(1) Každý občan je povinen být Československé
republice věrný, zachovávat ústavu
i zákony a ve všem svém jednání
dbát zájmů státu.
(2) Zejména je vlasteneckou povinností každého
občana podporovat udržování a zvelebování
národního majetku a dbát o to, aby národní
majetek nebyl zkracován a poškozován.
Občané jsou povinni vykonávat veřejné
funkce, ke kterým je lid povolal, svědomitě
a poctivě v duchu lidově demokratického zřízení.
Každý občan je povinen pracovat podle svých
schopností a svou prací přispívat
k prospěchu celku.
Daně a veřejné dávky lze ukládat
toliko na základě zákona. Rovněž
jenom na základě zákona může
veřejná moc požadovat osobní výkony.
(1) Obrana státu a jeho lidově demokratického
zřízení je vrcholnou povinností každého
občana. Služba v lidové demokratické
armádě Československé republiky je
pro každého občana nejvyšší
ctí.
(2) Každý občan je povinen účastnit
se branné výchovy, konat vojenskou službu a
uposlechnout výzvy k obraně státu.
(3) Na obranu státu a k její přípravě
lze od každého požadovat součinnost a
věcné prostředky a ukládat mu omezení
i věcná plnění.
(4) Úřady a veřejné orgány
nechť při výkonu své pravomoci dbají
z moci úřední též zájmů
obrany státu.
(5) Podrobnosti stanoví zákon.
Jen na základě zákona možno tresty hrozit
a je ukládat.
(1) Všechny veřejné orgány jsou povinny
spravovat se při výkonu svého úřadu
nebo služby zákonem a zásadami lidově
demokratického zřízení.
(2) Poruší-li veřejný funkcionář
tuto povinnost, budiž potrestán podle zákona.
(1) Projevy a činnost směřující
k tomu, aby byla ohrožena samostatnost, celistvost a jednota
státu, ústava, republikánská státní
forma a lidově demokratické zřízení,
jsou trestné.
(2) Zneužívat práv a svobod občanských
k těmto záměrům je nepřípustné.
Zejména se zakazuje šířit jakýmkoli
způsobem a v jakékoli podobě nacismus a fašismus,
rasovou a náboženskou nesnášelivost a
nacionální šovinismus.
Zákon stanoví, jakým omezením podléhají
práva a svobody občanů za války nebo
tehdy, dojde-li k událostem ohrožujícím
zvýšenou měrou samostatnost, celistvost a jednotu
státu, ústavu, republikánskou státní
formu a lidově demokratické zřízení
anebo veřejný klid a pořádek.
(1) Sídlem Národního shromáždění
je Praha.
(2) Přechodně může být Národní
shromáždění svoláno i do jiného
místa.
(1) Podrobnosti o podmínkách volebního práva
do Národního shromáždění
a o jeho výkonu, jakož i o provádění
voleb poslanců stanoví zákon.
(2) Zákon určuje, jaká činnost a které
veřejné funkce jsou s funkcí poslance neslučitelné.
(1) Národní shromáždění
ověřuje platnost volby jednotlivých poslanců
a rozhoduje o neslučitelnosti funkce poslance s funkcí
jinou.
(2) Ověření budiž provedeno nejdéle
do šesti měsíců od ustavení sněmovny
nebo do tří měsíců ode dne,
kdy náhradník, nastupující na místo
poslance, složí slib.
(1) V první schůzi Národního shromáždění,
které se poslanec zúčastní, složí
tento slib: "Slibuji, že budu věren republice
Československé a jejímu lidově demokratickému
zřízení. Budu zachovávat její
zákony a svůj mandát vykonávat podle
nejlepšího vědomí a svědomí
k prospěchu lidu a státu."
(2) Odepření slibu nebo slib s výhradou mají
samy o sobě za následek ztrátu mandátu.
Poslanci vykonávají svůj mandát osobně.
Mohou se ho kdykoli vzdát.
Poslanci nemohou být vůbec stíháni
pro své hlasování ve sněmovně
nebo v sněmovních výborech. Pro výroky
učiněné tam při výkonu mandátu
podléhají jen kárné moci Národního
shromáždění.
(1) K jakémukoli trestnímu nebo kárnému
stíhání poslance pro jiné činy
nebo opominutí je třeba souhlasu Národního
shromáždění. Odepře-li sněmovna
souhlas, je stíhání navždy vyloučeno.
(2) Tato ustanovení se nevztahují na trestní
odpovědnost, kterou má poslanec jako odpovědný
zástupce listu.
(1) Bude-li poslanec dopaden a zatčen při trestném
činu samém, je soud nebo jiný příslušný
úřad povinen oznámit ihned zatčení
předsedovi Národního shromáždění.
(2) Neprojeví-li sněmovna do 14 dnů ode dne
zatčení souhlas s další vazbou, budiž
poslanec propuštěn na svobodu.
(3) Nezasedá-li právě sněmovna, je
zapotřebí souhlasu předsednictva Národního
shromáždění. Souhlasí-li předsednictvo
s další vazbou, rozhodne o věci sněmovna
do 14 dnů od toho dne, kdy se opět sejde, s konečnou
platností.
Poslanci mají právo odepřít svědectví
o věcech, které jim byly svěřeny jako
členům Národního shromáždění,
a to i když jeho členy být přestanou.
Vyňaty jsou případy, kde jde o svádění
poslance k zneužití mandátu.
(1) Je-li zvolený poslanec v služebním poměru,
má nárok na dovolenou od toho dne, kdy složí
slib, po celou dobu trvání mandátu.
(2) Poslanci mají po dobu výkonu svého mandátu
nárok na náhradu, jejíž výši
stanoví zákon.
(3) Další podrobnosti o postavení poslanců,
zejména o jejich nároku na služební
požitky, jsou-li v služebním poměru, stanoví
zákon.
(1) President republiky je povinen svolat Národní
shromáždění ke dvěma řádným
zasedáním v roce: jarnímu a podzimnímu.
Jarní musí započít v březnu,
podzimní v říjnu.
(2) President republiky prohlašuje zasedání
Národního shromáždění
za skončené. Může je odročit
nejdéle na jeden měsíc a nejvýše
jednou za rok.
(3) President republiky svolává Národní
shromáždění podle potřeby k zasedáním
mimořádným. Žádá-li o
to nadpoloviční většina poslanců
u předsedy vlády, uvádějíc
předmět jednání, je president povinen
svolat Národní shromáždění
tak, aby se sešlo do 14 dnů od toho dne, kdy bude
žádost podána. Kdyby tak neučinil, sejde
se Národní shromáždění
do dalších 14 dnů na vyzvání
svého předsednictva.
(1) President republiky má právo rozpouštět
Národní shromáždění. Tohoto
práva nesmí použít posledních
šest měsíců svého volebního
období.
(2) Uplyne-li volební období Národního
shromáždění anebo bude-li Národní
shromáždění rozpuštěno,
buďtež nové volby provedeny do 60 dnů.
(3) Rozpuštěním Národního shromáždění
se nezastavuje trestní řízení zahájené
podle §§ 78 nebo 91.
(1) Národní shromáždění
si volí ze svého středu předsednictvo
o dvaceti čtyřech členech.
(2) Předsednictvo Národního shromáždění
se skládá z předsedy Národního
shromáždění, místopředsedů
a z ostatních členů.
(1) Předsednictvo Národního shromáždění
se volí vždy na dobu jednoho roku. Volba předsedy
Národního shromáždění
a místopředsedů se koná zvláštním
hlasováním.
(2) První volby se vykonají ihned, jakmile se nově
zvolené Národní shromáždění
ustaví. Při dalších volbách podržují
členové předsednictva své funkce,
dokud nebude zvoleno předsednictvo nové. Uplyne-li
volební období Národního shromáždění
anebo bude-li Národní shromáždění
rozpuštěno, podrží členové
předsednictva své funkce, dokud si nové Národní
shromáždění nezvolí své
předsednictvo, a platí pro ně nadále
ustanovení §§ 43 až 48.
(3) Uprázdní-li se z jakéhokoli důvodu
místo člena dříve, než skončí
funkční období předsednictva, koná
se na zbytek období volba doplňovací.
(4) Národní shromáždění
může své předsednictvo nebo jeho jednotlivé
členy kdykoli odvolat.
Základní zásady jednání Národního
shromáždění, jeho styky s vládou
a navenek vůbec upravuje zákon o jednacím
řádu Národního shromáždění.
Své vnitřní poměry a další
pravidla o svém jednání může
si Národní shromáždění
upravit v mezích tohoto zákona vlastním usnesením.
(1) Schůze sněmovny řídí předseda
Národního shromáždění
nebo některý z místopředsedů.
(2) Předsednictvo Národního shromáždění
může k obstarávání sněmovních
prací ustanovit další funkcionáře.
(1) Schůze Národního shromáždění
jsou zpravidla veřejné.
(2) Schůze neveřejné se mohou konat jen v
případech stanovených jednacím řádem.
(1) Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet, je-li přítomna
aspoň třetina poslanců K platnosti usnesení
je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných.
(2) Usnesení, kterým se mění ústava,
schvaluje ústavní zákon nebo se rozhoduje
o vypovědění války, potřebuje
k platnosti, aby pro ně hlasovaly nejméně
tři pětiny všech poslanců. Stejné
většiny je třeba k platnosti usnesení,
kterým se vynáší odsuzující
rozsudek v trestním řízení proti presidentu
republiky nebo členům vlády.
