1. Není mně známo, že by osvědčení
pracovníci byli k 1. lednu 1948 ze služeb sociální
péče o mládež propouštěni.
Všichni, kdož si tak přáli, byli od 1.
ledna 1948 přijati do státních služeb.
Nebyli převzati jen ti zaměstnanci, kteří
dobrovolně na vlastní žádost ke dni
31. prosinci 1947 rozvázali pracovní poměr
s dosavadním zaměstnavatelem.
2. Karel Kotek a Bohuslav Vítek z České zemské
péče o mládež v Brně byli zemským
národním výborem v Brně navrženi
za zástupce prozatímního přednosty
úřadovny zemského národního
výboru - zemské péče o mládež
v Brně. Na postavení B. Vítka se tímto
návrhem ničeho nezměnilo. S ustanovením
K. Kotka zástupcem prozatímního přednosty
nemohlo však ministerstvo sociální péče
souhlasiti, poněvadž jeho dosavadní působení
nezaručovalo, že příkazy ministerstva
sociální péče budou jím dodržovány.
Karel Kotek totiž jednak byl již rozhodnutím
vrchní disciplinární komise při ministerstvu
sociální péče ze dne 5. prosince 1939
uznán vinným, že jako úředník
ministerstva sociální péče, přidělený
České zemské péči o mládež
v Brně, nedbal toho, aby příkazy ministerstva
sociální péče byly dodržovány,
jednak - jak bylo zjištěno při nyní
provedené revisi - činil i potom častá
opatření, a to i hospodářského
dosahu, k nimž bylo třeba předchozího
souhlasu ministerstva sociální péče,
aniž by vyčkal rozhodnutí ministerstva.
Případ K. Kotka a B. Vítka stal se nad to
bezpředmětným tím, že podle zprávy
zemského národního výboru v Brně
- ZPM v Brně ze dne 1. března 1948 byli o.ba jmenovaní
zbaveni svých funkcí v zemské péči
o mládež a jako učitelé, kteří
byli dosud pro. výkon funkcí v péči
o mládež uvolněni školskou správou,
byli dáni k disposici zemské školní
radě v Brně.
Nemohu proto dáti podřízeným orgánům
příkaz, aby oba jmenovaní byli ponecháni
i nadále na svých vedoucích místech.
3. Až do 31. prosince 1947 vybírali si zaměstnance
a pověřovali je vedoucími funkcemi jednotlivé
spolky okresní péče o mládež
samostatně a předkládali jejich přijetí
víceméně jen formálně ministerstvu
sociální péče ke schválení.
Se zřetelem k tomu, že vedoucím funkcionářům
těchto okresních spolků nebyly vždy
k disposici seznamy odborníků, stávalo se
často, že vedoucími funkcemi v úřadovnách
těchto spolků byli pověřeni zaměstnanci
ne tak podle svého odborného vzdělání
a schopností, jako spíše podle toho, jak byli
známi funkcionářům těchto spolků.
Je ovšem přirozené, že někde nebudou
moci tito dosavadní funkcionáři spolků
péče o mládež býti postaveni
na vedoucí místa ve státní sociální
správě se zřetelem k nové organisaci
péče o mládež a k možnostem státní
sociální správy ve výběru vedoucích
osob ze širšího okruhu osob, jakož i se
zřetelem k požadavkům, které státní
sociální správa musí na tyto osoby
klásti.

