 30/1935 Sb. [viz písm. e) ].

K písm. d): Dříve, a to předpisem § 16, písm. b) zákona č. 214/1948 Sb. o sbírkách zákonů, byla již zrušena ustanovení §§ l až 5 nařízení č. 116/1946 Sb. n. SNR.

K písm. e): Nutno poznamenat, že nedotčena mají zůstat ustanovení materiálního rázu, zejména tedy i předpisy, jež stanoví, která usnesení (opatření) je v umořovacím řízení publikovat, v jakých lhůtách a jakou formou (sem by patřilo zejména ustanovení § 3 vl. nař. č. 30/1935).

K písm. f): Budou-li všechny právní předpisy uveřejněné v úředním listě a týkající se také Slovenska obligatorně republikovány v úředním věstníku, stanou se bezpředmětnými dosavadní ustanovení, která stanoví, že určitý orgán má své předpisy, týkající se Slovenska, vyhlásit též v úředním věstníku (viz na př. ustanovení § 3 zák. č. 116/1946 Sb., o jednotné organisaci podnikového početnictví, § 23, odst. 3 zák. č. 43/1948 Sb., o zemědělském úvěru, a § 5, odst. 2 zák. č. 52/1948 Sb., o mimořádných opatřeních v oboru ochrany vynálezů).

Proto osnova navrhuje zrušení všech tako-

vých ustanovení, takže napříště by v dotčených případech došlo k uveřejnění předpisů jen v úředním listě (v úředním věstníku by byl takový předpis pouze přetištěn ve smyslu § 7, odst. 2 osnovy); tím by odpadly také pochybnosti, které se za dosavadního stavu někdy objevovaly a spočívaly v tom, že nebylo zcela jasno, kdy nastává v jednotlivých částech státu účinnost předpisů, které měly být podle dosavadních zvláštních ustanovení uveřejňovány jak v úředním listě, tak i v úředním věstníku.

Osnova nebude mít za následek zvýšené zatížení orgánů veřejné správy, nýbrž naopak zjednodušení spojené se soustředěním publikace a s odstraněním roztříštěného uveřejňování soudních vyhlášek.

Po stránce rozpočtové dojde po uskutečnění osnovy k přesunu, odůvodněnému jednak sloučením několika úředních oznamovatelů, a jednak tím, že úřední list nemá již být od 1. ledna 1950 státním podnikem, takže příjmy a výdaje spojené s jeho vydáváním bude nutno zařadit do kapitoly ministerstva vnitra; při přípravě státního rozpočtu na příští rok se s tím již počítá (v roce 1949 bylo preliminováno ve skupině II. "Státní podniky", § 14 "Státní tiskárna a Úřední list" 23, 770. 000 Kčs včetně výdělkové daně ve výši 4, 000. 000 Kčs).

Zvýšení výdajů nebude s prováděním osnovaného zákona spojeno, spíše lze očekávat úspory, vyplývající ze sloučení několika úředních oznamovatelů.

V Praze dne 15. listopadu 1949.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Ministr vnitra:

V. Nosek v. r.

Státní tiskárna v Praze. — 5783-49.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP