Zapálení bleskem bylo až do nedávna
posuzováno jako neštěstí, ale podrobným
studiem této příčiny se zjistilo,
že nejde ani v těchto případech o neštěstí,
nýbrž spíše o lehkovážnost,
tedy o požár zaviněný, proto že
i proti blesku můžeme objekty chránit hromosvody.
Jde jen o to, aby hromosvody byly odborně a svědomitě
vyráběny i stavěny a podle norem a předpisů
řádně revidovány.
Nyní je třeba se zabývat otázkou,
jaká opatření jsou nutná, abychom
těmto škodám zabránili.
1. Je třeba co nejvíce připravit a zajistit
preventivní ochranu. Ta jako nejdůležitější
součást požární bezpečnosti
může být úspěšně
prováděna za předpokladu, že opatření,
která jsou v zájmu požární ochrany
závodů či objektů nutná, budou
uskutečněna a že nedostatkem třebas
elektromateriálu nebude zvyšováno nebezpečí
požáru v podobě spatně provedené
instalace. Taková preventivní opatření,
která zůstávají pro nedostatek potřebného
materiálu pouze na papíře, svádějí
obě strany ke lhostejnosti a možno říci
k ledabylosti, jež se projevuje ve statistice stoupající
křivkou požárů. S tím souvisí
i potřeba stále a stále mobilisovat všechno
občanstvo k tomu, aby samo se staralo o zabránění
požáru, aby matky hlídaly své děti,
nedávaly jim zápalky, aby různé přístroje
v domácnosti byly řádně isolovány,
aby turisté v lesích neodhazovali cigarety, ale
znamená to také, aby se závody staraly o
pravidelnou a poctivou prohlídku topných i elektrických
vedení a aby zavčas odstraňovaly všechny
závady, které se zjistí.
2 Tyto úkoly nemůže ovšem dělat
ani nejlepší hasičská organisace sama,
bez podpory a nejširší spolupráce národních
výborů, příslušných ústředních
úřadů a jejich podřízených
orgánů a zejména bez součinnosti občanstva.
Také je třeba, aby ministerstva průmyslu
a techniky počítala s potřebami hasičstva
ve všech opatřeních, která přímo
nebo nepřímo souvisí se zajištěním
požární bezpečnosti a která,
jsou-li vyráběna v nedostatečném množství
nebo v nesprávné kvalitě, mohou se stát
častou příčinou vzniku požáru.
Náš průmysl musí věnovat větší
pozornost výrobě hasičských strojů
a přístrojů a komunální podniky
zase jejich opravám. Mimořádná pozornost
by se měla věnovat výrobě hadic, které
jsou nejbolestivějším nedostatkem našeho
hasičstva. Národní výbory se musí
ve vlastní působnosti starat o dostatečný
počet vodních zdrojů, zejména tam,
kde jde o oblast průmyslovou. Musí se též
postarat, aby byly znovu zakládány vodní
nádrže, nejlépe rybníky, tam, kde se
ustavují jednotná zemědělská
družstva, aby garáže pro strojní nebo
traktorové stanice byly už při stavbě
řádně zajištěny a aby nedošlo
k tomu, jak bylo často zjištěno, že pro
desítku traktorů je garáž s jediným
malým vjezdem.
Též je třeba dbát na to, aby pohonné
hmoty byly uschovány bezpečně. Velké
nedostatky jsou též v tom, že se málo
staráme o vybavení příslušníků
hasičstva obuví a šatstvem, a stane-li se pak,
že po dvou zásazích si člen dobrovolného
hasičského sboru zničí svůj
vlastní oblek, není divu, že při dalším
požáru se projevuje u něho i opatrnost, samozřejmě
na úkor úspěšného zásahu.
3. Jestliže si všimneme, jak vypadají kádrové
poměry v hasičských sborech na vesnicích,
pak nemůžeme přejít fakt, že jsou
to sbory přestárlé. Málo jsme udělali
pro nábor mladých pokrokových a politicky
vyspělých příslušníků,
zejména z ČSM, a málo jsme udělali
pro jejich materiální vybavení. Této
otázce je třeba věnovat pozornost zcela mimořádnou
a zde bychom nejlépe v praxi osvědčili myšlenku
spolupráce všech občanů pro tak závažné
úkoly Národní fronty.
4. Všechny tyto úkoly nelze splnit, jak jsem již
zdůraznil, bez nejširší mobilisace národních
výborů. Osnova, kterou dnes projednáváme,
postavila novou organisaci hasičstva na národních
výborech a uskutečňuje tak ústavní
zásadu, že národní výbory pečují
o národní bezpečnost. V par. 2 osnovy se
praví, že zamezování a zdolávání
požárů v obcích patří
do péče místního národního
výboru a v dalším se říká,
že místní národní výbory
si poskytují při plnění úkolů
požární ochrany vzájemnou pomoc. Je
třeba, aby místní národní výbory
přistoupily k plnění těchto svých
povinností s největší vážností
a aby se dívaly na otázku požární
bezpečnosti jako na jeden z předních úkolů
našeho národního hospodářství,
naší státní bezpečnosti, který
se dává do působnosti národních
výborů. Tím je současně i vyjádřen
poměr mezi hasičstvem a národním výborem
a v par. 5 vládního návrhu se výslovně
praví, že hasičstvo je výkonným
orgánem národních výborů. Chtěl
bych v této souvislosti zvlášť upozornit
na povinnost národních výborů uvedenou
v par. 13 vládního návrhu, že mají
dohlížet na to, aby dosavadní majetek hasičských
spolků sloužil výhradně účelům
požární ochrany a nebyl tomuto určení
odnímán. Vládní návrh v par.
6 uvádí, že občanstvo v obci se sdružuje
v hasičském spolku. Tím zákon uznává
důležitost této spolkové organisace
a potvrzuje ji. Je však třeba, aby tato spolková
organisace věnovala se výhradně velkým
úkolům, které stojí před hasičstvem,
a aby se její zájem netříštil
na příklad pořádáním
různých zábav, aby spolková forma
odpovídala úkolu, který se sleduje a aby
se případně i odchylovala od běžného
nazírání na ostatní spolky.
Konečně není možno zvýšit
požární bezpečnost bez nejširší
účasti a podpory všech ústředních
úřadů, zejména ministerstva průmyslu,
které se stará o výrobu, ministerstva techniky
s hlediska stavebního, ministerstva zdravotnictví
s hlediska samaritní služby, ale též ministerstva
informací a ministerstva školství s hlediska
popularisace požární bezpečnosti a výchovy,
zejména mládeže.
Vládní návrh, který leží
před námi, je osnovou rámcovou. Podrobnější
provedení ponechává se podrobnějším
právním předpisům, které má
vydat ministerstvo vnitra a ostatní členové
vlády.
Branný a bezpečnostní výbor projednal
vládní návrh zákona na své
schůzi 26. dubna 1950 a doporučuje jej ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá. Má pan zpravodaj nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Linhart: Ne.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, jímž je
4. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 437),
kterým se mění a doplňuje zákon
o Investiční bance (tisk 455).
Zpravodajem je posl. Sajal. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Sajal: Paní a pánové!
Zákon o Investiční bance z r. 1948 má
se změnit touto novelou, jen pokud se týče
správy banky. Svého času převládalo
mínění, že vedením podniků
je nejlépe pověřovat správní
orgány kolektivní, to je dosazovat kromě
ředitelů také představenstva. Tato
praxe kolektivní správy vyplývala z tehdejších
politických poměrů. Politické strany
trvaly na možnosti kontroly správy a proto představenstva
se jmenovala podle politického klíče. Dalším
důvodem byla zajisté skutečnost, že
tehdy jsme neměli ještě vedoucí schopné
odborníky, vyzkoušené co do věrnosti
republice a jejímu zřízení a proto
se správa svěřovala kolektivu. Dnes jsme
na tom nepoměrně lépe.
Kolektivní správa byla myšlenkou dobrou a demokratickou,
ale měla také své stíny. Představenstva
byla buď činná mnoho anebo svou funkci zanedbávala.
Aktivní představenstvo zasahovalo do správy
podniku někdy nevhodně z neznalosti poměrů
a také z neodbornosti. Potom vznikaly mezi ředitelstvím
a představenstvem rozmíšky, které nebyly
podniku na prospěch.
Pasivní představenstvo opět přijímalo
nekriticky vše, co ředitel předložil i
lehkomyslně, protože nenesl osobní odpovědnost.
V kolektivu mnohdy členové necítí
osobní tíhu funkce, necítí se tak
odpovědni, jako kdyby měli rozhodovat sami, na vlastní
risiko.
Podle navrhované osnovy má být odstraněn
právě tento nedostatek. Zákon přenáší
právo a povinnosti, které měl ředitel
a představenstvo, výhradně na vrchního
ředitele, který bude osobně odpovědný
ministrovi financí. Kromě náměstků
vrchního ředitele jiných dozorčích
anebo správních orgánů nebude. Úprava
je obdobná, jako je tomu u zákona o Státní
bance. Má posílit postavení vrchního
ředitele a také jeho osobní odpovědnost.
Ovšem řízení podniků není
otázkou pouze zákonů, ale také otázkou
lidí schopných či neschopných, pilných
nebo lenochů, oddaných nebo lhostejných.
V tomto směru bych si přál, abychom měli
ruku co nejšťastnější.
Rozpočtový výbor projednal tuto osnovu, očekává,
že tato zásada jedinovlády bude bance prospěšná,
a doporučuje sněmovně, aby osnovu přijala.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava
odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Sajal: Nemám.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu pořadu, jímž je
5. Zpráva výborů hospodářského
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 440) o úpravě hospodaření
s tabákem, solí a lihem a o zrušení
státních finančních monopolů
(tisk 456).
Zpravodajem je posl. Török, dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. Török: Panie a páni!
Vládny návrh zákona tlač č.
456 o úprave hospodárenia s tabakom, soľou
a liehom a o zrušení štátnych finančných
monopolov týká sa hlavných zásad novej
úpravy hospodárenia s predmetmi doterajších
štátnych monopolov. Je to zákon rámcový
a podrobnejšia úprava sa ponecháva normám
nižším. Budú to jednak vyhlášky,
po prípade nariadenia príslušných ministrov,
ktorými zákon bude uvedený v život.
Osnovou zákona navrhuje sa premena doterajšieho štátneho
podniku Československý tabakový monopol na
podnik národný, pričom sa oddeľuje výroba
od distribúcie, ďalej úprava štátneho
podnikania v odbore soľného hospodárstva na
základňu podnikania národného ako
aj reorganizácia hospodárenia s liehom. Ako priamy
dôsledok navrhovaných opatrení predloženou
osnovou zákona je zrušenie predpisov o štátnych
finančných monopoloch a zariadenie predmetov do
režimu všeobecnej dane.
K týmto opatreniam sa siaha v dobe, kedy v našom ľudovodemokratickom
zriadení pri prechode k socializmu stáva sa systém
štátnych finančných monopolov, pri dôslednom
prevádzaní plánovaného hospodárskeho
života, prežitkom. Prestavba nášho hospodárstva
na hospodárstvo socialistické, ako aj prestavba
celého nášho daňového systému
si priamo vynucuje zmenu v odbore štátnych finančných
monopolov. Je potrebné nahradiť tento systém
sústavou inou, hospodársky značne pružnejšou.
Inštitúcia monopolov mala svoje oprávnenie
a zdôvodnenie v hospodárskych systémoch súkromnokapitalistických,
kedy si štát vyhradzoval výrobu i predaj určitých
predmetov, či už z dôvodov daňových,
hospodárskych alebo vojensko-policajných.
Finančné monopoly sú zriadením veľmi
starého dáta a ich história je iste zaujímavá.
Ich pôvod siaha až do stredoveku, kedy si panovníci
vyhradzovali niektoré výlučné práva
v rozličných odboroch hospodárskeho podnikania.
Tieto podnikania vyhradené panovníkovi pri vylúčení
akejkoľvek cudzej konkurencie stávaly sa význačným
zdrojom panovníkových príjmov. V dobách
neskorších staly sa tieto práva základom
štátnych finančných monopolov a jedným
z význačných prameňov štátnych
príjmov. Tieto štátne monopoly, najmä
ich výnos, slúžily v predmníchovskej
republike tiež na prikrmovanie vysokej štátnej
byrokracie, na vydržovanie potlačovacieho protiľudového
štátneho aparátu na účet pracujúceho
ľudu. Najsmutnejším dokladom pre túto
dobu sú známe špiritusové aféry,
o ktorých sa nižšie zmienim.
Pre objasnenie vývoja štátnych monopolov dovoľujem
si uviesť niekoľko dát. Základom monopolného
práva stal sa v Rakúsko-Uhorsku pre tabak, soľ
a pušný prach soľný a monopolný
poriadok z roku 1835, ktorý jednotne upravil colné
a monopolné právo vo väčšine zemí
patriacich k rakúsko-uhorskej monarchii. V r. 1917 bol
zavedený ďalší monopol, a to monopol umelých
sladidiel. Československá republika v r. 1918 prevzatím
starej daňovej sústavy rakúskej prevzala
i sústavu jestvujúcich monopolov, pričom
monopol na pušný prach rozšírila o monopol
výbušných látok, a nanovo bol upravený
monopol umelých sladidiel. Monopol liehový bol zavedený
až po druhej svetovej vojne.
Štátne finančné monopoly boly pre vtedajšiu
dobu najúčinnejšou formou nepriameho zdanenia,
pri ktorom bola daňová technika veľmi zjednodušená
a únik daňový takmer znemožnený.
Vtedy však slučoval štát vo svojich rukách
v odbore monopolného podnikania záležitosti
administratívne so záležitosťami obchodno-prevádzkovými.
Prestavba nášho hospodárstva prevádza
dôsledné oddelenie zmienených dvoch složiek,
čím sa má docieliť osamostatnenie podnikového
hospodárenia od zásahov štátnej správy
a stane sa tak pružnejším a pri zvýšení
zodpovednosti vo vedení podnikov výnosnejším.
Závažným nedostatkom štátnych finančných
monopolov bola tá skutočnosť, že z doterajších
výsledkov hospodárenia nebolo dobre možné
oddeliť složku daňovú od skutočnej
složky výnosovej z podnikateľskej činnosti.
Tým bol práve zťažovaný prehľad,
do akej miery pracovaly podniky hospodárne a produktívne.
Novou úpravou sa zabezpečí lepšia kontrola
ich hospodárenia.
Od prevzatia systému tabakového monopolu po bývalom
Rakúsko-Uhorsku, za dobu prvej republiky až po dnešné
časy prešiel tento monopol rozličnými
zmenami. Prvá republika prevzala 20 tovární
na tabak, z toho 14 v Čechách a na Morave a 6 na
Slovensku, 7 úradov a 3 komisie pre nákup tuzemského
tabaku a 5 úradov predaja tabaku. Celkový počet
zamestnancov u vtedajšej tabakovej režie dosahoval skoro
20.000 osôb. Okupáciou českých zemí
a odtrhnutím Slovenska, ďalej odtrhnutím pohraničného
územia a zavedením nemeckého daňového
systému prešiel tabakový monopol veľkými
zmenami a v českých zemiach bol dokonca zrušený.
V dôsledku nedostatku tabakových surovín došlo
k sníženiu výroby a tým i k sníženiu
výnosov. Na Slovensku hospodárila s tabakom Slovenská
tabaková režia. Oslobodením našej republiky
sovietskou armádou sjednotily sa české a
slovenské tabakové režie znova v jeden podnik
so spoločným vedením a podľa usnesenia
vlády z 25. mája 1948 bola tabaková režia
premenovaná na Československý tabakový
monopol. Dnes má Československý tabakový
monopol 12 tovární na tabak, z toho 7 v českých
zemiach a 5 na Slovensku, 9 úradov nákupu tabaku,
1 na Morave a 8 na Slovensku, 7 úradov predaja tabaku,
6 v českých zemiach a 1 na Slovensku a 2 pokusné
hospodárstva. Dnes zamestnáva Československý
tabakový monopol približne 7.500 ľudí.
Dnes tvorí výnos Československého
tabakového monopolu význačnú složku
štátneho rozpočtu, ktorá sa s roka na
rok zvyšuje a bilančný zisk podniku r. 1949
činil 11.758 mil. Kčs.