Národní shromáždění republiky Československé 1948.
I. volební období. 1. zasedání.
105.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne .....1948
o berních úlevách při přeměně, slučování a dělení pensijních a podpůrných fondů nebo podobných zařízení.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Přemění-li se pensijní nebo podpůrný fond (účelové jmění), který není samostatnou právnickou osobou, byl však podle nejblíže předcházející roční závěrky nebo podle obchodních zápisů v nejblíže předcházejícím roce odděleně účtován nebo vykazován jakožto jmění určené k účelům sociálního zaopatření (dále jen "nesamostatný fond"), na pensijní nebo podpůrný fond nebo podobné sociální zařízení, které jest samostatnou právnickou osobou (dále jen "samostatný fond"), poskytují se tyto úlevy:
a) Právní jednání, listiny a knihovní zápisy o převodu movitých věcí, práv a závazků nesamostatného fondu na samostatný fond, jakož i podání potřebná k provedení přeměny, jsou osvobozeny od poplatků a od daně z obchodu cennými papíry;
b) převádějí-li se na samostatný fond nemovitosti, zaplatí se místo poplatku nemovitostního poplatek ze zápisu převodu vlastnického práva v pozemkových knihách ve výši 2% hodnoty nemovitostí.
(2) Ustanovení odstavce l se vztahuje také na převody jmění nesamostatného fondu, který zaniká, na samostatný fond již trvající nebo k účelu připojištění na nositele veřejnoprávního sociálního pojištění.
(3) Samostatným fondem ve smyslu odstavce l a 2 se rozumí fond jeden i několik.
§ 2.
(1) Sloučí-li se dva nebo více samostatných fondů v jeden takový fond, jsou právní jednání, listiny a knihovní zápisy potřebné k provedení převodů jmění slučovaných fondů na jeden fond osvobozeny od poplatků a daně z obchodu cennými papíry.
(2) Rovněž jsou osvobozeny od poplatků a od daně z obchodu cennými papíry převody jmění (nebo části jmění) samostatného fondu buď
a) na jiný takový fond, uskutečňují-li se zároveň s převedením části členů prvého fondu k fondu druhému, nebo
b) k účelu připojištění na nositele veřejnoprávního sociálního pojištění, pokud se tyto převody uskutečňují v souvislosti se sloučením, dělením nebo zrušením podniku, u něhož fond trval, anebo pokud se uskutečňují se souhlasem ministerstva sociální péče. Ustanovení § l, odst. 3 platí i zde.
§ 3.
Při převodech jmění, na něž se vztahují ustanovení tohoto zákona, přechází ekvivalentní povinnost stran tohoto jmění na podmět přejímající počínajíc dnem, k němuž bylo dotčené jmění převedeno, je-li tento den prvním dnem kalendářního čtvrtletí, jinak prvním dnem kalendářního čtvrtletí nejblíže následujícího. Při převodech uvedených v § 2 je povinen podmět přejímající zaplatiti též případný nedoplatek poplatkového ekvivalentu s úroky z prodlení a náklady na upomínku a exekuci. Desetiletá lhůta rozhodná pro vznik ekvivalentní povinnosti podle § 8 zákona ze dne 8. dubna 1938, č. 76 Sb., o poplatkovém ekvivalentu, běží dále u nového vlastníka.
§ 4.
Dodávky provedené při majetkových převodech uvedených v § l a 2 jsou osvobozeny od daně z obratu. Ustanovení § 11, odst. 5, věty první a § 11, odst. 6 zákona ze dne 21. února 1946, č. 31 Sb., o dani z obratu, zůstávají však nedotčena.
§ 5.
(1) Ustanovení §§ l až 4 se vztahují také na přeměny, sloučení nebo dělení fondů,
u nichž vznikla poplatková nebo daňová povinnost před účinností tohoto zákona a to v zemích české a Moravskoslezské po 5. květnu 1945, na Slovensku po 29. srpnu 1944; zaplacené kolkové poplatky se však nevracejí. (2) Ministerstvo financí nebo podle jeho směrnic úřad jím zmocněný může přiznat úlevy podle předchozích ustanovení na žádost i tehdy, vznikla-li poplatková nebo daňová povinnost před dny uvedenými v odstavci 1.
§ 6.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení a pozbude jí dnem 31. prosince 1950; provede jej ministr financí.
Důvodová zpráva.
účelem navrhovaného zákona je poskytnutí úlev jednak pro převody majetku a) při přeměně nesamostatných pensijních a podpůrných fondů na fondy samostatné, jednak b) při slučování nebo dělení samostatných pensijních nebo podpůrných fondů.
K a): Přeměny pensijních nebo podpůrných fondů a podobných zařízení, které neměly dosud samostatné právnické osobnosti, na pensijní nebo podpůrné fondy nebo podobná zařízení se samostatnou právnickou osobností se provádějí vesměs z dvojího důvodu: k docílení výhody při zvláštní dani výdělkové anebo k dosažení osvobození od majetkových dávek. [Ustanovení oddílu II, odstavce 13 dekretu presidenta republiky ze dne 13. října 1945, č. 97 Sb., kterým se mění a doplňují ustanovení o zvláštní dani výdělkové, a vyhláška ministra financí ze dne 25. dubna 1946, č. 182, o změně nesamostatných pensijních fondů v samostatné pensijní a podpůrné fondy, (Úř. 1. I. č. 113, běž. č. 1466, str. 1281); § 15, odst. l, č. 7 zákona ze dne 15. května 1946., č. 134 Sb., o dávce z majetkového přírůstku a o dávce z majetku, a vyhláška ministra financí ze dne 8. listopadu 1946, jíž se stanoví bližší podmínky osvobození podle ustanovení § 15, odst. l, č. 7 zákona č. 134/1946 Sb. (Úř. 1. I č. 202, běž. č. 19843, str. 1961)].
Podmínkou zmíněných výhod při vyměřování zvláštní daně výdělkové a osvobození od přihlašovací povinnosti při majetkových dávkách jest přeměna nesamostatných pensijních a podpůrných fondů nebo podobných zařízení na samostatné právnické osoby. Přeměnou fondů dosáhnou podniky stejných výhod jaké se poskytuji podle platných zákonných ustanovení pro plnění (dotace, příspěvky) fondům samostatným nebo pro majetek samostatných fondů. Bylo by proto spravedlivé, aby také poplatkové zatížení obojích fondů se přibližně vyrovnalo. Fondy samostatné jsou povinny zapravovati z přijatých plnění (dotací, příspěvků) a z výplat členům fondu zpravidla poplatky zaopatřovací (§4 nař. z 15. září 1915, č. 280 ř. z. o poplatcích z pojistných, doživotních důchodových a zaopatřovacích smluv) a z přijatých darů daň z obohacení. Takové povinnosti vesměs neměly fondy nesamostatné a proto by se měl rozdíl z toho vyplývající vyrovnati při dosažení stejných výhod daňových přeměnou fondů tak, aby jmění obojích fondů bylo zatíženo pokud možno stejně. Podle této zásady by se měly požadovati při přeměně fondů poplatky z převodů jmění nesamostatných fondů z vlastnictví podniků na nově vytvořené fondy samostatné přibližně ve výši poplatků, které zapravily fondy samostatné postupně z přijatých plnění vedle- poplatku nemovitostního. Avšak s přihlédnutím k tomu, že zaplacení poplatků z převodu veškerého jmění nesamostatných fondů najednou by způsobilo fondům větší nesnáze, než kdyby byly platily postupně poměrně malé částky poplatků z jednotlivých přijatých plnění jako fondy samostatné, a také k sociálnímu účelu těchto zařízení, upouští finanční správa od požadování poplatků z převodu veškerého jmění movitého (cenných papírů, pohledávek, obligačních práv atd. ) a místo poplatku z převodu nemovitostí (4 až Tlí) požaduje toliko 2%ní poplatek ze zápisu práva vlastnického k nemovitostem, jenž je odůvodněn zvláštním úkonem knihovního soudu (§1, odst. 1).
