Národní shromáždění republiky Československé 1948.
L volební období. 2. zasedání.
128.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne ... 1948
o Velkodistribučním podniku v oboru potravinářském.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
Oddíl I.
Působnost a právní poměry Velkodistribučního podniku.
§ 1.
Zřizuje se Velkodistribuční podnik, zapsané společenstvo s ručením obmezeným, se sídlem v Praze a s oblastním orgánem, jako družstvo, pro Slovensko, se sídlem v Bratislavě (dále jen "Velkodistribuční podnik").
§ 2. 1) Velkodistribučnímu podniku přísluší:
a) výhradní právo nakupovati pro vnitřní trh potraviny a nápoje a jiné poživatiny (dále jen "potraviny") od průmyslových a řemeslných výrobců, jakož i dovozců a provozovati s nimi velkoobchodní činnost,
b) nakupovati a prodávati ve velkém na vnitřním trhu zboží, které se obvykle prodává v obchodech se smíšeným zbožím,
c) provozovati v rozsahu stanoveném ministerstvem vnitřního obchodu v dohodě s ministerstvem výživy doplňkovou výrobní
činnost obvyklou u distribučních podniků (jako zušlechťování, úpravu, plnění do lahví, balení a pod. ).
(2) Vláda může stanoviti nařízením, co se podle tohoto zákona rozumí potravinami.
(3) Ustanovení odstavce l se nevztahují na předměty státních finančních monopolů.
(4) Ministerstvo vnitřního obchodu může v dohodě s ministerstvem výživy stanoviti výjimky z výhradního práva podle odstavce l, písm. a) a upraviti důsledky z toho plynoucí; v jednotlivých naléhavých případech může Velkodistribuční podnik sám povolit výjimku ze svého výhradního práva (odstavec l, písm. a).
(5) Ministerstvo vnitřního obchodu vyhlásí opatření všeobecné povahy učiněná podle odstavců l a 4 v Úředním listě.
§3.
Velkodistribuční podnik vyvíjí svou činnost podle § 2, odst. l především prostřednictvím družstev, národních podniků a vlastními podnikovými zařízeními.
§4.
Velkodistribuční podnik nepotřebuje ke své činnosti podle tohoto zákona oprávnění, která by jinak byla nutná podle příslušných ustanovení živnostenského řádu (živnostenského zákona) nebo jiných živnostensko-právních předpisů. Velkodistribuční podnik oznámí předmět svého podnikání úřadu (§ 145 ž. ř., § 242 ž. z. ), který jej vyznačí ve zvláštním oddílu živnostenského rejstříku. Vláda upraví podrobnosti nařízením, v němž zejména stanoví, v jakém rozsahu platí pro Velkodistribuční podnik ustanovení živnostenského řádu (živnostenského zákona).
§5.
(1) Velkodistribuční podnik dozírá vlastními revisními orgány na zachovávání ustanovení tohoto zákona a předpisů vydaných podle něho, jakož i na plnění příkazů a zákazů ministerstva vnitřního obchodu (§ 10).
(2) Osoby, které spolupůsobí při plnění úkolů Velkodistribučního podniku, jsou povinny umožniti revisním orgánům, které se vykáží průkazem vydaným ministerstvem vnitřního obchodu, aby nahlížely do obchodních knih, dokladů a korespondence, dáti těmto orgánům žádaná vysvětlení a povolit jim vstup do všech obchodních, provozních a skladištních místností a prostorů. Revisní orgány jsou povinny při výkonu těchto oprávnění šetřiti předpisů o ochraně svobody osobní, domovní a tajemství listovního a zachovat mlčenlivost o všech skutečnostech, o nichž se dovědí při výkonu své funkce, pokud nejde
o povinná hlášení Velkodistribučnímu podniku nebo orgánům veřejné správy a soudům. Nesmějí využívati vědomostí o těchto skutečnostech k jiným účelům než k účelům podle tohoto zákona.
§6.
(1) Členy Velkodistribučního podniku mohou býti družstva, národní podniky nebo jiné právnické osoby, jejichž činnost svou povahou spadá do působnosti Velkodistribučního podniku nebo má k ní vztah.
(2) Na členství není právní nárok: uchazeč o členství může však býti odmítnut jen se souhlasem ministerstva vnitřního obchodu.
§7.
(1) Správními orgány Velkodistribučního podniku jsou předseda a dva místopředsedové, představenstvo, dozorčí rada a valná hromada.
(2) Předsedu a dva místopředsedy jmenuje a odvolává vláda na společný návrh ministrů vnitřního obchodu a výživy.
(3) Představenstvo má včetně předsedy a dvou místopředsedů třicet členů, z toho devět členů ze Slovenska. Třináct členů jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra vnitřního obchodu učiněný v dohodě s ministrem výživy a po slyšení jednotné odborové organisace. čtrnáct členů volí valná hromada ze svého středu. Dokud nebude provedena volba prvních členů představenstva valnou hromadou, jmenuje a odvolává tyto členy vláda na návrh Ústřední rady družstev. Do šesti měsíců po zahájení činnosti Velkodistribučního podniku (§ 18) svolá předseda první valnou hromadu k volbě čtrnácti členů představenstva. Dnem následujícím po zvolení nastupují takto zvolení členové představenstva na místo členů jmenovaných vládou podle ustanovení věty čtvrté.
(4) Dozorčí rada má včetně předsedy patnáct členů, z toho pět členů ze Slovenska. Osm členů včetně předsedy jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra vnitřního obchodu učiněný v dohodě s ministrem výživy, sedm členů volí valná hromada ze svého středu. Na dobu do zvolení sedmi členů první dozorčí rady první valnou hromadou vykonávají členové jmenovaní vládou podle předcházející věty zatímně funkci dozorčí rady.
(5) Způsobem uvedeným v odstavcích 3 a 4 se zřizuje též potřebný počet náhradníků členů představenstva a dozorčí rady.
(6) Valnou hromadu Velkodistribučního podniku tvoří zástupci vysílaní členy Velkodistribučního podniku (§6, odst. 1). Na valné hromadě přísluší každému členu Velkodistribučního podniku jen jeden hlas bez zřetele na počet jeho podílů.
(7) Oblastní orgán Velkodistribučního podniku v Bratislavě spravuje předseda, místopředseda, osmičlenné představenstvo včetně předsedy a místopředsedy, tříčlenná dozorčí rada a valná hromada. Předseda, místopředseda, tři členové představenstva a dva členové dozorčí rady jsou jmenováni. Ustanovení odstavců 2 až 6 platí obdobně.
§8.
(1) Velkodistribuční podnik vyvíjí svou činnost podle § 2, odst. l podle zásad obchodního podnikání.
(2) Pokud není dále stanoveno jinak, tvoří základní jmění Velkodistribučního podniku čisté jmění, jež podle § 11 přechází na Velkodistribuční podnik.
(3) Bilanční přebytky Velkodistribučního podniku, pokud se podle stanov nepřidělují reservnímu fondu, odvádějí se státu.
§ 9.
(1) Právní poměry Velkodistribučního podniku, zvláště pak poměr ústředí k oblastnímu orgánu na Slovensku, upraví stanovy, které vydá vláda nařízením.
(2) Pokud tento zákon nebo předpisy podle něho vydané nestanoví jinak, platí o právních poměrech Velkodistribučního podniku ustanovení zákona ze dne 9. dubna 1873, č. 70 ř. z., o výdělkových a hospodářských společenstvech a pokud jde o oblastní orgán, ustanovení zák. čl. XXXVII/1875 o obchodním zákonu, ve znění předpisů je měnících a doplňujících.
(3) Předpisy o povinné organisaci družstev a jejich revisi se na Velkodistribuční podnik vztahují jen potud, pokud to určí stanovy.
Oddíl II. Státní dozor.
§ 10.
(1) Ministerstvo vnitřního obchodu dozírá na Velkodistribuční podnik a může jeho činnost a hospodaření kdykoliv přezkoumávati. Ministerstvo vnitřního obchodu může dávati Velkodistribučnímu podniku v oboru své působnosti závazné příkazy a zákazy. Nastanouli nepravidelnosti vážně ohrožující řádný provoz Velkodistribučního podniku, nejsou-li ustaveny příslušné orgány, nebo neplní-li
Velkodistribuční podnik řádně svoji funkci, může ministerstvo vnitřního obchodu učiniti vhodná opatření k zatímnímu vedení jeho správy.
(2) Hospodaření Velkodistribučního podniku a jeho složek podléhá kontrole nejvyššího účetního kontrolního úřadu.
(3) K nabývání, zcizení a zatížení nemovitostí v hodnotě přesahující částku 5 milionů Kčs potřebuje Velkodistribuční podnik schválení ministerstva vnitřního obchodu uděleného v dohodě s ministerstvem financí.
Oddíl III.
Zrušení útvarů a začlenění majetkových podstat.
§11
(1) Dnem, který stanoví ministr vnitřního obchodu nařízením, vplynou do Velkodistribučního podniku a zanikají:
1. Velkonákupní společnost družstev, zapsané společenstvo s ručením obmezeným v Praze,
2. "NÚPOD" nákupní ústředna potravních družstev v Bratislavě,
3. výdělková hospodářská společenstva maloobchodníků se smíšeným zbožím (kupecká družstva), která určí ministerstvo vnitřního obchodu ve vyhlášce v úředním listě.
Práva a závazky útvarů uvedených pod č. l až 3 přejdou s výjimkou uvedenou v § 12, odst. 2 universální sukcesí na Velkodistribuční podnik. Pokud jde o jejich oprávnění k činnosti výrobní a distribuční přecházejí na Velkodistribuční podnik v rozsahu, který stanoví ministerstvo vnitřního obchodu v dohodě s ministerstvem výživy.
(2) Ministr vnitřního obchodu může v dohodě s ministrem financí začleniti do Velkodistribučního podniku majetek znárodněný podle zákona ze dne 28. dubna 1948, č. 118 Sb., o organisaci velkoobchodní činnosti a o znárodnění velkoobchodních podniků, který slouží k provozování velkoobchodní činnosti v oboru potravin a zboží, jež se obvykle prodává v obchodech se smíšeným zbožím. Dále může v dohodě s ministry výživy a financí začleniti do Velkodistribučního podniku části majetkových podstat národních podniků vytvořených podle dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č. 101 Sb., o znárodnění některých podniků průmyslu potravinářského, ve znění zákona ze dne 28. dubna 1948, č. 115 Sb., které slouží k provozování velkoobchodní činnosti
v oboru potravin nebo zboží, jež se obvykle prodává v obchodech se smíšeným zbožím. (3) Finanční prostředky, které vznikly
a) z opatření při dovozu a vývozu nebo
b) z opatření cenových na vnitřním trhu — pokud slouží nebo by mohly sloužiti cenovým intervencím —
a jsou spravovány některým z útvarů uvedených v odstavci l, přecházejí na stát. Ministerstvo financí určí v dohodě s ministerstvem vnitřního obchodu, kterých prostředků se týká ustanovení první věty; vláda stanoví, jak bude s těmito prostředky naloženo.
(4) O vstupu Velkodistribučního podniku do závazků patřících k znárodněnému majetku a o tom, jak se upravuje uspokojení závazků patřících ke znárodněnému majetku platí přiměřeně ustanovení §§ 10, 11 a 12 zákona č. 118/1948 Sb.
§12.
(1) členové útvarů jmenovaných v § 11, odst. l se stávají pokud to neodporuje ustanovením § 6, odst. l, členy Velkodistribučního podniku bez členské přihlášky dnem, kdy příslušný útvar vplyne do Velkodistribučního podniku.
(2) Osobám, jež se stanou členy Velkodistribučního podniku podle odstavce l, se zúčtují na závodní podíly Velkodistribučního podniku jejich dosavadní splacené závodní podíly v družstvech, jež vplynula do Velkodistribučního podniku (§ 11, odst. 1). Osoby, jež jsou členy těchto družstev a jichž se netýká ustanovení odstavce l, obdrží od Velkodistribučního podniku na úplné vyrovnání nároků ze své členské účasti vůči útvaru, o který jde, částku, na niž zní jejich splacená členská účast vykázaná ku dni vplynutí útvarů do Velkodistribučního podniku. Dnem vplynutí zanikají, s výjimkou nároků podle ustanovení předcházejících vět, práva a závazky, které by jinak plynuly z účasti na družstvu nebo společnosti podle zákona nebo společenstevní (společenské) smlouvy (stanov).
(3) Ministerstvo vnitřního obchodu v dohodě s ministerstvem financí upraví způsob zúčtování majetkových účastí na členské podíly podle ustanovení odstavce 2, věty prvé a způsob vypořádání nároků podle ustanovení odstavce 2, věty druhé a splatnost takto zjištěných nároků.
§ 13.
(1) Zaměstnanci útvarů, na něž se vztahuje ustanovení § 11, odst. l se stávají zaměstnanci
Velkodistribučního podniku, a to dnem, kdy tyto útvary vplynou do Velkodistribučního podniku; práva a závazky z jejich pracovního (služebního) poměru přecházejí na Velkodistribuční podnik jen, pokud není dále stanoveno jinak.
(2) Pokud závazky z pracovních (služebních) smluv nejsou v souladu s potřebami Velkodistribučního podniku, budou příslušná ustanovení těchto smluv dohodou změněna; nedojde-li k dohodě, budou pracovní (služební) smlouvy vypověděny se zákonnou lhůtou výpovědní. Ministerstvo sociální péče v dohodě s ministerstvem vnitřního obchodu přezkoumá nároky ze všech pracovních (služebních) smluv a upraví požitky zaměstnanců tak, aby odpovídaly všeobecným zásadám mzdové politiky. Služební řády, které budou vydány pro zaměstnance Velkodistribučního podniku, podléhají schválení ministerstva sociální péče v dohodě s ministerstvem vnitřního obchodu.
(3) O nárocích zaměstnanců ze smluv a předpisů o pensijním zaopatření jejich a jejich rodinných příslušníků platí ustanovení zákona ze dne 15. dubna 1948, č. 99 Sb., o národním pojištění, zejména § 268, odst. 5 a § 270, odst. 9. Neúměrně vysoké odpočivné a zaopatřovací požitky vyplácené z prostředků útvarů jmenovaných v § 11, nebo jejich nadlepšovacích fondů, mohou býti dohodou sníženy na přiměřenou výši; nedojde-li k dohodě, rozhodne rozhodčí soud zřízený podle zákona ze dne 21. listopadu 1946, č. 228 Sb., o rozhodčích soudech pro úpravu některých závazků národních podniků.
Oddíl IV.
Ustanovení všeobecná.
§ 14.
Úřady a jiné orgány veřejné správy a organisace hospodářské a zájmové samosprávy jsou povinny spolupůsobiti při provádění tohoto zákona a předpisů podle něho vydaných.
§15.
Zápisy ve veřejných knihách a rejstřících, potřebné k vyznačení skutečností plynoucích z provádění tohoto zákona a předpisů k jeho provedení vydaných, provedou soudy a orgány veřejné správy na návrh Velkodistribučního podniku s odvoláním na tento zákon, po případě na předpisy k jeho provedení vydaném.
§16.
Právní jednání, písemnosti a úřední úkony, jichž je třeba k provedení §§ 11, 12 a 15, jsou osvobozeny od poplatků a dávek.
Oddíl V.
Ustanovení trestní, přechodná a závěrečná.
§17.
(1) Jednání a opomenutí příčící se ustanovení tohoto zákona nebo předpisů vydaných podle něho se trestá, pokud nejde o čin soudně trestný, jako správní přestupek pokutou do 1, 000. 000 Kčs, nebo vězením do jednoho roku, nebo oběma těmito tresty. Pro případ nedobytnosti pokuty se vyměří náhradní trest vězení podle míry zavinění do jednoho roku. Uloží-li se oba tresty zároveň, nesmí trest na svobodě spolu s náhradním trestem vězení přesahovati jeden rok.
(2) Byl-li přestupek spáchán při provozování živnosti a byl-li pachatel již před tím pravoplatně potrestán pro jednání nebo opomenutí podle odstavce l, může býti vyslovena také ztráta živnostenského oprávnění, a to buď na čas nebo navždy.
(3) Pokud tento zákon nestanoví jinak, platí (použije se) ustanovení předpisů o správním trestním právu a řízení v oboru vyživovacím.
§ 18.
Ministr vnitřního obchodu stanoví v dohodě s ministrem výživy nařízením, kdy, po případě v jakém rozsahu Velkodistribuční podnik zahájí činnost. Dnem počátku účinnosti nařízení a rozsahu jím stanoveném vznikají Velkodistribučnímu podniku práva a povinnosti plynoucí z ustanovení §§ 2 až 5.
§19.
Dekret presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č. 118 Sb., o opatřeních v řízení vyživovacího hospodářství, zákon ze dne 16. ledna 1896, č. 89 ř. z. z roku 1897 o obchodě s potravinami a některými předměty užitnými a vládní nařízení ze dne 7. května 1920, č. 377 Sb., o výrobě a obchodu potravinovými náhražkami, ve znění vládního nařízení ze dne 9. prosince 1920, č. 640 Sb., zůstávají nedotčena.
§ 20.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitřního obchodu v dohodě s ministrem výživy a zúčastněnými členy vlády.
•
9
Důvodová zpráva.
I. část všeobecná.
Zákon č. 118/1948 Sb., o organisaci velkoobchodní činnosti a o znárodnění velkoobchodních podniků sledoval nejen vyloučení soukromokapitalistických prvků ve velkoobchodním podnikání, nýbrž novou organisaci národních podniků velkoobchodních měl umožniti zjednodušení dosud roztříštěné velkoobchodní činnosti a zlevnění spotřebního zboží.
Tento požadavek jeví se nejnaléhavěji v oboru zboží denní spotřeby širokých vrstev obyvatelstva, mezi nímž nejvýznamnější místo zaujímají potraviny. V odvětví potravinářském podílí se na zásobování obyvatelstva významným způsobem spotřební družstevnictví a proto na rozdíl od ostatních oborů velkoobchodní činnosti, v nichž jest tato činnost obstarávána převážně národními podniky velkoobchodními, ukázalo se vhodným zvoliti pro potravinářský obor formu společenstva s ručením obmezeným, na jehož správě se zúčastní nejvýznamnější dosavadní družstevní podniky se svou centrálou.
Vytvořením předpokladů pro jednotné vedení velkoobchodu odpadne potřeba zvláštních evidenčních a plánovacích zařízení, neboť Velkodistribuční podnik bude moci pod vedením příslušných ministerstev vykonávati v přenesené působnosti největší část této agendy, kterou dosud v tomto oboru distribuce vykonávaly t. zv. trhové svazy. Vzhledem k důležitosti Velkodistribučního podniku jest na jeho řízení zabezpečen převážný vliv státu, který se projevuje zejména při ustanovování vedoucích orgánů Velkodistribučního podniku.
Velkodistribuční podnik bude důležitým článkem, navazujícím na činnost současně zřizovaného Ústředí pro hospodaření se zemědělskými výrobky, které jest rovněž zřízeno ve formě družstva a jehož hlavní funkcí bude zajištění odbytu zemědělských výrobků, vyrobených podle plánu a umožnění jejich levného oběhu na cestě k spotřebiteli.
Zatím co předmětem činnosti ústředí budou v prvé řadě zemědělské prvovýrobky, bude hlavním předmětem činnosti Velkodistribučního podniku velkoobchodní výkup a rozdělování potravin vyrobených průmyslovými nebo řemeslnými výrobci. Složitost hospodářského života, po případě rozdíly jednotlivých oblastí v organisaci oběhu statků, si vynutí některé vzájemné výjimky ze stanovených zásadních působností obou družstev. Proto obsahuje osnova ustanovení, jimiž by podle potřeb hospodářského života bylo možno přesně vymeziti
hranice činnosti obou podniků a umožniti jejich plynulou spolupráci.
II část zvláštní.
K§ 1:
Velkodistribuční podnik bude míti celostátní působnost, při čemž na Slovensku se zároveň zřizuje oblastní orgán ve formě samostatného družstva v Bratislavě.
K§2:
Zřízením Velkodistribučního podniku jsou dány předpoklady, aby distribuce potravin, poživatin a nápojů, které vznikly v průmyslovém nebo řemeslném výrobním procesu, byla ve velkoobchodním stupni prováděna jednotně bez ohledu na to, jde-li o výrobky odvětví znárodněného, družstevního či soukromého. Pojem potravin, připravených cestou průmyslové a řemeslné výroby jest v praxi běžný a předpokládá se, že jeho výklad nebude působiti obtíží. Případné vytýčení hraničního dosahu tohoto pojmu, zvláště v poměru k t. zv. zemědělským výrobkům, s nimiž bude hospodařiti Ústředí pro hospodaření se zemědělskými výrobky, může býti snadno provedeno pomocí zmocnění podle odstavce 2. Toto zmocnění bude použito k vymezení pojmu "potravina", při čemž je plně zajištěna součinnost příslušných ministerstev.
