A ještě jeden zajímavý a radostny poznatek
jsme získali po zavedení volného trhu. Dalo
se předpokládat, že jeho zavedení bude
znamenat překotné vybírání
vkladů; ale pravý opak se ukázal pravdou.
Podle výkazů Národní banky vklady
v peněžních ústavech neustále
a pravidelně rostou. To je ostatně také jedno
pole, na kterém utrpěla reakce velmi citelnou porážku.
Zavedení volného trhu a snížení
cen není jediným znakem našeho lepšícího
se zásobování na vnitřním trhu;
také zásobovací situace na vázaném
trhu se postupné a pravidelně zlepšuje. Z celkového
počtu 180 bodů mohlo být v průběhu
prvního půl roku uvolněno celkem, i když
s určitými výhradami, plných 150 bodů,
a přitom bodová hodnota některých
druhů konfekčních výrobků a
obuvi mohla být dokonce ještě dosti značně
snížena.
Závazek, že znárodněná distribuce
zaručí kupujícímu bohatý výběr,
byl vcelku splněn a všechny přechodné
nedostatky byly zvládnuty a odstraněny. Chtěla
bych při této příležitosti poukázat
na to, že nejvíce se žádají právě
nejkvalitnější výrobky, což je
zase jen dalším důkazem neustále rostoucí
životní úrovně a nároků
našeho spotřebitele, a že i tuto skutečnost
je třeba srovnat s poměry v předmnichovské
republice, kdy pravý opak byl pravdou, neboť nejvyhledávanějšími
druhy zboží byly právě ty nejméně
kvalitní, protože byly nejlevnější.
Přitom si nezastíráme, že právě
po stránce kvality je třeba ještě mnohých
a neustálých zlepšení jak hodnoty, tak
vzoru a vybavení. Tady musí pro naši výrobu
platit to, co již dříve řekl soudruh
Stalin, že zboží se konec konců nevyrábí
pro výrobu, ale pro spotřebitele. Naše znárodněná
a družstevní distribuce musí být právě
tím citlivým seismografem, který bude zaznamenávat
přání a potřeby konsumentů
a který se právě stane ideálním
prostředníkem mezi spotřebitelem a výrobou.
A hájit zájmy spotřebitele je, myslím,
v socialistické distribuci jejím nejpřednějším
úkolem.
S tohoto hlediska se ukázalo, jak rozumné bylo opatření
naší vlády o oddělení výroby
od distribuce. Život sám ukázal výhody
tohoto opatření, neboť jak výroba, tak
i distribuce mohou se soustředit na své vlastní
speciální úkoly, a hlavně je tu zaručena
vzájemná kontrola jednak na podkladě plánu,
jednak na základě kontraktu. A myslím, že
lze naše ministerstvo vnitřního obchodu jen
pochválit za to, že už pracuje na praktickém
uskutečnění základních dodávkových
podmínek pro jednotlivá odvětví. Obsahem
takových vzorných podmínek má být
množství a druh výrobků, lhůta
a dodávkový řád, ustanovení
pro přejímání zboží a
zkoumání množství, důkladná
kontrola jakosti dodaného zboží, způsob
balení, fakturace a vyúčtování
a stanovení záruk pro splnění dodávek.
Tak lze na otázku, zda cesta, kterou jsme nastoupili v
zásobování našeho obyvatelstva, je správná,
po zjištění jen těchto několika
základních zkušeností za poměrně
krátkou dobu odpovědět, právě
jménem našeho spotřebitele, kladně.
Z toho vyplývá v podstatě odpověď
i na druhou otázku, zda zmocnění, jež
dává tento zákon, se dostane do spolehlivých
rukou. Je nepochybné - a zkušenosti nám to
téměř denně potvrzují - že
ministr vnitřního obchodu soudr. Krajčír,
jeho aparát a největší část
distribučních složek v celku úspěšně
obstáli ve skutečně zatěžkávacích
zkouškách. Je třeba si uvědomit velikost
úkolů, které na ně dolehly znárodněním
velkoobchodu. Skutečnost, že po úplném
odstranění velkoobchodního soukromo-kapitalistického
sektoru, nedošlo k žádným poruchám
v zásobování, by sama o sobě mohla
být pro ně nejlepším vysvědčením.
Je však třeba objektivně přiznat, že
dokázali daleko více než to, a nad to lépe
a poctivěji, nežli pracovali soukromí podnikatelé.
