Navždy je konec osudu, kdy český a slovenský
lid byl hříčkou v rukou velkých a
mocných národů. Naplňují se
slova soudruha Stalina: "Každý národ,
ať velký či malý, má své
kvalitativní zvláštnosti, své specifické
rysy, které má pouze on a které druhé
národy nemají. Tyto zvláštnosti jsou
oním přínosem, jejž každý
národ vkládá do společné pokladnice
světové kultury, jimž je doplňuje a
obohacuje. V tomto smyslu jsou všechny národy - jak
malé, tak velké - ve stejném postavení
a každý národ je roven kterémukoliv
druhému národu." Dnes závisí
jen na nás a na nikom jiném, do jaké míry
využijeme všech velkých možností,
které nám dává bohatství naší
země i příslušnost k táboru míru.
Přestože přestavba společnosti u nás
je provázena obtížemi a imperialisté
řinčí stále více zbraněmi,
není důvodu k malomyslnosti anebo nedůvěře
v budoucnost. Naopak, ještě nikdy nebyl zajištěn
šťastný a svobodný život státu
a jeho rozvoj, jeho budoucnost tak jako dnes. K takovému
závěru vedou tyto skutečnosti: žijeme
ve svobodném, samostatném a nezávislém
státě, kde vládne a hospodaří
pracující lid. Náš stát, v němž
je uskutečňována výstavba nové
socialistické společnosti, jakkoliv je mladý,
se dobře rozvíjí, sílí, mohutní
a upevňuje se přes všechny obtíže,
které přináší přestavba
společnosti. Žije v něm lid, který je
ovládán myšlenkou jednoty a svornosti, jaké
není rovno v dějinách našich národů.
Není již vnitřně rozerván a není
již osamocen. Jeho spojencem je Sovětský svaz,
který představuje nejmocnější
sílu světa. (Potlesk.) V době, kdy
nás přepadl Hitler, nebylo na našich hranicích
místa, kde by nehrozilo smrtelné nebezpečí.
Dnes největší část našich
hranic je bezpečně chráněna našimi
věrnými spojenci a přáteli. Jediným
místem, odkud hrozí přepad nepřítele,
je bavorská hranice. Tudy však již nikdy neprojdou
američtí imperialisté ani po zemi, ani ve
vzduchu. (Potlesk.) Proměníme tuto západní
hranici výspy socialismu v pevnost, kde bude odražen
každý útočník s rozbitou hlavou.
Navždy byla odstraněna příčina
slabosti a ponížení českého a
slovenského lidu, byl odstraněn vykořisťovatelský
kapitalistický řád. Obrana našich hranic
nemá nic společného s dobou, kdy mnichovští
zrádci klamali náš lid přípravou
obrany proti útoku Hitlera. Tehdy příležitost
ke zbrojení a stavbě opevnění byla
pro kapitalisty zvláštní příležitostí
k obohacení a ziskům. Buržoasie a její
vláda nikdy poctivě nepomýšlela na obranu
proti Hitlerovi. Stavba opevněni byla započata pozdě,
takže nebyla a ani nemohla být včas dokončena.
Na zbrojení a stavbě opevnění napěchovali
si továrníci, bankéři a velkostatkáři
své kapsy a pak kapitulovali. Dnes je uskutečňována
obrana za jiných podmínek. Opřena o pracující
lid, o hospodářskou sílu země, o svoji
armádu, o sílu Sovětského svazu a
jeho mocnou sovětskou armádu, armády spojeneckých
států, je budoucnost našeho státu zabezpečena
po všech stránkách. (Potlesk.)
Úsilí o rozšíření a prohloubení
branné výchovy není v žádném
rozporu s rozhodnou vůlí našeho lidu žít
v míru a pokoji. Nic není našemu lidu tak vzdálené
jako válka. Našemu lidu jsou cizí jakékoliv
útočné úmysly. Nikdy jsme v minulosti
nevnucovali návod, jak si má jiný národ
uspořádat vnitřní záležitosti
a jak má žít. Sám svobodymilovný
a mírumilovný, náš národ přeje
svobodu i mír druhým. Nedovolí však,
aby na vlastní svobodu mu sahala drzá, nestoudná
ruka západních vykořisťovatelů,
ať se nazývají jakkoliv. (Potlesk.)
Náš lid se nepřipravuje na nic jiného,
než na obranu své svobody a nezávislosti. Jsa
si pamětliv slov velikého Stalina, že "mír
bude zachován a upevněn, vezme-li lid věc
zachování míru do svých rukou a bude-li
ji hájit až do konce", chopil se náš
lid díla a zahájil výstavbu armády
včas, aby upevněním obrany zadržel útočníka
a přispěl k udržení světového
míru. Neznamenají tedy naše přípravy
na obranu, k nimž patří i branná výchova,
že válka je přede dveřmi. Naše
obranné úsilí je prováděno
včas, aby nás nepřítel nezastihl nepřipraveny.
Kdybychom tak nečinili, stali bychom se slabým místem,
které by povzbudilo západní imperialisty
a přiblížilo by nebezpečí války.
Stupňování našeho obranného úsilí
také neznamená, že válka je neodvratná.
Nedopustíme-li, aby tábor války získal
vojenskou převahu nad mírumilovnými národy,
je oprávněná naděje na zachování
míru.
Branná výchova není však opatření
k zesílení obrany země jen s hlediska vojenského.
Brannou výchovou zesílíme a prohloubíme
výchovu lidu a zvláště v mládeži
k socialistickému vlastenectví, ke smělosti,
odhodlanosti, hrdinství, k vysoké, uvědomělé
občanské i pracovní kázni, k lásce
a hrdosti nad úspěchy našeho lidu a tábora
míru, vedeného Sovětským svazem. Proto
je třeba chápat brannou výchovu jako trvalou
součást socialistické výchovy člověka.
Takto prováděná branná výchova
přispěje k vítězství socialismu
a míru. Vždyť vítězství
socialismu a míru je světlá budoucnost nejen
naše, ale celého lidstva. Není v silách
kapitalistické společnosti, aby tomuto vývoji
zabránila nebo jej znemožnila. Západní
imperialisté marně zastírají své
rozpory a svoji slabost, která se projevuje na korejském
bojišti a která se nemůže přes
noc proměnit ve vítěznou sílu na jiném
bojišti. Slabost zůstane již trvalým průvodcem
staré kapitalistické společnosti, odsouzené
k zániku, která ukazuje další otevřené
rány v Iránu, Egyptě a všude tam, kde
proti útlaku a násilí zahájí
lid boj o vysvobození z kapitalistického a imperialistického
vykořisťování.
Váleční žháři ztratili
poslední kartu, na kterou sázeli. Je konec atomovému
vyděračství. Slova soudr. Stalina
jsou pádnou odpovědí a výstrahou všem,
kdož by chtěli sáhnout k této strašné
zbrani. Znamenají velkou posilu pro tábor míru.
"V případě útoku Spojených
států severoamerických proti naší
zemi budou vládnoucí kruhy Spojených států
amerických používat atomové bomby. Právě
tato okolnost donutila Sovětský svaz, aby měl
atomovou zbraň a mohl přivítat agresory v
plné zbroji. Agresoři ovšem chtějí,
aby Sovětský svaz byl v případě
jejich útoku na něj bezbranný. Avšak
Sovětský svaz s tím nesouhlasí a soudí,
že agresora je nutno přivítat v plné
zbroji." Tato slova soudruha Stalina platí
také pro nás a nezůstanou bez odezvy. Náš
lid opatřeními k posílení obrany dokázal
a dalšími skutky i činy dokáže,
že i v Československu je nutno v případě
útoku přivítat agresora v plné zbroji.
(Potlesk.) Konečného vítězství
nad nepřítelem bude dosaženo. Zárukou
tohoto vítězství je naše spojenectví
se Sovětským svazem, jehož síla a nepřemožitelnost
je dnes také naší sílou. (Potlesk.)
Zárukou tohoto vítězství je síla
naší země a bojové odhodlání
našeho lidu uchránit svoji svobodu a mír.
Opřena o sovětské zkušenosti, branná
výchova se stane i u nás významným
činitelem při výstavbě a zabezpečení
obrany naší vlasti. Učit se od sovětského
lidu znamená vždy učit se vítězit.
Učit se od Sovětského svazu znamená
uskutečňovat vítězně pod vedením
Komunistické strany Československa a soudruha Klementa
Gottwalda socialismus v naší zemi. Učit
se od sovětské armády znamená učit
se vítězit nad nepřítelem, aby tábor
míru, vedený Sovětským svazem a velikým
Stalinem, dosáhl konečného vítězství
nad všemi temnými silami války a nepřáteli
lidstva! (Hlučný potlesk. - Poslanci povstávají.)
Předseda: Děkuji soudruhu ministrovi za jeho
projev.
Dále jsou přihlášeni tito řečníci:
posl. Hejzlar, Šachová, Daubner,
Hložek. Dávám slovo posl. Hejzlarovi.
Posl. Hejzlar: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Navrhovaný zákon o branné výchově
se hluboce dotýká především naší
mládeže. Je v oblasti výchovy mládeže
prvořadou událostí, rovnající
se svým významem mnohým z těch
revolučních opatření, která
byla až dosud v naší lidově demokratické
republice v duchu naší lidově demokratické
revoluce uskutečněna. Veliký Stalin, mluvě
před lety o výchově sovětských
lidí řekl: "Jde o to, aby bylo vychováno
nové pokolení lidí, lidí zdravých
a radujících se ze života, lidí schopných
povznést mohutnost naší země na nejvyšší
stupeň a svou hrudí ji ochránit před
vpádem nepřítele." Tato slova platí
v plném rozsahu i pro výchovu naší
současné československé mladé
generace, které osvobození sovětskou armádou
a výsledek boje naší dělnické
třídy umožňují vyrůstat
ve svobodné, k socializmu kráčející
zemi. Zákon o branné výchově má
tak jediný cíl: učinit náš lid
a zejména naší mládež ještě
schopnější svou hrudí vlast před
vpádem nepřítele ochránit. Přijetí
a provedení tohoto zákona bude tedy dalším
důležitým mezníkem na cestě socialistické
výchovy naší mládeže, mezníkem
bez jehož překročení nemohla by naše
mládež vyrůstat ve smělého bojovníka
veliké stalinské epochy, kterou má štěstí
prožívat.
Naše mládež dobře ví, že nebudujeme
svou lidovou obranu k tomu, abychom připravovali útočnou
válku. Každý den budovatelské práce
znovu a znovu přesvědčuje, že ke štěstí
a rozkvětu nám není třeba ničeho
více než právě míru a přátelství
národů. Není nám potřebná
ani píď cizí země a nestavíme
s gigantickým úsilím veliká díla
naší socialistické výstavby k tomu,
aby bila zničena bombami, nýbrž k tomu,
aby rozmnožovala bohatství, z něhož
vzejde blahobyt pro všechny pracující. Politika
útočné války je cizí světlím
tradicím našich národních dějin,
je však především neslučitelná
se základní ideou našeho lidového státu,
s ideou socialismu. Naše současná mládež,
která zná i ze své krátké životní
zkušenosti hrůzy války stejně tak jako
nesmírnou a životadárnou cenu mírového
budování, upřímně touží
po trvalém a spravedlivém míru ve světe
a za mír a přátelství národů
ruku v ruce ze všemi poctivými a čestnými
lidmi také bojuje. Mezi více než 9 miliony
hlasů, odevzdaných u nás za pakt 5 velmocí
a proti remilitarizaci Německa, byli i hlasy zdrcující
většiny naší mládeže. 3 tisíce
československých delegátů, účastníků
III. světového festivalu mládeže a studentstva
v Berlíně, složilo letos v srpnu
na náměstí Marxe a Engelse jménem
všech našich chlapců a děvčat ze
závodů, polí i škol plamennou přísahu,
že jim žádná oběť pro svatou
věc míru nebude velikou a obtížnou.
Avšak po míru toužíme a za něj
bojujeme ve jménu naši svobodné, nezávislé
a lidově demokratické země, té, která
je české a slovenské mládeži
po prvé v dějinách opravdovým domovem
a skutečnou vlastí. Kdyby někdo chtěl
sahat špinavou rukou po této naší svobodě,
nezávislosti a novém životě a vnucovat
nám nějaký cizí, třeba americký
způsob života, pak by nestačilo po míru
toužit, ale bylo by třeba mír obnovit zdrcující
porážkou útočníka tak, jak tuto
zásadu dovedli před staletím zapisovat na
záda a lebky cepem a palcátem naši husitští
předkové a jak tomu učí přiklad
nejmírumilovnějšího lidu světa,
lidu sovětského z dob Veliké vlastenecké
války. Každé malé dítě
u nás ví, že kazimíři ve světě
jsou, že si američtí páni jako důstojní
nástupci Hitlera brousí i na výboj z zuby
a že dokud je německý lid nevyžene i z
druhé polovice Německa, budou harašit zbraněmi
i na naší jihozápadní hranici, užívajíce
hloupě a neprozřetelně, tak jako papeženci
před 500 lety, pro své loupeživé choutky
opět názvu křižáckých
tažení. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.)
Ve jménu míru je proto třeba stát
na stráži, ve jménu míru je třeba
ovládat novodobé palcáty a cepy, jimiž
se dnešní křižáci bijí a
ženou, ve jménu míru je třeba budovat
lidovou obranu a mládež pro ní učit
a připravovat, a to všechno jen proto, aby dolarovým
křižákům za šumavou přešla
chuť na výboj. Nikdy ještě nebyla naše
vlast tak mocná a silná, jako je v těchto
chvílích. Je silná nejen morálně
politickou jednotou svého lidu a každým dnem
mohutnějicím socialistickým hospodářstvím.
Je silná a vpravdě nepřemožitelná
především svým přátelstvím
a spojenectvím se Sovětským svazem, s velikou
Čínou, ze zeměmi lidové demokracie
a Německou demokratickou republikou. Je silná svou
příslušností k stamilionovému
táboru obránců míru, z nichž
miliony zvedají směle hlavu v samých hnízdech
útočného anglo-amerického imperialismu.
Nepřemožitelná moc sovětské země
i s tajemstvím atomové zbraně, bezpříkladné
hrdinství čínských a korejských
dobrovolníků, budovatelské úspěchy
bratrských národů v zemích lidové
demokracie na straně jedné, avšak i demonstrace
v Teheránu, mladí ochránci Helgolandu, Reymonda
Diennová, Henry Martin a tisíce dalších
mírových hrdinů na straně druhé
- to všechno je i naše moc a síla. Budeme-li
ji zmnožovat svou budovatelskou prací i rostoucí
brannou schopností našeho lidu a mládeže,
pak se nenajde ve světě moc, která by měla
odvahu proti míru, svobodě a nezávislosti
zaútočit. Nebude válka, zvítězí
mír. A to všechno naše vlastenecká mládež,
ta, o níž president s. Klement Gottwald mohl
říci, že je květem a pýchou naší
lidově demokratické vlasti dobře chápe.
Přijme proto zákon o branné výchově
s nadšením a radostí a přičiní
se, aby jeho provádění dosáhlo cíle,
který je mu určen, aby ve jménu míru
posílilo lidovou obranu vlasti.
Před naší mládeží tyčí
se jako zářné vzory vlastenectví,
hrdinství, bojové připravenosti i nové
mravnosti nesmrtelné postavy hrdinů sovětské
mládeže s osvobozenecké války,
postavy Zoji Kosmoděmjanské, Olega Koševého,
Alexandra Matrosova a nepřehledné řady dalších.