Úkolem Velkodistribučního podniku bude, aby v odvětví velkoobchodu s potravinami provedl v praxi nové hospodářské zásady, které v jiných oborech jsou uskutečňovány vytvářením národních podniků distribučních. Velkodistribučním podnikem jsou vytvořeny předpoklady pro organisování velkoobchodu takovým způsobem, aby velkoobchodní podnik mohl dodávati jednotlivým maloobchodům veškeré druhy zboží, které prodávají. Tím se zabrání tříštění velkoobchodní činnosti, která dosud do značné míry byla vybudována podle výrobních oborů. Velkodistribuční podnik napojí účelně družstevní i soukromé podnikání maloobchodní na znárodněnou výrobu. Z toho vyplývá nutnost vybaviti Velkodistribuční podnik především výhradním právem nákupu potravin od průmyslových a řemeslných výrobců a dovozců a provozování velkoobchodní činnosti. Osnova počítá s tím, že vzhledem k širokému oboru činnosti podniku si vynutí hospodářský život připuštění výjimek z tohoto práva a to jak rázu přechodného, tak trvalého. Tyto výjimky budou míti svůj důvod především v méně technicky
vyspělé výrobní organisaci některých odvětví, zvláště pokud jde o řemesla, kde jmenovitě u výroby chleba a uzenin nejsou dány okamžité předpoklady pro provádění velkoobchodní Činnosti. Tyto výjimky bude nutno učiniti ze stejného důvodu i u některého zboží, které jest výrobci prodáváno přímo spotřebiteli vzhledem na charakter a způsob použití zboží (na př. pivo). V přechodném údobí bude nutno se vyrovnati se zvláštními poměry v jednotlivých částech státu, takže v některých druzích zboží bude nutno dovoliti zvláštní úpravu, aby bylo zabráněno zásobovacím poruchám do té doby, než bude možno zásobování v plném rozsahu vésti jednotně.
Pro výrobky, které jsou předmětem státních finančních monopolů, byla již v zákoně stanovena výjimka, ale předpokládá se, že finanční monopol bude při distribuci monopolního zboží používati především Velkodistribučního podniku.
K § 3:
Výpočet útvarů, jichž prostřednictvím plní Velkodistribuční podnik své úkoly, jest demonstrativní a nevylučuje možnost, aby Velkodistribuční podnik, ukáže-li se toho potřeba, mohl použíti i služeb jiných útvarů.
•
K § 4:
Toto ustanovení bylo převzato z předpisů o znárodnění. Předpokládá se, že bude postupováno konformně s úpravou platnou pro národní podniky i při vydávání vládního nařízení.
K§ 5:
Revisní práva Velkodistribučního podniku vyplývají z jeho výhradního oprávnění obchodní činnosti ve stanoveném oboru a ze zvláštních opatření ministerstva vnitřního obchodu.
K§ 6:
Z členství Velkodistribučního podniku jsou zásadně vyloučeny osoby fysické. Prakticky budou členy především družstva a národní podniky. Vzhledem k důležitosti úkolů Velkodistribučního podniku, jest potřebí zajistiti, aby členové byli přijímáni s možností kontroly při jejich výběru. Bude se tak díti směrnicemi pro přijímání členů. Z toho důvodu jest nutno vyloučiti právní nárok na členství. Důsledky z tohoto vyloučení jsou seslabovány předpisem o nutnosti schvalování případného odmítnutí členů.
K§ 7:
Stanovení počtu členů představenstva a dozorčí rady bylo provedeno tak, aby umožnilo
zastoupení všech jednotlivých zájmových složek. Vzhledem k funkci předsedy bude představenstvo míti hlavně činnost schvalovací. Podrobnosti organisace budou upraveny stanovami. Pro oblastní orgán na Slovensku stanoví osnova správní orgány analogicky podle ustanovení platných pro správu centrály Velkodistribučního podniku. Rovněž pro jmenování členů platí obdobně předpisy platné pro orgány centrály.
K §8:
Základní jmění Velkodistribučního podniku se tvoří z čistého jmění, jež podle § 11 přechází na Velkodistribuční podnik. Jeho ocenění bude provedeno podle zásad obdobných pro národní podniky distribuční. Ustanovení o odvádění hospodářských přebytků státní pokladně navazuje na příslušná ustanovení, týkající se odvádění přebytků národních podniků.