Ukázalo se, že naše linie omezovat a vytlačovat
kapitalistické živly přináší
i na tomto úseku dobré výsledky a hlavně
přímý rozkvět pracujícího
lidu. I v poměrné časové tísni
byla zde vybudována dobrá organisační
páteř nejen velkodistribuce, ale dnes už i
plánovitě budovaného znárodněného
a družstevního maloobchodu.
Myslím, že by bylo nespravedlivé nezmínit
se při této příležitosti o nejdůležitějších
sektorech, které v distribuci representují národní
podniky Textilia, Tep a OKG, stejně jako družstvo
Bratrství, a podstatná část zaměstnanců
těchto podniků, kteří se dovedli pohotově
a pružně vyrovnat se všemi nejtěžšími
úkoly. Hodnotíme-li kladně jejich práci,
neznamená to, že by tu žádné nedostatky
nebyly. Velkým úkolem pro toto období zůstává
soustavná výchova všech zaměstnanců
v distribuci ke skutečné a neustále lepší
službě pracujícímu lidu, neboť
doby, kdy se prodal sebehorší brak tak říkajíc
sám, protože nic jiného nebylo, už patří
bohudík nenávratně minulosti. Dnes už
náš spotřebitel velmi obezřetně
vybírá, projde často i více obchodů,
než se rozhodne ke koupi. Prostě také na úsecích
distribuce musíme dokázat daleko lépe hospodařit,
než jak to dělal kapitalista, chceme-li u nás
splnit generální linii, uskutečnit socialismus
v naší zemi. Vždyť nikoli náhodou
postavil president republiky soudruh Klement Gottwald -
ve svých 10 bodech na IX. sjezdu komunistické strany
Československa hned na druhé místo úkol
zlepšit zásobování pracujícího
lidu potravinami a spotřebním zbožím.
A je třeba zdůraznit jeho slova, že nynější
stav není ani ideální, ani trvalý,
a že naší politikou na poli zásobování
bude další a další uvolňování
zboží a snižování cen na volném
trhu.
Naše nová zásobovací politika se v podstatě
osvědčila a navenek projevila positivními
výsledky. Díky tomu, že byla cílevědomá,
že odpovídala dané vývojové situaci
a reálným možnostem, zaznamenala úspěchy,
především také proto, že náš
pracující člověk v továrnách,
dílnách, kancelářích i na poli
jí pro to vytvořil předpoklady.
Naše nová zásobovací politika nám
však musí i nadále pomáhat zvyšovat
pracovní úsilí, přispívat k
upevnění měny a při tom přinášet
do státní pokladny plynulý zdroj příjmů
pro financování investic pětiletého
plánu. V neposlední řadě je jejím
úkolem také dorazit i poslední nepatrné
zbytky černého obchodu.
Jestliže tedy byl od vítězného února
minulého roku vykonán velký kus práce
na úseku zásobování a distribuce,
je jisté, že nemenší úkoly v souvislosti
s rostoucí výrobou a s rostoucími požadavky
našich spotřebitelů nás ještě
očekávají. Právě projednávaný
zákon o vnitřním obchodě má
být jedním z těch opatření,
která nám mají pomoci právě
při plnění těchto zvýšených
úkolů, a proto myslím, že jej můžeme
nejen schválit, ale i upřímně uvítat,
a to nejen s hlediska resortního, ale především
s hlediska našeho spotřebitele, o nějž
nám v tomto případě především
jde. Dobrá zásobovací a distribuční
politika upevňuje a neustále prohlubuje autoritu
a důvěru v naši vládu a v presidenta
republiky soudruha Klementa Gottwalda, který neustále
upozorňuje na závažnost tohoto úseku
našeho hospodářského života. Budeme
proto, paní a pánové, i my zásobování
a distribucí věnovat nejen svou pozornost, ale i
přímou a aktivní pomoc a jsem přesvědčena,
že zákon, který právě projednáváme,
bude jedním z řady těch opatření,
která nám konkrétně umožní
rychleji uskutečňovat zvyšování
životní úrovně lidu a jeho blahobytu,
neboť nám zaručuje, že nikdo už nebude
moci připravit našeho pracujícího člověka
o plody jeho práce. Zaručuje nám, že
výsledky neustále rostoucího úsilí
přijdou na společný stůl a přinesou
společný užitek naší společnosti.
(Potlesk.)
Podpředseda Žiak (zvoní): Ku
slovu nie je nikto prihlásený, rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi posl. Kubantovi.
Zpravodaj posl. Kubant: Vzdávám se slova.
Podpredseda Žiak: Sú nejaké návrhy
opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Kubant: Nejsou.
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 6 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 6 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona v znení
zprávy výborovej. Tým je vybavený
2. odsek poriadku.
