Sociální politika v socialistickém řádu
má úplně jiné znaky svého poslání
i působení než v liberalismu. Neodstraňuje
následky, nýbrž příčiny
sociálních nedostatků. Základním
kamenem je zde naše národní pojištění,
na něž jsme hrdi a které je výrazem
národní solidarity. Je naším úkolem
včlenit je do našeho plánovaného hospodářství
tak, aby miliony našich občanů byly co nejdříve
účastny jeho dobrodiní. Jeho neobyčejný
hospodářský význam změní
sociální i hospodářskou tvářnost
našeho drobného podnikání i naší
vesnice, kde staří výměnkáři
svým existenčním zajištěním
prožijí stáří za jiných,
i dosud nepoznaných příznivých podmínek.
Je třeba účelně rozřešit
investování přechodné kapitálové
akumulace asi 50 miliard korun, která vznikne jako přechodná
reserva národního pojištění,
aby tak tyto peníze prospěly co nejvíce našemu
hospodářství.
Naším společným úkolem, který
plníme, je zachovat největší míru
sociálních vymožeností a dosáhnout
rovnoprávného sociálního zabezpečení
pro všechny pracující vrstvy. Jeho organický
vzestup bude stále podporován zvyšováním
národního důchodu z hospodářských
hodnot, vytvořených společnou prací.
Boj o národní obnovu, o moderní socialistický
stát nemůže býti vítězně
ukončen bez člověka tělesně
i duševně zdravého. Nejobecnější,
nejlacinější a nejjednodušší
prostředek v boji o národní zdraví
je tělesná výchova. Čím více
hřišť, cvičišť a tělocvičen
dokonale vybavených a zařízených,
tím méně sanatorií, nemocnic a chorobinců.
(Potlesk.)
Čeká nás odpovědný úkol
péče o mládež. Z tělesné
výchovy nám rostou obránci vlasti, ochotní
obětovat životy za svobodu národa a státu.
Základním činitelem ve výchově
našeho občana bude jednotná škola. Vítáme
zákon o jednotném školství. Tuto reformu
škol základních musíme doplniti reformou
škol vysokých, zejména v tom směru,
aby u vysokoškolského učitele byla oddělena
činnost pedagogická od činnosti badatelské
a výzkumné. Zejména je nutno dodatečně
umožnit vyšší vzdělání
těm, kteří jsou dnes v praktickém
zaměstnání a mohou se vzdělávat
jen ve svém volném čase.
Pro pokojnou výstavbu socialistického státu
potřebujeme zajištění vnitřní
i zahraniční bezpečnosti. Pracující
lid vidí v orgánech národní bezpečnosti
spolehlivé strážce svého lidově
demokratického řádu a spolupracovníka
v jednotném budovatelském úsilí. Stejnou
lásku věnuje český a slovenský
lid své armádě, jež je mu zárukou
nejen bezpečnosti státu, ale jako všechny armády
lidově demokratických států záštitou
obecného míru. Souběžně s tímto
zajišťováním státu jde také
cílevědomá zahraniční politika
republiky, jejímž základem je pevné
spojenectví se Sovětských svazem a ostatními
slovanskými a lidově demokratickými státy,
neboť je nám zárukou, že se Mnichov v
žádném formě již nikdy opakovat
nebude. (Potlesk.)
Takto životně zabezpečeni můžeme
tím upřímněji hledat dobré
styky se všemi státy světa, neboť pevně
věříme, že jedině v pokojné
výměně zboží i kulturních
statků leží těžiště
trvalého míru světa a hlavně tak těžce
zkoušené Evropy.
Hlavním úkolem našeho hospodářství
je dokončení dvouletého plánu, který
je plánem hospodářské obnovy. V mnohých
oborech bude tento plán dokončen podle slibu podniků
nadplány již 28. října. Podle dosavadních
výsledků našeho prvního hospodářského
plánu můžeme říci, že nám
hospodářské plánování
umožnilo organisovat celou naši výrobu průmyslovou
i zemědělskou, obchod i dopravu tak, že ve
třech letech po ničivé válce jsme
v obnově a rekonstrukci svého hospodářství
dále, nežli tomu bylo 6 nebo 8 let po prvé
světové válce. Zejména v základních
výrobách, v těžbě uhlí,
výrobě železa a oceli, ve výrobě
energie, v těžké chemii jsme nejen dosáhli,
ale předstihli čísla z r. 1937. Touto svou
plánovanou hospodářskou činností,
jež v mnohých oborech je u nás vyšší
než před válkou, v průměru pak
dosahuje asi 90% činností předválečné,
postavili jsme se do řady prvních deseti průmyslových
států světa. Je nyní třeba,
aby se zvýšila výkonnost lepší
organisací práce i novými technologickými
postupy, dále jakost práce, a hlavně aby
se výrobní náklady udržely v mezích,
zaručujících přiměřenou
cenu jak pro domácí, tak i pro zahraniční
trh.
Je dále třeba, aby zejména průmysl
dokončil svou organisační výstavbu
a ze svého horizontálního uspořádání
vytěžil všechny výhody dokonalé
dělby pracovního programu. Je nutno, aby jak odpovědní
vedoucí, tak i všichni zaměstnanci měli
na zřeteli především tuto okolnost,
že dnes nejde jenom o budování jednotlivých
podniků, nýbrž o organické budování
hospodářského celku, jehož zájmům
musí ustoupit všechny zájmy nižší.
(Potlesk.)
Je třeba organisovat výrobu plánovitě,
rozmisťovat správně a regionálně,
jak zdůraznil pan předseda vlády, a nejen
paušálně centralisovat. Naše československé
hospodářství, které je svým
územním rozsahem poměrně malé
a výrobně dosti roztříštěné,
mělo vždy určitou nevýhodu v soutěži
s velkými průmyslovými organisacemi, zejména
v západních zemích. Znárodnění
90% průmyslové výroby umožňuje
nám provést důslednou specialisaci výroby
sdružováním dosavadních závodů,
účelným rozdělováním
výroby a plným využitím jejich zařízení,
která až dosud byla využita jenom částečně,
v jediný organický celek, který bude s to
úspěšně obstát ve světové
soutěži.
K tomu cíli přispějí zajisté
také řemeslné živnosti, které
vždy byly jednak přípravou, jednak doplňkem
práce větších průmyslových
celků.
Z toho plyne, že organisační začleňování
nově znárodněných podniků nesmí
se dít neúčelnou koncentrací, která
vylidňuje kraje, vytváří nové
a dnes těžko řešitelné problémy
bydlení, dopravy a všech veřejných a
sociálních investic v beztak již přeplněných
průmyslových střediscích. Stále
musíme mít před očima skutečnost,
že pouze v českých zemích žije
v hospodářsky slabých krajích dva
miliony lidí, tedy 25% celkového počtu. Hospodářská
intensita těchto krajů, zejména průmyslové
výroby, a tím úroveň jejich obyvatelstva
je podstatně nižší, než činí
průměr v českých zemích. Tyto
kraje by dále upadaly, kdyby se vylidňovaly jako
dosud, protože by nebylo možno pro ně udržovat
a stavět nutné veřejné investice,
zatím co v průmyslových střediscích
by se tento problém investic stále zveličoval.
Je třeba, abychom urychlili výstavbu nových
pracovišť v těchto hospodářsky
slabých krajích tak, aby v nich přibývalo
pracovní příležitosti aspoň o
15 až 20 tisíc ročně.
Musíme sledovat zásadně politiku hospodářské
stejnorodosti. S tohoto hlediska musíme být pro
řešení průmyslových investic
i v dalších letech. Z těchto důvodů
vítáme také postupnou industrialiaci Slovenska,
od které si slibujeme nejen zvýšení
životní úrovně jeho lidu a rozřešení
problému obživy přirozeného přírůstku
jeho obyvatel, ale i intensivnější styk obou
národů se stejnou hospodářskou i kulturní
úrovní. Věříme, že k účelnému
řešení zde nadhozených otázek,
přispěje i utvoření krajských
plánovacích orgánů, o kterých
se zmínil pan předseda vlády.
Je správné, mluví-li vládní
prohlášení o otázce decentralisace veřejné
správy, která má vnést větší
pružnost do státní administrativy, a přáli
bychom si, aby důsledkem toho bylo i její zhospodárnění,
což ovšem neplatí pouze o správě
veřejné, nýbrž stejnou měrou
o hospodářské samosprávě, zejména
o orgánech průmyslu, obchodu, řemesel a zemědělství.
Zde bude nutno překrvení a namnoze samoúčelné
a vícekolejné organisace slučovat a zjednodušovat.
Získáme tím větší přehled,
více pořádku, méně papírové
práce, snížíme náklad a uvolníme
řadu velmi schopných sil pro jinou produktivní
práci.
V otázkách zemědělské výroby
vychází prohlášení vlády
ze zásad hospodářského plánu
a ze zemědělských zákonů přijatých
v ústavodárném Národním shromáždění.
Jde v zásadě o to, aby naše zemědělství
z vlastních zdrojů dostalo co nejvíce na
stůl národa a tak zajistilo jeho výživu
a abychom co nejdříve dospěli k zvýšení
a zlepšení naší rostlinné, zejména
pak živočišné výroby. Zemědělské
výrobě se dostalo nového popudu dalším
rozdělením půdy nad 50 ha, čímž
se vytváří rovnoměrná vrstva
středních a drobných zemědělských
usedlostí. Aby se nahradil nedostatek pracovních
sil a zvýšila se jakost zemědělské
práce a zároveň ulehčila, je třeba
zemědělskou výrobu mechanisovat. Předpokladem
zvýšení účinnosti této
mechanisace je provádění komasace a zamezení
neúčelného drobení půdy. Obrozená
Národní fronta rozřešila otázku
zemědělské půdy, kterou dala do rukou
těch, kteří na ní pracují.
Je třeba zhospodárnit její obdělávání
a zvýšit její výnos. Soudíme,
že naše moderní zemědělské
zákonodárství poskytuje dobrou základnu
pro provádění těchto úkolů
právě tak, jako plánovité hospodářství
řízením výroby a distribuce zaručuje
zemědělcům odbyt a pevné ceny za jejich
výrobky. K zemědělským otázkám
patří také zvýšená péče
o lesy.
Nové znárodňovací zákony daly
na 90% našeho stavebnictví do rukou lidu. Tím
se nám dostává cenného prostředku
dohonit všechno to, co se dosud zmeškalo ve dvouletce,
a nadto se připravit na investiční program
v pětiletém plánu. Plnění plánu
ve stavebnictví je v letošním roce podstatně
vyšší, než tomu bylo loni, a to díky
opatřením, která vymýtila t. zv. stavby
šedivé a černé, jimiž nám
unikal materiál a pracovní síly na úkor
plánu řádného. Chceme ještě
během dvouletého plánu provést především
co nejdůkladněji obnovu válkou zničeného
území, zejména na východním
Slovensku, na jižní Moravě a ve Slezsku. Nejdříve
musí lidé v těchto oblastech lidsky bydlet,
aby se pak mohlo pokračovat v další výstavbě.
Toto dílo se nám začíná dařit.
Měníme při tom civilisační
ráz těchto krajů a moderními stavbami
přeskakujeme vývoj generací. Vedle toho je
ovšem nutno pamatovat na výstavbu nových sídlišť
v okolí průmyslových investic. Dále
musíme pamatovat i na nutnost zlepšiti nehygienické
a zastaralé byty. Není ovšem možno přehlédnouti
skutečnost, že v českých zemích
v obcích s méně než 5.000 obyvateli
je téměř polovina obytných budov starších
100 let a plných 8% starších téměř
200 let. Velká většina bytů nemá
vymožeností kulturního bydlení, jako
je elektřina, plyn, voda, kanalisace, což vše
je třeba postupně dohonit a vybudovat. Vždyť
v samotné Praze má jen třetina bytů
koupelny. Bude třeba, aby nový stavební řád
umožnil dobrou a účelnou výstavbu našich
měst, ale i asanaci čtvrtí dnes nevyhovujících.
Bude naší první povinností dbát
ve stavebnictví toho, abychom se stavebním materiálem
hospodařili co nejrozumněji vzhledem k jeho nedostatku,
zejména v železe a dřevě. Učiníme
to dalekosáhlou typisací a normalisací stavebních
prvků, novou organisací práce ve stavebnictví,
maximálním využitím strojů a
přeměnou tohoto dosud sezónního zaměstnání
na zaměstnání celoroční.
Vedle bytové výstavby čekají stavebnictví
další veliké úkoly v průmyslu
a v zemědělství. Při tom bychom rádi
zdůraznili, že průmyslové stavby musejí
být stavěny pouze na dobu využitelnosti strojů
v nich postavených.
Z veřejných staveb nutno především
vzít zřetel na stavby vodních děl,
neboť problém vody se stává v mnohých
krajích problémem existenčním a my
nechceme a nesmíme připustiti, aby doposud úrodné
kraje našeho státu se změnily ve step. Budeme
muset nastoupit novou cestu hospodaření s vodou.
Její spotřeba stále roste a loňská
sucha nám ukázala, o jak vzácný statek
jde. Proto se musíme snažit zadržet u nás
vodu co nejdéle, a nikoliv, jako se dálo doposud,
pečovati o její nejrychlejší odtok z
našeho území do moře. Nezapomeňme
také na důležitý úkol ozdravění
a čistotu našich vod a toků.
Stavebnictví jako činnost, jež zvětšuje,
udržuje a obnovuje nemovitý národní
majetek, je činností neobyčejného
významu. Bylo by proto v zájmu našeho hospodářství,
aby se vrchnostenský dozor nad stavebnictvím ve
všech oborech veřejné správy sjednotil
v jednom úřadě.
V jednom úseku národního hospodářství
nemůžeme plánovat zcela podle svého
přání. Je to zahraniční obchod.
Je naším předním úkolem vyrobiti
zboží takové jakosti a za takové ceny,
abychom se uplatnili v mezinárodní soutěži.
Podaří-li se nám to, pak nemusíme
míti obav, že bychom neprodali to, co vyrobíme.
Naše vlast je země surovinami chudá. Náš
průmysl potřebuje asi 30 základních
surovin, z nichž pouze 5 se vyskytuje doma v dostatečném
množství. Musíme vždy počítati
s dovozem surovin a určitých potravin. Máme
kromě toho také platební povinnosti ve valutách.
Prostředky na jejich krytí si můžeme
opatřit jedině vývozem. Naše letošní
předpoklady se přechodně změnily následkem
sucha, které nás nutí dovážet
více potravin. Při této příležitosti
si znovu připomínáme bratrskou pomoc, kterou
nám poskytl loňského a letošního
roku Sovětský svaz zásilkami obilí.
(Potlesk.) Byla to pomoc, která přišla
včas a bez podmínek, pomoc vpravdě bratrská.
Jestliže se mění orientace našeho zahraničního
obchodu, je to důsledek reálné náplně
našeho spojenectví se slovanskými a lidově
demokratickými státy. Vedle toho ovšem udržujeme
svůj obchod i s ostatními zeměmi, které
jsou nejen našimi dodavateli, ale i dobrými odběrateli.
Palčivou otázku schodku naší obchodní
a platební bilance můžeme rozřešit
jedině zvýšením svého úsilí
o vývoz, což znamená namnoze se přechodně
uskrovnit ve spotřebě statků, které
můžeme zpeněžit s výhodou na cizích
trzích. Cenným příspěvkem k
získání potřebných valut mohla
by se státi vzhledem k zeměpisné poloze našeho
státu i účelně organisovaná
moderní a pohotová přeprava. Také
znárodněné lázně a pohostinství
by mohly vedle své sociální funkce podstatně
zlepšit naší platební bilanci, když
podchytíme správně cizinecký ruch.
V peněžnictví je třeba dokončit
organisaci úvěru provozního a investičního
pro naše hospodářství, abychom tím
získali přehled i kontrolu plnění
plánu po stránce finanční. Bude třeba
organisovat i naše lidové peněžnictví,
aby jeho jemná síť sloužila ke sběru
vkladů i těch nejdrobnějších.
Na druhé straně je třeba dokončit
organisaci našeho peněžnictví tak, aby
úspory a peněžní prostředky mohly
být účelně rozvrženy podle potřeb
po celém území naší republiky.
Dále je třeba dokončit organisaci Poštovní
spořitelny k provedení úkolů peněžní
centrály.
Naše měna je pevná. Výsledky veřejného
hospodaření a stoupající výroby
dávají záruku, že měna bude stále
pevnější. Nové naše hospodářství,
jež převádí valnou část
našeho obyvatelstva do zaměstnaneckého poměru,
bude také vyžadovat změny daňového
systému. Naše plánované hospodářství
si vyžádá též dlouhodobých
finančních plánů veřejné
správy. Poměry v lidové správě
by ozdravěly, kdyby se provedla velkorysá konsolidace
všech dluhů samosprávných svazků.
Je třeba učinit vše, aby se stalo vlasteneckou
povinností zvýšit a udržet tvorbu kapitálu
tak, aby činila 10% národního důchodu.
Drobné obchodní a řemeslné podnikání
pocítilo již pomocnou ruku obrozené Národní
fronty, když byla odhlasována živnostenská
daň, což pro živnostníky znamenalo slevu
půldruhé miliardy korun. Tato sleva umožní
také dobré vybavení zejména řemeslných
výroben, jež se musí mechanisovat, aby dovolily
jednak vyšší výkon, jednak nahradily nedostatek
pracovních sil. V oboru distribuce bude především
naším úkolem vybudovat pro ni taková
zařízení, jež by umožnila lepší
skladování a v důsledku toho časově
i místně lepší rozdělováním
životních potřeb, jako jsou tržnice, chladírny,
mrazírny a konservárny. Tato zařízení
bude nutno dislokovati tak, aby vyhovovala jak velkým střediskům
spotřebním, tak také hlavním krajům
vyvinutého zemědělství, z nichž
většina zemědělských výrobků
přichází.
Předním úkolem pětiletého plánu,
který připravujeme, je zvýšení
životní úrovně československého
lidu. Je to konkretně vyjádřeno, jak naznačil
pan předseda vlády, číslicí
60% proti předválečnému stavu, a to
jak spotřeby soukromé, tak i veřejné.
Abychom se dostali na tuto výši, musíme přirozeně
stupňovati svoji výrobu, především
produkci základních statků zemědělských
a průmyslových. S tím souvisí také
zvýšení produktivity všech ostatních
oborů lidské práce, ať dopravy, stavebnictví,
obchodu nebo peněžnictví. Nemůžeme
mít ovšem všechno najednou a v plné míře.
I ke konci pětiletého plánu se budeme muset
uskrovnit v mnoha odvětvích. Jestliže máme
splnit dané úkoly, bude naší povinností
největší část investic provést
ve výrobě průmyslové. Pětiletý
plán bude znamenat kromě všeobecného
zvýšení produktivity našeho hospodářství
také jeho přestavbu. Tímto plánem
staneme se dílnou především pro své
východní a středoevropské sousedy.
Je to přirozený vývoj. Celý svět
se industrialisuje, protože průmysl zvyšuje životní
úroveň lidu. Uvažme, že za jednu generaci
vzroste počet obyvatel Evropy o 50 milionů a že
těžiště tohoto vzrůstu bude ve
střední a jihovýchodní Evropě.
Jsou to státy, které jsou s námi v úzkém
bratrském spojenectví. Budou-li politicky i hospodářsky
silné, budeme silní i my. (Potlesk.)
Proto jim budeme pomáhat ve svém vlastním
zájmu budovat i jejich průmysl, a proto především
přeměníme svůj průmysl tak,
aby jeho těžiště přešlo do
výroby strojírenské a chemické. Je
to krásný úkol pro naše dělnictvo
a pro naše techniky.
Budeme muset ruku v ruce s touto přestavbou, zejména
průmyslu, zvýšit své úsilí
ve výzkumnictví, které musí být
organisováno, soustředěno a řízeno.
Chceme na ně věnovat ročně až
1 miliardu korun.
Slavná sněmovno! Čekají nás
velké a odpovědné úkoly. Zdoláme
je jen upřímnou spoluprací všech stran
obrozené Národní fronty. (Potlesk.)
Hlásíme se k této spolupráci, zejména
s největší národní stranou, komunistickou
stranou Československa, s níž společně
chceme nést její těžký úkol
odpovědnosti za osudy národa. (Potlesk.).
Vešli jsme do nové kapitoly svých slavných
a často tak pohnutých dějin. A díváme-li
se zpět na tisíciletou brázdu, již oba
naše národy vyoraly v srdci Evropy, v kraji, který
od pradávna byl zemí slovanskou a jí také
na věky zůstane, můžeme říci
s plným uspokojením, že lid český
a slovenský plní své dějinné
poslání, být vždy v první řadě
pokroku s novými všelidskými myšlenkami
a v čele těch, kdož hledají mír,
spravedlivý život, za něj bojují a jej
ochraňují. (Potlesk.) Také
dnes stojí náš lid v popředí
těch, kdož bojují o velký ideál
lidstva, o socialismus. Jsme přesvědčeni,
že i naše práce pro tento ideál, nesený
zejména slovanskými národy v čele
se Sovětským svazem, přispěje, aby
slavně zvítězil. Ať žije vítězství
socialismu, ať žije jednotný československý
lid, ať rozkvétá naše milovaná
republika pod vedením presidenta Klementa Gottwalda!
(Potlesk.)