Středa 26. května 1954

Důslednému provedení zásadní přímosti volebního práva slouží i ustanovení zákona o volebních obvodech, které jsou - pokud je to při volbách technicky jen možno - poměrně malé, tak aby volič měl skutečně možnost přímého styku s kandidátem a mohl jej na shromážděních přímo hodnotiti.

Volební obvod není však institucí jenom pro provedení volby samé. Jeho smysl je hlubší. Je to území, ve kterém bude poslanec udržovat nejužší styk s těmi, kteří mu vyslovili svoji důvěru, z volebního obvodu bude poslanec přijímat podněty občanů a občanům ve volebním obvodu se bude poslanec především ze své činnosti odpovídat.

Zákon o volbách do Národního shromáždění upravuje totiž formální postup, jakým může být poslanec Národního shromáždění odvolán.

Takového ustanovení neměla ústava republiky předmnichovské, která naopak v § 22 stanovila, že členové Národního shromáždění nesmějí od nikoho přijímat příkazů.

O tomto ustanovení se vykládalo, že má zaručit poslancům nezávislost. Praxe vypadala jinak.

V těch případech, kdy poslanec buržoasní nebo reformistické strany, poslušný pokynů vedení své strany, se rozcházel s vůlí těch, kteří mu ve volbách projevili důvěru, mohl se poslanec za ustanovení § 22 ústavy, t. zv. zákaz imperativního mandátu, skrýt. V těch případech však, kdy poslanec buržoasní nebo reformistické strany věrný svému svědomí a slibům, které dal svým voličům před volbou, se rozcházel s vůlí vedení vlastní strany, nastupovala činnost volebního soudu, který neposlušného poslance zbavil poslaneckého mandátu, jako se to stalo na př. v r. 1923 poslancům národně-socialistické strany Vrbenskému, Landové-Štychové a Bartoškovi.

Naše ústava nezná instituce volebního soudu. Poslanec Národního shromáždění a poslanec Slovenské národní rady může být podle návrhu ústavního zákona o volbách do Národního shromáždění a do Slovenské národní rady odvolán, rozhodnou-li o tom jeho voliči.

Tedy jen ten, kdo poslance do Národního shromáždění vyslal, jej může z jeho funkce odvolat, a proto zákon o volbách do Národního shromáždění upravuje způsob, jakým se toto odvolání má provádět. Je to forma zcela odpovídající formě volby. Návrh na odvolání poslance se podává stejným způsobem jako návrh na kandidáta, podává se vládě republiky a o odvolání poslance hlasují voliči ve volebním obvodu tak, jako když hlasovali o jeho zvolení.

Tímto způsobem je provedena zásada, že poslanec Národního shromáždění je lidem kontrolován a lidu odpovědný.

Tolik o zásadách zákona o volbách do Národního shromáždění.

Pokud jde o jednotlivá ustanovení, třeba uvést, že zákon o volbách do Národního shromáždění upravuje způsob a organisaci voleb v podstatě shodně jako tomu bylo v zákoně o volbách do národních výborů, což je důsledné vzhledem k tomu, že zásady volebního práva jsou pro všechny zastupitelské sbory stejné.

Jen tam, kde povaha voleb do celostátního zákonodárného sboru sama vyžaduje nezbytné odchylky, je úprava odlišná, při čemž bylo přihlédnuto i ke zkušenostem, nabytým při volbách do Národního shromáždění.

Proto ustanovení o seznamech voličů, o námitkovém řízení a o voličských průkazech se v podstatě kryjí s obdobnými ustanoveními zákona o volbách do národních výborů.

Ustanovení o voličských průkazech bylo přesněji upraveno vzhledem ke zkušenostem z voleb do národních výborů.

Ustanovení o volebních okrscích bylo, pokud jde o velikost volebního okrsku, upraveno pružněji.

Provádění voleb do Národního shromáždění je svěřeno volebním komisím, Ústřední volební komisi pro volby do Národního shromáždění, Slovenské volební komisi pro volby do Národního shromáždění, obvodním volebním komisím a okrskovým volebním komisím.

Registraci navržených kandidátů pro volby do Národního shromáždění provádí obvodní volební komise.

Jestliže žádný z kandidátů nedostane nadpoloviční většinu platných hlasů, nebo jestliže počet hlasů odevzdaných ve volebním obvodu je menší než polovina počtu voličů, kteří mají právo hlasovat v tomto volebním obvodu, koná se volba nová.

V prvém případě určí novou volbu obvodní volební komise, v druhém případě Ústřední volební komise.

Jestliže se uprázdní místo poslance Národního shromáždění, stanoví vláda doplňovací volbu, neboť náhradníci poslanců se nevolí. Podrobná ustanovení zákona zaručují tajnost volby a upravují způsob hlasování.

I v těchto ustanoveních se návrh zákona přidržuje úpravy, která byla provedena pro volby do národních výborů.

Vážené Národní shromáždění! Zákon o volbách do Národního shromáždění dovršuje naši lidově demokratickou volební soustavu. Volby, které na podkladě tohoto zákona budou provedeny, stanou se opět příležitostí, aby statisíce našich občanů vědomých si své odpovědnosti za osud našich národů se rozhovořilo o hlavních úkolech, které stále společně máme: upevnění míru a plný rozkvět naší vlasti.

Ústavně-právní výbor Národního shromáždění schválil předložený návrh zákona o volbách do Národního shromáždění jednomyslně a doporučuje jej ke schválení Národnímu shromáždění v pevné důvěře, že volby, které na podkladě tohoto zákona budou provedeny, se stanou znovu výrazem síly a jednoty našeho lidu, lidu, který chce v míru pokojnou cestou dospět k socialismu. (Potlesk.)

Předseda: Nyní přistoupíme ke společné rozpravě.

Do rozpravy se přihlásili tito poslanci: dr. Prokeš, Mjartan, Fiala, Bohuš a Innemann.

Dávám slovo prvému přihlášenému řečníku, posl. dr. Prokešovi.

Posl. dr. Prokeš: Slavná sněmovno!

Ještě žijeme pod silným dojmem velkého a slavného vítězství jednoty našeho lidu. Ještě žijeme pod dojmy nezapomenutelné volební neděle, jejíž průběh byl tak nadšený a radostný, že se stala všenárodním svátkem. V tomto rozjásaném květnovém dni přišla drtivá většina našeho občanstva k volebním schránkám, aby svobodně zvolila své zástupce do národních výborů. Do krásného šatu se oblékla naše rodná země a s hrdými pocity odpovědného hospodáře vstupoval náš lid do vyzdobených volebních místností, aby svým hlasem pro kandidáty Národní fronty přispěl k dalšímu rozkvětu milované vlasti, aby svým hlasem pro kandidáty Národní fronty podpořil posvátnou věc míru na celém světě.

Jak strhující obraz plamenného vlastenectví a národní síly to byl a jak ostře kontrastoval s temnými pokusy zrádců v imperialistickém žoldu, kteří právě v období našich voleb vystupňovali své zločinné akce. Pokoušeli se oslabit sílu našich národů. Snažili se všemi prostředky narušit jednotu lidu. Ještě v den voleb byly vypuštěny na naše výsostné území štvavé letáky pomocí balónků. To všechno se však rozbilo o neochvějnou jednotu našeho lidu. Rozvratné pokusy hanebně ztroskotaly. Balónková akce jim ukázala, jak propastná je mravní bída lidí bez domova a beze cti, posluhujících za jidášskou odměnu podněcovatelům nových válek.

Volby do národních výborů zastihly náš lid v nebývalé bojové pohotovosti. Potvrdily, že náš lid je skutečně jediným oprávněným dědicem velkých pokrokových národních tradic, že je pevně rozhodnut vybudovat socialismus v naší zemi.

Slavný den voleb se stal nadšeným nástupem do další tvůrčí práce pro blaho nás všech. Ve volbách jsme ustavili místní orgány státní moci v obcích, okresech a krajích. Stojí před nimi velké a odpovědné úkoly, které mohou zvládnout jen za předpokladu, že se budou opírat o aktivní spolupráci širokých mas. Povedeme proto příslušníky naší strany k tomu, aby ruku v ruce s nově zvolenými členy národních výborů usilovali o dosažení nových úspěchů na poli hospodářské a kulturní výstavby. Vynaložíme všechno své úsilí k tomu, aby naše země rozkvetla stále novým květem. (Předsednictví převzal místopředseda Valo.)

Po volbách do národních výborů stojí před námi ještě další úkol: zvolit poslance Národního shromáždění. Při plnění tohoto úkolu opřeme se především o bohaté zkušenosti, získané při volbách do národních výborů. Velikým vzorem je však pro nás též příklad sovětů, zásada úzkého spojení zástupců lidu s voliči. Uvědomujeme si, že jen hluboká demokracie, jakou občanům poskytuje náš lidově demokratický stát, může zabezpečit všechna práva širokým masám lidu a že je pozvedá k aktivní politické činnosti. Z těchto zásad vycházejí také oba návrhy zákonů o volbách do Národního shromáždění.

Obě osnovy předložené Národnímu shromáždění - ústavní zákon o volbách do Národního shromáždění a do Slovenské národní rady a osnova zákona o volbách do Národního shromáždění - přispějí ke zkvalitnění práce poslanců Národního shromáždění. Zvolení poslanci, pověření důvěrou pracujícího lidu, budou ještě úže spjati se svými voliči, budou s nimi ve stálém styku, budou pozorně naslouchat jejich hlasu a odpovídat se jim ze své činnosti.

Voliči už nebudou mluvit všeobecně o poslancích, ale o svém poslanci, kterého si sami zvolili. Poslanci budou nejen usnášet zákony, ale budou zabezpečovat též jejich uskutečňování, spolu s lidem bdít nad jejich důsledným dodržováním. Tím se oba zákony stávají též prostředkem k mobilisování širokých mas pracujícího lidu pro budování socialismu.

Zcela jinak je tomu v buržoasních státech, kde poslanec není odpovědný svým voličům, ale pouze vedení své strany. Tak byl na př. poslanec francouzského Národního shromáždění André Denis vyloučen ze strany Lidového republikánského hnutí (MRP) jen proto, že bojoval proti t. zv. Evropskému obrannému společenství, jehož cílem je podpořit militarisaci západního Německa. André Denis mluvil ze srdce desetitisíců prostých Francouzů a právě proto byl reakčním vedením své strany odvolán.

Podobných případů bychom mohli uvést celou řadu. V porovnání s tím si uvědomujeme, jak nesrovnatelně hluboká je demokratičnost našeho lidově demokratického státního zřízení.

V kapitalistických státech znějí sice často licoměrné fráze o svobodě a "svobodných volbách", my však dobře víme, že skutečně svobodné volby se mohou konat jen tam, kde je lid svoboden od strachu a bídy, hladu a nezaměstnanosti, kde je pánem svého osudu. A to je možné jen v podmínkách společenského zřízení budujícího socialismus, ve státech, kde lid je opravdovým nositelem moci, kde si zákony nejen dává, ale jejich provádění zabezpečuje.

Výrazem hluboké demokratičnosti jsou i obě projednávané osnovy zákonů k volbám do Národního shromáždění. Vytvářejí podmínky k tomu, aby si naši občané na základě obecného, rovného a přímého volebního práva tajným hlasováním zvolili nejvyšší zákonodárný orgán našeho lidově demokratického státu.

Oba navrhované zákony budují na zkušenostech, získaných ve vítězných volbách do národních výborů, které ukázaly vysoké politické uvědomění a politickou aktivitu našich občanů. S touto aktivitou jsme se setkali i v našem Královéhradeckém kraji. Veřejných besed a schůzí s kandidáty zúčastnil se i velký počet bezpartijních občanů, kteří se dosud nějakou význačnější měrou v politickém životě neprojevovali. Svědčí o tom, že náš lid velmi vážně chápe svou odpovědnost svrchovaného hospodáře své vlasti. Od jedné schůze ke druhé rostl zájem voličů o otázky spjaté s volbami do národních výborů. Od jedné schůze ke druhé rostla politická aktivita občanů, jak dosvědčuje příklad obcí Týniště n. Orl. a Dobrušky. V Týništi se zvýšila účast na schůzích třikrát a v Dobrušce pětkrát proti účasti na prvních schůzích. Také volby v těchto obcích vyzněly jasně ve prospěch kandidátů Národní fronty.

Předvolební kampaň a volby do národních výborů byly jedním z významných mezníků v historii naší vlasti. Byla to veliká politická škola, v níž jsme všichni získali veliké a radostné zkušenosti. Bylo to současně i slavné vítězství politiky vlády Národní fronty, neboť více než 98 % občanů se zúčastnilo voleb a více než 93 % voličů odevzdalo hlasy pro kandidáty Národní fronty. Jaký to skvělý důkaz morálně politické jednoty pracujícího lidu měst a venkova, sdruženého v pevném svazku dělníků, rolníků a pracující inteligence v Národní frontě, vedené Komunistickou stranou Československa.

Zatím co u nás volby znamenají další zaktivisování a mobilisaci všeho pracujícího lidu, buržoasie se politické aktivity mas smrtelně bojí. Pro buržoasní státy znamenají každé volby rozpoutání nejpustších štvanic a pletich, úplatků a podvodů, potlačování jakéhokoliv svobodného projevu.

Připomeňme si jen, jak smrtelně se bojí politické aktivity lidu buržoasie americká, pokoušející se nejrůznějšími omezovacími prostředky znemožnit volbu co největšímu počtu pracujících. Děje se tak z důvodů, které jsou nám dobře známy a které osvětluje též příznačná odpověď profesora politických věd Soltera na otázku, jaké je nejžádoucnější procento účasti voličů v amerických volbách. "V žádném případě 100 %" - říká prof. Solter - "a to proto, že kdyby se 100 % voličů zúčastnilo voleb, dostali bychom se možná na práh revoluce."

Proto a jen proto se pracující USA dostávají tak těžko k volebním urnám, a proto se také na příklad volby do kongresu USA konají v pracovní dny - "prvé úterý po prvním pondělí v listopadu".

Podobně jako v USA je tomu s volbami i v ostatních kapitalistických státech. Typickým příkladem voleb podle amerického vzoru byly volby v západním Německu v minulém roce, při nichž bylo zmobilisováno 100.000 policistů, četné teroristické bandy a organisace. Tyto volby charakterisuje nynější spolkový sněm, v němž absolutní většinu míst získali zástupci monopolistického a bankového kapitálu, militaristé, fašisté a revanšisté, kteří již dvakrát uvrhli lid do katastrofy a jsou připraveni učiniti tak i po třetí.

Milujeme svou rodnou zemi velikou a oddanou láskou dědiců jejích slavných tradic. Jsme hrdi na to, že můžeme svým podílem přispět k tomu, aby byla den ode dne krásnější, bohatší a silnější. Vědomi si toho, že období budování socialismu patří k nejslavnějším epochám našich dějin, zaměříme veškerou tvůrčí sílu a všechno své nadšení k tomu cíli, abychom v neochvějné jednotě všeho našeho lidu urychlili další rozkvět vlasti a vybudovali ji v pevnou tvrz světového tábora míru.

Volby do národních výborů ukázaly celému světu, že jsme pevně rozhodnuti uskutečňovat velkolepý program lidského štěstí. Není většího a slavnějšího úkolu pro poctivého a věrného občana naší republiky.

Abychom se ctí tento úkol splnili, budeme nadále upevňovat své přátelství se Sovětským svazem.

Abychom brzy dospěli k vytčenému cíli, budeme nadále prohlubovat svazek pracujících měst a venkova.

Abychom ještě rychleji pokročili vpřed na cestě socialistické výstavby, zvýšíme své budovatelské úsilí.

Majíce na zřeteli další rozkvět vlasti a štěstí našich pokojných domovů, budeme též my, poslanci Československé strany lidové, jednomyslně hlasovat pro schválení zákonů o volbách do Národního shromáždění. (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Dávam slovo pánu poslancovi Mjartanovi. Prosím, aby sa ujal slova.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP