Středa 21. července 1948

Zpravodajka posl. Zimáková: Paní a pánové!

Svou zprávu o osnově zákona o komunálních podnicích, která vzhledem ne snad k míře závažnosti tohoto zákona, nýbrž vzhledem k počtu námi v tomto týdnu již projednaných zákonů chce být a bude stručná, bych pro přehlednost ráda rozdělila na zodpovědění zhruba pěti otázek: 1. Proč má býti vydán tento zákon, 2. jaká jsou jeho hlavní ustanovení, 3. jaké možnosti skýtá, 4. čeho bude třeba k jeho provedení a doplnění, 5. jaký vyvozuji celkový závěr.

K otázce prvé, která má osvětliti, proč má býti přijat tento zákon: Při provádění znárodňovacích zákonů a dekretů, které tvoří jeden ze základních rysů naší lidově demokratické cesty k socialismu, se ukázalo, že bude třeba vyjasnit otázku, co se má stát se znárodněnými podniky, které pro svůj malý rozsah a případně jenom místní význam nepřicházejí v úvahu pro začlenění do národních podniků. V mnohých případech - zvláště pokud šlo o nerentabilní podniky se zastaralým zařízením - byly tyto podniky uzavřeny, ale v mnohých jiných případech jsou obsaženy velmi výhodné možnosti pro zabezpečení a zlepšení hospodářské základny svazků lidové správy, pro vytvoření nových pracovních příležitostí a využití pracovních reserv. Pro využití těchto možností je ovšem třeba vytvořit určitá vodítka a to byl první důvod pro vypracování této osnovy. Snad stejně závažným důvodem byla nutnost, vytvořit pro dosavadní podnikání svazků lidové správy novou, pružnou základnu v obchodním duchu a oddělit hospodářskou činnost národních výborů od jejich činnosti administrativní.

K otázce druhé, která má vytyčit hlavní ustanovení tohoto zákona: Komunální podniky se vytvářejí jako samostatné právnické osoby z přidělených částí znárodněného majetku, z přiděleného majetku konfiskovaného a z dosavadního podnikového majetku svazků lidové správy. Osnova počítá i se zřizováním dalších takovýchto komunálních podniků. Správa je poměrně samostatná a dává správci jmenovanému národním výborem - po příp. představenstvu - nejen značnou pravomoc, ale samozřejmě i zodpovědnost. Provedení příslušných ustanovení jistě značně pomůže naším snahám po odbyrokratisování veřejného života.

Zákon dále dává v § 11 možnost snížiti závazky přejímaných majetkových podstat, aby se jejich převzetí nestalo pro národní výbory místo pomocí - břemenem, a poskytuje komunálním podnikům v § 31 i různé úlevy daňové a poplatkové. Na rozdíl od národních podniků vyžaduje tento zákon pro provoz komunálních podniků patřičný živnostenský list a zajišťuje tím m. j. i určitý centrální přehled a dirigování, které podle statutu komunálních podniků má být doplněno odborným dozorem ústředních, po příp. oblastních orgánů, zřízených podle předpisů o znárodnění. Nejvyšším dohlédacím úřadem bude ministerstvo vnitra, které k podpoře této činnosti zřídí poradní sbor. § 29 tu mluví na př. výslovně o pomoci ministerstva vnitra při zřizování komunálních podniků, zvláště v hospodářsky slabých krajích. Za přidělenou majetkovou podstatu je komunální podnik povinen zaplatiti podle § 19 určitou protihodnotu. Jinak celkově lze ještě říci, že v duchu ústavy 9. května jsou komunální podniky podle této osnovy obdobou podniků národních a že podnikání komunální bude představovat doplněk národních podniků tam, kde se jeví účelnější takováto místní správa. Jde tedy v podstatě o veřejné podnikání tak jako u národních podniků s decentralisovanou správou pod řízením národních výborů místo pod přímým státním řízením.

K otázce třetí, která má naznačit možnosti, vyplývající z tohoto zákona: Mnohým svazkům lidové správy se uskutečněním tohoto zákona dostane náhrady za nejvýnosnější části jejich dosavadního podnikového jmění, kterých pozbyly na př. v důsledku znárodnění elektráren a plynáren. Obzvláštní význam má však tato osnova pro zvelebení hospodářsky slabých oblastí, kde bude znamenat nejen přímý přínos obcím, okresům a krajům ale velmi mnoho také pro jejich zaměstnanost a tím i pro životní úroveň jejich rodin. Vítáme tedy osnovu velice i s hlediska mobilisace skrytých pracovních reserv a vůbec s hlediska rychlejšího růstu našeho národního blahobytu, poněvadž nám jistě pomůže rozmnožit příklady zdravé a blahodárné iniciativy v obcích i okresech, jichž by bylo lze již dnes uvésti mnoho.

K otázce čtvrté, která chce upozornit, čeho je ještě hlavně třeba k provedení a doplnění tohoto zákona: Tato osnova obsahuje pouze rámcová ustanovení, zrovna tak jako zákony o znárodnění a národních podnicích, a předpokládá proto provedení celé řady podrobností vládním nařízením resp. i dalšími zákony. Jde tu zejména o vydání statutu komunálních podniků, zákona o rozhodčích soudech atd. Bez nich by zákon, který máme dnes přijmout, byl neúplný a těžko v praxi použivatelný, takže je třeba položiti obzvláštní důraz na požadavek, aby všechna další opatření, která tento zákon výslovně vyžaduje, byla provedena co nejrychleji, úplně a za spolupráce příslušných odborníků i z praktického života.

K otázce páté, která se pokusí vyvodit hlavní závěry: Tak jako u ostatních zákonů, bude i u tohoto zákona záležeti na tom, jak bude uváděn do života. Vzhledem k převládajícímu charakteru rámcovitosti tohoto zákona bude na tom ale u tohoto zákona záležet v obzvláštní míře. Měl by tedy právě tento zákon býti nám, voleným zástupcům lidu, zvláštním popudem k tomu, abychom se snažili najíti cestu, která by nám dovolila zákony nejen tvořit v parlamentě, ale spolupracovat již při počátku jejich zrodu a kontrolovat také jejich provádění, resp. jak se v praxi projevují a jak je lid přijímá.

Celkově však možno říci, že tento zákon bude pro nás znamenat nesporně značný přínos, a proto v souhlase s usnesením hospodářského výboru navrhuji váženému Národnímu shromáždění jeho přijetí se všemi navrženými změnami a doplňky. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Za výbor ústavně-právní je zpravodajem p. posl. Myška. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Myška: Paní místopředsedkyně, paní a pánové, slavná sněmovno!

Nová ústava republiky, přijatá Ústavodárným národním shromážděním 9. května 1948 jako základna budování nového, lepšího sociálního a hospodářského zřízení našeho státu, obsahuje jen základní zásady, jimiž má býti řízeno budování, ale k provádění jednotlivých úkolů je třeba dalších prováděcích zákonných předpisů. Ústava předpokládá také úplné přebudování veřejně správy, jejímž nositelem se stává lid a jeho orgány - národní výbory. Ústava sama vedle úkolů čistě správních předpokládá, že národní výbory zúčastní se také hospodářského života republiky, a proto na různých místech vymezuje základní směrnice pro tento obor jejich činnosti, na př. §§ 125, 133, 146, 151, 152, abych uvedl aspoň ty nejpodstatnější.

Hospodářské podnikání svazků lidové správy dosud nebylo řízeno jednotně a obce, okresy i země měly své vlastní hospodářské podniky, které byly spravovány podle různých předpisů, někde úspěšně, někde méně úspěšně, protože zde nebylo jednotných směrnic, jednotných předpisů pro účelné budování, správu i kontrolu těchto podniků. Slouží proto vládě ke cti, že jako jednu z prvních osnov k provádění nové ústavy předložila vládní návrh zákona o komunálních podnicích.

Osnova, o které dnes sněmovna jedná, provádí již značnou část zásad naší ústavy a vychází ze správného poznání, že základem spořádané obce i každého svazku lidové správy jest spořádané jeho hospodářství. Svazkům lidové správy bude umožněno podle tohoto zákona nejen zakládati vhodné a potřebné podniky, ale také je udržovati a řádně spravovati podle obecných zásad řádného podnikání. Je samozřejmé, že poslání těchto podniků bude odlišné od starého podnikání výdělečného a ziskového, neboť posláním komunálních podniků je především sloužiti obecným a prospěšným zájmům příslušníků toho kterého svazku lidově správy i řešiti obecně prospěšné zájmy celku samého; moment výdělečný může hráti jen vedlejší roli. Výtěžek a zisk, jako při každém veřejně prospěšném podnikání, musí ustupovati do pozadí, neboť při komunálním podnikání musí vždy převažovati zásada služby veřejnosti. Ta se projeví právě tím, že umožní občanům bráti účast na obecně prospěšných zařízeních, která by jinak musela býti hrazena veřejnými dávkami, a že bude možno právě prostřednictvím komunálních podniků obstarati ony služby a předměty denní potřeby, k jejichž obstarání by nestačil jednotlivec nebo které nemůže obstarati národní podnik. Nebudou tedy přebírati komunální podniky takové činnosti, které jsou dobře obstarávány jinými podniky, ať už národními či družstevními nebo i jednotlivci, a komunálními podniky nebude tedy ohrožena výdělečná činnost, která je ústavou zaručena (§§ 146, 151, 158 ústavy republiky Československé z 9. května 1948).

Komunální podniky, podrobené bezprostřednímu dozoru lidu v národních výborech, budou zajisté hospodařiti dobře a řádně a budou tak určitým korektivem a doplňkem podnikání národního a věřím, že mnohde budou tomuto podnikání předcházeti i dobrým příkladem. Bezprostřední kontrola lidu, prováděná národními výbory, je toho zárukou. Odborně hospodářské vedení těchto podniků je pak zabezpečeno tím, že podniky ty se oddělují od vlastní správní činnosti a na všech bude hospodařeno podle obecných zásad podnikání.

Pokud se týká konstrukce zákona samého a jeho hospodářské náplně, promluvil o tom již zpravodaj výboru hospodářského. Chtěl bych jen znovu podotknouti právě s hlediska výboru ústavně-právního, že projednávaným zákonem v žádném případě nemá býti řešena otázka všeobecného finančního hospodaření svazků lidové správy, aby mohly plniti všechny úkoly veřejné správy. Komunální podniky, nejsouce vedeny zásadou zisku, mohou přispívati finančnímu hospodaření svazků jen jaksi dodatkově a byl by proto omyl, kdyby se snad čekalo, že komunální podniky mají opatřiti svazkům lidové správy zdroj příjmů i do budoucna. Je nutné, aby hlavním zdrojem jejich příjmů byly dávky veřejné, neboť svazky lidové správy jsou dnes plně a bezprostředně nositeli správy veřejné a provádějí jí. Jak již řečeno, tato stránka finančního hospodaření svazků lidové správy bude řešena jinými zákonnými předpisy.

Osnova zákona byla podrobně projednána ve sněmovních výborech a byly v ní provedeny některé úpravy, které nakonec projednal výbor ústavně-právní, který rovněž přičinil některé změny. Tak zvláště z iniciativy výboru hospodářského byl změněn původní § 7, odst. 1, a to tak, aby byla jasněji vyjádřena pravomoc i mez kompetence dohlédacích národních výborů. V podobném smyslu bylo nutno provésti změny i v jiných paragrafech, jako v §§ 8, 9, 11, 16, 17, 20, 24, 25, 27 a dalších. § 8. odst. 1 byl nově upraven a druhá věta tohoto odstavce, která zcela zbytečně uváděla, co má býti v zakládací listině uvedeno jako počáteční majetková podstata, byla škrtnuta celá. v § 10, o němž zvláště jednal také výbor právní, nebyla provedena žádná zvláštní změna a přes určité pochybnosti bylo pak usneseno schváliti znění vládního návrhu s vědomím, že tamtéž citovaný zákon č. 185 z roku 1947 o mimořádné jednorázové dávce je již nyní novelisován a že tudíž § 10 osnovy se vztahuje i na tuto novelu. Zvláště jasnější formulace byla pak provedena v paragrafech jednajících o ustanovení a odvolávání správců a o zrušení komunálního podniku.

Zcela nově byl formulován § 31 osnovy, jednající o ustanoveních daňových a poplatkových:

"§ 31. - Ustanovení daňová a poplatková.

(1) Právní jednání, písemnosti, podání k zápisu do veřejných knih a rejstříků a úřední úkony, potřebné k provedení tohoto zákona nebo vyvlastňovacího řízení, jsou osvobozeny od daní, poplatků, dávek za úřední úkony ve věcech správních a obecní dávky z přírůstku hodnoty nemovitostí. Toto osvobození se netýká provozní činnosti komunálních podniků, obchodů v době likvidace a provádění likvidace podle § 27.

(2) Výtěžky (důchody), které byly ze znárodněného majetku, přenechaného komunálnímu podniku, dosaženy až do dne jeho převzetí komunálním podnikem, jsou součástí základu pro vyměření daně důchodové, všeobecné i zvláštní daně výdělkové a daně rentové posledního vlastníka podniku.