Jestliže se nesamostatný fond nepřemění v samostatný, nýbrž sloučí se s jiným fondem již samostatným, při čemž nesamostatný fond zanikne, provádí se zjednodušeným postupem v podstatě dvojí právní jednání; jednak se jmění nesamostatného fondu (účelové jmění) odděluje od jmění podniku podobně jako při přeměně (právní poměr mezi podnikem a nesamostatným fondem), jednak se toto jmění (i s příslušnými závazky) převádí na trvající samostatný fond (právní poměr mezi nesamostatným fondem a samostatným fondem). Při přeměně nesamostatného fondu na fond samostatný by nastal prvý převod majetku "z podniku na nově utvořený fond a při převodu majetku tohoto fondu na jiný fond samostatný by nastal druhý převod majetku; při sloučení nesamostatného fondu s trvajícím fondem samostatným se místo dvou převodů jmění provede jen převod jeden, čili dvojí právní jednání se nahrazuje jedním právním jednáním. Pro takové převody jmění nesamostatných fondů na trvající fondy samostatné se poskytují stejné úlevy jako při přeměně nesamostatných fondů na samostatné (§ l, odst. 2). Podobně se poskytují úlevy také při použití jmění nesamostatného fondu na připojištění u nositele veřejnoprávního sociálního pojištění.
K b): Slučování pensijních a podpůrných fondů se provádí nebo zamýšlí v souvislosti se zřizováním nebo slučováním národních podniků. Národní podniky byly utvořeny vesměs z více jednotlivých podniků (závodů) znárodněných nebo státních, u nichž byly samostatné pensijní a podpůrné fondy. Je účelné, aby tyto jednotlivé fondy (závodní) u téhož národního podniku byly sloučeny v jediný fond (podnikový). Pro značné nesnáze plynoucí zejména z různosti nároků poskytovaných jednotlivými fondy i z nestejných majetkových poměrů, nebylo možno nesamostatné pensijní a podpůrné fondy u jednoho podniku ihned sloučiti, ale bylo především nutno odděliti jejich jmění od jmění podniku čili přeměniti je zatím na fondy samostatné; teprve po odstranění překážek bude možno provésti sloučení jednotlivých fondů v jediný fond (podnikový). Je proto žádoucí poskytnouti pro slučování fondů osvobození od poplatků (§ 2, odst. 1). Osvobození se poskytuje rovněž pro rozdělení majetku samostatných fondů, zřízených pro zaměstnance podniků, které se slučují, dělí nebo zrušují, na jiné takové fondy nebo nositele sociálního pojištění (§ 2, odst. 2). Ostatní ustanovení (§§3 až 5) doplňují hlavní ústanovení předcházející. V § 3 se upravuje přechod ekvivalentní povinnosti zásadně ve shodě s ustanovením § 17, odst. l zákona č. 76/1938 Sb., o poplatkovém ekvivalentu. Současně s přechodem ekvivalentní povinnosti na nový podmět zaniká tato povinnost u dosavadního podmětu. Napravení nedoplatků na poplatkovém ekvivalentu se požaduje od nového podmětu jen při sloučení fondů, pro něž platí úlevy podle § 2. Nedoplatky ekvivalentu připadající na jmění přeměněných nesamostatných fondů musí vyrovnati podnik, od jehož majetku se odděluje jmění nesamostatného fondu. Desetiletá lhůta pro vznik ekvivalentní povinnosti podle § 8, odst. 2 téhož zákona běží dále u nového vlastníka jak při přeměně, tak i při sloučení fondů.
Tytéž úlevy, jimiž jest odůvodněno poskytnutí poplatkových úlev, platí také pro osvobození dodávek, jež by se vyskytly při přeměně nebo sloučení fondů, od daně z obratu (§ 4).
Přeměny nesamostatných pensijních a podpůrných fondů na samostatné se provádějí ve značném počtu již od vydání shora uvedených předpisů. Ministerstvo financí proto vynesením z 8. července 1947, č. 151. 572/47-VII/l, dalo finančním úřadům pokyn, aby vzhledem k chystané zákonné úpravě úlev pro právní jednání a listiny o převodech jmění nesamostatných fondů na samostatné až na další posečkaly s vyměřováním poplatků z takových právních jednání a listin a byly-li snad poplatky z nich již vyměřeny, aby sečkaly s vymáháním těchto poplatků. Proto je nutno poskytnouti úlevy také pro přeměny již uskutečněné před vyhlášením zákona, úlevy ze zákona se poskytují pro převody provedené již po 5. květnu 1945, po příp. na Slovensku po 29. srpnu 1944. Ojedinělé přeměny fondů se vyskytly také dříve; pro tyto může přiznati finanční správa úlevy na žádost po uvážení všech okolností (§ 5).
V Praze dne 14. září 1948.
Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.
Ministr financi: Dr. J. Dolanský v. r.
Státní tiskárna v. Praze. - 4897-48