Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky československé 1948.

L volební období. 1. zasedání.

46.

Návrh

poslanců Smrkovského, Hodinové-Spumé, dr. Jelínka, Valo, dr. Beráka, Koktána a Ziaka

na vydání zákona,

kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 21. března 1948, č. 46 Sb., o nové pozemkové reformě (trvalé úpravě vlastnictví k zemědělské

a lesní půdě).

Podepsaní navrhují: Národní shromáždění republiky československé rač se usnésti:

Zákon

ze dne 1948,

kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 21. března 1948, č. 46 Sb., o nové pozemkové reformě (trvalé úpravě vlastnictví k zemědělské

a lesní půdě).

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon č. 46/1948 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. V § 9, odst. 4, druhé řádce za slova "přídělové ceny (odstavec 3)" se vkládají slova "určuje, předepisuje a".

2. V § 11 se vsunuje nový odstavec 3 tohoto znění:

"(8) Vypořádati práva a závazky váznoucí na vykoupené půdě nebo vyplývající z jejího převzetí (odstavec 1), jakož i zajišťovati výměnek nebo vdovské právo

požíváni na zbylém nevykoupeném majetku (odstavec 2, první věta), přísluší Fondu. Jemu také přísluší spravovati vykoupenou půdu až do dne jejího odevzdání novým nabyvatelům (§ 16). "

3. V § 13 se vsunuje nový odstavec 3 tohoto znění:

(3) Ministerstvo zemědělství může vyhláškou uveřejněnou ve Sbírce zákonů a nařízení. přenésti svoji příslušnost podle odstavců l a 2 na státní obvodové úřadovny pro pozemkovou reformu (vyhláška ministra zemědělství ze dne 1. května 1935, č. 96 Sb., o změně názvu obvodových úřadoven pozemkového úřadu) nebo v dohodě s ministerstvem vnitra na okresní národní výbory pro odvolání z rozhodnutí okresních národních výborů platí ustanovení § 21. "

4. V § 16, odst. 1, písm. b) se nahrazují slova "bez újmy ustanovení odstavce 5, předposlední věty, " slovy "bez újmy ustanoveni odstavce 6, ".

5. V § 16, odst. 5 se vypouští předposlední a poslední věta.

6. V § 16 za odstavec 5 se vkládá nový odstavec 6 tohoto znění:

"(6) Osobám uvedeným v odstavci l, písni, b) může býti k návrhu místní rolnické komise bez ohledu na předposlední větu odstavce 2 poskytnut příděl půdy přesahující nejmenší výměru soběstačné usedlosti až do výměry v oblasti řepařské do 2 ha, v oblasti obilnářské do 3 ha, v oblasti bramiborářské do 4 ha a v oblasti pastvinářské do 6 ha, jde-li o přiděl půdy juni dosud obdělávané, která jim byla propachtována na dobu nejméně 12 let a na níž jako pachtýři pracují nejméně 6 roků, a jde-li o osoby označené v odstavci 5, poslední větě, nejméně 2 roky. Při tom se do této výměry započítává výměra vlastní půdy těchto pachtýřů. ".

7. V § 16 odstavce 6 až 10 se přečíslují na odstavce 7 až 11.

8. V § 16, odst. 9 (původní 8) vkládají se za slova "ministerstvo zemědělství" slova "buď přímo nebo prostřednictvím státních obvodových úřadoven pro pozemkovou reformu ".

Čl. II. Ustanovení čl. I platí od 14. dubna 1948.

Čl. III.

Ministr zemědělství se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů a nařízení vyhlásil úplné znění

zákona č. 46/1948 9b" které vyplývá z úprav provedených tímto zákonem.

čl. IV.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr zemědělství v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

A. část všeobecná.

Při provádění zákona č. 46/1948 Sb. se ukázaly některé nejasnosti co do výkladu určitých ustanovení. Aby cíle, které zákon sleduje, byly jasně vyjádřeny, navrhují se níže uvedené změny a doplňky.

B. část zvláštní.

Čl I.

Důvody racionelní dělby práce a zjednodušení řízení mluví pro to, aby Národnímu pozemkovému fondu, který byl pověřen účetní a pokladní funkcí při provádění zákona č. 46/ 1948 Sb,., byl umožněn též vliv na finanční provádění zákona, což se má státi tím, že se Fond pověřuje nejen vymáháním, ale přímo již stanovením přídělových cen.

K bodu 2:

Z důvodů uvedených ve všeobecné části této důvodové zprávy je nutno, aby u § 11 bylo jasně 'konstatováno, kdo provádí finanční vypořádání u půdy vykoupené a vlastníku ponechané. Z funkce Národního pozemkového fondu jako orgánu pověřeného majetkoprávním vyrovnáním poměrů vzniklých výkupem půdy se podává, že tomuto Fondu vlastně přísluší též správa vykoupeného majetku, a to až do konečného rozhodnutí ministerstva zemědělství ohledně naložení s tímto majetkem (§ 16 zákona). Zmíněný Fond spravuje vy-

koupený majetek odděleně od správy zkonfiskovaného zemědělského majetku (§ 6, odst. l dekr. č. 12/1945 Sb. ).

K bodu 3:

Možnost přenesení působnosti pokud se týká schvalovacího řízení podle § 13 na státní obvodové úřadovny pro pozemkovou reformu nebo na okresní národní výbory se odůvodňuje zásadou zhospodárnění a decentralisace veřejné správy.

K bodu 6:

Ukázalo se, že místní potřeba půdy je vesměs tak naléhavá, že by nebylo možno vždy přiřknouti drobným pachtýřům — přednostním uchazečům — půdu ve výměře dvojnásobku soběstačných usedlostí. Přednostní právo pachtýřů podle dosavadní úpravy by nebylo proto úměrné celkové potřebě půdy a nebylo by ani sociálně spravedlivé vůči ostatním místním oprávněným uchazečům. Novou úpravou se také odstraňuje určitá nejasnost při výkladu vzájemné souvislosti posledních tří vět odstavce 5 v § 16.

K bodu 8:

Pro tuto úpravu platí důvody uvedené k bodu 3.

Zbývající ustanovení nevyžaduje zvláštního odůvodnění.

Pro zařazení čl. II hovoří důvody účelnosti a jednotnosti provádění zákona č. 46/1948 Sb.

V Praze dne 14. července 1948.

Smrkovský, Hodinová-Spurná, Valo, dr Berák, Koktán Žiak, dr. Jelínek, Bacílek, Haško, Kaďúrek, Mikuláš, Bláha, Ledl, V. Sova, Václavů, Havlíček, Navračič, Dr. Papaďák, Hladký, Kratochvíl, Antonín Vlasák, Volavka.

Státní tiskárna v Praze. — 3711-48


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP