Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) V krajích, okresech a obcích jsou místními
orgány státní moci národní
výbory.
(2) Národní výbory jsou orgány pracujícího
lidu. Organisují tvůrčí síly
pracujících tak, aby společnou prací
byl život všech pracujících našich
občanů stále bohatší a šťastnější.
Získávají, přesvědčují,
mobilisují a organisují všechny občany
svého obvodu k aktivní účasti na hospodářské
a kulturní výstavbě státu, na rozvoji
a rozkvětu republiky, na zajišťování
socialistického blaha pracujících a na společném
úsilí o zachování míru mezi
národy.
(1) V krajích jsou místními orgány
státní moci krajské národní
výbory, v okresech okresní národní
výbory, v obcích městské a místní
národní výbory, v hlavním městě
Praze a v městě Bratislavě ústřední
národní výbory, v Praze, Bratislavě
a v krajských městech též obvodní
národní výbory.
(2) Městské národní výbory
se zřizují v sídlech krajských národních
výborů a jsou postaveny na roveň okresním
národním výborům. Vláda může
určit, že městský národní
výbor řídí přímo činnost
místních národních výborů
v některých okolních obcích.
(3) V městech, v nichž je městský národní
výbor, může krajský národní
výbor vytvořit městské obvody, ve
kterých působí obvodní národní
výbory.
(4) Rozhodnutím krajského národního
výboru může být zřízen
jeden místní národní výbor
i pro několik obcí. Před rozhodnutím
musí krajský národní výbor
zjistit stanovisko zúčastněných obcí.
(1) Národní výbory jsou voleny pracujícím
lidem. Lid vysílá do národních výborů
své nejlepší představitele, kteří
jsou hodni toho, aby se stali zástupci lidu, a kteří
dávají záruku, že budou své úkoly
řádně plnit.
(2) Do krajských národních výborů
se volí 1 člen na 7.000 obyvatel, přičemž
v krajích s počtem obyvatel do 350.000 se volí
50 členů.
(3) Do okresních národních výborů
se volí na každých 1.000 obyvatel 1 člen;
v okresech do 35.000 obyvatel se volí 35 členů
a v okresech nad 60.000 obyvatel se volí 60 členů.
(4) Do městských národních výborů
se volí 1 člen nejméně na 100 obyvatel
a nejvíce na 500 obyvatel podle velikosti města;
v městech nad 150.000 obyvatel se volí 300 členů.
Do obvodních národních výborů
se volí na každých 100 obyvatel 1 člen,
v obvodech do 900 obyvatel se volí 9 členů
a v obvodech nad 6.000 obyvatel se volí 60 členů.
(5) Do místních národních výborů
se volí 1 člen nejméně na 100 obyvatel
a nejvýše na 200 obyvatel podle velikosti obce; v
obcích do 900 obyvatel se volí 9 členů.
(6) Do ústředního národního
výboru hlavního města Prahy se volí
na každých 2.000 obyvatel 1 člen. Do obvodních
národních výborů v hlavním
městě Praze se volí na každých
500 obyvatel 1 člen; v obvodech do 17.500 obyvatel se volí
35 členů a v obvodech nad 75.000 obyvatel se volí
150 členů.
(7) Do ústředního národního
výboru města Bratislavy se volí na každých
800 obyvatel 1 člen. Do obvodních národních
výborů v Bratislavě se volí na každých
500 obyvatel 1 člen; v obvodech do 17.500 obyvatel se volí
35 členů a v obvodech nad 75.000 obyvatel se volí
150 členů.
(8) Podrobnější určení počtu
členů národních výborů
a způsob provedení voleb stanoví zákon
o volbách do národních výborů.
(1) Území Československé republiky
se dělí na kraje, kraje se dělí na
okresy a okresy se dělí na obce. Dosavadní
uspořádání územních
obvodů se tímto zákonem nemění.
(2) K vytvoření nebo ke zrušení kraje
nebo k podstatné změně jeho území
nebo ke změně sídla krajského národního
výboru je třeba zákona; jiné změny
v území krajů může provádět
vláda. Vládním nařízením
lze vytvářet či rušit okresy nebo podstatně
měnit jejich území a měnit sídla
okresních národních výborů.
Jiné změny v území okresů provádějí
krajské národní výbory. Krajské
národní výbory také vytvářejí
a ruší obce a mění jejich hranice; před
rozhodnutím musí krajský národní
výbor zjistit stanovisko zúčastněných
obcí.
(3) Ustanovení o změnách území
okresů platí obdobně pro města, ve
kterých je městský národní
výbor.
(1) Ústřední národní výbor
hlavního města Prahy je postaven na roveň
krajskému národnímu výboru a je podřízen
vládě. V městských obvodech pražských
působí obvodní národní výbory,
postavené na roveň okresnímu národnímu
výboru.
(2) Území hlavního města Prahy tvoří
samostatnou územní jednotku.
(3) K podstatné změně území
hlavního města Prahy je třeba zákona;
jiné změny v území hlavního
města Prahy provádí vláda.
(4) Vládním nařízením lze vytvářet,
rušit nebo podstatně měnit pražské
městské obvody. Jiné změny provádí
ústřední národní výbor,
který před rozhodnutím musí zjistit
stanovisko zúčastněných obvodních
národních výborů.
(1) Ústřední národní výbor
města Bratislavy je postaven na roveň krajskému
národnímu výboru a je podřízen
sboru pověřenců. V městských
obvodech bratislavských působí obvodní
národní výbory, postavené na roveň
okresnímu národnímu výboru.
(2) Území města Bratislavy tvoří
samostatnou územní jednotku.
(3) K podstatné změně území
města Bratislavy je třeba zákona Slovenské
národní rady; jiné změny v území
města Bratislavy provádí sbor pověřenců.
(4) Nařízením sboru pověřenců
lze vytvářet, rušit nebo podstatně měnit
bratislavské městské obvody; jiné
změny provádí ústřední
národní výbor, který před rozhodnutím
musí zjistit stanovisko zúčastněných
obvodních národních výborů.
Pro území Vysokých Tater se vzhledem k jeho
lázeňskému významu zřizuje
městský národní výbor, který
je bezprostředně řízen sborem pověřenců.
Působnost a organisaci městského národního
výboru ve Vysokých Tatrách a jeho území
stanoví zákon Slovenské národní
rady.
(1) Každý občan má právo obrátit
se s podněty a stížnostmi na národní
výbor nebo na jeho člena anebo na radu národního
výboru a musí obdržet v přiměřené
lhůtě zprávu o vyřízení.
(2) Národní výbory pracují v nejužším
spojení s pracujícími svého obvodu.
Národní výbory i jejich členové
obracejí se při řešení významnějších
otázek a při provádění svých
úkolů přímo k občanům;
svolávají veřejné schůze, shromáždění
vzorných pracovníků a podobně. Národní
výbory se učí ze zkušeností pracujících,
využívají a rozvíjejí jejich
iniciativu a zapojují je v co největším
počtu do práce národních výborů.
(3) Je nezadatelným právem občanů
kontrolovat činnost národních výborů
a provádět kritiku jejich práce. Národní
výbory jsou povinny pozorně si této kritiky
všímat, na každou věcnou kritiku odpovědět
a využívat jí pro zlepšení své
činnosti.
(4) Národní výbory jsou povinny skládat
ze své činnosti účty voličům
a podávat jim o ní pravidelné zprávy.
(1) Základním úkolem národních
výborů je budovat a upevňovat podle směrnic
vlády ve městech i na vesnicích socialistický
řád a pečovat všestranně o blaho
člověka. Národní výbory se
starají především o to, aby běžné
životní potřeby pracujících byly
co nejlépe a co nejplněji uspokojovány. Starají
se o zvyšování kulturní úrovně
lidu stálým zlepšováním jeho
životních podmínek, zejména zlepšováním
bydlení a zdravotnických zařízení
a podmínek pro školskou výchovu mládeže
a zdokonalováním všech zařízení
sloužících pracujícímu lidu.
(2) Zajištění tohoto úkolu ukládá
národním výborům povinnost, aby -
opírajíce se o masy pracujících -
organisovaly a řídily ve svém obvodu hospodářskou,
kulturní a společenskou výstavbu, zejména
organisují, řídí, plánují
a kontrolují hospodářství místního
významu, pečují o neustálé
zlepšování místní výroby
a o zajišťování komunálních
služeb ke stále vyšší spokojenosti
obyvatelstva,
starají se o využití všech reserv na svém
úseku, zejména nevyužitých výrobních
možností a zdrojů surovin, a zajišťují
plnou zaměstnanost místního obyvatelstva,
pečují o plánovitou údržbu a
výstavbu veřejných zařízení,
sloužících obyvatelstvu, o údržbu
a výstavbu bytového majetku a o zlepšení
služeb zdravotnických zařízení,
jsou dobrými hospodáři, zajišťují
iniciativně, především také z
místních zdrojů, finanční prostředky
k plnění svých úkolů, sestavují
rozpočet a bdí nad jeho hospodárným
plněním,
starají se o neustálý rozvoj a zvyšování
zemědělské výroby, současně
hospodářsky a organisačně upevňují
jednotná zemědělská družstva
a pomáhají jim a poskytují pomoc drobnému
a střednímu rolníkovi,
starají se o zásobování obyvatelstva
všemi druhy potravinářského a průmyslového
zboží, o zlepšování obchodní
sítě a o plnění úkolů
v oblasti výkupu zemědělských výrobků,
starají se o hospodářský a kulturní
rozkvět a vzestup svého území,
zabezpečují příznivé podmínky
pro plnění státního plánu národního
hospodářství, vychovávají občany
k novému poměru k práci a podporují
rozvoj socialistického soutěžení,
spolupracují s ústředními a jinými
úřady a orgány a podniky, závody a
organisacemi a pomáhají jim při plnění
jejich úkolů,
pečují o zdraví pracujících
a o rozvoj tělesné výchovy a sportu,
podílejí se na ochraně mírové
budovatelské práce před vnějším
i vnitřním nepřítelem a všestranně
přispívají k upevnění obranyschopnosti
republiky,
svědomitě zachovávají zákony,
nařízení a usnesení vlády a
ostatní předpisy a vychovávají občany
v duchu úcty k zákonnému pořádku,
chrání socialistické vlastnictví a
vedou občany k šetrnému a svědomitému
zacházení s národním majetkem.
(3) Národní výbory sledují činnost
všech orgánů státní správy
a jiných orgánů na svém území,
hodnotí, jak plní své úkoly, a usnadňují
jim jejich plnění.
(1) Národní výbory se scházejí
ke svým zasedáním pravidelně, a to:
ústřední a krajské národní
výbory nejméně čtyřikrát
do roka,
okresní a městské národní výbory,
jakož i obvodní národní výbory
v hlavním městě Praze a v Bratislavě
nejméně šestkrát do roka,
obvodní a místní národní výbory
nejméně jedenkrát za měsíc.
(2) Požádá-li o to alespoň čtvrtina
členů národního výboru nebo
národní výbor vyššího stupně
nebo jeho rada, a pokud jde o ústřední a
krajské národní výbory, vláda,
musí být svoláno mimořádné
zasedání národního výboru.
(3) Zasedání národního výboru
svolává jeho předseda na podkladě
usnesení rady, která také připravuje
jeho zasedání; usnesení rady k svolání
zasedání není nutné, jsou-li dány
podmínky uvedené v předchozím odstavci.
Zasedání národních výborů
jsou zásadně veřejná.
(4) Národní výbor se může závazně
usnášet, je-li přítomna nadpoloviční
většina jeho členů; k usnesení
se vyžaduje většina hlasů přítomných
členů.
(1) Zasedání národního výboru
je vyhrazeno:
a) volit a odvolávat předsedu,
jeho náměstky, tajemníka a ostatní
členy rady, ustanovovat a zprošťovat vedoucí
odborů a správ rady národního výboru,
b) volit a odvolávat předsedy
stálých komisí a jejich ostatní členy,
c) posuzovat a hodnotit, jak jednotliví
členové národního výboru vykonávají
své funkce a plní své úkoly, a soustavně
sledovat činnost svých stálých komisí,
d) schvalovat plán rozvoje hospodářství
svého území, rozpočet a účetní
výkazy národního výboru,
e) projednávat další
opatření, na nichž se podle zvláštních
předpisů nebo podle usnesení vyšších
orgánů má usnášet národní
výbor,
f) vydávat obecně závazná
nařízení a schvalovat nařízení,
vydaná v nutných a neodkladných případech
radou národního výboru.
(2) Národní výbory projednávají
na svých zasedáních všechny závažné
místní a celostátní otázky,
zejména usnesení vlády, hodnotí na
základě zpráv své rady, svých
komisí a svých členů dosažené
výsledky, řídí a kontrolují
činnost svých výkonných orgánů,
svých členů a komisí, jakož i
činnost národních výborů nižších
stupňů.
Národní výbor nižšího stupně
je řízen národním výborem vyššího
stupně; ústřední a krajské
národní výbory řídí
vláda, na Slovensku prostřednictvím sboru
pověřenců. Národní výbory
jsou za svoji činnost odpovědny orgánům,
které je řídí a usnesení těchto
orgánů a orgánů vyšších
jsou pro ně závazná. Tyto orgány mají
také právo přezkoumávat usnesení
a opatření národních výborů,
které řídí, a mohou je měnit
nebo rušit. Rada národního výboru vyššího
stupně má právo pozastavit výkon usnesení
národního výboru nižšího
stupně až do doby, kdy rozhodne národní
výbor vyššího stupně.
(1) Národní výbory mohou vydávat obecně
závazná nařízení, pokud je
toho třeba k plnění jejich úkolů.
Obecně závazná nařízení
národních výborů nesmějí
být v rozporu se zákony a předpisy, vydanými
národními výbory vyšších
stupňů nebo vládou, nebo předpisy,
vydanými k provedení zákona nebo rozhodnutí
vlády ministry, ministerstvy nebo jinými ústředními
úřady.
(2) Obecně závazná nařízení
národního výboru podepisují předseda
a tajemník. Mohou být vyhlášena teprve
tehdy, jestliže k nim dá souhlas národní
výbor vyššího stupně nebo jeho
rada, a pokud jde o nařízení ústředních
a krajských národních výborů,
vláda.
(3) V nutných a neodkladných případech
může se souhlasem vyššího orgánu
podle odstavce 2 vydat obecně závazné nařízení
i rada národního výboru; takové nařízení
pozbude platnosti, neschválí-li je národní
výbor v nejbližším zasedání.
(4) Obecně závazná nařízení
nabývají účinnosti dnem vyhlášení,
leda, že by v nich byla stanovena účinnost
na pozdější dobu; pozbývají platnosti
po uplynutí dvou let od počátku účinnosti,
pokud v nich není stanovena kratší doba platnosti.
(5) Nařízení, k jejichž vydání
byl národní výbor nebo jeho výkonný
orgán zmocněn zvláštním zákonem
nebo vládním nařízením (§
90 odst. 3 ústavy), nevyžadují souhlasu podle
odstavce 2.
(1) Každý národní výbor zvolí
pro jednotlivé pracovní úseky ze svých
členů stálé komise. Svou prací
ve stálých komisích se členové
národních výborů každodenně
zúčastňují plnění úkolů
národního výboru. Prostřednictvím
stálých komisí zapojuje národní
výbor do správy státu široké
vrstvy pracujícího lidu a zaměřuje
jeho iniciativu k plnění úkolů hospodářské
a kulturní výstavby.
(2) Stálé komise jsou národním výborem
řízeny a kontrolovány a jsou mu odpovědny;
nemají rozhodovací pravomoc a nemohou také
přímo zasahovat do činnosti odborů
a správ ani jiných orgánů.
(3) Národní výbor zvolí na svém
prvém zasedání předsedu a ostatní
členy stálých komisí. Stálá
komise může ze svých členů zvolit
tajemníka, po případě zástupce
předsedy komise.
(1) Stálé komise pomáhají národnímu
výboru k úspěšnému plnění
jeho národohospodářských plánů,
k dalšímu zvyšování hmotné
a kulturní úrovně pracujících
a k plnění ostatních úkolů
národního výboru.
(2) Stálé komise spolupracují na přípravách
usnesení národního výboru a jeho rady;
prověřují, jak jsou prováděna
usnesení národního výboru a jeho rady;
spolupracují při provádění
usnesení a rozhodnutí národního výboru,
jeho výkonných orgánů i ostatních
orgánů v obvodu národního výboru;
projednávají podněty a stížnosti
občanů a podávají o nich národnímu
výboru nebo jeho výkonným organům
zprávy s návrhy na jejich vyřízení
a plní úkoly, jimiž je národní
výbor pověřil.
(3) Stálé komise sledují při plnění
svých úkolů práci odborů a
správ rad národních výborů,
ostatních orgánů a podniků v obvodu
národního výboru a mají právo
požadovat od nich zprávy a vysvětlení.
(4) Návrhy vyplývající z činnosti
stálých komisí nebo ze stížností
občanů předkládají stálé
komise národnímu výboru nebo jeho radě.
Návrhy, které stálá komise předloží
k projednání radě národního
výboru, musí rada co nejdříve projednat.
Nesouhlasí-li stálá komise s usnesením
rady, může věc předložit k projednání
národnímu výboru.
Stálé komise vytvářejí široký
aktiv ze vzorných pracovníků všech
odvětví hospodářského života,
vědy a kultury a z ostatních občanů,
kteří mohou prospěšně působit
na úseku, pro který byla stálá komise
zřízena. Aktivisté mají v komisi hlas
poradní.
(1) Člen národního výboru je zástupcem
voličů svého obvodu v národním
výboru. Má právo předkládat
národnímu výboru a jeho radě k projednání
všechny otázky, spadající do jejich
působnosti.
(2) Členové národního výboru
jsou oprávněni vznášet na členy
rady a na vedoucí odborů a správ dotazy souvisící
s jejich činností. Tyto dotazy musí být
zodpověděny do 15 dnů.
(3) Členové národního výboru
mají právo požadovat od orgánů
státní správy a jiných orgánů
na území národního výboru vysvětlení
potřebná pro plnění úkolů
národního výboru.
(4) Členové národního výboru,
kteří nejsou členy rady národního
výboru, mají právo účastnit
se s hlasem poradním v radě národního
výboru projednávání otázek,
které jí předložili.
(5) Všichni občané a všechny organisace
pracujících podporují člena národního
výboru v jeho činnosti a pomáhají
mu při plnění jeho úkolů.
(1) Člen národního výboru je povinen
účastnit se zasedání národního
výboru a plnit veškeré úkoly uložené
mu národním výborem, zejména vykonávat
svědomitě funkce v radě a ve stálých
komisích, jimiž ho národní výbor
pověřil.
(2) Člen národního výboru je povinen
být v neustálém styku se svými voliči,
pozorně si všímat jejich přání
a stížností. Zkušenosti a poznatky z práce
mezi voliči je povinen uplatňovat v národním
výboru a v jeho komisích. Má vést
voliče k tomu, aby byli uvědomělými
občany lidově demokratického státu
a má jim být vzorem v občanském životě
i na pracovišti.
(3) Člen národního výboru seznamuje
své voliče s usneseními vlády, s úkoly
národního výboru a s usneseními, která
národní výbor přijal pro jejich splnění.
Získává občany pro nejúčinnější
spolupráci na plnění úkolů
národního výboru.
(4) Členové národního výboru
svou prací, osobním příkladem, zejména
péčí o potřeby pracujících,
upevňují důvěru svých voličů
k lidově demokratickému zřízení.
Pořádají pravidelně besedy s voliči,
na kterých jim skládají účty
ze své činnosti a dávají jim možnost,
aby se vyjádřili k jejich práci a k práci
celého národního výboru.
(1) Funkce člena národního výboru
je čestná. Členům je však zaručeno,
že mohou bez újmy na svém pracovním
výdělku vykonávat svou funkci a že jim
budou nahrazeny výdaje, které jim vzniknou výkonem
jejich funkce.
(2) Plnění povinností člena národního
výboru nemůže vést ke zkrácení
na právech a nárocích, vyplývajících
z pracovního poměru.
(1) Rada národního výboru se skládá
z předsedy národního výboru, jeho
náměstků, tajemníka a ostatních
členů rady. Všichni členové rady
jsou voleni národním výborem na jeho prvním
zasedání.
(2) Národní výbor může svou radu
i její jednotlivé členy kdykoli odvolat.
(1) Rada zajišťuje a organisuje plnění
úkolů národního výboru a provádí
jeho usnesení, řídí a kontroluje práci
odborů a správ a řídí a kontroluje
práci rad národních výborů
nižších stupňů a pomáhá
jim.
(2) Rada rozhoduje a činí všeobecná
opatření i opatření v jednotlivých
případech na základě zákonů
a jiných právních předpisů
a podle směrnic svého národního výboru,
národních výborů vyšších
stupňů a jejich rad a vlády.
(3) Rada organisuje účast pracujících
na plnění úkolů národního
výboru, zejména tím, že napomáhá
tomu, aby se občané aktivně účastnili
plnění úkolů národního
výboru.
Ústřední, krajské, okresní
a městské národní výbory a
obvodní národní výbory v hlavním
městě Praze a v Bratislavě zřizují
plánovací komise jako objektivní orgány
svých rad. Rozhodnutím krajského národního
výboru mohou být plánovací komise
podle potřeby zřízeny i u místních
národních výborů ve velkých
obcích.
(1) Předseda národního výboru řídí
zasedání národního výboru,
zastupuje národní výbor, pokud podle usnesení
rady není zastupováním pověřen
jiný člen rady, podpisuje spolu s tajemníkem
nařízení a jiná rozhodnutí
národního výboru a listiny o závazcích
vůči třetím osobám. Zajišťuje
řádnou činnost rady, zejména svolává
a řídí její schůze a zabezpečuje
plnění jejích usnesení, pokud tím
nebyl pověřen jiný orgán.
(2) Náměstkové zastupují předsedu
a pomáhají mu při výkonu jeho funkce.
Předsedové ústředních národních
výborů a předsedové krajských
národních výborů mají po třech
náměstcích. Předsedové okresních,
městských národních výborů
a obvodních národních výborů
v hlavním městě Praze a v Bratislavě
mají po dvou náměstcích. Předsedové
místních národních výborů
v obcích nad 2.000 obyvatel a předsedové
obvodních národních výborů
v městských obvodech nad 2.000 obyvatel mají
po jednom náměstku. V ostatních obcích
a obvodech předsedové národních výborů
nemají náměstky a jsou zastupováni
podle potřeby členem rady, kterého k tomu
rada předem určí.
(1) Rada ústředního národního
výboru má 17 členů. Rada obvodních
národních výborů v hlavním
městě Praze a v Bratislavě má 11 členů.
(2) Rada krajského národního výboru
má 13 členů.
(3) Rada okresního národního výboru
má 11 členů.
(4) Rada městského národního výboru
ve městech přes 100.000 obyvatel má 15 členů.
Ve městech od 50.000 do 100.000 obyvatel má rada
městského národního výboru
13 členů. Ve městech s menším
počtem obyvatel má rada městského
národního výboru 9 členů.
(5) V obcích a městských obvodech s počtem
obyvatel nad 20.000 má rada místního (obvodního)
národního výboru 9 členů a
v obcích a městských obvodech od 2.000 do
20.000 obyvatel 7 členů. V obcích do 2.000
obyvatel avšak s více než 1.000 obyvatel má
rada místního národního výboru
5 členů, v obcích do 1.000 obyvatel 3 členy.
(6) Se souhlasem rady národního výboru vyššího
stupně může být počet členů
rady podle skutečné potřeby zvýšen
nebo snížen. Ke zvýšení nebo snížení
počtu členů rady ústředních
a krajských národních výborů
je třeba souhlasu vlády. Se souhlasem vlády
může být také podle skutečné
potřeby zvýšen nebo snížen počet
náměstků předsedy národního
výboru.
Rada je podřízena jednak svému národnímu
výboru, jednak radě národního výboru
vyššího stupně a vládě.
Rada krajského (ústředního) národního
výboru je podřízena svému národnímu
výboru a vládě. Vyšší orgány
mají právo přezkoumávat usnesení
a opatření rad, které jsou jim podřízeny,
a mohou je měnit nebo rušit.
(1) Rada rozhoduje vždy ve sboru, schází se
ke schůzím podle potřeby, nejméně
však jednou za 14 dnů. Může se závazně
usnášet za přítomnosti nadpoloviční
většiny svých členů a usnáší
se většinou hlasů přítomných.
(2) Běžné záležitosti rady vyřizuje
předseda národního výboru spolu se
svými náměstky a tajemníkem.
Funkce členů rady je čestná. Nároky
předsedů, jejich náměstků a
tajemníků, které jim vzniknou, nemohou-li
pro výkon funkce vykonávat svoje pravidelné
zaměstnání, upraví vláda.
(1) Národní výbory vytvářejí
z politicky a odborně kvalifikovaných zaměstnanců
odbory a správy rad národních výborů.
(2) U rad národních výborů menších
obcí se odbory a správy nezřizují.
Práce, které jinak vykonávají odbory
a správy, vykonávají u těchto národních
výborů zaměstnanci národního
výboru, členové jeho rady, členové
národního výboru a dobrovolní pracovníci
z řad občanů.
(1) V čele odborů a správ jsou vedoucí,
kteří řídí jejich práci
a jimž také náleží pravomoc rozhodovat
a činit opatření. Jsou ze své činnosti
osobně odpovědni jednak radě, jednak vedoucímu
obdobného odboru nebo správy rady národního
výboru vyššího stupně a příslušnému
ústřednímu úřadu, jimž
jsou také podřízeni.
(2) Vedoucí odborů a správ ustanovuje a zprošťuje
národní výbor na návrh rady podaný
se souhlasem vedoucího příslušného
vyššího odboru nebo správy, u odborů
a správ rad ústředních a krajských
národních výborů se souhlasem příslušného
ústředního úřadu. Na místa
vedoucích odborů a správ jsou ustanovováni
politicky a odborně kvalifikovaní pracovníci.
Orgány nadřízené odborům a
správám mají právo přezkoumávat
jejich rozhodnutí a opatření a nesprávná
rozhodnutí a opatření rušit nebo měnit.
Ústřední úřady mohou se souhlasem
vlády zřizovat při národních
výborech sobě podřízené správy
a ustanovovat a zprošťovat s vědomím rady
národního výboru jejich vedoucí.
Národní výbory a jejich výkonné
orgány počínají si při své
činnosti tak, aby jejich pracovní postup byl v souladu
s potřebami a zájmy pracujícího lidu,
se zákony a ostatními předpisy a posiloval
důvěru občanů v lidově demokratický
státní aparát. Řídí
se proto těmito základními pravidly:
a) národní výbory vyššího
stupně a jejich výkonné orgány nenahrazují
národní výbor nižšího stupně
nebo jeho výkonný orgán tam, kde věc
může účelně a hospodárně
provést národní výbor nižšího
stupně nebo jeho výkonný orgán;
b) národní výbory a
jejich výkonné orgány pracují podle
plánu, jehož plnění je pravidelně
kontrolováno;
c) národní výbory a
jejich výkonné orgány se svědomitě
a odpovědně zabývají i záležitostmi
každého jednotlivého občana a přísně
stíhají byrokratický, ledabylý a povýšenecký
postup při jejich vyřizování;
d) národní výbory a
jejich výkonné orgány dbají toho,
aby občan byl činným účastníkem
při vydávání opatření,
která se ho týkají, aby tato opatření
byla řádně odůvodněna a aby
občan byl především přesvědčován
o jejich správnosti a tak vychováván k uvědomělému
a dobrovolnému plnění svých povinností
v zájmu celku;
e) národní výbory a
jejich výkonné orgány pečují
o to, aby jejich opatření vycházela ze spolehlivě
zjištěného stavu věcí;
f) občanům musí být
dána příležitost, aby mohli účinně
uplatnit svoje stanovisko a obhájit svoje oprávněné
zájmy;
g) národní výbory a
jejich výkonné orgány volí při
vyřizování každé věci
takový způsob práce, aby účelu
jejich činnosti bylo dosaženo co nejrychleji, nejjednodušeji
a nejhospodárněji a bez zbytečného
zatěžování občanů.
(1) Předpisy potřebné k provedení
tohoto zákona vydá vláda nařízeními,
v nichž může úpravu podrobností
ponechat vyhlášce příslušného
ústředního úřadu.
(2) Způsobem určeným v odstavci 1 bude zejména
určen rozsah nároků členů národního
výboru a rozsah povinností jejich zaměstnavatelů,
jak vyplývají z § 19, a budou stanoveny zásady
pro vytváření, organisaci a práci
odborů a správ.
(3) Tímto způsobem budou také vydány
předpisy o řízení ve věcech
správních a o zajištění jeho
průběhu a výsledků, jakož i o
výkonu rozhodnutí soudní exekucí;
při tom mohou být v případech, kde
je to odůvodněno zvláštní povahou
věci, stanoveny výjimky a odchylky.
(4) Pokud nebudou vydány předpisy tímto zákonem
předpokládané, postupuje se podle dosavadních
předpisů.
(5) Vláda, po případě orgány
jí pověřené, učiní opatření
potřebná k nerušenému přechodu
na novou organisaci národních výborů
a jejich výkonných orgánů.
Zrušují se předpisy, které upravují
organisaci a jednání národních výborů
a poměry členů národních výborů
a jejich složek.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 17. května 1954.
(2) Opatření učiněná k provedení
tohoto zákona před počátkem jeho účinnosti
považují se za učiněná podle
něho.