(3) Znárodněný majetek, přenechaný komunálnímu podniku, má v oboru daně z obratu a cenových vyrovnávacích částek postavení poplatníka daně z obratu až do dne jeho převzetí komunálním podnikem." (Předsednictví se ujal předseda dr. John.)

Za § 32 osnovy byl vsunut nový § 33 o přechodných ustanoveních, který zní:

"§ 33 - Přechodné ustanovení.

Dokud nepočnou působit krajské národní výbory, vykonávají jejich funkcí jako národních výborů dohlédacích zemské národní výbory, na Slovensku pověřenectvo vnitra. Do téže doby mohou být komunální podniky zřizovány též jako podniky zemí."

§ 33 osnovy byl přečíslován na § 34. Přesné znění jednotlivých změn je patrno ze zprávy výboru, která byla všem poslancům již rozdána.

Výbor ústavně-právní projednal osnovu také s hlediska naší nové ústavy a shledal, že osnova plně odpovídá jejím předpisům a na některých místech osnovy výslovně to zdůraznil uvedením příslušných ustanovení ústavy z 9. května. Veškeré změny v osnově provedené byly v ústavně-právním výboru jednomyslně schváleny a proto dovoluji si doporučiti slavné sněmovně, aby osnovu přijala v úpravě, jak jest uvedena ve zprávě výborové tisk 87.

Předseda: Zpravodajem za výbor rozpočtový je posl. Sajal. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Sajal: Paní a pánové!

Předložený vládní návrh uskutečňuje ustanovení ústavy, že v našem hospodářství budeme míti kromě velkých národních podniků také menší podniky komunální místního významu. S komunálními podniky mají naše obce a ostatní organisace lidové správy značné zkušenosti. Podniky byly vcelku vedeny dobře a prosperovaly. Zvláště některé obory hospodářské jsou vhodné pro podnikání našich komun.

Vládní návrh dává možnosti, aby obce nabývaly podniků znárodněných nebo konfiskovaných a také v budoucnu je zakládaly. Osnova určuje, že správní činnost obcí bude oddělena od činnosti hospodářské a jmění podnikové pak bude odděleno od ostatního majetku obce. Napříště mají býti komunální podniky samostatnými právnickými jednotkami. Osnova je rámcovou normou; její podrobnosti budou upraveny vládním nařízením.

S dosavadními zvyklostmi a normami pro správu komunálních podniků nelze nadále vystačiti. Rozhodování bylo těžkopádné, vedeno jenom místními hledisky, a také odborné vedení nebylo zajištěno. To se zákonem odstraní. Protože podniky budou samostatnými právními jednotkami, nebude lidová správa ručit za závazky těchto podniků. Budou hospodařit na vlastní odpovědnost, pod odborným dohledem národních výborů a ústředních ředitelství národních podniků.

Protože osnova předpokládá, že pro správu a řízení podniků budou vydány ještě další směrnice vlád. nařízeními, chtěl bych upozornit na to, že žádný hospodářský podnik nesmí býti příliš spoután mnohými předpisy a množstvím dozorčích orgánů. Soukromokapitalistický systém, i když škodlivý společnosti, měl určité osvědčené zásady. Odpovědnost spočívala na vedoucích podniku, ať to byl majitel nebo ředitel. Měli vždy možnost okamžitě rozhodovat a byli vystaveni ostré soutěži cenové i jakostní. To nutilo každého vedoucího k tomu, aby výrobní náklady byly nižší než u konkurence a jakost výrobků nebo služby nejméně stejně dobrá.

Přál bych si, aby to, co podnikům přinášelo pružnost a výkonnost, zachoval též socialistický systém hospodářský.

Je nutno vřele poděkovat předsedovi vlády a Ústřední radě odborů, že dovedli přímo a tvrdě poukázat na nedostatky v našem hospodářství, na velkou absenci, na výrobu zmetků a nízký výkon v některých závodech a úřadech. Bylo by nemístné tento zjev zevšeobecňovat, neboť máme závody a úřady vzorně vedené a s výkonem vyšším, než tomu bylo dříve. Musíme však lepší výkon a lepší práci požadovat všude, neboť je naší povinností hospodařiti lépe, než hospodařili soukromí podnikatelé.

Nedostatky nelze však pouze odhalovat, nýbrž je nutno vyvodit z nich také správné, i když tvrdé závěry. Nestačí zjistit, že ta a ta továrna vyrábí zmetky, že také nedosahuje předválečné výkonnosti a výrobky se jí vracejí, ale je nutno objektivně zjistit příčiny, napravit nedostatky, bezohledně je potírat a vinníky trestat. Náš pracující lid vcelku pracuje rád a výkonně. Vidí-li však, že se pachatel netrestá, podlehne také demoralisaci. Každý pracovník od nejmenšího do nejvyššího si musí býti vědom své zodpovědnosti. Vedoucí v závodech, ať jsou to úkoláři, mistři nebo ředitelé, musejí být pečlivě vybíráni a míti velkou autoritu. Je nezdravým zjevem, když se dílovedoucí nebo ředitel bojí uplatnit zdravé zásady podnikové správy jenom proto, aby neztratil místo a "nerozlil si ocet" u zaměstnanců. V tomto směru je zapotřebí, abychom si vzali vzor z method a zkušeností Sovětského svazu. Národní podniky jsou majetkem celého národa a nikoli pouze zaměstnanců, kteří tam pracují. Musíme proto všichni usilovat, aby podniky dobře prosperovaly, neboť jedině prosperitou můžeme dojít k zamýšlenému cíli, to jest ke zvýšení životní úrovně pracujícího lidu a zabezpečení státu.

V těchto dnech volá jedna z krajských odborových rad po odstranění zbytečných náměstků ředitelů, kteří byli ustanovováni z politických důvodů. Je to zjev potěšitelný, který však musíme rozšířiti na celé hospodářství a stanovit si přísnou zásadu: Co nejvíce pracovníků v provozu a co nejméně v administrativě. Zajisté že bez správních a technických úředníků nemůže podnik žít, ale spěje k záhubě tam, kde je nepoměr mezi silami produktivními a správními. Režie podniků i veřejné správy musí se snížit na míru, která je nezbytně nutná.

Při té příležitosti chci se také zmíniti o zbytku soukromého podnikání, kterým jsou naše živnosti, ať je to řemeslo, obchod, hostinství nebo spedice. Při plánování stojí dosud naše ústřední plánovací komise trochu bezradně a snad i nevšímavě vůči tomuto sektoru. Jsme povinní i mezi těmito posledními soukromými podnikateli uplatňovat socialistické zásady a snažiti se o podstatnou změnu v organisaci jejich práce. Při dnešním přesunu mocenských postavení ve státě je to nejen uskutečnitelné, ale nejvýše nutné z důvodů hospodářských i politických.

Hnací silou této skupiny nesmí býti jedině zisk, nýbrž mravnější motiv, a to je služba veřejnosti a státu. Bylo by smutné, kdyby živnostníci v lidové demokracii nezměnili nic na svých soukromých podnikatelských principech a pracovali pouze pro sebe a nikoli v prvé řadě pro společnost. Zachování dřívějšího způsobu živnostenského podnikání probouzí mezi pracujícím lidem odpor a není v souladu s dnešním režimem.

Abychom změnili mentalitu a ideologii středostavovství, musíme se snažit o změnu materiálních podmínek. Toto naše úsilí vyžaduje veliké práce, která je však bezpodmínečně nutná. Je nutno si uvědomit, že živnostenský sektor ještě dnes zaměstnává asi 1,100.000 pracovníků. Je to tedy velká část našich pracujících, kterou nemůžeme nechat nepovšimnutu, po příp. její pracovní schopnosti využívat jen částečně. Je nutno rovněž je zařadit do celostátního hospodářského plánu ku prospěchu národa.

Těchto několik poznámek považoval jsem za vhodné přičinit k navrhované osnově. Osnova o komunálních podnicích je pouze rámec; životní náplň dají tomuto rámci teprve vládní směrnice a praxe. Zásady v osnově vytyčené jsou správné a jménem rozpočtového výboru doporučuji sněmovně, aby vládní osnovu přijala. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodajka posl. Zimáková: Jsou. Prosím o opravu těchto tiskových chyb: v § 31, odst. 1, v 6. řádku místo slova "právních" má být "správních". V § 10, odst. 1, 6. řádka zdola místo "ministr financí" správně "ministerstvo financí".

Předseda: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 5 oddílů, nadpisy oddílů, 34 paragrafů, nadpisy paragrafů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové s opravami tiskových chyb, jak je uvedla pí zpravodajka Zimáková. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 5 oddíly, nadpisy oddílů, 34 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.

