Národní shromáždění republiky Československé 1948.
I. volební období. 1. zasedání.
18.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne.............................................1948
o přechodné úpravě v oboru obecních dávek a poplatků.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1
Obecní dávky a poplatky, na jichž vybírání se usnesl místní národní výbor (místní správní komise nebo správní komisař) přede dnem 1. ledna 1948 a jichž vybírání, pokud je toho třeba, bylo nebo bude příslušným orgánem (úřadem) povoleno, lze vybírati již za dobu před vyhlášením schválených (usnesených) výběrčích pravidel, a to s účinností ode dne stanoveného v uvedeném usnesení, a nebyl-li tento den v usnesení stanoven, ode dne skutečného vybírání.
§ 2.
(1) Vláda může vydávati vzorná (jednotná) pravidla pro obecní dávky a poplatky podle ustanovení § 28, odst. 5, § 85, odst. 4, § 37, odst. 2 a § 38, odst. 2 zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb., o přechodné úpravě finančního hospodářství obcí, s platností pro území celého státu.
(2) Ustanovení zákona ze dne 7. listopadu 1940, č. 290 Sl. z., kterým se mění některé předpisy o finančním hospodaření měst a obcí, pokud odporují ustanovení odstavce l, se zrušují.
§3.
Samosprávnou dávku podle zákona ze dne 27. ledna 1944, č. 11 Sl. z., o samosprávné dávce k dani z lihu, všeobecné dani nápojové, dani z piva a k dávce ze šumivého vína, nelze vybírati za dobu ode dne 1. března 1946; avšak dávka, která byla podle něho vybrána před účinnosti tohoto zákona, se nevrací.
§4.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra v dohodě s ministrem financí.
Důvodová zpráva.
I. Po obnovení ústavních poměrů vybíraly některé obce obecni dávky a poplatky, na nichž se usnesly zastupitelské orgány obcí, ještě před udělením potřebného povolení. To bylo v rozporu s platným právním stavem, podle něhož má zavedení (prodloužení nebo zvýšení) obecní dávky (obecního poplatku) právní účinky vůči všem poplatníkům teprve od doby, kdy schválená pravidla byla ve smyslu § 43, odst. 3 zák. č. 329/1921 Sb. v obci veřejně vyhlášena.
Z tohoto stavu vychází ustanovení § l, kterým se zároveň vyhovuje resoluci přijaté k návrhu rozpočtového výboru ústavodárným Národním shromážděním v jeho 32. schůzi dne 20. prosince 1946 při schválení vládního návrhu zákona o zatímní úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy a některých jiných osob veřejného práva. Podle závěrečného odstavce uvedené resoluce má býti zvláštním zákonem upraveno vybírání poplatků a dávek se zpětnou platností ve vyšších sazbách nebo podle pravidel odchylných od oněch, podle nichž v roce 1946 byla obec oprávněna vybírati dávky a poplatky.
Za předpokladu, že usnesení příslušného obecního orgánu o zavedení obecních dávek a poplatků bylo nebo bude příslušným dohlédacím orgánem schváleno, sanuje ustanovení § l případy, v nichž obecní dávky a poplatky byly již skutečně vybrány, dále dává obci právo přidržeti k placení poplatníky, kteří placení dávek a poplatků za dobu před vyhlášením schválených pravidel odmítli, a zajišťuje obci příjmové zdroje, s nimiž jako s úhradou bylo podle usnesení obecního orgánu počítáno.
Podmínka dodatečného povolení dávek a poplatků příslušným dohlédacím orgánem, pokud ho bylo nebo bude třeba, zajišťuje poplatníkům, že nebudou zatíženi daňovým břemenem větším, než odpovídá zvýšení hospodářských čísel, jež vyplynulo z měnové reformy.
II. Právní vývoj v oboru obecních dávek a poplatků na Slovensku se značně odchýlil od původního právního stavu podle zákona č. 329/ 1921 Sb., který byl tam podstatně modifikován zejména zákonem č. 290/1940 Sl. z. Hlavní úchylky záležejí především v tom, že k dosavadním dávkám, které musí každá obec vybírati (t. j. obecní dávka z přírůstku hodnoty nemovitostí a obecní dávka ze zábav), přistoupily další dvě dávky, a to dávka ze psů a dávka hasičská, jakožto dávky účelové. Přitom bylo svěřeno vydávaní jednotných a vzorných pravidel o vybírání obecních dávek a poplatků ministru vnitra v dohodě s ministrem financí. Tohoto zmocnění se použilo v roce 1941 na Slovensku pro vydání nových pravidel o vybírání všech obligatorních dávek.
Navržené ustanovení § 2 umožňuje vydávati jednotná a vzorná pravidla o vybírání obecních dávek a poplatků pro území celého státu v dosavadních zákonných mezích. Nelze přehlížeti, že v tomto oboru jde zejména o naléhavé jednotné uspořádání věcí hospodářských a finančních, potřebných k zabezpečení stejných podmínek hospodaření a podnikání.
K § 3 se poznamenává: Zákonem č. 11/1944 Sl. z. byla současně s daní z lihu, s všeobecnou daní nápojovou, s daní z piva a s dávkou ze šumivého vína vybírána samosprávná dávka, jejíž výnos plynul do Fondu pro samosprávné dávky, zřízeného u t. zv. ministerstva vnitra v Bratislavě a jím spravovaného. Tato dávka, majíc zřejmě povahu přirážky k uvedeným nepřímým daním, nahrazovala obecní dávky z lihových nápojů, vína a piva, jakož i obecní přirážky k všeobecné dani nápojové (§ 13 cit. zákona). Otázka, zda tuto dávku lze vybírati i za účinnosti zákona č. 30/1946 Sb., o nové úpravě nepřímých daní a státních finančních monopolů, vyvolávala v praxi pochybnosti, které se nyní odstraňují.
Zároveň však bylo nutno sanovati vybírání uvedené samosprávné dávky, pokud k němu v některých případech došlo i za účinnosti zákona č. 30/1946 Sb., neboť vrácení této spotřební dávky těm, od nichž byla vybrána, není prakticky možné.
Konečná úprava těchto a souvisících otázek
je vyhrazena celkové úpravě finančního hospodářství svazků lidové správy, připravované se zřetelem na berní reformu.
Navržené zákonné opatření si nevyžádá zvláštních nákladů a s jeho provedením nebude spojeno zvýšení pracovního výkonu veřejné správy.
V Praze dne 29. června 1948.
Předseda vlády: Ant. Zápotocký v. r.
Ministr vnitra:
Václav Nosek v. r.
Státní tiskárna v Praze. —3499-48.