(1) Předseda i ostatní členové vlády
mají právo zúčastnit se kdykoli schůzí
Národního shromáždění
nebo jeho výborů. Budiž jim uděleno
slovo, kdykoli o to požádají.
(2) Požádá-li o to Národní shromáždění,
jeho předsednictvo nebo kterýkoli jeho výbor,
je člen vlády povinen dostavit se osobně
do schůze.
(3) Jinak se člen vlády může dát
zastupovat úředníky svého úřadu.
(1) Národní shromáždění
je oprávněno interpelovat předsedu i ostatní
členy vlády ve věcech jejich působnosti.
Předseda i ostatní členové vlády
jsou povinni odpovídat na interpelace poslanců.
(2) Národní shromáždění
se může usnášet na adresách a resolucích.
(1) Návrhy zákonů mohou za podmínek
stanovených jednacím řádem vycházet
buď od vlády nebo od poslanců.
(2) Ke každému návrhu zákona podanému
poslanci budiž přiložen rozpočet o finančním
dosahu osnovy a návrh na úhradu potřebného
nákladu.
President republiky má právo zákon usnesený
Národním shromážděním
vrátit s připomínkami do měsíce
od toho dne, kdy bude usnesení Národního
shromáždění dodáno předsedovi
vlády.
(1) Setrvá-li Národní shromáždění
při hlasování podle jmen nadpoloviční
většinou všech poslanců na vráceném
zákonu, budiž zákon vyhlášen.
(2) Jde-li o zákon, k jehož přijetí
se vyžaduje souhlas třípětinové
většiny všech poslanců, je třeba,
aby byl vrácený zákon schválen touto
většinou.
(3) Uplyne-li volební období Národního
shromáždění anebo bude-li Národní
shromáždění rozpuštěno dříve,
nežli se mohlo usnést o vráceném zákonu,
může toto usnesení učinit nově
zvolené Národní shromáždění.
(1) V každém zákoně budiž uvedeno,
kterému členu vlády se ukládá
jeho provedení.
(2) Zákon podpisuje president republiky, předseda
Národního shromáždění,
předseda vlády a ministr, kterému je uloženo
jeho provedení. Nemá-li zaneprázdněný
nebo churavý president náměstka (§ 72,
odst. 2), podpisuje zaň předseda vlády.
(3) Členové vlády se mohou při podpisování
zákonů dát zastupovat jinými členy
vlády.
(1) K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen,
a to způsobem, jak ustanovuje zákon.
(2) Zákony se vyhlašují touto větou:
"Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně."
(3) Zákon budiž vyhlášen do osmi dnů
od toho dne, kdy jej president republiky podepíše,
anebo ode dne, kdy uplyne lhůta stanovená v §
60. Užije-li však president svého práva
tam uvedeného, budiž zákon vyhlášen
do osmi dnů poté, kdy bude opětné
usnesení Národního shromáždění
(§ 61) oznámeno předsedovi vlády.
(1) Národnímu shromáždění
přísluší usnášet se na rozpočtovém
zákoně a zkoumat státní závěrečné
účty. Návrh rozpočtového zákona
i závěrečné účty předkládá
Národnímu shromáždění
vláda. Státní rozpočet je jednotný.
Další ustanovení obsahuje zákon.
(2) Kontrolu veřejného hospodaření
upravuje zákon jednotně pro celé státní
území.
(1) Předsednictvo Národního shromáždění
podává, je-li věc sporná, závazný
výklad zákonů a rozhoduje výlučně
o tom, zda zákon nebo zákon Slovenské národní
rady odporuje ústavě anebo nařízení
zákonu.
(2) Provedení upravuje zákon.
(1) V době, kdy Národní shromáždění
nezasedá,
1. buď proto, že je jeho zasedání skončeno
nebo odročeno,
2. nebo proto, že uplynulo jeho volební období,
3. nebo proto, že je rozpuštěno,
4. nebo konečně proto, že je jeho zasedání
znemožněno mimořádnými událostmi,
setrvává předsednictvo Národního
shromáždění ve své funkci (§
52, odst. 2).
(2) Předsednictvo Národního shromáždění
činí v této době neodkladná
opatření, i kdyby k nim bylo jinak třeba
zákona. Je v této době příslušné
ve všech věcech náležejících
do působnosti Národního shromáždění
s výjimkami uvedenými v odstavci 3 a 4.
(3) Nezasedá-li Národní shromáždění
proto, že je jeho zasedání znemožněno
mimořádnými událostmi (odstavec 1,
č. 4), není předsednictvo Národního
shromáždění oprávněno:
a) volit presidenta republiky ani jeho náměstka;
b) měnit ústavu ani ústavní zákony.