K§9:
Velkodistribuční podnik je družstvem podle družstevního práva platného v zemi české a Moravskoslezské s odchylkami podle tohoto zákona a předpisů podle něho vydaných. Z povahy věci plyne, že se nemohou na Velkodistribuční podnik vztahovati předpisy o povinné organisaci družstev a jejich revisi v plném rozsahu, neboť vznik družstva jest dán zákonem a způsob, jak družstvo vyvíjí svou činnost jest podroben státní kontrole. Úprava vztahu k Ústřední radě družstev, jejímž členem Velkodistribuční podnik nepochybně jest, je ponechána stanovám, ježto tu jde o podrobnosti svou povahou příslušející spíše stanovám, než zákonu. Poměr mezi centrálou Velkodistribučního podniku a oblastním orgánem na Slovensku bude upraven obdobně podle organisačních zásad u národních podniků průmyslových.
K §10:
Předpisy o dozoru ministerstva vnitřního obchodu je do značné míry smazán autonomní charakter -družstevního podnikání u Velkodistribučního podniku, což vyplývá ze státního zájmu, aby distribuční obor potravin byl pod plnou státní kontrolou.
K§11:
Tato ustanovení upravují otázky převodu některých útvarů na Velkodistribuční podnik a to buď jejich vplynutím nebo začleněním některých majetkových podstat. Okolnost, že zákon v ustanovení §11. odst. l používá dikce "vplynou do Velkodistribučního podniku a zanikají" a nemluví o tom, že se "ruší", má jen
formální a nikoliv věcné odůvodnění; touto formulací se má vyjádřiti myšlenka, že působnost, kterou dosud vykonávaly družstevní centrály jako svépomocné organisace, bude tvořit jeden z pilířů působnosti Velkodistribučního podniku. Zásada jednotného provozování velkoobchodní činnosti v oboru potravinářském vyžaduje, aby do Velkodistribučního podniku vplynula i některá kupecká družstva, při čemž bude vzat zřetel na jich dosavadní činnost a hospodářskou potřebnost nebo osvědčené provozní metody. Výběr jednotlivých kupeckých družstev jest odůvodněn tím. že ne vždy byla budována na solidních základech. Osnova v ustanovení § 11, odst. 4 chce disponovati jasným způsobem o jmění fondů vzniklých při dovozu a vývozu z cenových opatření. Tato disposice souvisí s usneseními vlády z 21. března 1947, z 29 března 1948 a 5. října 1948.
Z důvodů výhradního práva k provozování velkoobchodní činnosti v oboru potravinářském a z požadavku sjednocení této velkoobchodní činnosti ve Velkodistribučním podniku vvplývají ustanovení odstavce 2, podle něhož má podle obdoby znárodňovacích zákonů býti umožněno začlenění jednotlivých znárodněných majetkových podstat nebo majetkových částí národních podniků. Toto začlenění má býti zároveň přínosem státu do zřizovaného družstva. Předpisy o disposicích s konfiskovaným majetkem nejsou těmito ustanoveními dotčeny.
K §13:
Ze zjednodušení distribuce vzniknou pravděpodobně některé závažné zaměstnanecké pro-
blémy, avšak není úmyslem, aby u podniků, které vplývají nebo se začleňují do nového Velkodistribučního podniku vznikla u zaměstnanců v údobí výstavby nejistota o jejich budoucím zaměstnání. Celkové uspořádání bude se díti ve spolupráci s jednotným odborovým hnutím a bude odpovídati všeobecným zásadám mzdové politiky.
K §17:
Trestní ustanovení byla převzata z důvodu stejnorodosti z ustanovení osnovy zákona o zřízení ústředí pro hospodaření se zemědělskými výrobky, která spočívají na dosavadních předpisech platných pro obor vyživovací.
K § 18:
Organisační opatření se zřízením Velkodistribučního podniku si vyžádají určité doby po vydání tohoto zákona a bude proto den, kdy Velkodistribuční podnik zahájí svou činnost, určen nařízením ministra vnitřního obchodu. Při tom je třeba počítati s tím, že Velkodistribuční podnik může zahájit činnost jen v jednotlivých oborech a že rozvinutí jeho činnosti se může díti postupně.
K §19:
Zřízením Velkodistribučního podniku nedojde ke změnám v působnosti ministerstva výživy, pokud jde o řízení oběhu předmětů výživy.
V. Praze dne 26. října 1948.
Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.
Ministr vnitřního obchodu: Fr. Krajčír v. r.
Státní tiskárna v Praze. — 5503-48