Před ní tyčí se i zářivé
vzory národních hrdinů Jana Švermi,
Julia Fučíka a bojovníků od Sokolova
a Dukly. Cílem branné výchovy v nejširším
slova smyslu bude proto a musí být úsilí
přiblížit masy naší mládeže
k těmto nehynoucím vzorům. Nemůže
být krásnějšího úkolu
pro naše vychovatele, učitele i naše mládežnické
hnutí, než právě tento úkol.
Všichni víme, že již dnes zaujímá
naprostá většina mládeže k otázkám
obrany vlasti správné stanovisko a že zákon
o branné výchově najde půdu připravenou.
Proto správné stanovisko mládeže projevuje
se především novým, vřelým
a překrásným vztahem k naší
lidové armádě, která je hlavním
a rozhodujícím činitelem obrany země
Právě včera nastoupily desettisíce
chlapců jako nováčci k plnění
svých povinností v této armádě.
Jejich rozloučení s civilním životem
i příchod do kasáren přinesly nesčíslná
svědectví nového vztahu mládeže
a armády. Odcházeli ze svých pracovišť
nikoliv se strachem, ale s radostí a hrdostí.
Tisíce z nich pozdravilo již před tím
odchod uzavřením socialistických závazků
k co největšímu splnění
své pětiletky. Mnozí z nich nejen zapracovali,
ale i vyhledali své náhradníky. Jejich kamarádi
v dílnách jim ulehčili jejich loučení
převzetím výrobních úkolů,
zlepšením organizace práce a úsporou
pracovních sil, údernickými výkony
a směnami na jejich počest. Naprostá většina
nováčků nastupovala již s jasným
vědomím, že dávno přestal být
ideálem a hrdinou mladých voják-flink a že
na jeho místo nastoupil pro novou mládež nový
hrdina a ideál - vzorný voják, přesně
plnící své povinnosti a mistrovsky ovládající
umění obrany země. Jeden z bránců,
mladý úderník ze závodu SONP Kladno,
napsal před svým nástupem na vojnu: "Na
aktivu branců nás soudruzi vojáci seznámili
s podmínkami získání odznaku
vzorného vojáka. Zavazuji se, že vynaložím
všechny své síly, abych tento čestný
odznak získal. Vím, že to není jednoduché,
že je k tomu třeba především ukázněnosti,
že je třeba se učit, že je třeba
být příkladem v plnění vojenských
povinností, avšak věřím, že
mi stranická organizace a svazácká skupina
pomohou, abych mohl svůj závazek splnit. Jsem hrdý
na to, že mi dělnická třída svěří
zbraň, a slibuji, že se s ní naučím
mistrovsky zacházet. Jsem hrdý na to, že se
stávám příslušníkem armády,
jejímž vzorem je slavná armáda sovětská,
armády, která společně s miliony poctivých
lidí stojí na stráži míru."
Nemůže být pochyby o tom, že takovíto
nováčci budou posilou naší lidově
demokratické armády a jim všem pak život
v armádě novou velkou školou svobodného
života. Proto jim patří do prvních kroků
a dnů v armádě náš srdečný
pozdrav a upřímné přání
zdaru. (Potlesk.)
Avšak bratrský poměr naší mládeže
a armády projevuje se i všude jinde. Ukazuje se, že
naše lidová armáda stává se miláčkem
a pýchou pionýrů, svazáků i
ostatní mládeže. Ústřednímu
výboru Svazu mládeže dochází
o tom - zejména v poslední době - na sta
a sta dopisů. Tak na př. pionýři 5.
třídy národní školy v Rudolfově
píší vojákům: "Vaším
úkolem je chránit naše hranice, aby nepřítel
nemohl bořit naše města a abychom se mohli
svobodně učit a stále se radovat v naší
škole a pionýrské skupině. Proto, milí
vojáci, chraňte vlast ještě ostražitěji
a my vám za to slibujeme, že se budeme ještě
lépe učit. Tak vy i my budeme chránit těžko
vybojovaný mír a naši drahou vlast s presidentem
Klementem Gottwaldem v čele." Pionýr Jakoubek
z Chebu zase píše o besedě s vojáky:
"Naučili jsme se navzájem písničky,
zahráli si společně a pak vesele odcházeli
domů v kamarádské zábavě. Takové
je naše přátelství s našimi vojáky."
Ano, takové věrné a nerozlučné
přátelství chová naše nová,
Gottwaldova mládež k lidové armádě,
ke své pýše a hrdosti. Symbolem pevného
svazku mládeže a armády stalo se i uzavření
patronátu Československého svazu mládeže
nad mechanizovaným a tankovým vojskem, které
bylo nadšeně pozdraveno mládeži v závodech,
na vesnicích, ve školách i v posádkách.
Nemůže být pochyby o tom, že provádění
zákona o branné výchově svazek mládeže
a armády ještě dále rozšíří
a prohloubí.
Rozvinutí branné výchovy zasáhne zejména
hluboko do života našich škol všech stupňů
a do života středisek pracujícího dorostu
i budoucích učilišť státních
pracovních reserv. Výchova v našich školách
i řemeslných učilištích bude
prohloubena a obohacena. Školy i učiliště
budou s to ještě lépe a důsledněji
plnit své rozhodující poslání
v socialistické výchově mládeže.
Půjde tu o významný obrat v našem školství.
Jde přitom nejen o to, zajistit ve školách
a učilištích základnu pro hodiny a cvičení
branné výchovy, ale především
o to, naplnit duchem vysoké branné morálky,
uvědomělé kázně a hrdinství
všechno výchovné a vzdělávací
úsilí školy. K tomu je třeba, aby pracovníci
škol a učilišť, ředitelé,
profesoři, učitelé i vychovatelé správně
a v plném rozsahu pochopili velikost úkolu, který
je před ně postaven, aby ne formálně
a povrchně, ale s hlubokým porozuměním
a znalostí k jeho řešení přistoupili.
Veliký úkol čeká při provádění
branné výchovy i na všechny dobrovolné
organizace, které se sdruží ve Svazu pro spolupráci
s armádou, z nich pak zvláště na jednotnou
tělovýchovnou organizaci Sokol. Je třeba
dát vpravdě celé veliké sokolské
hnutí do služeb tohoto úkolu a prodchnout všechen
život v tělocvičnách i na hřištích
výchovou k brannosti. Účinné provádění
branné výchovy předpokládá
současně tak velký a masový rozmach
tělovýchovy a sportu, aby prakticky každý
zdravý člověk byl pro jejich pěstování
získán. Využít plně zkušeností
sovětské fyskultury a řešit a úspěšně
rozřešit otázky tak masového rozmachu
tělovýchovy a sportu je hlavní, čím
náš Sokol věci branné připravenosti
mládeže může přispět.
Avšak zcela výjimečný a nanejvýš
náročný úkol při rozvíjení
branné výchovy připadá našemu
Československému svazu mládeže. Svaz
mládeže se svou pionýrskou organizací
je povolán k tomu, aby pro ušlechtilou myšlenku
lidové obrany zapálil všechnu naši mládež,
aby ji naučil účinně milovat svou
vlast a účinně nenávidět její
nepřátele, aby neustále prohluboval pevný
svazek mládeže s armádou, aby se stal ve školách
i učilištích rozhodujícím pomocníkem
učitelů a vychovatelů při praktickém
provádění branné výchovy, aby
na závodech i vesnicích převzal část
programu této výchovy přímo do činnosti
svých organizací a aby se stal hlavním činitelem
i v úsilí o masové rozšíření
tělovýchovy a sportu, a to všude tak, jak na
těchto úsecích pracoval a pracuje vzor našeho
Svazu mládeže, slavný leninsko-stalinský
Komsomol. (Potlesk.)