Podpredseda Komzala (zvoní): Teraz pristúpime
ku spoločnej rozprave. Prihlásení sú
títo rečníci: posl. Vodsloň,
Mikuláš, Török, Kratochvíl
a Čulen.
Dávam slovo prvému rečníkovi, p. posl.
Vodsloňovi.
Posl. Vodsloň: Vážená sněmovno!
Dnes má býti rozhodnuto o dalších dvou
důležitých zákonech, kterými
má býti jednak zlepšen stav našeho lesnictví
a rybníkářství, jednak poskytnuta
ochrana drobným pachtýřům zemědělských
podniků a zemědělské půdy.
Tyto vládní návrhy jsou dalším
důkazem péče o naše zemědělství,
dalším krokem na cestě, kterou jsme si vytkli
naší novou zemědělskou politikou: nejen
dát půdu těm, kdož na ní pracují,
ale také naučiti naše rolníky plánovitému
hospodářství v zájmu jejich i celého
národa. Odstranit spekulaci v koupi a prodeji i v propachtování
půdy, a také tím, co se na půdě
vyrobí. Poskytnout všechnu pomoc, aby mohli lépe
a snadněji jít na cestě dokonalejší
a pokrokovější výroby a celého
života na vesnici.
Proto novým zákonem máme vyřešiti
všechny chyby a nedostatky minulosti, které byly napáchány
bezplánovitostí a dravostí kapitalistického
hospodářství. Zejména německá
okupace zanechala nám v tomto směru značné
škody na našich lesích. Tyto škody, které
byly napáchány v minulosti, netýkají
se však jen lesního hospodářství
a rybníkářství, ale, jak víme,
působí na celé naše zemědělství,
neboť zejména loňské sucho nás
v tomto směru nejlépe poučilo.
Tento zákon má umožniti našim zemědělcům,
obcím a okresům plánovité zalesňování
a zajistit finanční podporu od státu, který,
jak zákon sám předpokládá,
přejímá skoro dvě třetiny finančních
nákladů spojených se zalesňováním
a zakládáním a obnovou rybníků,
takže tento zákon je vlastně ochranou našeho
zemědělství a národního hospodářství.
V minulosti bylo celé naše hospodářství,
lesnictví a zemědělství vedeno jen
kořistnickou snahou, jako ostatně celé kapitalistické
hospodářství, což vedlo nakonec k vyplundrování
lesů i půdy, k ochuzení rolníků
i státu. Dnes půjde o to, abychom toto trapné
dědictví minulostí odstraňovali. Smysl
a účel tohoto zákona, zejména tedy
zákona o ochraně pachtýřů zemědělských
podniků a pachtýřů pozemků,
vyjadřuje nejlépe již jeho název. Jde
však hlavně o ochranu malých pachtýřů.
Ještě nikdy v minulosti nestaral se stát v
tomto smyslu o ochranu malého a drobného pachtýře,
o poměr mezi majitelem půdy a pachtýřem,
který na půdě pracuje. Po prvé činí
tak dnešní náš lidově demokratický
stát. Již dávno byla vedena komunistická
strana snahou uskutečnit starý požadavek malých
a středních rolníků - pachtýřů
- odstranit spekulací, ať již v prodeji nebo
propachtovávání půdy vůbec.
Avšak teprve po únoru letošního roku mohl
býti uskutečněn zákon o nové
pozemkové reformě, kterým se znemožňuje
spekulace s půdou; propachtovávání
půdy však není ještě úplně
zrušeno, a proto je třeba upravit pachtovní
poměr tak, aby zejména malý a střední
rolník měl jistotu, že půda, na které
se po celá léta lopotil, mu nebude po uplynutí
pachtovní smlouvy odňata bez souhlasu, jako se až
dosud často stávalo.
Na základě tohoto zákona bude mít
nyní pachtýř, který na půdě
řádně hospodařil, právo i proti
vůli propachtovatele obnovit pacht na další
tři roky. Tímto zákonem se nikterak neporušuje
ustanovení původního zákona č.
46 o spekulační půdě, nýbrž
naopak se řeší to, co tento zákon nevyřešil.
To je otázka té půdy, která i nadále,
po provedení pozemkové reformy, zůstane v
pachtu. Tento zákon je novým důkazem péče
naší nové zemědělské politiky
o malého a středního rolníka. Již
nikdy nebude rozhodováno bez této většiny
malých a středních rolníků
proti jejich vůli a zájmům, jak tomu bylo
vždy v minulosti, kdy ovšem v zemědělských
otázkách rozhodovala hrstka agrárních
velmožů s hlediska velkostatkářů,
zbytkařů a všech spekulantů proti zájmům
většiny drobných a středních
rolníků. Nové zákony jsou dělány
tak, aby prospěly zemědělcům a celému
národnímu hospodářství, aby
byly pokud možno jasné a přesné, aby
každý náš zemědělec mohl
jim dobře rozumět a je provádět. Proto
doporučuji sněmovně, aby tyto zákony
přijala tak, jak jsou navrhovány. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Udeľujem
slovo ďalšiemu rečníkovi, pánu
posl. Mikulášovi.
Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno!
K projednávaným třem zemědělským
osnovám chtěl bych učinit několik
připomínek. Potřeba těchto tří
zákonů vyplývá, jak je z jejich obsahu
patrno, z naší praktické zemědělské
politiky a z úkolů, jež našemu zemědělství
určuje plánované hospodářství.
Platí to zejména o osnově zákona o
zalesňování, zřizování
ochranných lesních pásů a zakládání
a obnově rybníků. Právě v tomto
sektoru je zcela na místě plánovaný
zájem o lesní hospodářství,
o vodohospodářské úpravy a o takové
krajové úpravy lesních pásů,
jež mohou podstatně - jak byly o tom také již
podány důkazy ve Svazu sovětských
socialistických republik a v Americe - chránit zemi
a tím i zemědělskou výrobu proti suchu
a větrům. Soudím, že s hlediska našich
lesů a lesního hospodaření přichází
tento zákon v pravý čas.
Je všeobecně známo, v jak žalostném
stavu jsou naše lesy. Lesní odborníci, právě
tak jako milovníci lesů, velmi často v posledních
letech zdůrazňovali naléhavou potřebu
zvýšené péče o lesy. Toto upozorňování
bylo zcela oprávněné. Naše lesy poskytují
namnoze velmi smutný obraz. Je to důsledek tří
velkých pohrom, jimiž byly naše lesy postiženy
během dvaceti let. První z nich byla mniška,
dále válečné hospodaření
Němců za okupace a za třetí loňské
katastrofální sucho. Zvýšenou péči
o lesy, jak ji sleduje projednávaná osnova zákona,
dlužno tedy jen vítat.
Všichni víme, paní a pánové,
čím jsou pro naši zemi a její obyvatelstvo
lesy. Representují nejen veliké národohospodářské
hodnoty, jsouce surovinovou základnou našemu průmyslu
a stavebnictví, ale jsou i důležitým
činitelem pro klimatické poměry se zřetelem
na zemědělskou výrobu a zdraví našeho
lidu.
Je ovšem třeba také si uvědomit, že
lesní těžba kryje v podstatné míře
potřebu paliva u nás, a v souvislosti s tím
i okolnost, že naše uhelné bohatství není
nevyčerpatelné. Možná, že za padesát
let bylo by již pozdě myslet na zalesňování,
lesní hospodaření a péči o
lesy.
Rovněž otázka zakládání
nebo obnovy rybníků si zaslouží pozornosti
naší zemědělské veřejnosti.
Jde v zásadě o to, aby věda a vědecké
poznatky při plánování a řešení
rybničního hospodářství dobře
sloužily zemědělské praxi a národohospodářským
potřebám státu. Zejména při
zřizování nových rybníků
bude třeba dobře uvážit všechny
okolnosti přicházející v úvahu
v tom kterém kraji.
Nesmíme zapomínat, že ještě nyní
po odsunu Němců žije jich v českých
zemích více než 100.000 duší, a
bude nutno šetřit s ornou půdou, schopnou k
rostlinné produkci, poněvadž s tím také
souvisí výživa národa, kterou musíme
mít stále v patrnosti. Jestliže chceme tímto
zákonem napravit chyby techniků v minulosti, jichž
se dopouštěli tím, že při melioracích
a úpravě řek a toků nám nehospodárně
a ke škodě zemědělství vodu odváděli,
pak i nyní je třeba být na stráži,
abychom přílišnou horlivostí při
obnově a zejména zřizování
nových rybníků se nedopouštěli
chyb nových.
Pokud se týče osnovy zákona o ochraně
pachtýřů zemědělských
podniků a zemědělských pozemků,
pokládám toto legislativní opatření
za správné z dvojího důvodu. Jde tu
nepochybně o národohospodářský
zájem státu, aby hospodaření na pronajaté
půdě netrpělo stavem nejistoty, a za druhé
je zde zřejmý zájem na sociální
ochraně drobných pachtýřů v
tom, že se jim zajišťuje prolongace pachtu, který
jim doplňuje jejich nesoběstačná hospodářství,
i proti vůli majitele půdy. Tato ochrana pachtýřů
znamená prakticky s hlediska zemědělské
výroby její nerušený provoz a je jím
tak umožněno plniti dodávkové povinnosti
k veřejnému zásobování.
Zákon tento však má také určitý
klad a význam i pro vlastníky pronajaté půdy.
Praxe nás poučuje o tom, že nejzanedbanější
a nejvíce vyčerpané pozemky bývají
především ty, na nichž se velmi často
měnili pachtýři. Je to konečně
pochopitelné, že při nejistotě, zda
bude po stanovené lhůtě pacht obnoven či
nikoliv, se do půdy neinvestovalo, dostatečně
se nehnojila, a tak vznikala ochuzováním pozemků
škoda pro majitele. Velmi často byly v posledních
letech také případy, že takový
pozemek nakonec nikdo do pachtu nechtěl ani zadarmo. Z
toho pak měl národohospodářskou škodu
i celek.
Nárok na ochranu pachtů podle tohoto zákona
mohou uplatnit drobní zemědělci v řepařské
oblasti s výměrou do 5 ha, v obilnářské
do 8 ha, v bramborářské do 10 ha a v pastvinářské
do 15 ha. Obnova však nenastane, jestliže pachtýř
sám nebo jeho rodina, žijící s ním
ve společné domácnosti, na propachtované
půdě nepracuje. Při nedohodě o dalším
pronájmu nemovitosti mezi pachtýřem a majitelem
rozhoduje příslušný okresní soud
v řízení nesporném. Výše
pachtovného zůstává v platnosti podle
zákona ze dne 16. května 1946, č. 126 Sb.
Je tedy, paní a pánové, tento zákon
opatřením moudrým, hospodářsky
prospěšným a sociálně účelným.
O třetí projednávané osnově
zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon ze dne 21. března 1948, č. 46 Sb.,
o nové pozemkové reformě a o trvalé
úpravě vlastnictví k zemědělské
a lesní půdě, lze toliko stručně
konstatovati, že jde jen o změny, které mají
prakticky usnadnit agendu provádějícím
orgánům. Zejména tu jde o jasnější
výklad § 16, odst. 5. ve věci přednostního
přídělu. Jeví se tudíž
i toto opatření jako žádoucí
a účelné.
Klub poslanců čs. strany socialistické spatřuje
v těchto třech zemědělských
osnovách zákonů potřebný instrument
pro plnění úkolů v zemědělství,
jež úzce souvisí s programem vlády,
a bude pro ně hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
prihláseným rečníkom je pán
posl. Török. Dávam mu slovo.
Posl. Török: Slávne Národné
shromaždenie!
Vládny návrh zákona o zalesňovaní
a zakladaní (obnove) rybníkov patrí medzi
významné zákony našej snemovne, ktoré
boly od oslobodenia vydané.
Tento návrh zákona po jeho odhlasovaní snemovňou
odčiní a postupne napraví škody, ktoré
boly našej prírode, menovite našim lesom od stáročí
zapríčinené jednak z neznalosti následkov
tohto pustošivého lesného hospodárenia,
a tiež, najmä v posledných desaťročiach,
zo ziskuchtivosti majiteľov lesov, ktorí z lesov mnoho
brali, ale málo, ba v niektorých prípadoch
nič lesom nedávali.