Nyní budeme projednávati sedmý odstavec pořadu, jímž jest

7. Zpráva výborů soc.-politického a zdravotnického a ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 58), kterým se mění dekret president republiky o všeobecné pracovní povinnosti (tisk 65).

Zpravodajem za výbor soc.-politický a zdravotnický je posl. Vojanec Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Vojanec: Paní a pánové, slavné Národní shromáždění!

Vládní návrh zákona, kterým se mění dekret presidenta republiky o všeobecné pracovní povinnosti, tisky 58 a 65, je snad nejstručnější zákonnou osnovou, kterou v těchto dnech Národní shromáždění projednává. Osnova má pouze dva články, ale přes tuto stručnost je to osnova velmi důležitá a pro náš hospodářský život velmi významná. Usnadňuje a zjednodušuje přidělování pracovních sil zkráceným řízením, prodlužuje dobu přidělení na práci na dvojnásobek doby, stanovené původním § 4 dekretu presidenta republiky čís. 88/1945.

Je třeba upozorniti na to, že se toto opatření dělá především ke splnění naléhavých úkolů dvouletého hospodářského plánu, nač dosavadní ustanovení dekretu 88/45 prostě nestačila. Jde zde hlavně o poměry v našem zemědělství, kde stále se projevuje veliký a tísnivý nedostatek pracovních sil, takže všechny špičkové práce musejí být vykonávány brigádami. Z uvedených důvodů je proto tato osnova nanejvýš naléhavá, nutná a potřebná a vláda pochopitelně také z těchto důvodů měla oprávněnou snahu, aby tato osnova byla schválena ještě před parlamentními prázdninami. Kdyby k tomu nedošlo, znamenalo by to určitě značný úbytek pracovních sil v zemědělství, které tam byly v době po účinnosti dekretu č. 88/45 přiděleny, poněvadž na podzim u mnoha z nich projde doba, na kterou mohly býti podle ustanovení dosavadního § 4 dekretu 88/45 do zemědělství přiděleny. Z toho důvodu je parlament v zájmu dvouletého hospodářského plánu zavázán tuto osnovu přijmouti a doporučuji proto, aby tato osnova, kterou projednal soc.-politický a zdravotnický výbor Národního shromáždění ve schůzi dne 16. července 1948, byla podle návrhu tohoto výboru přijata beze změny.

Předseda: Zpravodajem za výbor ústavně-právní je p. posl. Ivo Skála. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Ivo Skála: Slavné Národní shromáždění, paní a pánové!

Vládní návrh zákona tisk 58 mění některá ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 1. října 1945, č. 88 Sb., o všeobecné pracovní povinnosti. Tento dekret zavedl obecnou pracovní povinnost pro muže do 55 let a pro ženy do 45 let. Úřady provádějící pracovní politiku zabezpečují tak prioritně provádění důležitých hospodářských úkolů a mohou přiděliti práce schopné osoby na místa, kde jejich třeba, obzvláště do zemědělství. Ustanovení § 4, odst. 1, tohoto dekretu se však ukázala v denní praxi nepružnými: brzdila rychlé provádění předpisů o přidělení k práci a byla proto nyní vypuštěna.

Podle § 4, odst. 2 dosavadního znění dekretu č. 88/45 Sb. bylo možno přiděliti určitou osobu do jiného zaměstnání, hospodářsky důležitějšího, na rok a tato doba se mohla v případě nutnosti prodloužiti pouze jednou, a to o 6 měsíců. Vládní návrh mění toto ustanovení v tom smyslu, že je možno přiděliti do určitého zaměstnání opět pouze na rok, avšak tato doba může býti prodloužena dvakrát, a to vždy o rok.

Ústavně-právní výbor projednal vládní návrh zákona tisk 58 ve své schůzi dne 16. července 1948, připojuje se ke zprávě výboru soc.- politického a zdravotnického a doporučuje slavnému Národnímu shromáždění tuto osnovu k přijetí.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Vojanec: Nejsou.

Zpravodaj posl. Ivo Skála: Nikoli.

Předseda: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 2 články, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 7. odstavec pořadu.

Přistoupíme nyní k projednávání osmého odstavce pořadu, jímž je

8. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 59) o úpravě některých poměrů na ochranu veřejných zájmů (tisk 85).

Zpravodajkou je posl. dr. Patschová; dávám jí slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP