24. § 19 zní:
"(1) Ředitele (náměstky)
národního podniku jmenuje a odvolává
se schválením ministra výživy představenstvo
ústředního orgánu po slyšení
Ústřední rady odborů, Jednotného
svazu českých zemědělců a příslušných
zájmových organisací průmyslu. Na
Slovensku jmenuje a odvolává ředitele národního
podniku (náměstky) se schválením ministra
výživy, který vyslechne pověřence
výživy, představenstvo oblastního orgánu,
po slyšení příslušného orgánu
jednotné odborové organisace, Jednotného
svazu slovenských rolníků a příslušné
zájmové organisace průmyslu. Prohlášení,
kterým se ředitel (náměstek) národního
podniku vzdává své funkce, bere na vědomí
ústřední (oblastní) ředitel,
čímž se zánik funkce stává
účinným. Jsou-li v národním
podniku alespoň tři náměstkové,
musí býti jeden z nich ustanoven z řad jeho
zaměstnanců.
(2) Oblastní ředitele (náměstky)
jmenuje a odvolává vláda na návrh
ministra výživy, učiněný po slyšení
pověřence výživy, ústředního
ředitele, příslušného orgánu
jednotné odborové organisace a Jednotného
svazu slovenských rolníků. Prohlášení,
kterým se oblastní ředitel (náměstek)
vzdává své funkce, bere na vědomí
ministr výživy, čímž se zánik
funkce stává účinným.
(3) Ústřední ředitele (náměstky)
jmenuje a odvolává vláda na návrh
ministra výživy, učiněný v dohodě
s ministrem zemědělství po slyšení
Ústřední rady odborů, Ústřední
rady zemědělců a příslušné
zájmové organisace průmyslu. Prohlášení,
kterým se ústřední ředitel
(náměstek) vzdává své funkce,
bere na vědomí ministr výživy, čímž
se zánik funkce stává účinným.
(4) Ředitelem (náměstkem) může
býti toliko československý státní
občan, který musí míti odborné
vědomosti a zkušenosti a býti mravně,
státně a národně spolehlivý
a zachovalý.
(5) Ředitel (náměstek) nesmí
vykonávati zaměstnání, funkci nebo
jinou činnost, která jest v rozporu se zájmy
národního podniku, ani nesmí provozovati
jakýkoliv výdělečný podnik,
ani se na něm účastniti.
(6) Ředitel (náměstek) ústředního
a oblastního orgánu, jakož i ředitel
(náměstek) národního podniku slíbí
ministru výživy, že bude svědomitě
plniti své povinnosti v souladu se zájmy státu.
Na Slovensku slíbí ředitel (náměstek)
národního podniku totéž pověřenci
výživy.
(7) Dnem slibu se ujímá ředitel
(náměstek) své funkce a stává
se zaměstnancem ústředního (oblastního)
orgánu nebo národního podniku; jeho pracovní
poměr zaniká dnem, kdy byl odvolán nebo dnem,
kdy bylo vzato na vědomí, že se vzdává
funkce. Nedošlo-li k zániku pracovního poměru
za okolností, pro které by bylo jinak lze pracovní
poměr zrušiti předčasně, příslušejí
řediteli (náměstku) požitky nejméně
po dobu, po kterou by náležely, kdyby byl pracovní
poměr rozvázán výpovědí.
(8) Na jmenování a odvolání
ředitele (náměstka) se nevztahují
předpisy o spolurozhodování závodního
zastupitelstva zaměstnanců při zařazování
zaměstnanců na pracovní místa a o
předchozím souhlasu okresního úřadu
ochrany práce při sjednání a rozvázání
pracovního poměru.
(9) Vláda může nařízením
upraviti služební, platové a pracovní
poměry ústředních a oblastních
ředitelů a jejich náměstků
a ředitelů národních podniků
a jejich náměstků.
(10) Národní podnik ohlásí
svého ředitele (náměstka) k zápisu
do obchodního (firemního) rejstříku.
Ředitel (náměstek) má učiniti
svůj podpis před obchodním soudem nebo jej
podá v ověřené formě. Za podniky
se podpisuje tak, že k vytištěnému nebo
kýmkoliv napsanému znění firmy připojí
ředitel (náměstek) svůj podpis."