Príroda je silná len ako celok, ako harmonický
celok, počnúc mikroskopickým svetom pôdnych
baktérií až k našim lesným velikášom
- stromom, od nepatrného hmyzu k silným rysom a
jeleňom. Ak niekto zmení jeden z týchto faktorov,
celok oslabne a následky takýchto nerozumných
zásahov bývajú nedozierne. Dokazujú
nám to odstrašujúce príklady vyplienenia
dalmátskych a čiernohorských lesov, prekotné
rúbanie lesov v Amerike a inde. Nemusíme konečne
chodiť za poučením do cudziny, lebo i v našej
vlasti nájdeme následky násilných
zásahov do prírody, či už je to odlesňovanie,
alebo meliorácia niektorých krajov južnej alebo
severnej Moravy, ktoré zásahy zapríčinily
premenu značných plôch v pieskovú púšť,
ktorá sa musí teraz veľkým nákladom
znova zavodňovať; alebo je to sústavné
a neúnosné rúbanie lesov, najmä v severných
a stredných krajoch Slovenska, čo zapríčiňuje
nielen premenu lesnej pôdy na neúrodnú, keďže
sa všetky vyrúbané plochy nezalesňujú,
ale následkom toho dažďové vody rýchle
odtekajú, potoky sa menia v dravé bystriny, ktoré
sa v dolinách rozvodňujú a odplavia nielen
mosty a celé cestné telesá, ale i ornú
pôdu a zapríčiňujú tak miliónové
škody.
Práve pred poldruha mesiacom sme boli svedkami prudkých,
ničivých povodní na Orave, v Liptove a v
iných krajoch Slovenska. Pri tejto povodni len v jedinom
hornooravskom okrese činia škody na cestách,
mostoch a železniciach vyše 20 miliónov korún.
Keď pripočítame k tomu škody, vzniklé
na úrode, na prerušenej doprave na dva až štyri
týždne, ďalej škody na domoch, zásobách
a odplavených pozemkoch a náklad na usmernenie tokov
jednotlivých potokov do pôvodných korýt,
prídeme k sume 55 až 60 miliónov korún.
Táto suma pri cene zalesnenia 1 ha pôdy sadbou nákladom
25.000 korún by vystačila k zalesneniu 2.400 ha
pôdy. Podľa dôvodovej zprávy k tomuto
vládnemu návrhu zákona sa predpokladá
na Slovensku zalesnenie 50.000 ha nelesnej pôdy za dobu
20 rokov. To znamená, že vyčíslená
škoda, zapríčinená povodňou v
jednom okrese, zaokryje jednoročný náklad
zalesňovania na celom Slovensku. Taká je dnes skutočnosť,
na ktorej by sa bez zákonom podloženého zásahu
nezjednala náprava, že je situácia v našich
lesoch naozaj vážna, to potvrdzuje i ohlas, vydaný
profesorským sborom vysokej školy poľnohospodárskeho
a lesného inžinierstva v Košiciach, v ktorom
sa najpovolanejší odborníci dožadujú
zjednania nápravy.
Dnes by našim lesom skutočne nepomohly žiadne
rekriminácie na predstaviteľov zašlých
časov, ktorí počnúc kolonizáciou
valachov v XIV. storočí ako strážcov
hraníc, cez vládu kapitalistov a zemepánov
až po dnešné časy, pre dočasný
zisk nerozumne hospodárili v našich lesoch, najmä
na severe Slovenska. Pretože i dnes sa stretávame
s neracionálnym lesohospodárstvom, hlavne v lesoch
súkromných a urbárskych, kde v niektorých
obciach vyrúbali turnusu na 8 až 13 rokov dopredu,
musíme toto počínanie okamžite zamedziť,
ak sa chceme vyhnúť ďalším národohospodárskym
škodám.
V severných krajoch slovenského pohraničia
ako v krajoch prevažne pastvinárskych javí
sa nedostatok kvalitných pašienkov. Obyvateľstvo
v snahe po zvýšení rozlohy pašienkov získavalo
tieto tým spôsobom, že časti rúbanísk
premenilo na pastviny, ktoré po dobu niekoľkých
rokov poskytovaly dobrú pašu. Časom však
i tieto pastviny pôsobením prudkých lejakov
premenily sa na neúrodné, suchopárne, vodou
zrýhované svahy, čím sa rozloha neúrodnej
pôdy zväčšovala. Keby sa miesto spomenutého
postupu bolo dôsledne prevádzalo kultivovanie jestvujúcich
pašienkov, boly by na pastvu vystačily i rozlohove
menšie plochy a mnoho hektárov lesa by sa bolo týmto
zachránilo. Z toho dôvodu bude nutné súčasne
so zalesňovaním neúrodnej pôdy starať
sa i o dôsledné zlepšovanie pašienkov,
aby nenastal pokles v chove dobytka.
