Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na
tomto zákoně:
Státní rozpočet je základním
finančním plánem státu. Všechny
finanční prostředky, které zabezpečuje
pro plnění státního plánu rozvoje
národního hospodářství, pramení
z budovatelské práce pracujícího lidu.
Proto budiž s nimi hospodařeno tak, aby byly splněny
plánované úkoly výstavby, a to nákladem
co nejmenším, a tak zajištěno užívání
finančních prostředků k dalšímu
rozvoji výroby a růstu národního důchodu,
k zabezpečení a k trvalému zvyšování
hmotné a kulturní úrovně pracujícího
lidu a k podpoře úsilí o zachování
míru.
(1) Celkové příjmy státního
rozpočtu se rozpočtují částkou
87.803,121.000 Kčs, celkové výdaje se stanoví
částkou 87.572,954.000 Kčs, takže vyplývá
přebytek v částce 230,167.000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy
rozpočty národních výborů,
jejichž příjmy i výdaje činí
14.880,517.000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků
národních výborů, přecházejících
do roku 1955, částku 275,495.600 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání
rozpočtů národních výborů
procentní podíly na státních příjmech.
(1) Výdaje hospodářských
a rozpočtových organisací, ať investiční
nebo neinvestiční, mohou být prováděny
jen v rámci částek plánovaných
ve státním rozpočtu nebo ve finančních
plánech hospodářských organisací.
(2) Vláda může povolit uskutečnění
nezbytného výdaje, nekrytého ve státním
rozpočtu, jestliže zajistí jeho úhradu
vyššími příjmy nebo odsunutím
jiného, méně naléhavého výdaje.
Při tom však prostředků určených
na výdaje investiční, na generální
opravy a na výdaje osobní nesmí být
použito k úhradě jiných výdajů.
(3) Národní výbory hospodaří
v rámci svých vyrovnaných rozpočtů.
Vláda a každý její člen jsou
při hospodaření státu odpovědni
za to, že budou všechny plánované úkoly
splněny hospodárně, že příjmových
částek státního rozpočtu bude
alespoň dosaženo a výdajové částky
nebudou - s výjimkou případů přípustných
podle tohoto zákona - překročeny.
(1) Rozpočtových prostředků
může být použito pouze do konce roku 1954,
a to jen k úhradě výdajů splatných
do konce tohoto roku.
(2)Úhrada výdajů, které
mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou
zatěžovat rozpočtové prostředky
na rok 1954, nesmí být odsunuta k tíži
rozpočtových prostředků příštích
let.
(3) Poukazovat peníze k úhradě
závazků, jež vzniknou po 31. prosinci 1954,
nebo tvořit jakýmkoliv jiným způsobem
reservy z úspor na rozpočtových prostředcích
není přípustno.
Zjišťování rozpočtových
důsledků zákonných a jiných
opatření.
U návrhů zákonů, zákonů
Slovenské národní rady, vládních
nařízení, nařízení ministrů
a nařízení sboru pověřenců
(nařízení pověřenců),
vládních usnesení, usnesení sboru
pověřenců, vyhlášek a u všech
jiných opatření ústředních
úřadů buď též s největší
odpovědností zváženy také jejich
důsledky hospodářské a finanční.
Důsledky těchto opatření pro výdaje
nebo příjmy státního rozpočtu
je třeba vyčíslit a výpočet
připojit k návrhu opatření. Připouští-li
povaha navrhovaného opatření zavedení
nových příjmů, je nutno tyto nové
příjmy vždy navrhnout.
(1) Ke všem opatřením, která
časově přesahují schválený
státní rozpočet a svými důsledky
zatěžují nebo by mohla zatěžovat
státní rozpočty v příštích
letech, jako jsou rozšiřování úřadů
a orgánů státní správy, zřizování,
po případě rozšiřování
jiných zařízení, uzavírání
nových nájemních smluv, vydávání
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu,
pokud by takovými opatřeními byl způsoben
nový nebo vyšší náklad pro státní
pokladnu.
(2) K takovým opatřením může
dát souhlas ústřední úřad,
nebo je může učinit v oboru vlastní
působnosti, jestliže není k tomu třeba
podle jiných předpisů souhlasu státní
systemisační komise a jestliže očekávaný
náklad nepřestoupí v jednotlivém případě
částku 50.000 Kčs ročně a v
úhrnu všech případů částku
800.000 Kčs ročně. V ostatních případech
je třeba souhlasu ministerstva financí.
(3) K usnesení, jímž národní
výbor přejímá závazek zatěžující
rozpočty příštího roku nebo dalších
let nebo činí jiné mimořádné
hospodářské opatření, je zásadně
třeba schválení dohlédacího
národního výboru (úřadu) Podrobnosti
upraví směrnice ministra financí (§
10).
Nepřípustnost započtení pohledávek
vůči státu.
Dlužník nemůže svůj závazek
vůči státu uhradit započtením
své pohledávky za státem.
(1) Vláda učiní vhodná
opatření pro státní hospodaření
v době od 1. ledna 1955 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1955, nejpozději
však do 31. března 1955, nebude-li rozpočtový
zákon na uvedený rok vyhlášen před
1. lednem 1955, a to přiměřeně k zásadám
předpisů o státním rozpočtu
na rok 1954.
(2) Příjmy i výdaje za dobu zatímního
vedení státního hospodaření
je po vyhlášení rozpočtového
zákona na rok 1955 definitivně zúčtovat
na státní rozpočet na rok 1955.
Ministr financí vydá podrobnější
směrnice pro hospodaření podle státního
rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde
o používání rozpočtových
prostředků, úhradu výdajů na
nové úkoly ukládané národním
výborům, vázání rozpočtových
prostředků určených na úhradu
úkolů, které odpadly, a o postup při
opatřování úhrady výdajů
na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově
zajištěny. Při tom může ministr
financí povolit odchylku od ustanovení § 5
odst. 1.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1954; provedou jej ministr financí a ostatní
členové vlády.