(4) Nezasedá-li Národní shromáždění
z důvodů uvedených v odstavci 1, č.
1 až 3, není předsednictvo Národního
shromáždění oprávněno:
a) volit presidenta republiky ani jeho náměstka;
b) měnit ústavu ani ústavní zákony;
c) rozšiřovat brannou povinnost ani trvale zatěžovat
státní finance;
d) usnášet se o vypovědění války.
(5) Jde-li o opatření, ke kterému by jinak
bylo třeba zákona, anebo má-li být
schváleno vydání nebo úhrada mimo
rozpočet, je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny všech členů předsednictva.
V ostatních případech stačí
k usnášení přítomnost poloviny
členů a souhlas nadpoloviční většiny
přítomných.
(6) Neodkladná opatření, ke kterým
by jinak bylo třeba zákona, jsou přípustná
jen na návrh vlády. Mají prozatímní
platnost zákona a musí být s poukazem na
§ 66 ústavy vyhlášena podle obdoby §
63. Podpisuje je president republiky, předseda Národního
shromáždění, předseda vlády
a aspoň polovina členů vlády. Ta opatření,
kterým president republiky nebo předseda vlády
odepře souhlas, nelze vyhlásit.
(7) Jakmile se Národní shromáždění
opět sejde, podá mu předseda nebo některý
z místopředsedů zprávu o činnosti
předsednictva. Bude-li zatím zvoleno nové
Národní shromáždění, podá
mu tuto zprávu v ustavující schůzi
předseda dřívějšího Národního
shromáždění nebo některý
z jeho místopředsedů, a to i když nejsou
členy nově zvolené sněmovny.
(8) Opatření, která neschválí
Národní shromáždění do
dvou měsíců od toho dne, kdy se sejde, pozbývají
další platnosti.
(1) Presidentem republiky může být volen každý
občan, který je volitelný do Národního
shromáždění a dosáhne věku
35 let.
(2) Hlavním sídlem presidentovým je Praha.
(1) Presidenta republiky volí Národní shromáždění.
(2) K platnosti volby je třeba, aby v čas volby
byla ve schůzi přítomna nadpoloviční
většina poslanců. Zvolen je ten, pro koho se
vysloví nejméně tři pětiny
přítomných.
(3) Nevedla-li by k cíli dvojí volba, koná
se volba užší mezi těmi kandidáty,
kteří při druhé volbě dostanou
nejvíce hlasů. Zvolen je ten, kdo dostane větší
počet hlasů. Při rovnosti hlasů rozhoduje
los.
(4) Podrobnosti upravuje zákon.
(1) Volební období trvá sedm let a počítá
se od toho dne, kdy nově zvolený president složí
slib.
(2) Složí-li nově zvolený president
slib dříve, než uplyne volební období
úřadujícího presidenta, a nejde-li
o případy uvedené v § 72, odst. 1, počítá
se volební období nového presidenta od toho
dne, kdy uplyne volební období dřívějšího
presidenta.
(3) Volba se koná v posledních čtyřech
týdnech, než uplyne volební období úřadujícího
presidenta.
(1) Nikdo nemůže být zvolen více než
dvakrát po sobě. Kdo již byl presidentem republiky
ve dvou volebních obdobích po sobě, nemůže
být opět zvolen, dokud od ukončení
jeho druhého volebního období neuplyne sedm
let.
(2) Tato ustanovení se nevztahují na druhého
presidenta Československé republiky.
(1) President republiky nesmí být zároveň
členem Národního shromáždění
nebo členem vlády.
(2) Bude-li zvolen presidentem republiky poslanec nebo člen
vlády, přestane ode dne volby vykonávat svou
dosavadní funkci. Dnem složení slibu zaniká
jeho mandát nebo členství ve vládě.
(1) Zemře-li president nebo vzdá-li se své
funkce ve volebním období anebo ztratí-li
svůj úřad podle § 78, vykoná
se volba nového presidenta na celé volební
období. Národní shromáždění
budiž k tomu cíli svoláno do 14 dnů.
(2) Dokud není nový president zvolen a nesloží
slib, anebo je-li president zaneprázdněn nebo churav
tak, že nemůže svůj úřad
vykonávat, přísluší výkon
jeho funkcí vládě, která může
pověřit svého předsedu jednotlivými
úkony; vrchní velitelství branné moci
má v této době předseda vlády.
(1) Je-li president déle než šest měsíců
zaneprázdněn nebo churav (§ 72, odst. 2), zvolí
Národní shromáždění, usnese-li
se na tom vláda, presidentova náměstka, jehož
úřad trvá, dokud překážka
nepomine.
(2) Bude-li náměstkem zvolen člen Národního
shromáždění, nesmí dotud, dokud
je náměstkem, vykonávat svůj mandát.