Každý z nás cíti, že funkcia lesa
a jeho užitočnosť nevyčerpáva sa
len produkciou dreva, hoci drevo je najhlavnejším
produktom lesa a poskytuje surovinu pre rozličné
odvetvia nášho priemyslu, ale bez lesa niet života,
niet záruk pre zabezpečenie poľnohospodárskej
produkcie. Lesy upevňujú pôdu, zvyšujú
a obnovujú výnosnosť pozemkov, tieto zúrodňujú,
vyrovnávajú vlhkostné a tepelné výkyvy
a majú priaznivý vplyv i na zdravotné pomery
toho ktorého kraja. Lesy rodia výdatné a
stále pramene našich vodných tokov, ktoré
dávajú základ života nášmu
poľnohospodárstvu, lebo ho zásobujú
spodnou vodou. A nemožno nespomenúť i národohospodársky
prínos z lesných plodín, užitkovej zvere
a rybolovu.
Len keď si uvedomíme dôležitosť a
význam týchto faktorov funkcie lesa, dôjdeme
k záveru, že odhlasovať sa majúci zákon
dáva nám skutočne záruku pre zveľadenie
našich lesov.
Zakladanie a obnovovanie rybníkov úzko súvisí
so zalesňovaním neúrodných plôch,
lebo rybníky, hoci sú umelými nádržami
vody, majú v niektorých prípadoch tie isté
funkcie regulátorov vlhkosti a teploty vzduchu ako lesy,
a najmä v suchých rokoch splňujú svoje
poslanie. S národohospodárskeho hľadiska a
najmä s hľadiska zásobovania obyvateľstva
majú rybníky pre nás tiež veľký
význam, lebo práve pri spriemyselňovaní
horských krojov a s tým spojených zariadení
budú zásobovať naše trhy kvalitnými
rybami.
Pred februárovými udalosťami hodne sa hovorilo
a písalo o primeranejšom zhodnotení práce
roľníka. Mnohé z týchto rečí
a článkov boly tendenčne nezodpovedené,
nakoľko sa dožadovaly sníženia cien priemyselných
produktov a zvýšenia cien roľníckych výrobkov.
Akého veľkého omylu sa dopúšťali
ti, ktorí videli pozdvihnutie úrovne jednej vrstvy
obyvateľstva v snižovaní úrovne druhej
vrstvy, lebo sníženie cien priemyselných produktov
bolo by malo za následok i sníženie miezd robotníctva
a tým i sníženie ich životnej úrovne.
Na druhej strane tí istí činitelia stavali
sa proti mnohým významným roľníckym
zákonom, ktoré smerujú k povzneseniu všeobecnej
úrovne roľníctva.
Len tak možno zvýšiť výnosnosť
pôdy, obľahčiť roľnícke práce
a zaistiť racionálne hospodárenie, čo
v konečnom výsledku prinesie i primerané
zhodnotenie roľníckej práce, keď zákonnými
zásahmi usmerníme naše poľnohospodárstvo,
či už je to jeho mechanizácia, sceľovanie
pozemkov a zákaz drobenia pôdy, poskytovanie roľníckeho
úveru, parcelovanie veľkostatkov a odovzdanie pôdy
do rúk tých, ktorí na nej pracujú,
a napokon prítomný návrh zákona o
zalesňovaní, zriaďovaní ochranných
lesných pásov a zakladaní rybníkov.
Pretože tento zákon má ďalekosiahly význam
nielen pre záchranu našej prírody, ale zabezpečí
predpoklady pôdohospodárskej produkcie, náš
klub bude za tento zákon hlasovať. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Udeľujem slovo p. posl. Kratochvílovi.
Posl. Kratochvíl: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Po velkých válkách, které obyčejně
ve svých důsledcích vedou k nedostatku potravin,
projevuj i státy snahu působit ke zvýšení
produkce zemědělských výrobků,
poněvadž zajištění lepší
výživy je nezbytným předpokladem k dosažení
normálních poměrů. Po národních
revolucích projevuje se vždy snaha, aby národ
měl skutečně ve svých rukou všechnu
půdu, a po revolucích sociálních logicky
je prosazováno úsilí, aby vlastnictví
půdy bylo uspořádáno tak, aby se dosáhlo
vyššího stupně sociální
spravedlnosti.
Žijeme jak po největší válce, tak
i po revoluci národní a hluboké revoluci
sociální. Tím je dán základní
rys přítomné doby a tím je také
objasněna skutečnost, že od května 1945
došlo v zákonodárství k tolika opatřením,
jejichž předmětem byla půda a zemědělský
lid.
Tento proces probíhá i v ostatních evropských
státech a záleží na inteligenci příslušných
národů, v jaké formě se tak děje.
Čím jsou národy vzdělanější
a politicky vyspělejší, tím je onen
proces odbornější a klidnější.
Ke cti našeho národa před očima ciziny
musí sloužit, že všechny agrární
reformy byly u nás provedeny bez jediné kapky krve,
formou demokratickou, opřenou o skutečnou vůli
lidu, zejména lidu pracujícího. Z tohoto
důvodu nedošlo proto také u nás k nižádnému
poškození zájmů národa a státu,
protože všechny reformy byly provedeny v klidu, čímž
opětně i ve vnitřním životě
bylo potvrzeno poznání našeho velkého
historika Františka Palackého, který správně
postřehl, že český národ dociloval
svých vítězství spíše
převahou ducha než mocí fysickou. Není
třeba zatajovati, a nikdo se také o to nepokouší,
že byly nedostatky, že byly přehmaty, že
tu a tam projevila se osobní nevraživost, ale to vše
nikdy nešlo tak daleko, aby byl ohrožen život občanů,
a jest oprávněná naděje, že postupující
konsolidace politického i hospodářského
života poskytne příležitost k nápravě
některých tvrdostí nebo přehmatů,
k nimž došlo jako k nežádoucímu zjevu,
doprovázejícímu hlubokou sociální
přeměnu české i slovenské národní
pospolitosti.
Náš český zemědělec dobře
vidí sociální vzestup vesnice za poslední
století, v jehož polovině teprve dochází
ke zrušení robotní povinnosti pro lid selský,
avšak trvají neutěšené, ba bídné
sociální poměry pro dělnictvo na latifundiích
a pro podruhy na vesnicích. V polovici tohoto století
vidíme bývalou velkostatkářskou půdu
v rukou malozemědělců, dělníků
a bývalých bezzemků, jsme svědky rapidní
mechanisace celého zemědělství, zvýšené
bytové úrovně a čilého kulturního
života na celém venkově, což vše
prozrazuje, že v životě zemědělců
nastaly od roku 1848 do roku 1948 hluboké a prospěšné
proměny.
Osnovy zákonů, které dnes projednáváme,
jsou dalšími články péče
o pracující zemědělce, zejména
pokud jde o ochranu zemědělských pachtýřů.
Osnovou zákona o zalesnění půdy neplodné
nebo půdy s malým výnosem projevuje se nesobeckost
žijící generace a její smysl pro budoucnost.
Bude vždy sloužiti ke cti tohoto Národního
shromáždění, že při velkých
starostech o denní potřeby a potřeby přítomné
doby mělo čas a vůli postarati se o zkrášlení
vlasti, o její hospodářské zvelebení
zákonem o velkorysém zalesňování
neplodné půdy. Tento zákon již v dohledné
budoucnosti bude míti blahodárný účinek
na zlepšení klimatických poměrů
a ve vzdálenější budoucnosti bude přinášeti
užitek opatřením dřeva pro průmysl,
doly, stavby, čímž podstatně přispěje
k rozmnožení národního bohatství,
jakož i k zintensivnění hospodářského
života. Vyslovuji očekávání,
že stát a obce obstarají ve svých lesních
školkách dostatek sazenic, že budou opatřeny
potřebné pracovní síly, jakož
i že bude obstarán potřebný stavební
materiál pro obecní rybníky, aby co nejdříve
mohlo býti započato s prováděním
tohoto zákona. S hlediska zájmů jednotlivých
zemědělců je velmi důležitá
také osnova o prodloužení zemědělských
pachtů ve všech případech, kdy se ho
pachtýř bude dožadovati, a to může
býti jen tehdy, když sám majitel nebude chtít
sám osobně hospodařiti. Právo pachtýře
žádati o prodloužení pachtu jest určitým
malým omezením disposičního práva
majitele pozemků. Toto omezení je však daleko
vyváženo výhodami, které nové
uspořádání majitelům pozemků
přináší.
Majitelé pronajatých pozemků nepodléhají
již pozemkové dani, protože daň zemědělskou
platí osoba hospodařící, tedy pachtýř.
Majitelé budou podléhati pouze dani rentové,
po příp. dani důchodové. Dále
budou míti majitelé propachtované půdy
prospěch ze zrušení trojích cen. Za
obilí letošní sklizně bude jediná
cena pro všechny zemědělce a tuto cenu obdrží
také majitelé propachtované půdy,
čím výnos propachtované půdy
stoupne. Podle zák. č. 126/46 činí
pachtovné z 1 ha pozemků, majícího
čistý katastrální výnos 50
Kčs, 2 q pšenice a 2 q žita, čili na penězích
1.560 Kčs. Je-li obecná cena tohoto 1 ha pozemku
30.000 Kčs, je jasno, že příjem z pachtovného
je nepoměrně vyšší, než kolik
by činil úrok ze stejného kapitálu
uloženého v peněžním ústavě.
To uvádím jen proto, aby bylo jasno, že majitelé
propachtované půdy dostali za nucené prodloužení
pachtu hodnotnou náhradu ve formě odpadnutí
pozemkové daně a trojích cen.
V § 1, odst. 2 dává zákon pachtýři
právo prohlásiti, že reflektuje na prodloužení
pachtu do 30 dnů od vyhlášení zákona,
kteréžto prohlášení může
učiniti po příp. až v poslední
den trvání pachtu. Jest si přáti,
aby tohoto ustanovení nebylo zneužíváno
a aby všichni pachtýři, kteří
si přejí prodloužení pachtu, ohlásili
to majiteli co nejdříve. Kdyby své rozhodnutí
odkládali až na poslední den trvání
pachtu, a to obyčejně bývá 30. září
nebo koncem října, mohlo by dojíti k nežádoucím
hospodářským poruchám, protože
než by došlo k uzavření smlouvy s novým
nájemcem, byla by promeškána vhodná
doba pro polní práce, především
pro podzimní osev. Občanská svědomitost
a zájem celku proto přikazuje, aby se pachtýři
rozhodli co nejdříve, zda budou reflektovati na
prodloužení pachtu, a v kladném případě
to neprodleně oznámili majiteli. Naproti tomu zase
majitelé, kteří budou chtíti od podzimu
sami hospodařit, musí co nejdříve
o svém úmyslu zpraviti pachtýře, aby
ve svém osevním plánu nepočítal
s pozemkem, u kterého pacht končí.
K osnově zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o trvalém vlastnictví
k zemědělské půdě, chci říci,
že navrhované změny jsou opodstatněny
nabytými zkušenostmi a celkovými hospodářskými
zájmy. Rozhodně je třeba s půdou,
která je k disposici, zacházeti tak, aby bylo poděleno
co nejvíce malozemědělců, a při
známé solidaritě zemědělců
bude tato snaha jistě uznána. Podstatné je,
že malozemědělci budou moci svá hospodářství
zvětšiti v řepařské oblasti až
na 7 ha, v obilnářské na 11 ha, v bramborářské
na 14 ha a v pastvinářské až na 21 ha.
Při této příležitosti chci říci,
že další zkušenosti s prováděním
zákona o trvalé úpravě vlastnictví
k zemědělské půdě vynutí
si možná další opravy a další
doplňky. Zejména půjde o problém,
zda hospodařící zemědělec má
právo na kratší dobu dáti část
svých pozemků do pachtu. Dnes jsme svědky
toho, že rolník, který pracuje na 10 ha, má
1 ha vzdáleného pole, které dá do
pachtu, a sám 1 ha bližšího pole najme.
Nyní na onen 1 ha je mu posílána soupisová
přihláška a on, když nechce, aby toto
pole bylo podle zákona vykoupeno, musí pachtýři
dáti výpověď a ujmouti se hospodaření.
Je nucen tak učiniti, protože na výkup onoho
pole, které sám měl v pachtu, nárok
nemá. Zde je určitě nesrovnalost, která
působí na vesnicích mnoho obtíží.
Tato nesrovnalost je tím nepochopitelnější,
že zákon č. 46 z letošní roku dává
zemědělcům, kteří se na čas
vystěhují do zahraničí, právo
dávati pole do pachtu. Nedává však tohoto
práva zemědělcům, kteří
zde zůstanou, kteří na půdě
pracují, ale kteří pro polohu polí
nebo pro rodinné poměry jsou nuceni na čas
část výměry propachtovati.
Heslo "půdu těm, kteří na ní
pracují" uznávám za správné.
Je však potřeba také správě toto
heslo uplatňovat. Vždyť takový rolník
7 ha polí, když mu onemocní manželka,
je rád, že obdělá 4 nebo 5 ha. Nutně
by potřeboval 2 ha dáti do pachtu na tři
roky. Nyní však tak učiniti nemůže,
protože by došlo k výkupu oněch 2 ha.
Má z toho potíže rolník a mnohdy i pachtýř,
který třeba náhradní půdu nedostane
do pachtu. Tato potíž dala by se odstranit, kdyby
směrnicí ministerstva zemědělství
dostalo se místním národním výborům
instrukce, že odst. 4, písm. a) § 1 zákona
č. 46 vztahu se i na případy, kdy zemědělec
hospodaří jen na části své
půdy, jestliže zbytek dal do pachtu z důvodů
pod písm. a) jmenovaných. Je pře státním
i národním zájmen, aby se na veškeré
půdě hospodařilo intensivně, aby se
docilovalo co největších sklizní, a
proto je třeba umožniti krátkodobé propachtování
části pozemků výkonných a pracujících
zemědělců, jestliže jsou k tomuto donuceni
okolnostmi, nezávislými na jejich vůli. Musíme
si ovšem také doznati, výrobnost zemědělství
není závislá pouze na uspořádání
držby. Vedle pracovních sil a strojů potřebují
zemědělci hlavně pocit jistoty klidu. Soukromá
iniciativa nesmí býti podlamována. Naopak,
musí býti činěno všechno, aby
zemědělci mohli podnikat, investovat, více
vyrábět u vědomí, že za jejich
přičinění bude ji také dopřáno
těšiti se z výsledků obětavé
práce.
Zde nutno poukázati na to, že mnohé místní
národní výbory postupují přímo
proti příkazům ministerstva zemědělství
a zavádějí zvláštní dozorce
k výmlatům. Proti tomu nemluvím proto, že
by tito dozorci byli zemědělcům nepohodlní,
ale proto, poněvadž je to pro zemědělce
ponižující. Zemědělec není
volán do továren, aby kontroloval průběh
práce v průmyslu, a proto ať také žádní
neúřední činitelé nechodí
kontrolovat zemědělce. Centrální úřady
státní jsou téhož názoru, a proto
nesmí býti trpěno, aby některé
místní akční výbory a některé
místní národní výbory sahaly
k prostředkům revoluce, kterých není
třeba, proto zemědělec ručí
celým svým majetkem za plnění příkazů
státní správy. Není také možno,
aby uvalené národní správy byly prodlužovány
a tím brzděn normální provoz oněch
zemědělských podniků.
Je třeba, aby o potřebnosti národní
správy byl slyšen také Jednotný svaz
českých zemědělců, který
nejlépe může posouditi, zda majitel je schopen
řádně hospodařiti či nikoliv.
Potřebujeme zvýšení chovu dobytka, zvýšení
mléčné produkce a k tomu všemu je třeba,
aby zemědělci měli pocit bezpečnosti
a rovnoprávnosti.
S pocitem uspokojení bylo přijato prohlášení
pana ministra zemědělství Julia Ďuriše
o tom, že u nás nebudou zřizovány kolchozy.
Naši zemědělci se naučili již věřiti
svému ministrovi, neboť se přesvědčili,
že vždy své sliby plnil. To přispěje
velmi značně k uklidnění zemědělců
a není proto žádných důvodů
k obavám, že letošní žně by
nebyly zemědělci řádně provedeny.
Poněvadž všechny tři projednávané
osnovy odpovídají svým obsahem zájmům
obecného dobra, nedotýkají se svobody jedince
a tudíž jsou v souladu s programem strany, kterou
zastupuji, prohlašuji jménem československé
strany lidové, že její klub bude pro schválení
projednávaných osnov jednomyslně hlasovat.
(Potlesk.)