Národní shromáždění republiky Československé 1948.
L volební období. 2. zasedání.
109.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne ........................1948
o táborech nucené práce.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Aby osoby uvedené v § 2 mohly býti vychovány k práci jako občanské povinnosti a aby mohlo býti využito jejich pracovních schopností k prospěchu celku (§32 ústavy), zřizují se tábory nucené práce (v dalším jen "tábory").
(2) Tábory zřizuje a spravuje ministerstvo vnitra, které může podle potřeby tuto působnost přenésti na krajské národní výbory.
(3) Pracovních sil zařaděných do táborů (§2) bude použito pro výkon prací podnikaných státem, národními podniky a svazky lidové správy ke splnění jednotného hospodářského plánu.
§ 2
(1) Do táborů budou zařaděny
a) osoby, které jsou starší 18 let, nepřekročily 60. rok věku a jsou tělesně a duševně způsobilé, ale práci se vyhýbají nebo ohrožují výstavbu lidově demokratického * zřízení nebo hospodářský život, zvláště veřejné zásobování, a osoby, které jim to umožňují,
b) osoby pravoplatně odsouzené pro některý
z činů uvedených v zákonu ze dne......
č......Sb., na ochranu lidově demokratické republiky,
zákonu ze dne 13. února 1947, č. 15 Sb., o stíhání černého obchodu a podobných pletich,
zákonu ze dne 13. února 1947, č. 27 Sb., o trestní ochraně provádění dvouletého hospodářského plánu, nebo zákonu ze dne 18. července 1946, č. 165 Sb., o trestní ochraně národních podniků, znárodněných podniků a podniků pod národní správou.
(2) U správních přestupků, u nichž při uložení trestu na svobodě podle dosavadních zákonů mohlo býti vysloveno, že trest na svobodě delší tří měsíců má býti odpykán v donucovací pracovně, bude tento trest vykonán v táboře.
§3.
(1) O zařadění do tábora a o době trvání pobytu v něm v případech uvedených v § 2, odst. l, písm. a) a o době trvání pobytu v případech uvedených v § 2, odst. l, písm. b) rozhodují tříčlenné komise, jejichž členy a náhradníky jmenují krajské národní výbory.
(2) Do tábora lze zařaditi osoby uvedené v § 2 na dobu od tří měsíců do 2 roků.
§ 4.
Komise zřízená podle § 3, odst. l může, kde toho povaha případu vyžaduje:
a) zakázati osobě zařaděné do tábora po jejím propuštění z něho pobyt v určitém územním okrsku nebo místě nebo mu určiti místo pobytu,
b) naříditi vyklizení bytu zařaděné osoby,
c) rozhodnouti, že do živnostenského podniku nebo majetkových podstat zařaděné osoby bude zavedena národní správa,
d) rozhodnouti, že zařaděné osobě bude odňato živnostenské oprávnění.
§5.
Odvolání podané proti rozhodnutí vydanému podle § 3 nebo § 4 nemá odkladného účinku.
§6.
(1) Ministerstvo vnitra může na návrh správy tábora po uplynutí nejméně tří měsíců dobu pobytu v táboře zkrátiti, má-li za to, že zařaděná osoba svou pracovitostí a svým chováním dává jistotu, že po propuštění povede pracovitý, spořádaný a bezúhonný život.
(2) Zařaděné osoby budou z tábora propuštěny, nehledě k určené době povinného pobytu, stanou-li se trvale tělesně nebo duševně nezpůsobilými k práci a k pobytu v táboře.
§ 7.
(1) Zařaděné osoby jsou povinny konati jim uložené práce, a to jak v táborech, tak mimo ně.
(2) Osoby zařaděné do tábora obdrží za práci plat podle pracovního výkonu. Na plat se započtou veškeré příjmy plynoucí nebo poskytnuté osobě zařaděné do tábora, pokud na ně má nárok z důvodu služebního (pracovního) poměru nebo se zřetelem k němu.
(3) Z platu podle odstavce 2 se hradí nejprve náklady pobytu; ze zbytků se uvolní část na výživu příslušníků rodiny, kteří jsou odkázáni výživou na zařaděného a které je povinen podle zákona živit. Zbývající část se zařaděnému vyplatí při propuštění z tábora.
(4) Osoby zařaděné do táborů podléhají národnímu pojištění.
§ 8.
Osobám zařaděným do táborů dostává se mravní, odborné a osvětové výchovy.
§ 9.
Podrobné předpisy k provedení tohoto zákona, zejména ústavní, kázeňský a výchovný řád pro tábory, jakož i předpisy o jednání komisí, zřízených podle § 3, a o řízení před nimi, vydá ministerstvo vnitra za součinnosti zúčastněných ministerstev.
§ 10.
Do doby, než krajské národní výbory zahájí činnost, vykonává jejich působnost podle tohoto zákona ministerstvo vnitra. Zařadění do táborů vyznačí se poznámkou v soudním trestním rejstříku do té doby, než bude zřízena zvláštní evidence.
§ 11.
Zrušují se nařízení Slovenské národní rady ze dne 23. března 1948, č. 7 Sb. n. SNR, o zřízení pracovních útvarů, a prováděcí nařízení sboru pověřenců ze dne 23. dubna 1948, č. 18 Sb. n. SNR, k nařízení o zřízení pracovních útvarů. Pracovní útvary zřízené podle těchto předpisů se přeměňují v tábory.
§ 12.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
S
Důvodová zpráva.
Podle dosavadních zkušeností v boji proti zločinnosti je značný počet trestných činů páchán ze zahálčivosti osobami práci se vyhýbajícími; těžcí a nenapravitelní zločinci vycházejí z řad těch, kdož si nechtějí opatřovati hmotné prostředky potřebné k životu řádnou a poctivou prací. Proto trestní zákonodárství znají i zvláštní t. zv. zabezpečovací opatření, mezi něž patří ústavy v nichž odsouzení jsou po odpykaném trestu přidržováni k práci a k ní vychováváni.
Tomuto účelu slouží u nás zemské donucovací pracovny, do nichž jsou přikazovány orgány veřejné správy — zemskými národními výbory — osoby, u nichž při odsouzení pro určité trestné činy byla vyslovena přípustnost k držení v donucovací pracovně. Jsou to notoričtí zahaleči typu tuláckého a žebráckého a vícekráte trestaní zločinci (zákon č. 102/1929 Sb. ). Praxe však ukázala, že účinná ochrana bezpečnosti zvláště kolektivní vyžaduje podobná zařízeni a opatření i proti osobám, které se sice určitého trestného činu nedopustily, avšak svým asociálním jednáním, vyhýbajíce se řádné a poctivé práci, ohrožují společenské a hospodářské zřízení.
Naše ústava prohlašuje práci za občanskou povinnost (§32). Budovatelské úsilí všeho pracujícího lidu. bez něhož není myslitelná bezpečnost národa i jednotlivce, nutně vyžaduje opatření proti těm, kdož se práci vyhýbají, neplní svoji občanskou povinnost a tím rozvracejí hospodářskou a politickou výstavbu státu.
Jedním z těchto opatření jsou tábory nucené práce. Jejich účelem jest, aby se osobám do nich umístěným dostalo výchovy k práci s výchovou mravní, odbornou a osvětovou.
Osnova stanoví dva druhy osob, které vyžadují takovýto způsob nápravy.
První kategorii osob tvoří osoby, které budou odsouzeny pro trestné činy, jež svědčí o jejich nezákonném postoji k práci a tím i ke státu. Mravní založení osob, které se dopustily trestných činů uvedených v § 2, odst. l, písm. b) vyžaduje, aby se jim po trestu dostalo ještě zvláštní výchovy.
Druhou kategorii osob tvoří ti, kdož se sice nedopustili trestného činu, avšak jejichž způsob života vyžaduje nápravného opatření. Tyto osoby nespadají pod pravomoc trestních soudů. Proto rozhodnutí o jejich zařadění do táborů nucené práce nutno svěřiti jiným státním orgánům, a to orgánům veřejné správy — krajským národním výborům.
Orgány lidově demokratické veřejné správy nejlépe posoudí, u kterých osob jsou vzhledem
k jejich způsobu života splněny zákonné podmínky k zařadění do tábora. Zástupci pracujícího lidu správně též odhadnou potřebnou dobu k pobytu k táboře, a to i u osob odsouzených podle § 2, odst. l, písm. b).
V prováděcích nařízeních a směrnicích budou vydány podrobné předpisy především o jednání komisí krajských národních výborů, které rozhodují o zařaďování do táborů nucené práce a určují délku pobytu v nich a o řízení před těmito komisemi, dále pak předpisy o tom, které osoby, pokud nebyly odsouzeny pro trestné činy, se zařadí do táborů.
Ve směrnicích bude zvláště stanoven postup, jakým si budou komise opatřovati zprávy o skutečnostech rozhodných pro zařadění do táborů.
Do té doby, než zahájí činnost krajské národní výbory, bude jejich působnost vykonávati ministerstvo vnitra (§ 10).
Komise jsou při rozhodování o délce doby pobytu vázány lhůtami stanovenými zákonem. Podle § 3, odst. 2 nemohou tedy stanoviti dobu pobytu kratší než 3 měsíce a delší než 2 roky. Toto časové rozpětí dává možnost stanoviti délku pobytu v táboře podle zhodnocení každého jednotlivého případu. Individuální hodnocení bude též základem pro zkrácení doby pobytu podle § 6. Bude též rozhodné pro opatřeni podle § 4, která budou uložena v případech zvláště těžkých.
účel a zařízení táborů nucené práce dává možnost, aby byly v nich odpykávány též správní tresty na svobodě delší 3 měsíců, jestliže takovýto trest mohl podle platných předpisů býti vykonán v donucovací pracovně (§2, odst. 2).
Výchovné a sociální účinky zařadění do tábora jsou zajištěny zejména tím, že osoby zařaděné budou dostávati za práci plat podle pracovního výkonu obdobně podle mzdových předpisů, že přiměřená část výdělku připadne v prvé řadě na výživu příslušníků rodiny zařaděného (§ 7, odst. 3) a že zařaděný podléhá národnímu pojištění.
Těmito opatřeními a tím, že zařaděného bude použito k pracím v rámci hospodářského plánu, je dán předpoklad k nápravě jeho pokřiveného postoje k práci a lidově demokratickému zřízení na cestě k socialismu.
Výchova zařaděných bude zaměřena jednak k vlastnostem charakterovým a mravním, jednak k postoji k státu a lidově demokratickému zřízení. Podle potřeby se dostane zařaděnému.