Budeme prerokovávať tretí odsek poriadku, ktorým
je.
3. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnemu návrhu zákona (tlač 300)
o konečnej úprave vnútorného štátneho
dlhu a niektorých iných dlhov z doby do 31. decembra
1945 (tlač 322).
Zpravodajcom je posl. dr Berák. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Berák: Paní a pánové!
Předložená osnova zákona o konečné
úpravě vnitřního státního
dluhu a některých jiných dluhů z doby
do 31. prosince 1945 dává novou a konečnou
tvářnost jednak vnitřnímu státnímu
dluhu československému z doby před koncem
r. 1945, jednak pevně zúročitelným
nestátním papírům z této doby.
Tímto zákonem se zakončuje vývoj jímž
tyto dluhy prošly, počínajíc důsledky
hospodářské krise, kterou jsme prodělali
v letech kolem r. 1930.
Úkolem dnešní úpravy, o které
mám dnes čest jednat, je tedy spíše
jednotné, soustavné a po technické stránce
zjednodušené uspořádání
formální, kterým budou nahrazeny dosavadní
dílčí úpravy, provedené v různých
dobách a bez jednotného hlediska. Mimoto předloženým
zákonem zahlazují se také stopy dosavadního
rozdílného vývoje, zejména stopy,
které byly způsobeny okupací.
Za účelem konverse vnitřního státního
dluhu československého z doby do 31. prosince 1945,
počítajíc v to i t. zv. dluh protektorátní
a t. zv. dluh slovenský a některé později
převzaté dluhy z této doby, se vydává
především sjednocená státní
půjčka ve čtyřech emisích a
dále 3 % státní půjčka umořitelná
v letech 1960-1989.
Nová úprava se tyká státního
dluhu podle stavu, jak jsem již řekl, k 31. prosinci
1945. Jsou to především: vnitřní
státní dluh dlouhodobý z doby před
okupací, dále dluh t. zv. protektorátní,
t. zv. dluh slovenský, dluh z doby po osvobození,
a to jednak 3 % pokladniční poukázky t. zv.
české z r. 1945, dále 3 % pokladniční
poukázky t. zv. slovenské z r. 1945, dále
jsou to dluhopisy zvláštního fondu a 3 % unifikační
půjčka vydaná k výměně
dluhopisů zvláštního fondu. Celkem jde
o sumu 70.975 mil. Kčs.
K tomu ovšem přistupují dluhy svazků
lidové správy z doby před měnovou
reformou v r. 1945, které byly převzaty podle zákona
o oddlužení svazků lidové správy
a které se odhadují asi na 10.587 mil. Kčs.
Celkem navržená úprava se týká
masy dluhopisů ve výši přibližně
81.562 mil. Kčs.
Ve skutečnosti ovšem nebude této částky
asi dosaženo, protože mezi dluhy svazků lidové
správy jsou zahrnuty i dluhy podnikové, které
budou převzaty a jejichž výše zatím
není známa.
Sjednocená státní půjčka bude
vydána ve dvou emisích zúročitelných
31/2 % a ve dvou emisích zúročitelných
3 %. Předpokládáme-li, že 3 % umořitelná
půjčka bude vydána jen ve výjimečných
případech, můžeme zatím počítati
s tím, že sjednocená půjčka dosáhne
výše okrouhle 80 miliard Kčs. Z toho asi 50
miliard Kčs připadne na 3 % typ a asi 30 miliard
na typ 31/2 %.
Díváme-li se na osnovu zákona tak, jak nám
byla předložena, a snažíme-li se zjistit
hlavní zásady, ze kterých osnova vychází,
dojdeme asi k těmto závěrům: především
dluhopisy vnitřního státního dluhu
a pevně zúčitelné papíry nestátní
z doby, jak jsem již řekl, před koncem r. 1945,
budou nahrazeny emisemi novými. Při tom se provede
co nejrozsáhlejší sjednocení dosavadních
velmi rozmanitých emisí.
Dále lze říci, že v souvislosti s uvolňováním
zvláštní případy, jako jsou dluhy
krátkodobé a potom cenné papíry uložené
v cizině, podléhat povinné úschově
u peněžních ústavů s Poštovní
spořitelnou jako povinným depositním ústředím.
Konečně při uvolnění, které
bude povolovat povinné depositní ústředí,
po příp. ústavy tím pověřené
podle směrnic ministerstva financí, budou uvolněné
dluhopisy buď odkoupeny na účet úmorových
prostředků a tím vzaty z oběhu, anebo
budou vyměňovány za dluhopisy volné
emise a tím odkázány na kapitálový
trh. Volné emise budou zásadně jenom 3 %.
Náhradní emise vázané budou pozvolna
likvidovány umořením anebo přeměnou
na 3 % volné emise.
Dále nové dluhopisy budou, až na některé
se vytvoří u povinného depositního
ústředí trh, a to ve formě i v rozsahu,
jak vyhovuje dnešním poměrům a dnešní
potřebě. Nebude to už trh ve starém
liberalistickém smyslu, nýbrž nabídka
(t. j. po dobu vázanosti žádost o uvolnění)
a poptávka (to znamená prostředky na úmor
a dostatečná investorská potřeba)
se soustředí u povinného depositního
ústředí, které kromě této
nabídky bude přihlížet i k sociální
a hospodářské potřebnosti žadatelů
o uvolnění, jakož i dbát toho, aby uvolňování
nevybočovalo z rámce daného finančním
plánem.
Úrokové sazby, které jsou dosud stanoveny
prozatímně na 31/2 % a na
3 %, setrvají na této výši definitivně,
poněvadž se osvědčily a vžily a
mimoto nijak nevybočují z rámce platných
úrokových úprav. To ovšem neznamená,
že by nebylo možno je později snížit
normální konversí, anebo nějakými
nepřímými opatřeními (na př.
daně).
Nové uspořádání přinese
značné úspory ve správě i v
režii, a to jak u dlužníků, tak i u věřitelů.
Stane se tak sjednocením dosavadních roztříštěných
emisí s různými lhůtami úrokovými
i slosovacími, odpadnutím efektivních kusů,
odstraněním slosování, kupónové
služby atd. Stát tím získá základnu
pro reorganisaci dosavadní správy státního
dluhu. V peněžních ústavech se neobyčejně
zjednoduší depositní služba.
Nové uspořádání přinese
vedle svých hmotných výhod též
nemalý úspěch morální. Je dalším
krokem vpřed ke konsolidaci našich hospodářských
poměrů. Již sama skutečnost, že
jde o konečnou úpravu, která nahrazuje dosavadní
prozatímní úpravy, obnovované vždy
toliko na rok a tím vyvolávající dojem
nejistoty, nepochybně vzbudí ve veřejnosti
hluboké uspokojení a nezůstane bez vlivu
ani na názory ciziny, třebaže její názory
nejsou a nemohou býti směrodatné na uspořádání
našich vnitřních poměrů.
Už když jsme se zabývali naším státním
dluhem při projednávání státního
rozpočtu, měl jsem příležitost
poukázat, že jeho stav je příznivý.
Jeho výše nedosahuje ve svém celku ani trojnásobku
předmnichovského zadlužení a jeho další
růst byl zadržen vyrovnaným státním
rozpočtem. Pokusil jsem se také číselným
srovnáním dokázat, že náš
státní dluh poskytuje příznivý
obraz, mnohem příznivější, než
je tomu v jiných státech - s výjimkou Sovětského
svazu.
Půjčky buržoasních států
- jak správně poukázal sovětský
akademik V. Djačenko ve svém článku
"Zvláštnosti a přednosti sovětské
finanční soustavy", uveřejněném
v 7. čísle měsíčníku
Voprosy ekonomiky, roč. 1948 - vděčí
za svůj vznik a rozvoj obyčejně válkám.
Neproduktivní využívání prostředků
buržoasním státem, které se sbírají
pomocí státních půjček, činí
půjčky přímo souvislými s vyměřováním
daní. Půjčky buržoasních států
představují předzvěst budoucích
daňových plateb a jsou ukazateli rozpočtového
schodku.
Náš vyrovnaný rozpočet zadržel
další růst státního dluhu. Pokud
někdy v budoucnosti budeme potřebovat státní
půjčku, půjde o mobilisaci prostředků,
které se budou vynakládati produktivně, jako
je tomu na př. v Sovětském svazu.
Z toho, co jsme si zde řekli, je patrno, že zákon,
o kterém právě jednáme, je zákonem
velmi důležitým a významným pro
celý vývoj našeho státního dluhu.
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi, konané dne 9. června 1949, vládní
návrh tohoto zákona a usnesl se doporučiti
Národnímu shromáždění,
aby jej přijalo s některými změnami,
které jsou uvedeny v tisku 322. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá. Sú nejaké návrhy
zmien alebo opráv textových?
Zpravodaj posl. dr Berák: Ty, které jsou
uvedeny v tisku 322.
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 5 častí, prvú o 5 oddieloch,
33 paragrafov, nadpisy častí, nadpisy oddielov,
nadpis zákona a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)