Národní shromáždění republiky Československé 1948.
I. volební období. 1. zasedání.
17.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne 1948
o státní záruce za zápůjčky obcí na investice pro obytné stavby.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Stát může převzíti záruku za zápůjčky, jimiž si obce opatřují celou nebo částečnou úhradu nakladu na nezbytné nové veřejné investice (§ 2), jichž je zapotřebí pro hromadně budované obytné stavby, zcela nebo zčásti územně soustředěné v obvodu obce a pojaté mezi úkoly bytového stavebnictví podle celostátního hospodářského plánu.
§ 2.
Nezbytnými veřejnými investicemi podle § l jsou nejnutnější komunikace a zařízení vodovodní a kanalisační, pokud jejich zřízení nebo rozšíření náleží do samostatné působnosti obce. Totéž platí o zařízeních na rozvod energie, pokud jejich investiční náklady zatíží obce.
§ 3.
(1) Státní záruku za zápůjčky obcí na investice podle § l přejímá ministerstvo vnitra v dohodě se zúčastněnými ministerstvy.
(2) Výměr o poskytnutí státní záruky nahrazuje schválení zápůjčky podle předpisů o schvalování obecních zápůjček. Na obecní zápůjčky, za něž stát převzal záruku podle tohoto zákona, nevztahují se omezení platná pro uzavírání nových zápůjček.
§ 4.
(1) Převzetím záruky se stát zaručuje věřiteli za zápůjčku, a to za její zúročení a umořování, za vedlejší platy a za splacení zápůjčky s příslušenstvím, jak je stanoveno v dlužním úpise, bera na sebe závazek, že zaplatí nedostávající se částku i s úroky z prodlení až do skutečného zaplacení a s náklady spojenými s vymáháním, nesplní-li obec, ač byla upomenuta, povinností uložených jí dlužním úpisem.
(2) Platební povinnost státu podle ustanovení předchozího odstavce vznikne uplynutím třicátého dne, počítajíc ode dne, kdy věřitel oznámil ministerstvu vnitra dlužníkovo prodlení [§ 5, č. 2, písm. e)].
(3) Zápůjčky zaručené podle tohoto zákona požívají sirotčí jistoty.
§ 5. Stát převezme záruku jen,
1. stanoví-li dlužní úpis, že na úrok a úmor je platiti pravidelné roční splátky (anuity), které jsou nejvýše o 1% vyšší než úrok z počáteční jistiny, a
2. zaváže-li se věřitel,
a) že nebude žádati knihovní zajištění zápůjčky,
b) že nepoužije práva vypověděti zápůjčku, vyhrazeného mu dlužním úpisem, bez svolení ministerstva vnitra, nebo že, požádá-li o to uvedené ministerstvo, podle dlužního úpisu vypoví zápůjčku nebo bude žádati za její splacení nebo ji bude soudně vymáhati,
c) že ihned po splatnosti závazku podle dlužního úpisu upomene obec, nedostala-li své povinnosti, a vyzve ji, aby tak učinila,
d) že přijme kdykoli výpověď nebo mimořádné splacení zaručené zápůjčky nebo její části,
e) že uvědomí ministerstvo vnitra neprodleně o tom, že zamýšlí postoupiti zaručenou zápůjčku nebo její část, nebo o tom, že obec nedostála povinnosti, kterou převzala podle dlužního úpisu, ač byla upomenuta, nebo že vypověděla nebo splatila zaručenou zápůjčku nebo její část.
§ 6.
Obec je povinna použíti na splacení zaručené zápůjčky příspěvků (podpor) -poskytovaných k úhradě nákladů spojených s nezbytnými veřejnými investicemi, na něž si obec opatřila prostředky zápůjčkou zaručenou podle tohoto zákona, a podle rozhodnutí ministerstva vnitra, vydaného v dohodě s ministerstvem financí, nahraditi státu všechny platy, které za ni učinil z důvodu záruky.
§ 7.
Jistina zaručené zápůjčky se vyplácí podle postupu stavby jako stavební úvěr. Správnost výkazu o postupu stavby potvrdí okresní národní výbor, u statutárních měst zemský národní výbor; na Slovensku státní stavební úřad, u města Bratislavy pověřenectvo techniky. Zaručenou zápůjčku lze takto vyplatiti až do výše 90 %; zbytek smí věřitel vyplatiti teprve na poukaz ministerstva vnitra po určení konečné výše zápůjčky podle skutečného, řádně vyúčtovaného a prokázaného stavebního nákladu.
§ 8.
(1) žádost za převzetí záruky podává obec prostřednictvím okresního národního výboru, jde-li o statutární město, prostřednictvím zemského národního výboru, který ji přezkoumá a předloží s odůvodněným návrhem ministerstvu vnitra. Na Slovensku podává obec žádost za převzetí záruky prostřednictvím okresního národního výboru, který ji přezkoumá a po vyslechnutí státního stavebního úřadu ji předloží s odůvodněným návrhem pověřenectvu vnitra. Město (obec) se zřízeným magistrátem podává žádost u pověřenectva vnitra.
(2) Ministerstvo vnitra vyhlásí v dohodě se zúčastněnými ministerstvy v úředním listě, jaké náležitosti má míti žádost za převzetí záruky.
§ 9.
Stát může převzíti záruky za zápůjčky na investice podle § l do úhrnné výše 1. 500 milionů Kčs.
§ 10.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministři vnitra a financí v dohodě se zúčastněnými ministry.
Důvodová zpráva.
Účelem navrženého zákona je zjednati podklad pro to, aby obce si mohly co nejdříve opatřiti zápůjčkami finanční prostředky na zřízení nebo rozšíření nových nezbytných investic, jichž je třeba pro hromadně budované obytné stavby zcela nebo zčásti územně soustředěné v obecním obvodu a pojaté mezi úkoly bytového stavebnictví podle celostátního hospodářského plánu. Jde právě jen o ony investice, které jsou vymezeny se zřetelem na uvedený pojem obytných staveb, jímž mají sloužiti. Provedení takových investic bývá spojeno s mimořádně velkými náklady a obcím je třeba umožnit, aby si mohly opatřiti úhradu bez ohledu na jinak
platná omezení pro uzavírání nových zápůjček (srov. § 20, odst. l zák. č. 77/1927 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků, a čl. III, § 11, odst. l zák. č. 69/1935 Sb. ). Předkládaný návrh se snaží zladiti v těchto mimořádných případech zájmy celostátního hospodářského plánu v oboru stavebnictví s úkoly obcí se zřetelem na jejich hospodářskou kapacitu. Z uvedeného jest zřejmo, že sem nespadají veřejné investice potřebné pro jednotlivé obytné stavby budované v rámci normálního stavebního rozvoje obce.
Řízení, které jinak předchází konečnou realisaci zápůjčky, zejména pokud jde o nutné dozorčí schválení, se podstatně zjednodušuje tak,
že poskytnutí státní záruky zároveň nahrazuje dozorčí schválení pravoplatného usnesení místního (ústředního) národního výboru o uzavření zápůjčky. Dotčené obecní zápůjčky musí ovšem býti uzavřeny v mezích obecního investičního rozpočtu a za šetření ostatních ustanovení upravujících obecni hospodaření.
Toto zjednodušení řízení je možné právě jen proto, že se soustřeďuje v ministerstvu vnitra, které je k tomu povoláno vzhledem ke své ressortní působností, zejména pokud se týče oboru finančního hospodářství obcí (§ 3, odst. l osnovy). Kromě toho je tu nutná součinnost s ministerstvy financí, sociální péče a techniky, a podle okolností též s ministerstvy zemědělství a zdravotnictví.
Pokud jde o úpravu dluhů z těchto zápůjček, platí všeobecná ustanovení (čl. III. zák. č. 69/ 1935 Sb. ). Nepostačí-li dosavadní dotace pomocných fondů pro úpravu dluhů, bude třeba se postarati o její přiměřené zvýšení.
O úhradě výdajů spojených s dluhovou službou platí všeobecné předpisy. U obcí finančně slabých, jimž se poskytují zemské příspěvky podle § 11 zák. č. 77/1927 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je zajištěno plnění dluhové služby posléze citovaným ustanovením, podle něhož zemský národní výbor uhradí z těchto příspěvků v prvé řadě úrok a úmor přímo věřitelskému ústavu.
Ustanovení § 4, odst. 3 se shoduje s obdobnými ustanoveními § 19, odst. 4 zákona o stavební obnově a § 11, odst. 3 zákona o státní podpoře na obytné stavby.
Úhrada případných výdajů, spojených s převzetím záruky podle tohoto zákona, je zajištěna ve státním rozpočtu a bude zajištěna i v rozpočtech na léta příští v příslušné kapitole všeobecné pokladní správy.
S prováděním navrženého opatření nebude pravděpodobně spojeno zvláštní zvýšení pracovního výkonu veřejné správy.
V Praze dne 29. června 1948.
Předseda vlády: Ant. Zápotocký v. r.
Ministr vnitra:
Václav Nosek v. r.
Státní tiskárna v Praze — 3498-43.