Nutnost urychlit a zkvalitnit výchovu kvalifikovaných
dělníků a středních i vyšších
technických kádrů, zvláště
pak potřeby těžkého průmyslu
vyžadují na výběrových odborných
školách, aby se otevřel větší
počet poboček při prvních ročnících
průmyslových škol pro obor těžkého
průmyslu, dále rozšířit, po př.
zřídit některé odborné školy,
umožnit návštěvu průmyslových
škol při současném zaměstnání
našim úderníkům a zlepšovatelům
- t. zv. večerní průmyslové školy,
zavést externí studium na některých
odborných školách, zřídit jednoroční
abiturientské kursy, v nichž se část
abiturientů gymnasií přeškolí
pro určité specialisované obory.
Pro zvýšení kvalifikace zaměstnanců
v průmyslu, jakož i pro zaškolení nových
pracovních sil do těžkého průmyslu
budou při odborných školách ve větším
počtu než dosud zřizovány večerní
kursy pro pracující. Průmyslové školy
musejí vychovávat střední a vyšší
kádry techniků, kteří pomohou rozvoji
naší průmyslové výroby, budou
iniciátory snižování výrobních
nákladů, úspory materiálu, surovin.
Po příkladu novátora Svobody a ostatních
rozmnoží řady těch, kteří
dobře využijí nové techniky pro mírové
budování, budou bojovat za vysokou produktivitu
výroby a budou pracovat rádi a nadšeně
pro to, aby naše vlast byla bohatší a krásnější.
Na gymnasiích musí být větší
měrou než dosud podporována příprava
žactva pro vysokoškolské studium technického
směru. Nově zřízená pedagogická
gymnasia se podle dosavadních zkušeností dobře
osvědčují. Také státní
kursy pro přípravu pracujících na
vysoké školy vychovávají zdatné
kádry dělnického původu, které
přispívají ke zvýšení
celkového počtu vysokoškolských studentů
z dělnických a malorolnických rodin a které
pomáhají svým studijním elánem
k celkovému zlepšení stylu práce vysokoškolských
studentů.
Také naše vysoké školy prošly od
historického února významným vývojem.
Dříve byly služebníky a nástrojem
buržoasie pro výchovu inteligence, jež v hospodářském,
politickém a kulturním životě obsahovala
důležité posice a sloužila vykořisťovatelským
zájmům vládnoucí třídy.
Nyní se stávají skutečnými
pomocníky v budování a slouží
nikoliv vykořisťovatelům, nýbrž
milionům pracujících. Připadlo jim
významné místo, neboť přestavba
a výstavba našeho průmyslu, industrialisace
Slovenska, přeměna zemědělské
výroby, nová politika sociální a zdravotní,
výstavba lidově demokratického státního
aparátu i rozvoj našeho kulturního, uměleckého
a vědeckého života - to všechno potřebuje
velkého množství nových, vysoce kvalifikovaných
pracovníků. Význam jejich vzrostl tím,
že se stávají jedním z hlavních
míst rozvíjení vědy a výzkumu.
Hlavním úkolem, který je třeba důsledně
plnit pro urychlenou přeměnu vysokých škol,
je ideologická přestavba vědy a umění
na základě dialektického a historického
materialismu. Ke zkvalitnění a změně
obsahu vysokoškolského studia pomáhá
spojení se sovětskou vědou a nesmírné
zkušenosti sovětských vysokých škol.
Nedávná pomoc vynikajících sovětských
vědeckých pracovníků Konakova, Fominy,
Turbina a Stěgara poskytla vysokým školám
správnou orientaci pro další práci.
Sovětští vědci nejen že si získali
stálý okruh posluchačů, nýbrž
značně přispěli ke zlepšení
práce studentů i učitelů. Síla
sovětské vědy spočívá
v tom, že tvoří s praxí jeden celek.
V tom je také mohutná síla sovětského
lidu při budování, protože se opírá
o výsledky nejpokrokovější země.
Sovětští vědci to jsou, kteří
ukazují celému světu, jak má věda
pomáhat člověku při mírové
výstavbě. V letošním roce máme
opět zajištěno, že nám přijdou
pomoci přímo vysokoškolští učitelé
ze Sovětského svazu.
Historické usnesení ÚV KSČ z února
t. r. znamená opět novou etapu v hospodářském
životě i v ideologické práci. První
velkou věcí, která bude letos uvedena v život
na našich školách, budou závěrečné
zkoušky na školách II. stupně, které
budou spojeny s výběrem na školy III. stupně
a které budou velkou pomocí při plánovitém
umísťování 15letého dorostu.
Při těchto zkouškách na středních
školách bude doporučena řada talentovaných
chlapců a děvčat z dělnických
a rolnických rodin k dalšímu studiu. Na našich
výběrových školách budou tedy
v příštích letech studovat jen ti, kteří
mají předpoklady a schopnosti ke studiu a jsou bezmezně
oddáni naší lidově demokratické
vlasti. Je za námi doba, kdy místa na vyšších
a vysokých školách byla zaplňována
posluchači nerozumem bohatými, ale dětmi
buržoasními, které vzhledem na majetek, původ
rodičů nebo na příbuzenské
vztahy nesly na sobě už od první třídy
pečeť, že patří do třídy
horních desetitisíc. Z vyšších
škol musí dnes už vycházet nová
inteligence, taková, která je třídně
a ideologicky spjata s dělnickou třídou,
která dá všechny své schopnosti a síly
pracujícímu lidu pro výstavbu socialistické
společnosti. Závěrečnými zkouškami
budou také zjištěny zájmy žáků
a po rozhovoru s rodiči budou u mnoha pánů
odstraněny předsudky o různých povoláních
a mnohde i o studiu. Také naše děvčata
v daleko větší míře zaplní
učebná místa v oboru průmyslové
výroby a zdravotnictví. Rozmisťování
našeho dorostu bude se řídit potřebami
našeho plánovaného hospodářství
a jeho správné provedení je předním
politickým úkolem našich škol i učitelů.
Naše mladá generace dobře chápe, že
poctivá práce ať v hutích, dolech nebo
ve vědeckých ústavech jsou u nás stejně
věcí cti, hrdinství a slávy, že
je cestou k její šťastné budoucnosti.
Pro celou školu budou závěrečné
zkoušky obdobím, v němž žáci
i učitelé za pozornosti všeho občanstva
složí účty ze své práce,
prokáží, čemu se naučili a zda
jsou připraveni být uvědomělými
občany lidově demokratické vlasti. Bude to
velký svátek našich škol za nejširší
účasti veřejnosti. Na školách
všech stupňů vyniká do popředí
otázka, aby je nepředbíhal život, aby
bez výhrad byla zlepšována výchovná
a vzdělávací práce na vědeckém
základě marxismu-leninismu, aby sama práce
byla plodnější a její výsledky
účinnější. Jen mládež
takto vychovaná bude zdárně pokračovat
v díle, které jsme započali. Zbaví
se zbytků všech pověr a bludů, zbaví
se všech zbytků buržoasního nacionalismu,
pochopí životodárnou myšlenku mezinárodního
bratrství dělnické třídy a
pracujícího lidu. Nesmírné obzory
jsou otevřeny před naší mladou generací.
Vědoma si správnosti námi nastoupené
cesty, vděčna naší dělnické
třídě za velkou péči o ni,
pevněji než před tím se přimkne
k mírovému táboru, vedenému velkým
Sovětským svazem, neboť jen a jen tato cesta
zajišťuje štěstí našim národům
a mír světu. (Hlučný potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. místopředseda
Žiak. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Žiak: Slávne Národné shromaždenie!
V rozpočte o štátnom rozpočte na rok
1951 je vhodná príležitosť hovoriť
o kultúrnom napredovaní a snažení Slovenska,
o dosiahnutých výsledkoch na poli školstva
a osvety, ako aj o plánoch a nových úlohách
na poli výchovy a socialistickej prevýchovy nášho
ľudu.
Povaha ľudovodemokratického, k socializmu spejúceho
štátu líši sa od povahy štátu
kapitalistického nielen podstatne v novom, hospodársky
a sociálne spravodlivom poriadku, ale rovnako i v kultúrnom
a mravnom obsahu. O čom som ako mladý dedinský
učiteľ v škole a na poli osvety túžil
a sníval, dnes sa stáva radostným skutkom.
Našej mládeži v povinnej 9ročnej školskej
dochádzke otvorené sú brány národných
a stredných škôl. Predškolská výchova
mládeže v dôsledku širokej starostlivosti
nášho ľudovodemokratického zriadenia rozrastá
sa očividne do šírky i do hĺbky. Naše
vyššie stredné školy a školy vysoké
sú miestami vzdelania predovšetkým pre robotnícku
a roľnícku mládež, pre chudobu voľakedy
zaznávanú a podceňovanú. Zo škôl
nám vychádza nový, budovateľským,
socialistickým duchom naplnený dorast i nová
inteligencia, ktorá vcelku má úprimný
vzťah k pracujúcemu ľudu a k práci ako
jedinej podmienke blahobytu a šťastia národa.
Kultúrny život v mestách i na dedinách
-- voľakedy rozcapartený, neorganizovaný, dnes
plánovite usmerňovaný - denodenne rastie,
kultúrna úroveň ľudu na všetkých
úsekoch slovenského života sa radostne dvíha.
To sú tak v zkratke nanesené skutočnosti,
ktoré výrazne vyjadrujú rozdiel medzi tým,
čo bolo a čo sa nesmie vrátiť a tým,
čo je v kultúrnom živote dnes. Je potrebné,
aby sme si vo vlastnej duši i pred národom, ktorého
sa zmeny týkajú, zodpovedali otázky, prečo
je dnešná výchova podstatne iná, nášmu
dieťaťu priaznivejšia, ako bolo v minulosti za
kapitalistického poriadku, prečo sa náš
kultúrny život oveľa mohutnejšie rozvíja
ako za kapitalistickej Republiky alebo v časoch t. zv.
Slovenského štátu? Pravda vedeckého
socializmu, že kultúrny život ako časť
spoločenskej nadstavby je podmienený hospodárskym
životom, dá sa zvlášť dobre dokázať
na slovenskom kultúrnom živote.
Kultúrny život na Slovensku v minulosti bol hatený
nielen buržoáznou maďarizáciou, ale celým
kapitalistickým zriadením. Široké masy
pracujúceho ľudu slovenského, utláčané
kapitalistickým vykorisťovaním, nemali ani
prostriedkov, ani času, a preto ani vôľu a chuť
na kultúrny život.
Kapitalistický režim nemal záujem na pozdvihnutí
pracujúceho robotníctva a roľníctva.
Triedne záujmy mu diktovaly držať robotného
človeka v područí, lebo politicky, odborne
a mravne vyspelý človek nedá sa tak ľahko
vykorisťovať a ovládať ako človek
na nižšej kultúrnej úrovni. Politicky,
odborne a mravne vyspelý pracujúci človek
bol vždy nebezpečenstvom pre vykorisťovateľské
snahy vládnucej triedy. Kapitalistický režim
na poli školstva nevenoval patričnú pozornosť
pracujúcemu ľudu a tak prevažná časť
detí robotníkov a roľníkov mala zarúbanú
cestu na strednú a vysokú školu. Deti z chudobného
prostredia väčšinou sa musely uspokojiť
s ľudovými, najviac ak s meštianskými
školami.
Kultúrny život v širokých masách
pracujúcich bol viazaný, nerozvíjal sa. Kultúra
šírená knihou, časopisom, filmom, ochotníckym
divadlom, koncertom alebo výstavou bola predovšetkým
otázkou finančného úspechu. Ľudu
sa nedával pokrok v dobrej knihe, v dobrom časopise,
ale často brak, lacná zábava, limonádové
čítanie, proste omrvinky s kapitalistického
stola kultúry. Dvíhanie kultúrnej úrovne
sa neusmerňovalo plánovite, ostávalo vecou
schopných, alebo neschopných, ochotných alebo
neochotných, v značnej časti na seba odkázaných
kultúrnych pracovníkov a priekopníkov.
Základnú zmenu na poli slovenského kultúrneho
života vidíme po roku 1945, ale menovite po februárovom
víťazstve v roku 1948. Vláda pracujúceho
ľudu vo svojej starostlivosti o pracujúceho robotníka
a roľníka venuje veľkú pozornosť
aj kultúrnym potrebám pracujúcich a výchove
našej mládeže. Táto starostlivosť
sa prejavuje nielen v odbornom vedení a politickom snažení
našich učiteľov, osvetových pracovníkov,
kultúrnych dejateľov, ale aj v hmotných nákladoch
na kultúru. Pri rokovaní o štátnom rozpočte
na rok 1941 máme znova príležitosť opakovať
a potvrdiť slová nášho dobrého
prezidenta Gottwalda, že sme hrdí na to, keď
náš ľudovodemokratický štát
vydáva na svoje školstvo a osvetu také veľké
sumy ako máloktorý iný štát.
Pravda, pri tomto zdôraznení uvedeného výroku
je na mieste pripomenúť si aj požiadavku, ktorú
kladieme našim školám, aby za štátne
a ľudové prostriedky vychovávaly našej
ľudovodemokratickej Republike verných, veci pracujúceho
ľudu oddaných ľudí. Z našich škôl
sme v záujme šťastnej budúcnosti v socialistickom
štáte povinní vytrhať aj posledné
zbytky koreňov politickej, meštiackej a klerikálnej
reakcie.
Na začiatku svojej reči som sa zmienil o ohromnom
vzraste škôl všetkých stupňov v
našej ľudovej demokracii. Tento vzrast škôl
na Slovensku je pomerne väčší ako v českých
krajinách. To súvisí s ohromným hospodárskym
vzrastom Slovenska na poli industrializácie, s uvedomelosťou
a láskou k Republike u našich robotníkov v
továrňach a pokrokových roľníkov
v poľnohospodárstve.
Pri tomto vzraste slovenského školstva objavujú
sa však značné nedostatky, pokiaľ ide
o ľudovodemokratickú a socialistickú náplň
nášho školstva. Rok 1950 bol prelomovým
rokom, kedy sa chyby vedenia školskej správy na Slovensku
a tak aj chyby a nedostatky v školách podrobily vecnej
a ráznej kritike. Táto kritika slovenského
školstva a učiteľstva, ako ju na IX. sjazde KSS
povedal predseda Viliam Široký, bola adresovaná
nielen delegátom sjazdu, ale celej slovenskej verejnosti,
všetkým rodičom, žiakom a učiteľom,
komunistom rovnako ako i nekomunistom. A pri dôkladnej úvahe
každý verný občan nášho
ľudovodemokratického štátu uznáva,
že na našej ceste k socializmu nemôžeme vo
výchove našej mládeže trpieť malomeštiacku
polovičatosť alebo vyloženú reakciu proti
nášmu socialistickému snaženiu, aká
sa prýštila z buržoázneho nacionalizmu
vedúcich činiteľov v slovenskom školstve
alebo v radoch učiteľstva.
Vecná kritika pána predsedu KSS Širokého
stretla sa s najživším porozumením a súhlasom
nášho pracujúceho ľudu, so súhlasom
u rodičov a žiakov rovnako ako aj u učiteľstva.
Keď sme presvedčení, že naše deti,
naša mládež bude žiť v socializme,
želáme si, aby škola mládež pre socializmus
vychovávala.
Slovenské učiteľstvo kriticky a sebakriticky
hľadí na túto podstatnú vec a v prevážnej
väčšine je rozhodnuté odstrániť
všetky chyby a nedostatky, ktoré prekážajú
socialistickej náplni vo výchove na našich
školách.
Pamätná konferencia slovenského učiteľstva
v Bratislave v septembri 1950 veľmi dkladne riešila
podstatnú otázku, ako postaviť naše školy
do služby budovania socializmu, aby vychovávaly nielen
odborne zdatných, ale aj politicky uvedomelých,
veci socializmu a robotníckej triede úplne oddaných
a verných ľudí.
Ohromný socializačný prerod, ktorý
prežívame v hospodárskom, sociálnom
a politickom živote, nemôže a nesmie sa zastaviť
pred bránami našich škôl. Dali sme sa na
cestu socializmu, pustili sme sa do prestavby našej spoločnosti,
aby ona nebola postavená na osobných výhodách,
na osobných záujmoch, ziskoch a výsadách,
ale na sociálnej rovnosti, bezpečnosti, kolektívnej
spolupráci zástupcov pracujúcich. Tu nie
je možné nechať školu stranou, mimo nášho
skutočného života. Škola v tomto revolučnom
prerode nesmie zaostávať. Keď hovoríme
o škole, myslíme predovšetkým na učiteľa,
ktorý donáša do školy ducha. Je prirodzené,
že učiteľ zaťažený národným
šovinizmom, klerikalizmom a meštiactvom socialistického
ducha do školy nedonesie. Učiteľ, ktorý
nevie alebo nechce pochopiť nástup nového socialistického
života, nástup robotníckej triedy k moci, ktorý
si nevie získať dôveru pracujúceho ľudu
a nevie sa dostať do aktívnej, harmonickej spolupráce
pri budovaní novej veľkej epochy ľudstva, v našej
škole obstáť nemôže. Učiteľ,
ktorý necíti priateľstvo, bratstvo a lásku
k sovietskemu ľudu, k prvému socialistickému
štátu na svete, ktorý nemá kladný
vzťah k Veľkej októbrovej revolúcii a
jej veľkým vodcom, nepochopil nový život
a pre nový život nemže, lebo proste nevie vychovávať
nové socialistické pokolenie.
Je potešujúce, že slovenské učiteľstvo
vo svojom celku prítomný dejinný prerod správne
chápe. Chápe, že škola v našom socialistickom
budovateľskom úsilí nemôže zostať
školou starou, školou buržoázneho typu,
zdanlivo apolitickou. Chápe, že keď moc v štáte
prevzal pracujúci ľud, škola je povolaná
a povinná oboznamovať deti pracujúceho ľudu
s budovateľským úsilím na prestavbu
nášho života, oboznamovať mládež
s problémami, ktoré sa na ceste k socializmu vyskytujú.
Vo svojej politickej práci na dedinách a mestečkách
často sa stretávam so žiakmi nižších
a vyšších stupňov škôl, ktorí
pod vedením učiteľov presvedčivo ukazujú,
ako z nich škola vychováva mladých budovateľov
socializmu. Sledujem to pri práci svojich troch detí,
žiakov strednej a vyššej strednej školy a
teší ma, keď vidím, ako škola budí
ich záujem o tvorivú prácu, i ochotu do pracovných
brigád, srdečný vzťah k vlasti a k prezidentovi
republiky, úctu k pracujúcim ľudom, obdiv a
lásku k Sovietskemu sväzu a Stalinovi. Na dedinách
často pozorujem kontrasty. Kým dospelí ľudia,
zaťažení malomeštiackou výchovou,
s nechuťou k socializácii prejavujú svoje zpiatočnícke
náhľady, z detí, synov a dcér týchto
ľudí, vanie zdravý duch nového života.
Možno povedať, že v mnohých prípadoch
škola cez deti, prostredníctvom svojich žiakov,
vnáša do rodín nového ducha a prevychováva
prežitkami a predsudkami zaťažených rodičov.
Slovenská škola prechádza teda od minulého
roku cez dôkladný očistný a hlboký
obrodný proces, ktorý jej a tak i mládeži
a Republike slúži na prospech. Naše budovateľské
úsilie má veľký cieľ: zabezpečiť
krajší a radostnejší život našim
deťom. Z toho vyplýva, že naše školy,
naši učitelia a vychovávatelia majú
krajšie úlohy ako kedykoľvek v minulosti: starať
sa o mládež, vynaložiť najvyšie úsilie,
aby sa mohla všestranne rozvíjať, vychovávať
z mládeže schopnú a vzdelanú generáciu
charakterných ľudí, uvedomelých vlastencov
a budovateľov socializmu.
Pri pohľade na jednotlivé stupne našich škôl
všade sa nám javí organizačný
rozvoj a organizačné dobudovávanie školskej
siete. S budovaním socializmu úzko súvisí
zriaďovanie materských škôl a celodenná
starostlivosť o dietky na materských školách.
Organizačné budovanie týchto škôl
a rozširovanie celodennej starostlivosti o deti úzko
súvisí so začleňovaním žien
do výrobného procesu tak v priemyselných
strediskách, ako aj v obciach, kde sú jednotné
roľnícke družstvá vyššieho typu.
V tomto smere javí sa potreba zriadiť materské
školy ešte v 730 obciach a rozšíriť
škôlky jestvujúce v 131 mestách, nakoľko
nateraz tam jestvujúce škôlky nie sú
v stave pojať všetky deti zamestnaných matiek.
Žiadúci rozvoj materských škôl hatí
nedostatok ubikácií, potrebný pre ich umiestenie.
Národné školy sú podľa línie
školského zákona v celku vybudované.
Počet škôl proti stavu z konca školského
roku 1949/1950 sa zvýšil o viac ako 300 samostatných
škôl s maďarským vyučovacím
jazykom.
Vývoj stredných škôl je v stálom
vzraste. Máme bohužiaľ ešte vyše 200
neúplných stredných škôl, ktoré
pokladáme za prechodné a náhradné
typy strednej školy. Ich premena na normálnu strednú
školu závisí od získania učebného
priestoru. Značné nedostatky cítime v sieti
škôl pre mládež, vyžadujúcu
osobitnú starostlivosť. Je to mládež úchylná
a duševne nevyspelá, imbecilní atď. Ale
i počet týchto škôl oproti roku 1945
sa strojnásobil.