Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Za účelem rovnoměrného zdanění
dělníků a úředníků,
v souladu s jejich výdělkem, a v zájmu dalšího
zvýšení produktivity práce a zjednodušení
vybírání daně a pojistného
národního pojištění, zavádí
se daň ze mzdy, v níž jsou zahrnuty i příspěvky
dělníků a úředníků
na pojistné Národního pojištění.
(1) Poplatníky daně ze mzdy jsou:
a) osoby, které pobírají mzdy za práci
vykonávanou v tuzemsku, bez ohledu na bydliště;
b) zaměstnanci československých zastupitelských
úřadů a jiní státní
zaměstnanci činní v cizině, pokud
jsou československými státními příslušníky;
c) osoby pobírající důchody (§
3 odst. 3) plynoucí z tuzemska.
(2) Dani ze mzdy nepodléhají diplomatičtí
zástupci pověření u vlády republiky
Československé, konsulové z povolání
a jiné osoby požívající práva
exteritoriality, nejsou-li československými státními
příslušníky a pokud trvá vzájemnost.
(1) Dani podléhá mzda za práci
a důchody.
(2) Mzdu za práci podle odstavce 1 jsou:
a) veškeré příjmy plynoucí poplatníkovi
z pracovního poměru nebo v souvislosti s ním,
tedy veškeré opakující se i jednorázové
příjmy bez rozdílu, jsou-li vypláceny
v penězích nebo naturáliích, zejména
všechny druhy mezd a platů, mzda za práci přes
čas, všechny druhy prémií, výkonnostní
příplatky, náhrada za nevybranou dovolenou
a pod.;
b) funkční požitky;
c) příjmy plynoucí ze zaměstnání
vykonávaných v poměru podobném poměru
pracovnímu.
(3) Důchodem podle odstavce jsou dávky
Národního důchodového pojištění
a obdobná plnění, poskytovaná vzhledem
k dřívějšímu pracovnímu
poměru zaměstnancům a jejich pozůstalým
na podkladě zákonných předpisů,
smluv, stanov, služebních řádů
a pod.
(4) Příjmy uvedené v odstavcích
2 a 3 se dále nazývají "mzda".
Úřady, podniky, jiné organisace a osoby,
které vyplácejí mzdu, se dále nazývají
"plátci".
(5) Náhrady služebních výdajů
nejsou mzdou.
Od daně ze mzdy jsou osvobozeny:
a) odměny poskytované v rámci platných
předpisů zaměstnancům za vynálezy
a zlepšovací náměty až do částky
100.000 Kčs za každý vynález nebo zlepšovací
námět a věcné a peněžité
dary a odměny poskytované zaměstnavatelem
v souvislosti s pracovním poměrem, pokud se řídí
platnými předpisy, až do úhrnné
výše 10.000 Kčs ročně. Dani podléhá
jen ta část, o kterou zmíněné
odměny a dary tyto částky přesahují;
b) částka 2.500 Kčs měsíčně
z důchodů (§ 3 odst. 3), které nepřesahují
5.000 Kčs měsíčně. Dani podléhá
jen ta část, o kterou důchod přesahuje
částku 2.500 Kčs. Pobírá-li
poplatník současně více důchodů,
platí toto osvobození pouze pro jeden důchod;
c) dávky národního nemocenského pojištění,
jednorázové dávky národního
důchodového pojištění a zvýšení
důchodu pro bezmocnost, jakož i jiná obdobná
plnění;
d) přídavek na děti a příplatek
k němu, rodinný přídavek, výchovné
a obdobná plnění poskytovaná na nezaopatřené
děti.
Daň se vypočte v každém mzdovém
období ze mzdy vyplacené v tomto období (základ
daně).
Daň se vypočte z měsíční
mzdy podle této tabulky:
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|
Pro výpočet daně se mzda zaokrouhluje na
100 Kčs nahoru.
(1) Daň podle § 6 se zvyšuje poplatníkům,
kteří
a) nevyživují žádnou osobu, o 40% daně,
b) vyživují jednu osobu, o 20% daně.
- Zvýšení o 40% se vybírá, přesahuje-li daňový základ 2.000 Kčs měsíčně, a zvýšení o 20%, přesahuje-li daňový základ 2.500 Kčs měsíčně.
(1) Daň podle § 6 se s výhradou
ustanovení § 10 snižuje o 15% poplatníkům,
kteří vyživují 3 osoby, o 30% poplatníkům,
kteří vyživují 4 osoby, a o 45% poplatníkům,
kteří vyživují 5 nebo více osob.
(2) Vdovci (vdovy), rozvedení a osoby trvale
nežijící s manželem (manželkou) ve
společné domácnosti, posuzují se,
vyživují-li alespoň 1 dítě, tak,
jako by měli o jednu vyživovanou osobu navíc.
Totéž platí pro svobodné poplatníky,
kteří vyživují alespoň jedno
dítě.
(3) Manželka (družka),která pobírá
mzdu a žije s manželem (druhem) ve společné
domácnosti, se posuzuje tak, jako by vyživovala jednu
osobu.
(4) Pobírají-li mzdu oba manželé
(druh a družka), kteří žijí ve
společné domácnosti, povolí na jejich
žádost okresní národní výbor
příslušný podle jejich bydliště,
aby k vyživovaným osobám bylo přihlédnuto
u manželky (družky) místo u manžela (druha);
v tomto případě se manžel (druh) posuzuje,
jako by vyživoval jednu osobu.
(5) Pobírá-li poplatník mzdu od
dvou nebo více plátců, přihlíží
k osobám jim vyživovaným pouze jeden plátce;
ostatní plátci srážejí daň
tak, jako by poplatník nevyživoval žádnou
osobu.
(6) Pro zvýšení a snížení
daně je rozhodný stav na počátku mzdového
období. Narodí-li se však poplatníku
během mzdového období dítě,
přihlédne se k němu již ve mzdovém
období, v němž se narodilo.
(1) Pro výpočet daně ze mzdy se
invalidé a jiné osoby tělesně nebo
duševně vadné (na př. nevidomé,
zmrzačené a pod.), po případě
poplatníci, kteří vyživují osoby
tělesně nebo duševně vadné, posuzují
při stupni invalidity
a) od 30% až do 50% včetně, jako by vyživovali
o jednu osobu navíc,
b) přes 50%, jako by vyživovali o dvě osoby
navíc. Při tom se předpokládá,
že stupeň invalidity u osob požívajících
invalidní důchody z národního pojištění
přesahuje 50%.
(2) Vdovy po padlých příslušnících
zahraničního odboje nebo po obětech bojových
události, politické nebo Národní persekuce
se posuzují tak, jako by vyživovaly o jednu osobu
navíc.
(3) Daň se podle předchozích odstavců
sníží jen poplatníkům, jejichž
daňový základ nepřesahuje částku
12.000 Kčs měsíčně, a to nejdříve
ve mzdovém období následujícím
po předložení potvrzení okresního
národního výboru.
(4) Ustanovení § 8, odst. 5 platí
obdobně.
Po snížení daně podle §§ 8
a 9 nesmí u poplatníka se mzdou přesahující
2.000 Kčs měsíčně daň
činit méně než 8% daňového
základu.
(1) Daň ze mzdy se nesráží,
nepřesahuje-li daňový základ 1.000
Kčs měsíčně.
(2) Pobírá-li poplatník mzdu současně
od dvou nebo více plátců, smí k ustanovení
odstavce 1 přihlížet pouze jeden plátce;
ostatní plátci srazí daň i tehdy,
nepřesahuje-li jimi vyplácená mzda 1.000
Kčs měsíčně, a to nejméně
ve výši 10% daňového základu.
(1) Plátci vypočtou daň, srazí
ji a odvedou státní pokladně.
(2) Daň se srazí při výplatě
nebo připsání mzdy poplatníku k dobru,
bez ohledu na to, za kterou dobu se mzda vyplácí.
(1) Z jednorázové mzdy, t. j. ze mzdy,
která je vyplácena nepravidelně vedle běžné
mzdy, vypočte plátce daňovou srážku
takto: Zjistí, jaká mzda bude poplatníkovi
pravděpodobně za celý rok vyplacena bez započtení
právě vyplácené jednorázové
mzdy, a vypočte z ní celoroční daň.
K zjištěné celoroční mzdě
připočte právě vyplácenou jednorázovou
mzdu a vypočte z úhrnu celoroční daň.
Rozdíl mezi oběma celoročními daňovými
částkami srazí plátce při výplatě
jednorázové mzdy.
(2) Vyplácí-li se mzda za delší
dobu než za obvyklé mzdové období, vypočte
a srazí se daň tak, jako by mzda byla vyplacena
v příslušných pravidelných mzdových
obdobích. Z částek mzdy připadajících
na dřívější kalendářní
léta se však daň vypočte a srazí
podle ustanovení odstavce 1.
(3) Plátce je povinen na žádost
poplatníka vypočítat při poslední
výplatě mzdy v roce, kolik by činila úhrnná
srážka daně, kdyby se mzda během roku
vyplacená stejnoměrně rozvrhla na jednotlivá
mzdová období. Částku, o kterou daň
skutečně sražená převyšuje
takto vypočtenou daň, vrátí plátce
poplatníkovi, činí-li aspoň 20 Kčs.
(1) Srážkou vykonanou řádně
podle předchozích ustanovení je daňové
povinnosti učiněno zadost.
(2) Nebyla-li srážka daně ze mzdy
provedena buď vůbec nebo nebyla-li provedena řádně,
předepíše okresní národní
výbor plátci příslušnou částku
k přímému placení.
(3) Poplatníkům pobírajícím
mzdu plynoucí z ciziny předepíše se
daň na podkladě přiznání, která
jsou povinni podat do konce února po uplynutí každého
kalendářního roku okresnímu národnímu
výboru, v jehož obvodu bydlí. Nepodá-li
poplatník přiznání včas, může
mu být daň zvýšena, nejvýše
však o 10%.
(4) Daň předepsaná podle odstavce
3 je splatná do 15 dnů po doručení
platebního výměru. Nebyla-li daň zaplacena
včas, je poplatník povinen zaplatit za každý
den prodlení penále ve výši 0.05% dlužné
částky.
(1) Částky, které byl plátce
povinen srazit, odvede nejpozději do tří
dnů ode dne, kdy byla nebo měla být provedena
srážka daně, okresnímu národnímu
výboru, v jehož obvodu je plátcova pokladna,
pokud ministerstvo financí nestanoví lhůtu
kratší.
(2) Neodvedl-li plátce sraženou daň
ze mzdy, bude na něm vymáhána jako jeho dluh.
(3) Plátce je povinen zaplatit daň předepsanou
mu podle § 14 odst. 2 do tří dnů po
doručení platebního výměru.
(4) Nedodrží-li plátce lhůty
stanovené v odstavcích 1 a 3, zaplatí za
každý den prodlení penále ve výši
0.05% dlužné částky.
Plátce smí daň, kterou poplatníkovi
nesrazil, dodatečně srazit, jen pokud neuplynuly
od výplaty mzdy více než tři měsíce.
Byla-li však nesprávná srážka daně
zaviněna poplatníkem, může plátce
daň dodatečně srazit do tří
let od výplaty mzdy.
Pro účely daně ze mzdy je plátce povinen
vést a okresnímu Národnímu výboru
předkládat záznamy a výkazy, jež
stanoví ministerstvo financí, a vydávat na
žádost poplatníkům potvrzení
o výši vyplacené mzdy a sražené
daně.
Poplatník je povinen prokázat plátci okolnosti
rozhodné pro zvýšení a snížení
daně podle §§ 7 až 9. K předloženému
průkazu bude - s výhradou ustanovení §
8 odst. 6 věty druhé - přihlédnuto
počínajíc mzdovým obdobím,
následujícím po období, v němž
bude plátci průkaz předložen.
(1) Na srážení a odvádění
daně dozírá okresní národní
výbor, v jehož obvodu je plátcova pokladna.
(2) Plátce je povinen:
a) dovolit orgánům okresního národního
výboru zmocněným ke kontrole daně
vstup do provozních místností v obvyklých
provozních hodinách a umožnit jim splnění
jejich úkolů,
b) dát potřebná vysvětlení
a předložit doklady okresnímu národnímu
výboru a jeho orgánům, po případě
jiným kontrolujícím orgánům.
(3) Osoby, jimž jsou mzdy vypláceny, jsou
povinny dát okresnímu národnímu výboru
a jeho orgánům, po případě
jiným kontrolujícím orgánům,
vysvětlení o druhu a výši těchto
mezd.
(4) Osoby, u nichž je sporné, v jakém
poměru jsou k plátci, jsou povinny dát požadované
informace k zjištění povahy tohoto poměru.
(5) Stejná oprávnění ve
věci dozoru příslušejí též
krajskému národnímu výboru a ministerstvu
financí.
(1) O stížnostech vyplývajících
ze sporů, které vzniknou mezi plátci a poplatníky
o provádění srážky daně
ze mzdy, rozhoduje okresní národní výbor,
v jehož obvodu je plátcova pokladna.
(2) Okresní národní výbor
jest povinen sdělit stranám všechna svá
rozhodnutí písemně s poučením
o opravných prostředcích.
(3) Z rozhodnutí okresních národních
výborů, uvedených v odstavcích 1 a
2, a z platebních výměrů podle §
14 odst. 2 a 3 lze se odvolat do 15 dnů po doručení
výměrů ke krajskému národnímu
výboru, který rozhodne s konečnou platností.
Nejde-li o právní otázku a vyhoví-li
se plně odvolání, rozhoduje o něm
s konečnou platností okresní Národní
výbor.
(1) Daň nelze předepsat a vymáhat
po uplynutí tří let od konce kalendářního
roku, v němž se daň stala splatnou, a v případech
§ 14 odst. 3 od konce kalendářního roku,
ve kterém byl poplatník povinen podat přiznání
k dani.
(2) Je-li proveden úkon k předepsání
nebo vymáhání daně, běží
promlčecí lhůta znovu od konce kalendářního
roku, v němž byla o úkonu uvědoměna
osoba, která je povinna daň platit.
(1) Vláda učiní opatření
potřebná k tomu, aby hrubé platy některých
zaměstnaneckých skupin byly upraveny tak, aby odpovídaly
změně daňové sazby podle tohoto zákona,
novému vymezení daňového základu
a započtení zaměstnaneckých příspěvků
na pojistné národního pojištění
do daňové sazby.
(2) Vláda se zmocňuje, aby podle potřeby
upravovala procenta zvýšení a snížení
daně podle §§ 7 a 8 a povolovala odchylky od
ustanovení § 10.
(3) Ministerstvo financí:
1. stanoví, za jakých podmínek lze práci
vykonávanou jen přechodně mimo území
republiky Československé pokládat za práci
vykonávanou v tuzemsku (§ 2);
2. může prohlásit některá zaměstnání
za vykonávaná v poměru podobném poměru
pracovnímu (§ 3 odst. 2);
3. může osvobodit některé druhy nebo
části mezd od daně ze mzdy a daň promíjet;
4. stanoví, které příjmy je pokládat
za náhradu služebních výdajů,
po případě je stanoví paušálem
(§ 3 odst. 5);
5. vydá tabulky pro výpočet daně ze
mzdy, přepočtené ze sazby uvedené
v § 6;
6. stanoví způsob výpočtu daně
v případech, je-li mzda vyplácena za dobu
kratší než pravidelné mzdové období;
7. stanoví, koho je rozumět vyživovanými
osobami (§§ 7 a 8);
8. může povolit odchylky ve věci způsobu,
doby a místa odvodu sražené daně (§
15);
9. může učinit opatření k zamezení
nesrovnalostí a tvrdostí, jež by mohly vzniknout
z tohoto zákona, zejména z číselných
hranic v něm stanovených;
10. vydá předpisy potřebné k provedení
tohoto zákona;
11. se zmocňuje, aby upravilo řízení
ve věcech této daně. Opatření
podle bodů 2, 3 a 4 může ministerstvo financí
učinit jen po slyšení jednotné odborové
organisace.
Ve státním rozpočtu bude každoročně
stanovena částka, která připadne na
účely národního pojištění
zaměstnanců.
Počínajíc rokem 1953 se zrušují:
a) zákon č. 109/1947 Sb., o dani ze mzdy;
b) všechna zákonná ustanovení a jiná
opatření, jimiž byly některé
mzdy nebo jejich části od daně osvobozeny;
c) ustanovení zákona č. 99/1948 Sb., o národním
pojištění, a předpisů na jeho
podkladě vydaných, pokud upravují stanovení
a vybírání části pojistného
připadající na zaměstnance;
d) ustanovení zákona č. 236/1948 Sb., o vojenské
nemocenské péči, a jiných předpisů,
pokud upravují stanovení a vybírání
části pojistného připadající
na příslušníky ozbrojených sil;
e) ustanovení vládního nařízení
č. 250/1943 Sb., o podpoře při včleňování
do práce, a předpisů na jeho podkladě
vydaných, pokud upravují stanovení a vybírání
příspěvků připadajících
na zaměstnance.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1953 a platí pro zdanění mezd
vyplacených po 31. prosinci 1952, jakož i mezd vyplacených
před 1. lednem 1953 na rok 1953; provede jej ministr financí.