25. § 20 zní:
"Vláda vydá nařízením
podrobné předpisy o národních podnicích
a ústředních a oblastních orgánech,
zejména o jejich správě, hospodaření,
financování, o použití jejich zisků,
o vztahu zaměstnanců k podniku, o kontrole, o odpovědnosti
ředitele a členů představenstva, o
postavení zemědělských účastníků,
o výzkumnictví národních podniků,
o organisaci sociálních, vzdělávacích
a podobných fondů při národních
podnicích a o působnosti ministerstva výživy
v poměru k národním podnikům (statut
národních podniků potravinářských)."
26. §§ 22 a 23 se zrušují.
27. Oddíl IV zní:
Ustanovení §§ 23 až 32 a 35 až 47 dekretu
č. 100/1945 Sb. ve znění zákona č.
..../1948 Sb. platí přiměřeně
i pro věci upravené tímto dekretem, při
čemž tam, kde podle právě uvedených
ustanovení jest dána působnost ministra průmyslu,
po případě pověřence obchodu
a průmyslu, přísluší tato působnost
ministru výživy, po případě pověřenci
výživy.
U znárodněných podniků cukrovarských
a lihovarských se sečtou výtěžky
(důchody) posledního nedokončeného
lomeného obchodního období před převzetím
národním podnikem s výtěžky (důchody)
předcházejícího lomeného období
a příslušná přímá
daň se vyměří na jediný berní
rok. Daň vyměřená podle předchozí
věty nesmí činiti méně než
dvojnásobek daně minimální."
28. V oddílu V se dosavadní § 25 označí
jako § 24.
Všechny podniky, o nichž ministr výživy
do 22. února 1948 vyhlásil podle § 1, odst.
4 dekretu č. 101/1945 Sb., že byly tímto dekretem
znárodněny, byly znárodněny dnem 27.
října 1945. O tomto znárodnění
platí jinak ustanovení dekretu č. 101/1945
Sb. ve znění tohoto zákona.
Zákon ze dne 11. července 1947, č. 146 Sb.,
o úpravě některých poměrů
v průmyslu cukrovarském, se zrušuje s účinností
ode dne 14. srpna 1947.
U podniků, jež byly znárodněny v důsledku
změny § 1, odst. 3 dekretu č. 101/1945 Sb.
ustanovením čl. II, č. 1, posuzují
se právní jednání učiněná
v době od 27. října 1945 do 1. ledna 1948
dosavadními vlastníky, u obchodních společností
a společenstev výdělkových a hospodářských
(družstev) jejich orgány zastupujícími
je navenek, jako právní jednání orgánů
prozatímní správy znárodněného
podniku nevyžadující dalších schválení,
s výjimkou převodu podniku, převodu kapitálových
účastí a rozdílení zisku, jež
jsou platny jen, budou-li dodatečně schváleny
ministerstvem výživy; právo odporovati právním
jednáním podle ustanovení § 6 dekretu
č. 101/1945 Sb. zůstává nedotčeno;
při tom jim lze odporovati do dvou let ode dne uveřejnění
vyhlášky o začlenění znárodněného
podniku do národního podniku.
Ministr výživy se zmocňuje, aby upravil a ve
Sbírce zákonů a nařízení
vyhlásil úplné znění dekretu
č. 101/1945 Sb. ve znění vyplývajícím
ze změn a doplňků provedených ustanoveními
čl. II tohoto zákona.
(1) Ustanovení čl. II, č. 1, 2,
5 až 11, 13, 16 až 20, č. 24, pokud jde o §
19, odst. 7, dále č. 27, pokud stanoví, že
přiměřeně platí ustanovení
§§ 35 a 40 a § 41, odst. 1 dekretu č. 100/1945
Sb. ve znění zákona č. ..../1948 Sb.
a pokud dává nové znění §
23 dekretu č. 101/1945 Sb., nabývají účinnosti
dnem 27. října 1945. Ustanovení čl.
II, č. 27, pokud stanoví, že přiměřeně
platí ustanovení § 41, odst. 2 dekretu č.
100/1945 Sb. ve znění zákona č. ..../1948
Sb., ustanovení čl. IV a čl. VI nabývají
účinnosti dnem vyhlášení, ostatní
ustanovení, pokud z jejich obsahu nic jiného neplyne,
dnem 1. ledna 1948.
(2) Tento zákon provede ministr výživy
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Hospodářské a politické důvody
pro další znárodnění byly objasněny
předsedou Ústřední rady odborů
na celostátním sjezdu závodních rad
a odborových funkcionářů, konaném
dne 22. února 1948 v Praze. Požadavek dalšího
znárodnění pojatý do resoluce sjezdu
stal se již součástí vládního
programu nové Gottwaldovy vlády a byl s programem
této vlády schválen i ústavodárným
Národním shromážděním.
Zkušenosti za dobu téměř dva a půl
roku od prvního znárodnění ukázaly,
že sice konstrukce znárodnění jest dobrá
a vyhovuje, ale že řada jednotlivých ustanovení
znárodňovacího dekretu není formulována
tak, aby vystihovala to, co při znárodnění
bylo zamýšleno, po případě jak
hospodářský život vyžaduje. Při
uzákonění dalšího znárodnění
nemohou zajisté býti opakovány ty chyby,
které snad se staly při znárodnění
prvním a které dnes jako chyby jsou zřejmé.
Přitom však není dobře myslitelno, že
by v detailech další znárodnění
bylo upraveno odchylně. Z toho plyne požadavek novelisace
dekretů znárodňovacích v souvislosti
s úpravou dalšího znárodnění.
Jest otázkou, zda novelisace dekretů znárodňovacích
má býti provedena normou samostatnou od zákona
o dalším znárodnění odlišnou.
Látka se zde však vzájemně prolíná
a lze ji přehledněji zpracovati, bude-li obojí
zahrnuto do normy jedné. Logickým by bylo, aby v
první části nového zákona byla
provedena novelisace dekretu č. 101/1945 Sb. a pak následovala
ustanovení o dalším znárodnění,
při čemž by se v části o novém
znárodnění pouhým odkazem na část
první přejala ta ustanovení dekretu č.
101/1945 Sb. v novelisovaném znění, která
budou použita a budou platiti i pro další znárodnění.
Tento požadavek ustupuje však hospodářské
a politické závažnosti dalšího
znárodnění a proto byl volen ten postup,
že v čl. I. se normuje nové znárodnění
a teprve v čl. II. provádí novelisace dekretu
č. 101/1945 Sb.; v článcích dalších
se provádějí úpravy vyplývající
z čl. I. a II.
K § 1, odst. 1:
Úvodní větou se vyjadřuje, že
nepodléhá znárodnění to, co
již vlastnictvím státu jest.
K č. 1:
Znárodnění podniků na výrobu
lihovin jest logickým důsledkem znárodnění
průmyslových lihovarů a skutečnosti,
že toto výrobní odvětví, které
používá jako hlavní surovinu líh,
vykazuje nadměrné zisky. Na lihu právě
tak jako na tabáku nemá vydělávati
soukromník, a jest proto účelným znárodniti
výrobu lihovin celou, zejména i podniky, které
jsou v rukách družstev.
Znárodnění má postihnouti všechny
podniky po živnostensku provozované; vyňaty
jsou však t. zv. pěstitelské pálenice.
K č. 2:
V historických zemích jest jen několik družstevních
rafinerií lihu; jinak rafinerie lihu byly již znárodněny
dekretem č. 101/1945 Sb. Na Slovensku jest řada
drobných rafinerií spojených s hospodářskými
lihovary. Znárodnění všech rafinerií
má v první řadě za cíl účelnou
koncentraci rafinace lihu v t. zv. průmyslových
rafineriích. Pokud jde o rafinerie spojené s hospodářskými
lihovary bude v praxi jistě často používáno
ustanovení § 1, odst. 2, písm. c).
K č. 3:
Pokud jde o průmysl pivovarský, jest celková
kapacita všech podniků na státním území
asi 13,000.000 hl. Z toho připadá na národní
podniky asi 5,000.000 hl, na soukromé podniky asi 6,000.000
hl a zbytek na státní pivovary, pivovary svazků
lidové správy a pivovary družstevní.
Soukromých podniků včetně konfiskátů
dosud nezačleněných je asi 160. Jde sice
někde o menší podniky místního
významu, ale v průmyslu pivovarském je nezbytná
koncentrace a racionalisace výroby, kterou bez znárodnění
soukromého sektoru by bylo těžko provésti.
K č. 4:
Znárodnění sladoven jest odůvodněno
úzkou souvislostí s průmyslem pivovarským.
K č. 5:
Některé velké mlékárny jsou
vlastnictvím akciových společností,
ale zejména na venkově mlékárny jsou
téměř z 90 procent vlastnictvím družstev.
Znárodněním všech mlékáren
nedružstevních se umožní, aby malé
a střední mlékárny, které se
nehodí k provozu ve formě národních
podniků, byly na podkladě ustanovení §
5 převedeny do majetku družstev.
Znárodnění i takovýchto malých
a středních podniků, které mají
menší počet než 50 zaměstnanců,
je odůvodněno důležitostí mléka
v lidské výživě a úvahou, že
zejména na takovýchto malých a středních
podnicích mají eminentní zájem zemědělci,
jak to dokazuje vývoj podnikání v oboru mlékařství.
K č. 6:
Převážná část výroby
umělých jedlých tuků byla již
znárodněna dekretem č. 101/1945 Sb. Zbývá
několik menších podniků, z nichž
zase některé mají více než 50
zaměstnanců, ale zejména s ohledem na lisovny
jest účelem tento sektor prohlásiti za znárodněný.
Znárodnění jest zde odůvodněno
zejména úvahou, že jde o průmysl, který
pracuje z převážné části
s dovezenými surovinami, a že účelná
racionalisace vyžaduje, aby celý sektor tvořil
jak po stránce majetkové, tak po stránce
vedení jeden celek.
K č. 7:
Podniky v oboru výroby kvasného octa mají
sice pro své technické vybavení malý
počet zaměstnanců, ale přesto docilují
značných obratů a pro trvalý odbyt
jsou značně lukrativní. Je účelné,
aby tento průmysl surovinově závislý
na lihovarském průmyslu, tvořil účelový
doplněk státního lihového hospodářství.
K č. 8:
Škrobárenský průmysl jest ve stavu rekonstrukce,
během níž budou všechny škrobárny
vybaveny typisovaným strojním zařízením,
které při kapacitě zpracování
750 q brambor ve 24 hodinách nebude vyžadovati více
než 30 lidí. Škrobárny téže
kapacity, ale vybavené starším zařízením,
zaměstnávají 50 až 70 lidí. Již
z toho jest zřejmé, že kdyby u škrobáren
byla volena hranice 50 zaměstnanců, znamenalo by
to značnou nerovnost zacházení s podniky
o různé dokonalosti technického zařízení.
Škrobárenský průmysl je hlavním
odběratelem sklizňových špiček
bramborů a stanovením hranice 50 zaměstnanců
by tato jeho funkce byla brzděna, neboť by se pravděpodobně
stávalo, že soukromí podnikatelé by
počet zaměstnanců udržovali tak, aby
nedosáhl hranice znárodnění, a to
i v dobách, kdy veřejný zájem na zpracování
přebytku brambor by vyžadoval většího
pracovního vypětí a většího
počtu zaměstnanců než 50 v jednotlivém
podniku. Uváží-li se ještě, že
škrobárenské výrobky jsou surovinou
a pomocnou látkou pro řadu průmyslových
oborů jiných, zejména též pro
průmysl textilní, výrobu papíru, farmaceutiku
a jiné, jeví se účelným znárodniti
škrobárny bez ohledu na počet zaměstnanců.
K č. 9 a 10:
Pokud jde o podniky na výrobu hroznového vína,
vín ovocných, sladových a umělých,
jest jejich znárodnění odůvodněno
jejich souvislostí se znárodněním
podniků na výrobu lihovin a pivovarů, neboť
účelné řízení nápojového
průmyslu a záměrné ovlivňování
spotřeby jednotlivých druhů alkoholických
nápojů vyžaduje kromě jednotného
řízení i odstranění dílčích
sobeckých materielních zájmů.
K č. 11:
Výroba eterických olejů a trestí.
Jde o výrobní odvětví, které
používá jako základní surovinu
líh a které jest přímo charakterisováno
značnou lukrativností a těžkou kontrolovatelností
cen. Výrobky tohoto odvětví slouží
převážně odvětví likérnickému,
čímž jest ještě zvýšena
souvislost se sektorem lihovarským. Počet zaměstnanců
jest téměř všude menší než
50 a jeví se účelným bez ohledu na
počet zaměstnanců jednotlivých podniků
znárodniti tuto výrobu celou.
K č. 12:
Jde o t. zv. zmrazovny; na území celého státu
jest jen několik málo podniků tohoto druhu.
Toto výrobní odvětví jest však
na stálém vzestupu, zejména od doby poslední
války.
K č. 13:
Aby mohly býti podchyceny sezonní přebytky
v době zvýšené nabídky, jest
nutno dobudovati síť mrazíren a chladíren.
Dvouletka počítá zde se značnými
investicemi a v pětiletce bude k tomuto účelu
vynaloženo více než 1 miliarda korun. Pro důležitost
tohoto odvětví pro veřejné zásobování
jeví se účelným provésti znárodnění
celého odvětví, při čemž
bude i respektována souvislost některých
chladíren i mrazíren s jinými podniky, pro
které jsou dotyčné chladírny a mrazírny
pomocným zařízením.
K č. 14:
Pokud jde o znárodnění mlýnů,
jest nepochybné, že znárodňovacím
dekretem č. 101/1945 Sb. bylo zasaženo jen několik
opravdu velkých podniků mlynářských,
neboť mlýn, který má kapacitu 60 tun
obilí denně odpovídá svým obratem
a hospodářskou důležitostí podniku
v jiných odvětvích průmyslových,
na př. v kovoprůmyslu s počtem zaměstnanců
nejméně 150. Dekretem č. 101/1945 Sb. bylo
znárodněno z celé mlynářské
kapacity v republice přibližně jen asi 7 procent,
a z celostátního obchodního mletí
necelých 20 procent. Hranice navrhovaná pro nové
znárodnění znamená, že budou
znárodněny mlýny, které mají
přibližně denní kapacitu 16 tun nebo
100 vagonů kontingentu obchodního mletí.
Je to asi hranice, která odpovídá rozhraničení
mezi mlýny řemeslnými a mlýny průmyslovými,
při čemž není pochyby o tom, že
průmyslový mlýn jest již v poměru
k ostatním výrobním odvětvím
podnikem značné důležitosti. Ze všech
uvedených důvodů jeví se proto účelným
znárodniti prakticky všechny průmyslové
mlýny bez rozdílu počtu zaměstnanců,
neboť v mlynářství, kde provoz jest
značně automatisován, stačí
namnoze jen nepatrný počet zaměstnanců
pro provoz velkého podniku. Tato úvaha jest ještě
podporována skutečností, že v mlynářství
jest kapacita využívána jen asi z 30 procent,
a že racionalisace provozu vyžaduje pronikavou koncentraci
výroby a snížení počtu mlýnů,
zejména obchodních.
K č. 15:
Dekret č. 101/1945 Sb. neznárodnil těstárny,
leda jako vedlejší závody podniků jiných
znárodněných odvětví. Přes
to jest více těstáren, které jsou
samostatnými a které nedosahují počtu
50 zaměstnanců; přes to jsou podniky ve svém
odvětví důležité a hospodářsky
významné. Navržená hranice pro znárodnění
by znamenala znárodnění jen těch těstáren,
které mají opravdu průmyslový charakter
a jsou také organisovány jako podniky průmyslové.
Toto odvětví vyžaduje rovněž pronikavé
koncentrace, která není možná jinak,
než převážná část
kapacity výrobní bude soustředěna
v jedněch rukách, resp. pod jedním vedením.
K č. 16:
Obilní vločkárna má v podstatě
stejné zařízení jako mlýn.
Největší vločkárna byla znárodněna
již jako součást mlýna znárodněného
podle dekretu č. 101/1945 Sb. Hranice, která jest
nově navrhována pro znárodnění
u mlýnů, odpovídá vločkárně
s kapacitou asi 50 centů obilí za 24 hodin.
K č. 17:
Pekárny, které mají 40 m2 pečné
plochy, mívají za dnešních přídělových
poměrů počet zaměstnanců menší
než 50; za normálních zásobovacích
poměrů však, kdy se peklo i zboží
mléčné a luxusní, mívaly počet
zaměstnanců větší než 50.
Již z toho jest zřejmo, že u pekáren jest
účelné voliti jiné kriterium než
počet zaměstnanců. Spolehlivým a snadno
zjistitelným znakem technickým jest zde výměra
pečné plochy, a to nejen výměra t.
zv. ostrých pecí, nýbrž i výměra
pecí, v nichž se chléb dopéká
a v nichž se také peče bílé pečivo.
V historických zemích bude takovýmto způsobem
znárodněno asi 20 pekáren; dalších
asi 20, které mají alespoň 40 m2
veškeré pečné plochy, nebude znárodnění
podléhati, ježto jde o pekárny, které
jsou majetkem družstev, a jsou družstvy provozovány.
K č. 18:
Zpracováním masa jest rozuměti provedení
takového úkonu, kterým se ze syrového
masa stává specificky odlišný výrobek.
Zařízením nerozumí se jen strojní
zařízení, nýbrž i obvyklé
příslušenství jako chladírny
a pod.
K č. 19:
Znárodnění mlýnů na papriku
jest odůvodněno naléhavou koncentrací
výroby v tomto odvětví. Jde sice o podniky
malé, ale vykazující značné
obraty a někde i bezpracné zisky.
K č. 20:
Zásada znárodnění podniků,
které mají alespoň 50 zaměstnanců
byla již všeobecně publikována a nevyžaduje
bližšího vysvětlení. Podle stylisace
osnovy rozhoduje nejen počet zaměstnanců,
ale vůbec počet osob v podniku činných,
takže do 50 osob bude počítán i majitel
podniku, případně příslušníci
jeho rodiny, experti a jiné osoby v podniku činné.
K § 1, odst. 2:
Pod písm. a) se vylučují ze znárodnění
podniky družstevní, za podmínky, že dotyčný
podnik jest zcela ve vlastnictví družstva a současně
jest též družstvem provozovaný. Výjimky
nepožívají však výrobny lihovin
a rafinerie lihu. Kromě toho je dána možnost,
aby do 31. prosince 1948 byl za znárodněný
prohlášen i některý podnik družstva,
dá-li k tomu souhlas Ústřední rada
odborů a Ústřední rada družstev.
Ustanovením odst. písm. b) se normuje podobná
výjimka pro svazky lidové správy. Zde však
se nevyžaduje, aby podnik byl takovýmto svazkem též
současně přímo provozován.
Pod písm. c) jest převzato v zásadě
obdobné ustanovení dekretu č. 101. Při
dalším znárodnění bude však
tohoto ustanovení jistě mnohem častěji
užíváno pro uskutečnění
nutné koncentrace výroby.
Výjimka pro sůl normovaná pod písm.
d) jest odůvodněna projednávanou již
osnovou o solném monopolu.
K § 2:
Tento paragraf normuje ohlašovací povinnost, která
umožní, aby v poměrně krátké
době byly zjištěny podmínky znárodnění
podléhající. Kromě toho jest tímto
paragrafem ukládána dřívějším
vlastníkům povinnost, aby spolupůsobili při
sestavování účetních uzávěrek
za dobu do znárodnění.
K § 3:
Tento paragraf normuje obdobné povinnosti uvedené
v § 2 pro podniky, k jejichž znárodnění
dojde až v budoucnosti.
K § 4:
V odvětvích, která jsou znárodněna
zcela, není na příště možno,
aby soukromník nebo i družstvo založilo podnik
nový.
K § 5:
Tento paragraf jest shodný s příslušným
ustanovením osnovy předloženým ministerstvem
průmyslu. Jeho ustanovení umožní, aby
podniky, které byly znárodněny, ale nehodí
se k provozu ve formě národního podniku anebo
z důvodů jiných byly ponechány buď
svazkům lidové správy nebo družstvům
a podobně.
K § 6:
V tomto paragrafu jsou výkazem recipována některá
ustanovení dekretu č. 101 případně
dekretu č. 100/45 Sb. v novelisovaném znění.
Provádění dekretu č. 101/45 Sb. vyvolalo
v některých směrech potřebu úprav
jednak se zřetelem na hospodářský
vývoj, jednak se zřetelem na praktické potřeby,
se kterými při vydání dekretu nemohlo
býti počítáno, jednak se zřetelem
na nové znárodnění a na snahu některé
věci upraviti jednotně. V textu jsou provedeny také
úpravy se zřetelem na dnešní stadium
poměru ministrů k pověřencům.
K č. 1:
Nová textace § 1, odst. 3, jednak rozšiřuje
znárodnění podle dekretu č. 101/1945
Sb. i na cukrovarské podniky, které byly podle původního
znění § 1, odst. 3, písm. a) a b) vyloučeny
ze znárodnění, jednak činí
jasnější textaci, pokud jde o výluky
ve prospěch družstev, jednak umožňuje,
aby po projednání s Ústřední
radou odborů a Ústřední radou družstev
některé podniky, jež nutno organicky začleniti
do národních podniků, byly přesto,
že jsou provozovány družstvem, znárodněny.
Touto úpravou, která se dotýká především
cukrovarského průmyslu, se odstraňují
důsledky, které byly vytvořeny ustanovením
§ 1, odst. 3, dekretu č. 101/1945 Sb. v původním
znění, podle něhož byly vytvořeny
dva podnikatelské typy cukrovarské a ze znárodnění
vyloučeny cukrovary družstevní a cukrovary
rolnické. Jest nepochybno, že podle košického
programu měl cukrovarský průmysl býti
znárodněn jako průmysl klíčový
a že výluky ze znárodnění, pokud
jde o cukrovary, provedené jako důsledek politického
kompromisu v r. 1945, nebyly pro cukrovarský průmysl
prospěšné.
K č. 2, 4 až 11, 13 až 21, 23 a 24:
Osnova přebírá shodná ustanovení
osnovy zákona, kterou se novelisuje dekret č. 100/1945
Sb. V podrobnostech se poukazuje k důvodové zprávě
k tomuto zákonu.
Poznamenává se, že u podniku Československá
tabáková režie, jehož hospodářské
výsledky jsou v převažující míře
důsledkem jeho povahy státního monopolu a
nikoli jeho podnikatelské činnosti v užším
smyslu, nebude učiněno opatření podle
nového § 8.
K č. 10:
Text § 7 dekretu č. 101/1945 Sb. se upravuje se zřetelem
na nový okruh působnosti, který dostává
ministr průmyslu v novelisovaných ustanoveních
dekretu č. 100/1945 Sb. o náhradě.
K č. 12:
Dosavadní text § 9 dekretu č. 101/1945 Sb.
nevyhovoval požadavkům cukrovarského průmyslu,
zejména plánovanému hospodářství.
Přejímá se textace cukrovarským průmyslem
navržená. Umožňuje se tak, aby definitivní
úprava poměru zemědělského
účastníka k národnímu podniku
byla provedena cestou nařizovací. Navržená
textace má zjednati zákonný základ
pro t. zv. řepní rayony.
K č. 22:
Zvláštní ustanovení o správě
národních podniků cukrovarských a
pivovarských byla vypuštěna z § 8 a pokud
jde o podniky cukrovarské, ponechána jen v §
18, odst. 1. Naproti tomu bylo uznáno, že zvláštní
režim správy v národních podnicích
pivovarských není odůvodněn a bylo
proto od něho upuštěno. Nová textace
§ 18, odst. 1, věty druhé, odstraňuje
dosavadní závady tkvící v povinnosti
svolávati valné shromáždění
zemědělských účastníků;
tato povinnost byla totiž zhusta nesplnitelná se zřetelem
na to, že u některých národních
podniků cukrovarských bylo až 6.000 očekávaných
zemědělských účastníků.
K č. 23 a 24:
Bylo by zvlášť upozorniti, že při
jmenování představenstev ústředních
a oblastních orgánů a ústředních
a oblastních ředitelů jest přibírána
k účasti Ústřední rada zemědělců
místo dosavadních jednotných svazů.
K č. 25:
Se zřetelem na další uspořádání
textu dekretu č. 101/1945 Sb. se přesunuje zmocnění
uvedené v dosavadním § 23 do textu § 20.
K č. 26:
Bylo shledáno vhodným, aby části dekretu
č. 101/1945 Sb., pokud jsou svým obsahem společné
celému znárodněnému průmyslu,
čítajíc v to i průmysl výživy,
zejména pak obsáhlá novelisace přinášená
v závěrečných ustanoveních
zákonem č. ..../1948 Sb., nebyly v tomto zákoně
reprodukovány textově, nýbrž aby bylo
ustanoveno, že platí přiměřeně.
Zároveň se odstraňuje nepřesnost tkvící
v dřívějším § 24, který
se pokoušel názvy uvádět obsah recipovaných
paragrafů. Tento způsob měl v sobě
nebezpečí obtíží při výkladu,
zejména když jak citace recipovaných paragrafů,
tak i slovní označení jejich obsahu bylo
součástí normativních ustanovení
dosavadního § 24. Rozhodnutí pro dnešní
text jest tím spíše odůvodněno,
že ustanovení § 23 až 32 nového znění
dekretu č. 100/1945 Sb. nemají souhrnného
označení. Při této příležitosti
byly do recipovaných předpisů, jež platí
přiměřeně, zahrnuty i předpisy
dosavadních §§ 22 a 23 dekretu č. 101/1945
Sb.
Nový text § 23 se vypořádává
s obtížnou otázkou zdaňování
při lomeném obchodním období u kampaňových
průmyslů, t. j. u cukrovarů a lihovarů.
Tento článek propůjčuje legalitu některým
opatřením ministra výživy, proti nimž
se dosavadní vlastníci bránili tvrzením,
že u těchto podniků nejsou splněny podmínky
pro znárodnění. Jde vesměs o podniky
velké, které nepochybně podle úmyslu
zákonodárcova měly býti zahrnuty již
do první etapy znárodnění. Článek
III. dodatečným sankcionováním vyhlášek
ministra výživy v tomto směru odstraňuje
spornost v zájmu hospodářského klidu.
Vypořádává se tak přípustným
způsobem i s důsledky rozhodnutí NSS na konkrétní
situace.
Důsledkem znárodnění celého
cukrovarského průmyslu jest, že zákon
č. 146/1947 Sb. se stal absolutním a jest proto
vhodné jej i formálně odstraniti. Vzhledem
k tomu, že nevyšlo žádné z prováděcích
nařízení k němu, na něž
byl materiální účinek tohoto zákona
vázán, není obtíží tento
zákon zrušiti s účinností od
jeho vyhlášení.
Nutnost zpětné účinnosti některých
ustanovení tohoto zákona přináší
zajisté některé nepříznivé
zjevy, zejména pokud jde o jasnost a přehlednost
právního řádu. Článek
V. se snaží odstraniti, pokud jde o průmyslové
podniky nově znárodňované v důsledku
změn § 1, odst. 3 dekretu č. 101/1945 Sb.,
některé tyto nepříznivé důsledky
a ex lege sankcionuje výkon správy v těchto
podnicích orgány k jejich správě dosud
povolanými s výjimkou základních disposic
s podnikem. Lze souditi, že touto cestou se zajistí,
že účinky retrotrakce nezpůsobí
žádné z jinak očekávaných
obtíží.
Naléhavé důvody hospodářské
povahy, jakož i nutnost odstraniti dodatečně
některé nedostatky dekretu č. 101/1945 Sb.,
jež byly zjištěny při jeho provádění,
dále zajištění rovného nakládání
se všemi, jichž vlastnictví bylo znárodněním
dotčeno, nutí k tomu, zejména když novelisací
dekretu č. 101/1945 Sb. jest dovršováno znárodnění
v průmyslu cukrovarnickém, aby bylo žádáno
o zpětnou účinnost této novelisace
ke dni 27. října 1945 v některých
směrech. Jinak se až na menší výjimky
zásadní posunuje účinnost zákona
ke dni 1. ledna 1948 z důvodů praktických
a z důvodu hladkého přechodu hospodářství
neznárodněného do hospodářství
znárodněného u podniků nově
znárodněných. Materiálně působí
však tento zákon nazpět i v čl. III.,
IV. a V., jak z jejich obsahu plyne. Ze závěrečné
doložky vyplývá účast ministerstev,
která budou míti zájem na řešení
těchto věcí.