třeba zvláště v zákoně upraviti některé otázky jeho hospodaření. Jmění, kterým bude ústředí disponovati, možno roztříditi takto: Základní jmění Ústředí se tvoří z čistého jmění, jež podle § 11 přechází na ústředí. Jeho zjištění se provede zahajovací bilancí, v níž se vnášené jmění nově ocení. Při ocenění bude zásadně postupováno podle již vydaných směrnic pro oceňování pro národní podniky potravinářské, úhrn závodních podílů členů bude účtován odděleně od tohoto základního jmění. Samostatně budou dále účtovány reservní fondy po případě vytvořené zvláštní fondy. Vytvoření zvláštních fondů bude, jak se předpokládá, výjimkou, účast ministerstva financí naznačuje, že je respektována zásada, že jde též o výkon finanční výsosti státní. Jmění těchto fondů není bilančním jměním ústředí.
K§9:
Ústředí je družstvem podle družstevního práva platného v zemích české a Moravskoslezské s odchylkami podle tohoto zákona a předpisů podle něho vydaných. Z povahy věci plyne, že se nemohou na ústředí vztahovati předpisy o povinné organisaci družstev a jejich revisi v plném rozsahu, neboť vznik družstva jest dán zákonem a způsob, jak družstvo vyvíjí svou činnost, jest podroben státní kontrole. Úprava vztahu k ústřední radě družstev, zejména, pokud jde o členství ústředí, je ponechána stanovám, ježto tu jde o podrobnosti svou povahou příslušející spíše stanovám než zákonu.
K§ 10:
O výkon dozoru se podílí ministerstvo výživy, resp. ministerstvo zemědělství s ministerstvem financí. K dozoru podle ustanovení odstavce l, věty druhé se povolává jen ministr výživy, ježto tu jde o opatření pořádkové personální povahy na rozdíl od ostatních možností výkonu dozoru, kde jde jen o zásady týkající se způsobu, jak ústředí plní svou funkci.
K § 11 až 14.
Ustanovení oddílu III upravují otázky převodu některých útvarů na ústředí. Zpravidla o přechodu universální sukcesí jsou učiněny některé výjimky. Výjimky týkající se výrobních a distribučních oprávnění sledují účel umožnění, aby se přechod práv uvedl v soulad s příslušnými zákony o znárodnění po věcné stránce a s hlediska jejich cílů. Rozdíl mezi uvozovacími větami ustanovení § 11, odst. l, písm. A. a B. je toliko formální, nikoliv věcný; odlišnou formulací se má vyjádřiti myšlenka,
že působnost, kterou dosud vykonávaly družstevní centrály jako svépomocné organisace, bude tvořit jeden z pilířů působnosti ústředí. Osnova v ustanovení § 11, odst. 2 chce disponovati jasným způsobem o jmění fondů vzniklých při dovozu a vývozu a z cenových opatření. Tato disposice souvisí s usnesením vlády z 21. března 1947, z 29. června 1948 a 5. října 1948. Zmocnění v § 11, odst. 3 jest shledáváno nutným vzhledem k situacím, jež mohou vzniknouti v důsledku opatření podle § 11 a jejichž legislativní úprava by mohla býti pokládána za nutnou. Zmocnění, které je zde navrhováno, má časové meze. § 12 se vypořádává s dosavadními členy resp. účastníky na útvarech, jichž se týká § 11. Vychází se tu ze zásady, že jako náhrada za účasti nemá býti poskytnuto více, nežli částka, na kterou zní původní podíl nebo akcie každého z účastníků. Naproti tomu, poněvadž dochází k převodům bez likvidace a tedy bez zjišťování majetkového stavu útvarů,
o něž jde, nebudou tyto nároky redukovány,
i kdyby majetkový stav útvaru neodpovídal výši přislíbené náhrady. Předpisy o disposicích konfiskovaným majetkem těmito ustanoveními nejsou dotčeny. § 14 řeší majetkové vybavení družstva, jehož vznik je podle § l, odst. 4 předpokládán. Z tohoto důvodu dojde k dalším majetkovým převodům z ústředí na toto družstvo.
K §18:
V zájmu zajištění jednotného postupu při stíhání trestných činů proti tomuto zákonu a trestných činů proti dekretu č. 118/1945 Sb., byla ustanovení trestní přizpůsobena s určitými úpravami dekretu č. 118/1945 Sb. Odstavec 3 chce vyjádřiti, že není úmyslem zákonodárce při stíhání se jakýmkoli způsobem odchylovati od dosavadních předpisů platných pro obor vyživovací. Přitom je respektována i skutečnost, že nedošlo ke sjednocení předpisů na celém území státu, a že zatím nutno s touto skutečností počítati.
K §§ 19 a 20:
Organisační opatření se zřízením Ústředí spojená vyžadují určité doby po vydání tohoto zákona a bude proto den, kdy zahájí ústředí svou činnost, odložiti k datu, které, určí ministr výživy nařízením. Přitom nutno počítati s tím, že ústředí může zahájiti činnost jen v jednotlivých oborech a že rozvinutí jeho činnosti se bude díti postupně. Toto postupné zahajování činnosti ústředí bude míti vliv na dosavadní právní předpisy, o něž se opírají některé zrušované útvary, nebo jež upravovaly tytéž otázky, jichž se týká tento zákon. Jest proto nutné, aby odpovídající předpisy postupně pozbývaly platnosti (použivatelnosti). Při tom derogace na-
stává ex lege dnem zahájení působnosti ústředí v oborech dosud upravených příslušnými předpisy o hospodaření. Vyhláška podle § 20, odst. 2 má pouze účinky evidenční.
V Praze dne 26. října 1948.
Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.
Ministryně výživy:
Ing. L. Jankovcová v. r.
Státní tiskárna v Praze. - 5504-48.