Peněžní ústavy mají ještě
velký počet pohledávek za soukromníky,
které nelze dosud úspěšně vymáhat.
Dále jsou zde pohledávky neobsažené
v bilancích, které jsou ještě dobytné
a musí být vymáhány na soukromnících.
A konečně je tu povinnost peněžních
ústavů přezkoumat všechny dříve
odepsané pohledávky a vymáhat nebo žalovat
ty, které nejsou nedobytné, do konce roku 1953,
aby se zabránilo promlčení. K tomu přistupují
někde i obtíže technického rázu,
vzniklé tím, že mnohé doklady peněžních
ústavů byly během války zničeny.
Avšak i národní, komunální a
družstevní podniky mají při vymáhání
pohledávek značné potíže. Při
znárodnění soukromých firem byly bilance
soukromníků z valné části v
nepořádku, takže v mnoha případech
nemohly být zajištěny předpoklady včasného
a úspěšného vymáhání
pohledávek. Během naší první
pětiletky docházelo k reorganisaci podniků
socialistického sektoru, při čemž nové
podniky převzaly část pohledávek a
závazků likvidovaných podniků. Část
zůstala u podniků v likvidaci. U dlužníků
docházelo k četným změnám jak
po osobní, tak i po majetkové stránce, ke
změně pobytu, který nutno zjišťovat,
a k podobným obtížím.
Aby vymáhání těchto pohledávek
nebylo znemožněno jejich promlčením
a aby se předešlo hromadnému podávání
žalob se strany národních a komunálních
podniků a peněžních ústavů,
které jsou povinny tyto pohledávky vymáhat,
tomu má zabránit navrhovaná osnova zákona
o přechodné úpravě promlčení
některých peněžitých pohledávek,
která dosah úpravy promlčení omezuje
na míru nezbytně nutnou. Prodloužení
promlčecí doby a možnost uplatnění
pohledávek již promlčených se vztahuje
pouze na peněžité pohledávky z poměrů
občansko-právních a jen do konce roku 1955,
čímž bude umožněna likvidace většiny
těchto pohledávek mimosoudní cestou. Nová
úprava se nevztahuje na pohledávky peněžité,
které se promlčují v době kratší
tří let, a na některé pohledávky
podléhající tříletému
promlčení.
Podle nové úpravy lze však uplatňovat
i pohledávky, u nichž skončila promlčecí
doba aspoň tříletá v době naší
první pětiletky, pokud tomu nebrání
pravomocné rozhodnutí. Podniky socialistického
sektoru musely se v tomto údobí první pětiletky
věnovat převážně budovatelské
stránce a nemohly často zjednat včas spolehlivou
základnu pro východiskovou účetní
rozvahu, potřebnou pro vymáhání pohledávek.
Je to důvod ochrany státního zájmu,
který byl rozhodující pro toto opatření,
které je v souladu s ustanovením § 30, odst.
2 Ústavy 9. května, z něhož vyplývá,
že každý občan je povinen dbát
zájmů státu, podporovat udržování
a zvelebování národního majetku a
dbát o to, aby národní majetek nebyl zkracován
a poškozován.
U pohledávek, u nichž promlčecí doba
skončila v době od 1. ledna 1949 do 31. prosince
1953, bude často obtížné najít
doklady o jejich zaplacení. Proto v tomto případě
bude třeba postupovat velmi pečlivě a ohleduplně
vůči dlužníkům, kteří
vznesou námitku zaplacení. Ústavně-právní
výbor při projednávání této
části osnovy zdůraznil, že při
provádění § 1, odst. 2 osnovy bude nutno
bedlivě zkoumat povahu pohledávek a tak zabránit
jejich mechanickému posuzování.
Osnova umožňuje i kompensaci pohledávek promlčených
v době od 1. ledna 1949 do konce roku 1953 proti pohledávkám
uplatňovaným podle této osnovy.
Jménem ústavně-právního výboru,
který projednal ve své schůzi dne 14. prosince
1953 vládní návrh zákona o přechodné
úpravě promlčení některých
pohledávek, doporučuji jej plenu Národního
shromáždění ke schválení
ve znění vládou předloženém.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, přistoupíme
proto k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
najednou podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
výborové zprávy, nechť zvedne ruku!
(Děje se.) Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o přechodné úpravě
promlčení některých peněžitých
pohledávek.
Tím je vyřízen třetí bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu denního pořadu, kterým
je
4. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona o devisovém hospodářství
(tisk 739).
Zpravodajem je pan posl. Ušiak; dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. Ušiak: Vážené
Národné shromaždenie!
Vládnym návrhom zákona o devízovom
hospodárstve chceme novým spôsobom upraviť
naše platobné a majetkové vzťahy k iným
štátom.
Základom nášho hospodárskeho života
je národohospodársky plán. Na jeho uskutočnenie
a podporu mobilizujeme všetky sily. Aj prejednávaný
devízový zákon má byť jedným
z pilierov nášho národohospodárskeho
plánu. V štáte budujúcom socializmus
sa devízové zákony a predpisy stávajú
oporou a dôležitým pomocníkom plánovaného
hospodárstva na poli platobného styku a majetkových
vzťahov s cudzinou.
V kapitalistických štátoch sú devízové
zákony vždy znakom hospodárskych porúch,
hospodárskych kríz. Ich dôsledkom je zamŕzanie
pohľadávok, blokovanie účtov a neplnenie
záväzkov. Nie sú nástrojom hladkého
platobného styku, hladkého vyrovnávania záväzkov,
ale skôr signálom k zastaveniu platieb do cudziny.
Nie sú nástrojom spolupráce, ale skôr
prameňom neshôd, zvyšovania napätia medzi
štátmi a zhoršovania medzinárodných
vzťahov. Devízové zákony v štátoch
budujúcich socializmus zabezpečujú riadny
platobný styk s cudzinou, zvlášť presné
plnenie všetkých záväzkov podľa plánu.
Preto naše devízové zákony sú
inštrumentom budovania dobrých hospodárskych
a politických vzťahov medzi národmi.
Hladký priebeh platobných stykov s cudzinou zabezpečuje
navrhovaný zákon tak, že platobné prostriedky
pre styk s cudzinou sú sústredené a evidované
štátom a že uzavieranie záväzkov
s inými štátmi sa deje na podklade devízového
plánu. V smysle tohto plánu sa nesmú devízové
prostriedky používať na platby hospodársky
neodôvodnené alebo také, ktorých naliehavosť
je v národohospodárskom pláne menšia.
Podľa navrhovaného zákona sa môžu
uzatvárať obchodné smluvy s inými štátmi
len po povolení MZO. Zákon o devízovom hospodárstve
je silnou podporou nášho zahraničného
obchodu. Je strážcom devíz našej Štátnej
banky. Zabezpečuje, aby devízy, vyprodukované
naším zahraničným obchodom, sa nestrácaly,
aby sa nimi neplytvalo, ale aby sa sústreďovaly v
Štátnej banke a boly čo najhospodárnejšie
používané na základe devízového
plánu.
Zákonom o devízovom hospodárstve prechádza
kompetencia v devízových veciach, týkajúcich
sa zahraničného obchodu, zo štátnej
banky na MZO. MZO teraz nesostavuje len hmotný plán
zahraničného obchodu, ale aj devízovú
časť plánu a samo o nej rozhoduje, čo
je pre prax zahraničného obchodu výhodnejšie,
lebo MZO nemusí o úhradách do cudziny rozhodovať
len podľa zásoby devíz a výhľadu
do budúcna, ako to robila Štátna banka, ale
hlavne podľa svojho operatívneho plánu. MZO
prevzalo tým zároveň zodpovednosť za
devízové krytie dovozu vyprodukovaním devíz
za náš vyvezený tovar. Touto skutočnosťou
sa zdôraznila myšlienka, že všetko, čo
dovezieme, má byť zaplatené naším
vývozom.
Táto prax prinesie ďalej ten úžitok, že
MZO sa bude účinnejšie starať o inkaso
devíz za vyvezený tovar ako predtým, keď
dostávalo devízy od Štátnej banky, čiže
MZO sa nebude starať len o plnenie dovozného a vývozného
plánu, ale aj o plnenie plánu devízového.
Devízovú kontrolu robí okrem MZO aj Ministerstvo
financií, a to vo veciach netýkajúcich sa
zahraničného obchodu, ako v záležitostiach
dedičských, v otázke autorských honorárov,
v otázke podpôr, v telekomunikačnom styku
a podobne.
Pomocou zákona o devízovom hospodárstve obstarávame
si ďalej prostriedky na vydržovanie organizácií
zabezpečujúcich medzinárodné vzťahy.
Nie sme závislí pri obstarávaní si
týchto prostriedkov uchádzaním sa o úver
u iných štátov. Pracovníci našej
diplomatickej služby sú platení z našich
devízových zásob. Navrhovaný zákon
na druhej strane vyhlasuje týchto našich zástupcov
v zahraničí za devízových tuzemcov.
Zakazuje im zadovažovať si cudzozemské prostriedky
obchodnými transakciami a podrobuje ich evidencii a kontrole
našich devízových orgánov.
Zákon zakazuje dovoz a vývoz našich peňazí
a platobných dokumentov. Koruna je naším vnútroštátnym
platidlom. Cudzinci prichádzajúci do republiky nemôžu
si naše peniaze kúpiť v zahraničí,
ale musia ich získať u nás výmenou za
devízy.
Zákon ukladá devízovým tuzemcom, aby
sa starali o uhradenie svojich pohľadávok v cudzine
cestou Štátnej banky, aby ponúkli Štátnej
banke na predaj cudzozemské peniaze, drahé kovy
a platobné dokumenty, znejúce na cudziu menu, do
desať dní po ich obdržaní a aby na výzvu
Ministerstva financií speňažili svoje majetkové
hodnoty v cudzine.
Minister financií môže v zreteľa hodných
prípadoch povoliť z týchto povinností
úľavy.
Bez povolenia Ministerstva financií nesmú devízoví
tuzemci platiť v prospech devízových cudzozemcov,
vstupovať do smluvných záväzkov voči
cudzine, prenášať na devízových
cudzozemcov majetkové hodnoty a kupovať cudzozemské
peniaze, platobné dokumenty a drahé kovy.
Pri povoľovaní všetkých transakcií
sa skúma, do akej miery zodpovedá tá alebo
oná transakcia devízovému plánu. Povoľovanie
má predovšetkým kontrolnú funkciu, sleduje
sa ním čo najväčšia hospodárnosť
vo vydávaní devíz. Riadne neodôvodnené
a zbytočné transakcie sa nepripúšťajú.
Všetkými týmito opatreniami sa chráni
zásoba devíz našej Štátnej banky,
zabraňuje sa ich úniku a nehospodárnemu plytvaniu
nimi.
Nový zákon o devízovom hospodárstve
treba prijať preto, lebo starý devízový
zákon z r. 1946 vychádza ešte z existencie
kapitalistického hospodárstva u nás a nezodpovedá
dnešnému stupňu vývoja nášho
hospodárstva. Po zavedení monopolu zahraničného
obchodu a po sústredení bankovníctva v Štátnej
banke je nutné prikročiť k novej zásadnej
úprave devízových predpisov.
Osnova zákona bola prerokovaná dňa 15. decembra
t. r, vo výbore ústavnoprávnom a dna 15.
decembra t. r. vo výbore rozpočtovom. Obidva výbory
navrhujú plénu Národného shromaždenia
prijať osnovu zákona o devízovom hospodárstve
bez zmeny, tak ako bola predložená vládou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen,
přistoupíme proto k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
najednou podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
výborové zprávy, nechť zvedne ruku!
(Děje se.) Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel
se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o devisovém hospodářství
ve znění zprávy výborové.
Tím je vyřízen 4. bod pořadu schůze.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Zahajuji přerušenou 80 schůzi Národního
shromáždění.
Přistoupíme k projednání pátého
bodu schváleného pořadu, kterým je
5. Zpráva výboru ústavně-právního,
výboru pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu a výboru rozpočtového k vládnímu
návrhu zákona o bytové výstavbě,
udržování a správě bytového
majetku a jejich financování (tisk 740).
Podle usnesení užšího předsednictva
navrhuji, aby projednávání tohoto bodu bylo
sloučeno s projednáváním šestého
bodu pořadu, kterým je
6. Zpráva výboru ústavně-právního
a výboru pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu k vládnímu návrhu zákona
o místním průmyslu a komunálním
hospodářství (tisk 736).
Jsou nějaké námitky proti sloučení
těchto bodů? (Nebyly.)
Námitek není. Jednání bude tedy podle
návrhu sloučeno.
Zpravodajem k vládnímu návrhu zákona
o bytové výstavbě, udržování
a správě bytového majetku a jejich financování
je posl. Mráz. Prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. Mráz: Soudružky a soudruzi,
paní a pánové!
Dne 15. září t. r. zasedalo plénum
Národního shromáždění,
které vyslechlo a později jednomyslně schválilo
prohlášení vlády republiky Československé,
přednesené předsedou vlády s. Viliamem
Širokým. Současně vzalo na vědomí
i usnesení vlády republiky Československé
o hlavních úkolech vlády v oboru hospodářské
politiky v nejbližší době. Jak prohlášení
naší vlády ze dne 15. září,
tak usnesení dokazují, že generální
linie socialistické výstavby a přestavby,
kterou nám vytyčila naše rodná KSČ
a kterou náš pracující lid cílevědomě
uvádí v život, byla naprosto správná.
Průběhem provádění plánu
hospodářského rozvoje naší vlasti
vznikly nám určité disproporce. Některé
zavinili škůdci spiklenecké bandy Slánského,
ostatní vznikly z různých jiných příčin.
Vláda věnuje těmto disproporcím velkou
pozornost a zejména bude dbát, aby byl správný
poměr mezi rozvojem výroby výrobních
prostředků a výrobou spotřebních
věcí, mezi rozvojem průmyslové výroby
a výrobou zemědělskou, jakož i aby byly
správné proporce v rámci jednotlivých
výrobních odvětví.To všechno
proto, aby se neustále zvyšovala životní
úroveň pracujících.
V duchu těchto zásad bylo vypracováno usnesení
vlády, přednesené v Národním
shromáždění dne 15. září
t. r.
Jak v Sovětském svazu, tak ve státech lidových
demokracií se slova vlády nikdy nerozcházejí
s činy. Tak je tomu i tentokrát. Celá řada
bodů v usnesení vlády byla již realisována
anebo se provádí. Jako na příklad
značné snížení spotřebních
cen u několika desítek tisíc druhů
spotřebního zboží, které dává
obyvatelům naší republiky 4,5 miliardy Kčs,
dále různá opatření v zemědělství,
jako úvěry JZD a soukromě hospodařícím
rolníkům, úlevy JZD ve splácení
investičních úvěrů a placení
úroků, zvýšení investic a podobná
opatření ve státním a družstevním
obchodě atd. Započalo se letošního roku
s výstavbou 6000 bytových jednotek a 5000 rodinných
domků podle typisovaných projektů za pomoci
státního úvěru a zabezpečení
potřebného materiálu. Podobných opatření,
která už se provádějí, je celá
řada. Stavíme-li každoročně desetitisíce
nových bytů pro naše pracující,
znamená to, že stejně tak dobře budeme
se starat a pečovat o stávající domy
a byty. I na to je v usnesení vlády, v hlavních
úkolech vlády v oboru hospodářské
politiky pro nejbližší období v části
A odst. 20-21, pamatováno. Stojí tam doslovně:
Podstatně zvýšit a zlepšit provádění
údržby a oprav závodních a komunálních
domů a bytů, zejména údržby a
oprav střech a fasád, a zlepšovat příslušenství
bytů. Tyto údržby a opravy provádět
v roce 1953 v Praze, v Brně, v Bratislavě, Ostravě,
Plzni, Ústí nad Labem, Mostě a Kladně.
Provádět opravy a údržbu v dělnických
koloniích, přistoupit v rozsáhlé míře
k úpravám ulic, veřejných prostranství,
veřejných budov, sadů a zelených ploch,
dělnických sídlišť a mobilisovat
k tomuto účelu především místní
zdroje materiálu.
V části B v odst. 1 vládního usnesení
stojí dále: Zvýšit prostředky
na údržbu bytového fondu budov a jiných
zařízení. S ohledem na tento bod usnesení
vláda předkládá návrh zákona
o bytové výstavbě, udržování
a správě bytového majetku a jejich financování,
jehož účelem je umožnit a zajistit v rámci
státního plánu rozvoje národního
hospodářství stálé zlepšování
bytových podmínek pracujících a finančně
zajistit bytovou výstavbu a řádné
hospodaření s bytovým majetkem. Tím
se navrhovaný zákon má stát jedním
z nástrojů při uskutečňování
politické linie strany a vlády, jež směřuje
k zvýšenému uspokojování neustále
rostoucích potřeb obyvatelstva, v tomto případě
na poli ubytování našeho obyvatelstva.