Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1949.

L volební období. 3. zasedání.

277.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ...........................1949

o změnách v organisaci veřejné správy a v působnosti jejích orgánů.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§1.

(1) Aby byl zjednodušen a zhospodárněn výkon veřejné správy a omezen počet jejích orgánů, úřadů, ústavů, podniků, fondů a zařízení (dále jen "orgány veřejné správy"), může vláda nařízením

a) měnit a rušit působnost orgánů veřejné správy,

b) rušit orgány veřejné správy, jejichž další trvání není vzhledem ke změnám v působnosti neb s hlediska účelné organisace veřejné správy již odůvodněno, a určit, kdo provede jejich likvidaci.

(2) Ustanovení § 8, odst. 4 zákona ze dne 21. prosince 1948, č. 280 Sb., o krajském zřízení, zůstává nedotčeno.

§2.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Reorganisace veřejné správy vyžaduje především novou úpravu působnosti orgánů veřejné správy, jednak s hlediska ustanovení § 124 ústavy, podle něhož národní výbory vykonávají na území, pro které jsou zvoleny, veřejnou správu ve všech jejích oborech s výjimkami stanovenými zákonem, jednak s hlediska ustanovení § 130 ústavy, podle něhož má být výkon veškeré veřejné správy účelně decentralisován. Dále pak je nutno odstranit četné kompetenční nesrovnalosti, které se v průběhu doby nahromadily a které jsou za nové organisace veřejné správy brzdou nerušeného chodu administrativy.

Zmocnění obsažené v § l má vytvořit předpoklady pro to, aby bylo možno zejména:

1. provádět vertikální přesuny působnosti, t. j. přesuny působnosti s vyšších instancí na nižší (včetně přesunů některých správních působností vlády, pokud ovšem nejsou vyhrazeny vládě ústavou) nebo výjimečně, kdyby se to ukázalo ze zvláštních důvodů nutné, také směrem nahoru, pokud nejde o přesuny prováděné na základě zmocnění obsaženého v zákoně o krajském zřízení;

2. provádět horizontální přesuny působnosti, t. j. přesuny působnosti mezi orgány téhož stupně, na př. mezi ústředními úřady;

3. rušit některé působnosti orgánů veřejné správy nebo i rušit orgány, které byly vývojem překonány;

4. určovat orgány, jimž připadne provedení likvidace zrušené agendy nebo zrušeného orgánu, v zájmu urychleného provedení likvidace.

Reorganisace lidové správy si již vyžádala zmocnění k přesunům působnosti v § 8, odst. 4 zákona o krajském zřízení, podle něhož se provádí funkční decentralisace od ústředních úřadů až po místní národní výbory. K provedení této decentralisace stanovila vláda ve své 24. schůzi, konané dne 3. prosince 1948, tyto zásady:

a) ústředním úřadům přísluší v zásadě jen činnost normotvorná, řídící a kontrolní;

b) činit konkrétní rozhodnutí a opatření v I. stolici přísluší zásadně okresním a místním národním výborům a jim odpovídajícím jiným nižším správním orgánům a složkám;

c) krajské národní výbory a jim odpovídající jiné správní orgány a složky jsou příslušné pro konkrétní rozhodnutí a opatření zásadně jen v odvolacím řízení; rozhodovat v I. stolici přísluší jim toliko výjimečně, a to ve věcech dotýkajících se zájmů vyšších celků, než je okres.

Tyto zásady budou"platit i při provádění tohoto zákona.

Prováděním této osnovy nevzniknou veřejné správě žádné výdaje ani pracovní zatížení, spíše lze očekávat v obou směrech úspory.

V Praze dne 27. dubna 1949.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Ministr vnitra: Václav Nosek v. r.

Státní tiskárna v Praze. — 2261-49.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP