K provádění rozpisu výrobního
plánu a výkupu živočišných
výrobků bych měl některé poznámky.
Především je nutno konstatovat, že rozpis
byl proti minulým rokům lepší, a to
proto, že rolníci měli o rozpis větší
zájem a sami si ho z valné části prováděli.
V mnoha obcích však vesničtí boháči
vyvinuli velmi živou účast, chtějíce
být nápomocni v místních rozpisových
komisích, a v nich pak řídili rozpis podle
svého.
Tak ku př. v obci Měrůvkách na okrese
Kroměříž vnikl do místní
rozpisové komise vesnický boháč Skácel
a zde si počínal tak, že se snažil co
nejvíce zatížit drobné rolníky
a nadržoval sobě a několika velkým rolníkům.
Ovšem, že postižení rolníci nebyli
s tím srozuměni; podali stížnost k ONV
a ten svým zásahem učinil pořádek.
Podobně tak tomu bylo v obci Rakové, okres Gottwaldov,
kde v místní rozpisové komisi řádil
podle svého vesnický boháč Tureček.
A mohl bych jmenovat řadu dalších obcí
jako Martinice, Roštění v okrese Holešov
atd., kde všude "blahodárně", ovšem
ve svůj prospěch, působili vesničtí
boháči, avšak bdělostí a ostražitostí
drobných a středních rolníků
byli zavčas odhaleni a z místní rozpisové
komise vyloučeni. V obcích, kde při sestavování
místní rozpisové komise bylo dbáno
směrnic a pak se práce podle nich řídila,
nemuseli míti obav o zdárný výsledek.
Uvedu pouze jednu obec, a to svou rodnou obec Vracov, okres Kyjov,
kde jako člen místní rozpisové komise
jsem byl sám velmi přesný na dodržování
daných směrnic. A výsledek? Z 983 zemědělských
závodů se všichni dostavili k podpisu smluv
a také své výrobní a dodávkové
úkoly podepsali. Důvod? Jeli jsme podle směrnic.
Veřejná schůze, schválení rozpisového
plánu, jednání s každým zemědělcem,
veřejné vyvěšení rozpisů
- a výsledek, jak jsem uvedl, zaručen. V některých
obcích však nezdarem rozpisu nebyla vinna přímo
místní rozpisová komise, nýbrž
instruktor okresu, který ji nesprávně instruoval.
Proto napříště musí být
lépe provedena instruktáž, instruktoři
pro rozpis musejí znát směrnice a okresy
musejí sledovat jakost rozpisů již během
rozpisové kampaně. Největší závadou
letošní rozpisové kampaně pak bylo,
že se rozpis prováděl pozdě, kdy se
již plnily dodávky živočišných
výrobků na první čtvrtletí
letošního roku. Bude třeba, aby příště
byl rozpis prováděn již v listopadu a v prosinci
a uzavřen koncem roku.
Hlavní podmínkou rovnoměrnosti plnění
a splnění výkupního plánu je
reálný rozpis, a ten - můžeme konstatovat
- proveden byl. Je však třeba nejen u výkupních
skladů, ale i u MNV zlepšit evidenci o plnění
dodávkových úkolů, aby sloužila
výkupní organisaci k rychlému přehledu
o stavu výkupu na obci a k operativnímu výkupu
u jednotlivých zemědělců. Je třeba
evidenci všude řádně založit, provést
zápisy všech dosavadních dodávek a nadále
je vést denně.
Za tím účelem se znovu zavádějí
evidenční záznamy jak v plnění
živočišné, tak i rostlinné výroby,
kteréžto plnění bude zároveň
potvrzováno zemědělcům do zvláštních
knížek pro vlastní potřebu, jako průkaz
pro nárok na potravinové lístky a jako průkaz
k prodeji na volném trhu z titulu plnění
dodávkových úkolů. Tímto opatřením
zaručeně odpadnou nesrovnalosti, kterých
jsme byli svědky v lednu při náhradním
plnění, kde zemědělci zjišťovali,
že to či ono nemají poznamenáno jako
splněné, ač měli v rukou doklady o
splnění.
Pokud jde o plnění výkupních úkolů
po Novém roce, nutno konstatovat, že s výsledky
nemůžeme být spokojeni. Za prvé 2 měsíce,
do 23. února, byl čtvrtletní úkol
v jatečním skotu splněn v celostátním
měřítku na 71,2 %, u jatečních
prasat na 56,9 %, u mléka na 51,2 % a u vajec na 14,5 %.
K nesplnění vajec bych chtěl připomenout,
že při posuzování čtvrtletního
dílčího plnění, které
má mít vliv na další výdej potravinových
lístků a šatenek, by měla být
brána v úvahu pozdě přišlá
zima, mráz a sníh, které hodně ovlivnily
nosnost slepic.
Velkou péči musejí MNV věnovat plnění
dodávek dobytka, zvláště prasat. Podle
usnesení strany a vlády o zvýšení
živočišné výroby přísluší
národním výborům v rámci jejich
působnosti zajišťovat denní plnění
dodávek státu. Národní výbory
zajišťují stálou kontrolu plnění
týdenních, měsíčních
a čtvrtletních plánů dodávek
a v rámci těchto plánů zajistí
rovnoměrnost v plnění dodávkových
úkolů, zvláště u vesnických
boháčů.
MNV v rámci přesné evidence musí kontrolovat
zástav skotu, vepřů - hlavně prasnic
- a všeho ostatního. Musí vést v přesné
evidenci březivost skotu a prasnic. Musí zjišťovat
důvody nebřezivosti, pomáhat ji odstraňovat
a pomáhat při nákupu dalších
plemenic. Všude, kam jen jeho pravomoc sahá, musí
se starati o dostatečný zástav mladého
a zdravého chovného dobytka.
Bude-li tato evidence přesně vedena, pak se nebudou
stávat takové věci, jako případ
vesnického boháče Paura v obci Lisky na Slánsku,
který hlásil na MNV, že prasnice, které
chová, nemohou být zapuštěny, že
jsou zakrslé a že prostě nemá krmiva.
A také během roku neodvedl do hospodářského
družstva ani 1 sele. MNV se podíval, jak to u tohoto
chudáka vypadá a zjistil, že prasnice nechce
zapustit, že má krmníka o váze 250 kg
a na půdě měl 700 kg ječmene. A když
dal MNV podle zákona č. 55 prasnice do JZD a tam
byly připuštěny, bylo docíleno vrhu
v průměru u každé prasnice 12 selat.
A takovýchto případů je celá
řada a bude záležitostí MNV, aby v rámci
přesné evidence byly odstraněny. Jak podstatně
se zjednoduší práce při rozpisech výrobních
a dodávkových úkolů, jak jednoduchá
bude evidence, až přejdou z obcí a okresů
ne stovky, ale desetitisíce zemědělských
závodů do socialistické velkovýroby
a bude jeden plán zemědělské výroby,
jeden výrobní a výkupní úkol
a jeden záznam o evidenci tohoto se jménem JZD!
Bohužel evidence u mnoha národních výborů
není na žádoucí výši, ale
doufejme, že se zlepší zapracováním
místních tajemníků.
Významným činitelem ke zlepšení
výkupu, k upevnění státní discipliny
v dodávkách a při výkupu jsou v krajích
a okresech plnomocníci ministerstva vnitřního
obchodu pro výkup zemědělských výrobků.
Jejich prvořadým úkolem je zajištění
výkupu plánu dobytka. Z jejich úkolů
bych položil důraz na dodržování
jakostních tříd dodávaného
dobytka a výkupních cen. Jsem pevně přesvědčen,
že ministerstvo vnitřního obchodu učinilo
a učiní vše, aby zlepšilo práci
aparátu, zejména v evidenci plnění
dodávek, a zajistí tak plynulé zásobování
obyvatelstva masem a masnými výrobky, jak je sleduje
citované usnesení strany a vlády.
Řekli jsme, že reálný rozpis je hlavní
podmínkou plnění a splnění
výkupního plánu. Ovšem jen rozpis by
nepostačil. Rozpis, plán je nutno uvést ve
skutek. Je třeba, aby JZD, státní statky,
malí a střední rolníci výrobní
plán nejen splnili, ale snažili se jej překročit
zvýšenými hektarovými výnosy
obilnin a okopanin a zvýšenou užitkovostí
hospodářských zvířat podle
zkušeností sovětských kolchozníků.
To však nemůže ani zdaleka stačit. Je
třeba, aby se opatření neschvalovala jenom
slovy, ale aby se k jejich zajištění i provedení
přiložila ruka k dílu. Namísto všeobecných
slov je třeba se v každém kraji, okrese a obci
postarat, aby JZD vládou stanovené úkoly
podrobně rozpracovala. I na okrese je třeba určit,
co se komu ukládá a v jaké lhůtě,
a kontrolovat, jak se jednotlivé úkoly plní.
Vedle toho, že se postaráme o to, aby byly splněny
stavu dobytka do výše stanovené plánem,
je třeba pečovat o to, aby byly splněny podmínky,
aby bylo zajištěno krmivo, aby byly využity všechny
zdroje, zejména pokud jde o krmiva.
Musíme zlepšit kvalitu vykupovaného dobytka,
jehož váha během posledních dvou let
neustále klesala. Zavádí se nové oceňování
a započítávání dobytka, které
přinese dobrým JZD a řádným
hospodářům výhody, zatím co
dosavadní způsob zvýhodňoval ty, kteří
místo masa dodávali pouze kůži a kosti.
Velký význam pro výstavbu socialismu na vesnici,
pro podporu pokroku vesnice k vyšším výrobním
formám a konečně pro utužení
bratrského svazku dělníků a rolníků
má správné zásobování
vesnice průmyslovým zbožím. Řádné
zásobování vesnice je jednou z významných
podmínek zlepšení životní úrovně
pracujících na vesnici.
Posláním socialistického obchodu je zcela
odstranit rozdíl mezi městem a venkovem, přiblížit
životní úroveň vesnického člověka
úrovni obyvatel měst. Velký kus práce
pro zlepšené zásobování vesnice
udělaly zájezdy pojízdných prodejen
národních podniků a družstev, které
zásobovaly vzdálené oblasti a přednostně
zásobovaly průkopníky socialismu na vesnici,
jednotná zemědělská družstva
vyšších typů, jejich členy a příslušníky
rodin družstevníků. Jen večerní
pojízdné prodejny spotřebních družstev,
které se loňského roku začaly organisovat
a rozvíjet, uskutečnily během roku 1951 9550
zájezdů. Mimo to se družstva zúčastnila
24.389 stánkových akcí. Pojízdné
prodejny prodaly zboží v celkové částce
355,064.000 Kčs. Společně pak se stánkovými
akcemi prodaly zboží za 955,268.000 Kčs. V
akci vzájemného výměnného obchodu
bylo v roce 1951 vykoupeno 2,901.464 kg zemědělských
přebytků a 273.796 q ovoce a lesních plodin.
Dobré zásobování venkova průmyslovými
výrobky a dobré zásobování
měst zemědělskými výrobky zpevní
a utuží bratrský svazek rolníků
a dělníků, který je základem
našeho lidově demokratického zřízení.
Je však třeba, aby naši rolníci si vzali
příklad z dělníků, z jejich
stupňování produktivity práce, z jejich
soutěžení a snažili se co nejvíce
vyrobit na polích a stájích, neboť zatím
se dostává na naši vesnici více průmyslového
zboží, než vesnice vrátí potravin
do města. Je třeba, aby společným
úsilím, zemědělskou družstevní
velkovýrobou naši rolníci zajistili lepší
zásobování pracujících ve městě
a aby společnou prací s dělnickou třídou
usilovněji budovali základy pro zlepšení
životní úrovně pracujících
a po vzoru sovětských rolníků co nejvíce
přispěli k zajištění a stoupání
socialistické hojnosti v našem státě.
(Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Dávam slovo posl. Machačovej-Dostálovej.
Posl. Machačová-Dostálová:
Paní a pánové, soudruzi a soudružky!
Při projednávání našeho státního
rozpočtu chtěla bych se zmínit o některých
otázkách, souvisejících se zásobováním
našeho pracujícího lidu. Jsou to otázky
spadající do resortu ministerstva vnitřního
obchodu. A bude proto dobře připomenout si při
této příležitosti, že jsme také
za předmnichovské republiky měli ministerstvo
obchodu, které zde ovšem bylo proto, aby chránilo
zisky kapitalistických podnikatelů na úkor
spotřebitelů, na úkor pracujících
lidí.
Tak chápal funkci ministerstva vnitřního
obchodu i po osvobození pan ministr Pietor, který
s oblibou prohlašoval, že jeho ministerstvo je ministerstvem
nepolitickým. Ministerstvo bylo nepolitické, ale
my na jeho politiku doplácíme ještě
dnes.
V listopadu r. 1945 dostali všichni tehdejší
obchodníci 500 Kčs, se kterými začínali
jako všichni ostatní občané. Za krátké
tři roky, do roku 1948, dokázala velká část
z nich pod patronací a péčí tehdejšího
ministerstva obchodu nadělat z těchto 500 Kčs
statisíce, zatím co pracující lid
byl na úseku distribuce odírán všemožnými
způsoby o plody a hodnoty vytvářené
jeho vlastní prací v národních podnicích.
Tuto dobu si musíme připomínat proto, abychom
mohli dostatečně zhodnotit onen zásadní
obrat, který nastal, když také za ministerstvo
vnitřního obchodu převzala odpovědnost
KSČ a postavila je do služeb budování
socialismu, t. j. do služeb pracujícího lidu.
Únor 1948 zamezil naší reakci její protilidové
rejdy také na úseku zásobování.
Během čtyř krátkých let se
nám podařilo přebudovat celé pojetí
a celou organisaci našeho vnitřního obchodu
a převést jej do socialistického sektoru
bez jakýchkoliv otřesů a vážnějších
poruch.
Koncem roku 1951 činí soukromý sektor v distribuci
pouhého půl procenta.
My jsme si však vědomi, že je to jen prvá
část úkolů, které musíme
splnit. Nyní jde o to, prokázat převahu socialistického
obchodu nad kapitalistickým a prokázat ji tak, aby
to pociťoval náš pracující lid
ve svém každodenním životě, aby
to pociťoval jako přímý důsledek
neustálého zvyšování životní
úrovně.
Náš socialistický obchod přes všechny
potíže a překážky tuto svoji funkci
nesporně splnil. Splnil ji přes to, že právě
v uplynulém roce došlo k určitému omezení
a zdražení volného trhu. Čísla
o prodeji zboží v roce 1951 sama o sobě nejlépe
potvrzují, že životní úroveň
skutečně dále rostla.
Podle zprávy Státního úřadu
statistického o prodeji zboží na vázaném
i volném trhu bylo prodáno v roce 1951 proti roku
1950 více másla o 23 %, sádla o 2.6 %, tuků
a cukru o 8 %, čaje o 19 %, cukrovinek o 20 % a zeleniny
o 26 %. A ještě jasnější řečí
mluví čísla o vzrůstu spotřeby
některých druhů průmyslového
zboží v uplynulém roce. Tak na příklad
prodej volného textilu stoupl o 76 %, prodej volné
obuvi o 36 %, volná konfekce dokonce o 97 %. Vysavačů
bylo prodáno více o 56 %, šicích strojů
o 36 %, kuchyňských robotů o 15 % a hodinek
o 745 % více než v roce 1950.
Tyto předpoklady nám zajistila socialistická
výstavba naší republiky a tato čísla
jsou také nejlepší odpovědí těm,
kteří měli obavy, že výstavba
těžkého průmyslu zabrzdí růst
výroby spotřebního a potravinářského
zboží. Naopak dá se plným právem
říci, že bez růstu těžkého
průmyslu by nebylo ani růstu životní
úrovně tak, jak se odrazí v těchto
několika číslech.
Naše vláda učinila v uplynulém roce
řadu opatření k odstranění
nedostatků a ke zlepšení zásobovací
situace našeho lidu. Přes všechno štvaní
naší i zahraniční reakce celý
vývoj potvrzuje, že tato opatření byla
učiněna ve prospěch pracujícího
lidu a k jeho ochraně před záměrným
rozvracením plynulého zásobování
našimi nepřáteli.
Bylo třeba odstranit ten stav, že místo omezování
vázaného trhu, jak zněla linie IX. sjezdu,
docházelo neustále k jeho rozšiřování
neodpovědným vydáváním přídavkových
lístků, lístků pro nemocné,
nedostatečnou kontrolou výdaje a podobně.
To šlo tak daleko, že nakonec místo rozšiřování
volného trhu došlo k jeho omezování.